8+3 راه ساده ولی مهم برای پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه

سرطان سینه ؛ تنها خواندن این عبارت هم می تواند بسیاری از زنان را نگران کند و این کاملا طبیعی است. تقریباً همه ما افرادی را می شناسیم که به این بیماری مبتلا شده اند. پیشگیری از سرطان سینه

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

علت سرطان سينه در زنان

اما این روزها خبرهای خوب زیادی در مورد سرطان سینه وجود دارد. درمان ها همچنان رو به بهبود و ترقی هستند و ما بیش از هر زمان دیگر در مورد راه های پیشگیری از این بیماری می دانیم. این مطلب نیز اختصاص به همین موضوع دارد و ما در آن 8 روش برای پیشگیری از سرطان سینه را ارائه می دهیم. این هشت گام ساده می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک شایانی کند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که همه این موارد در مورد همه زنان صدق نمی کنند ، اما در کنار هم می توانند تأثیر به سزایی در عدم ابتلا به سرطان سینه داشته باشند.

 

  1. نکات پیشگیری از سرطان سینه : وزن خود را کنترل کنید

کنترل وزن

از آنجایی که اغلب این موضوع تکراری را می شنویم شاید به نظر بسیار کلیشه ای و پیش پا افتاده به نظر برسد ، اما حفظ وزن متعادل واقعاً یک هدف مهم برای همه است. اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان های مختلف ، از جمله سرطان سینه ، به ویژه پس از یائسگی را افزایش دهد.

 

  1. نکات پیشگیری از سرطان سینه : از نظر جسمانی فعال باشید

ورزش

ورزش برای مشکلات سلامتی ، حکم سلاح جادویی را دارد و زنانی که حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی دارند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. ورزش منظم همچنین یکی از بهترین راه ها برای کنترل وزن نیز به شمار می رود.

 

  1. نکات پیشگیری از سرطان سینه : میوه و سبزیجات میل کنید – و از مصرف زیاد الکل خودداری کنید

مواد غذايي ضد سرطان سينه
مواد غذايي براي جلوگيري از سرطان سينه

رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. سعی کنید مقدار زیادی میوه و سبزیجات میل کنید و الکل را در سطوح متوسط ​​یا کم (یک نوشیدنی در روز یا حتی کمتر) نگه دارید. در حالی که نوشیدن متوسط ​​می تواند برای افراد مسن مفید باشد ، اما حتی مصرف کم آن می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اگر مشروب نمی نوشید ، هیچ وقت دیگر به این فکر نکنید که نوشیدن آن را شروع کنید. اگر به طور متوسط ​​می نوشید ، لزومی و جدیتی برای ترک آن وجود ندارد. اما ، اگر زیاد از حد می نوشید ، قطعا باید مصرف آن را کاهش دهید یا ترک کنید.

مواد غذايي براي جلوگيري از سرطان سينه | مواد غذايي ضد سرطان سينه

 

  1. نکات پیشگیری از سرطان سینه : سیگار نکشید

مصرف دخانیات

افراد سیگاری و غیر سیگاری به خوبی بر این واقف هستند که سیگار کشیدن چقدر ناسالم است. استعمال سیگار علاوه بر کاهش کیفیت زندگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و حداقل 15 سرطان ( از جمله سرطان سینه ) همچنین منجر به بوی بد دهان ، بوی بد دندان و چین و چروک می شود. این انگیزه خوبی می تواند باشد که مصرف سیگار را ترک کنید یا حداقل به آن فکر کنید.

 

  1. در صورت امکان از شیر خود به کودک تان بدهید

شیردهی

تغذیه با شیر مادر برای یک سال یا بیشتر (برای همه کودکان) خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. همچنین مزایای سلامتی زیادی برای کودک به دنبال دارد.

 

  1. نکات جلوگيري از سرطان سينه : از مصرف قرص های ضد بارداری ، به ویژه پس از 35 سالگی یا در صورت سیگار کشیدن خودداری کنید

قرص های ضد بارداری

مصرف قرص های ضد بارداری هم خطرات و هم فوایدی را به همراه دارد. هر چه سن یک زن کمتر باشد ، خطرات آن کمتر است. در حالی که زنان از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند ، خطر ابتلا به سرطان سینه نیز کمی افزایش می یابد. هر چند این خطر پس از قطع مصرف قرص به سرعت از بین می رود. خطر سکته مغزی و حمله قلبی نیز در حین مصرف قرص افزایش می یابد ، به ویژه اگر یک خانم سیگاری هم باشد. با این حال ، استفاده طولانی مدت آنها نیز می تواند مزایای چشمگیری داشته باشد ، مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان ، سرطان روده بزرگ و سرطان رحم ( بدون در نظر گرفتن بارداری ناخواسته ). بنابراین موارد زیادی نیز به نفع آن است. اگر نگران ابتلا به سرطان پستان هستید ، اجتناب از مصرف قرص های ضد بارداری یکی از گزینه های کاهش این خطر است.

رازیانه و سرطان

 

  1. نکات جلوگيري از سرطان سينه : از هورمون درمانی بعد از یائسگی خودداری کنید

هورمون درمانی بعد از یائسگی

برای پیشگیری از بیماری های مزمن مانند پوکی استخوان و بیماری های قلبی نباید هورمون های بعد از یائسگی را به مدت طولانی مصرف کرد. مطالعات نشان می دهد که آنها تأثیر متفاوتی بر سلامت دارند ، هورمون درمانی پس از یائسگی ، خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش می دهد و در عین حال ، خطر ابتلا به سایر بیماری ها را کاهش می دهد ، و هورمون استروژن به تنهایی یا ترکیبی از هورمون های استروژن به علاوه پروژسترون خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند. اگر زنان هورمون های بعد از یائسگی را مصرف می کنند ، دوره مصرف آن باید در کوتاه ترین زمان ممکن باشد. بهترین فردی که می تواند در مورد خطرات و مزایای هورمون درمانی پس از یائسگی  به شما مشاوره دهد ، پزشک شما است.

براي جلوگيري از سرطان سينه چه بخوريم

 

  1. نکات جلوگيري از سرطان سينه : تاموکسیفن و رالوکسیفن برای زنان در معرض خطر بالا

تاموکسیفن و رالوکسیفن

اگرچه معمولاً به عنوان یک عادت سالم در نظر گرفته نمی شود ، اما مصرف داروهای تجویزی تاموکسیفن و رالوکسیفن می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این داروهای قوی که توسط FDA برای پیشگیری از سرطان پستان تأیید شده اند می توانند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد ، بنابراین برای همه مناسب نیستند. اگر فکر می کنید در معرض خطر بالایی هستید ، با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید آیا تاموکسیفن یا رالوکسیفن برای شما مناسب است یا خیر.

 

غربالگری را فراموش نکنید

جلوگيري از سرطان سينه
غربالگری سرطان سینه

علیرغم برخی اختلاف نظرها ، مطالعات نشان می دهد که غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی جان افراد را نجات می دهد. این به پیشگیری از سرطان کمک نمی کند ، اما می تواند در یافتن زودهنگام سرطان در مواقعی که قابل درمان است کمک شایانی کند. برای اکثر زنان ، ماموگرافی منظم می تواند در 40 سالگی شروع شود ، اما توصیه های خاص با توجه به سن و خطرات آن متفاوت است.

اگر سن شما بین 40 تا 44 است:

شما می توانید شروع به انجام ماموگرافی سالانه کنید. مهم است که در این سنین با پزشک در مورد خطرات و مزایای ماموگرافی صحبت کنید.

اگر سن شما بین 45 تا 54 است:

ماموگرافی هر سال توصیه می شود.

اگر سن شما 55 سال یا بیشتر است:

ماموگرافی یک سال در میان توصیه می شود. شما می توانید انتخاب کنید که این کار را هر سال انجام دهید.

آزمایشات بالینی و خودآزمایی سینه توصیه نمی شود. اما شما باید با سینه های خود آشنایی داشته باشید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر یا احساس سینه های تان ، فوراً به ارائه دهنده خدمات بهداشتی اطلاع دهید.

 

سابقه خانوادگی خود را در نظر بگیرید

سابقه خانوادگی سرطان سینه

زنانی که سابقه خانوادگی قوی نسبت به ابتلا به سرطان دارند می توانند اقدامات خاصی را برای محافظت از خود انجام دهند ، بنابراین دانستن سابقه خانوادگی برای زنان بسیار مهم است. اگر مادر یا خواهری دارید که به سرطان سینه یا تخمدان مبتلا شده است (به ویژه در سنین پایین) یا اگر چند نفر از اعضای خانواده تان (از جمله مردان) مبتلا به سرطان سینه ، تخمدان یا پروستات هستند ، ممکن است در معرض خطر بالای سرطان سینه باشید. پزشک یا مشاور ژنتیک می تواند به شما در درک سابقه خانوادگی بیماری کمک کند.

قطعی ترین و مهم ترین راه پیشگیری از سرطان سینه : تست ژنتيك سرطان سينه

پیشگیری از سرطان سینه
تست ژنتيك سرطان سينه

بیشتر سرطان ها به دلیل جهش های ژنی اکتسابی ایجاد می شوند که در طول زندگی فرد اتفاق می افتد. گاهی اوقات این تغییرات ژنی یک دلیل بیرونی دارند ، مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا استعمال دخانیات. اما جهش های ژنی همچنین می توانند رویدادهای تصادفی ای باشند که گاهی در درون سلول رخ می دهد ، بدون اینکه دلیل مشخصی داشته باشد.

جهش های اکتسابی تنها سلول های رشد یافته از سلول جهش یافته را تحت تأثیر قرار می دهند. آنها بر روی تمام سلول های بدن فرد تأثیر نمی گذارند. این بدان معناست که تمام سلول های سرطانی دچار جهش می شوند ، اما سلول های طبیعی در بدن این روند را ندارند. به همین دلیل ، جهش ها به فرزندان فرد منتقل نمی شود. این بسیار متفاوت از جهش های ارثی است که در هر سلول از بدن رخ می دهد ، حتی سلول های غیر سرطانی.

آزمایش ژنتیک به بکار گیری آزمایشات پزشکی متعدد برای کشف جهش های خاص در ژن های فرد اطلاق می گردد. امروزه انواع مختلفی از آزمایشات ژنتیکی مورد استفاده قرار می گیرد و موارد دیگری نیز در حال توسعه است.

مشاوره و آزمایش ژنتیک ممکن است برای افرادی که سرطان خاصی دارند یا الگوهای خاصی از سرطان در خانواده دارند توصیه شود. اگر هر یک از موارد زیر در خصوص شما صدق می کند ، توصیه می شود آزمایش ژنتیک را در نظر بگیرید:

  • چند نفر از بستگان درجه یک (مادر ، پدر ، خواهران ، برادران ، فرزندان) مبتلا به سرطان
  • بسیاری از بستگان در یک طرف خانواده که از یک نوع سرطان رنج می برند
  • مجموعه ای از سرطان ها در خانواده شما که مشخص شده است مربوط به یک جهش ژنی منفرد است (مانند سرطان های پستان ، تخمدان و لوزالمعده در خانواده تان).
  • یکی از اعضای خانواده بیش از 1 نوع سرطان دارد
  • اعضای خانواده ای که در سنین پایین تر از حد طبیعی ابتلا به آن نوع سرطان ، سرطان داشته اند
  • بستگان نزدیک مبتلا به سرطان که به سندرم نادر سرطان ارثی مرتبط هستند
  • یکی از اعضای خانواده مبتلا به یک سرطان نادر ، مانند سرطان پستان در یک مرد یا رتینوبلاستوما (تومور شبکیه)
  • قومیت (به عنوان مثال ، نژاد یهودی با ابتلا به سرطان تخمدان و پستان در ارتباط است)
  • یک یافته فیزیکی که با یک سرطان ارثی مرتبط است (مانند داشتن پولیپ روده بزرگ)
  • جهش ژنتیکی شناخته شده در یک یا چند نفر از اعضای خانواده که قبلاً آزمایش ژنتیکی انجام داده اند

اگر نگران الگوی سرطان در خانواده خود ، سرطانی که در گذشته داشته اید یا سایر عوامل خطر سرطان هستید ، به شما توصیه می کنیم با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد این که آیا مشاوره و آزمایش ژنتیک گزینه مناسبی برای شما خواهد بود ، مشورت کنید.

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید.

شما باید از سابقه خانوادگی خود و نوع آزمایشات موجود مطلع شوید. برای برخی از انواع سرطان ، هیچ جهش شناخته شده ای با افزایش خطر ارتباط ندارد. انواع دیگر سرطان ممکن است جهش شناخته شده داشته باشند ، اما هنوز راهی برای آزمایش آنها وجود ندارد.

سندرم های سرطان خانواده اطلاعات بیشتری در مورد انواع سرطان هایی که ممکن است با ژن های ارثی مرتبط باشند به شما می دهد.

مهم است که قبل از انجام آزمایش ژنتیک ، این را درک کنید که آزمایش تا چه حد می تواند برای شما مفید باشد. با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید و قبل از تصمیم برای انجام آزمایش واقعی با یک مشاور ژنتیک ملاقات کنید. این به شما کمک می کند بدانید چه انتظاری از این آزمایش دارید. مشاور می تواند شما را در مورد مزایا و معایب آزمایش ژنتیک ، تعبیر نتایج و گزینه های مناسب برای شما مطلع سازد.

اگر در نظر دارید یک آزمایش ژنتیک خانگی انجام دهید ، باید بدانید که این آزمایش برای چه چیزی انجام شده است. آزمایشات خانگی اطلاعاتی در مورد خطر کلی فرد برای ابتلا به هر نوع سرطان را ارائه نمی دهند. آزمایش ژنتیک خانگی نباید به عنوان جایگزینی برای غربالگری سرطان یا مشاوره ژنتیکی که توسط یک متخصص پزشکی و بر اساس ریسک ابتلا به سرطان توصیه می شود ، استفاده شود.

 

سایر ریسک فاکتور های (عوامل خطرزا) مهم برای سرطان سینه

متأسفانه ، برخی از ریسک فاکتورهای مهم سرطان پستان هستند که زنان هیچ کنترلی بر آنها ندارند. دانستن اینکه کدامیک از آنها برای شما کاربرد دارد می تواند به شما در درک ریسک تان کمک کرده تا برای کاهش آن هر چه در توان دارید انجام دهید. اگر احساس می کنید در معرض خطر بالایی هستید ، با پزشک یا سایر متخصصان بهداشتی صحبت کنید. این موارد می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را افزایش دهد:

  • سن بالا ، به ویژه 60 سال به بالا
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • اولین قاعدگی (منارک) قبل از 12 سالگی
  • یائسگی در 55 سالگی یا بیشتر
  • اولین زایمان پس از 35 سالگی
  • هرگز بچه دار نشدن
  • قد بلند (172 سانتی متر یا بلندتر)
  • سینه های متراکم
  • سابقه بیماری خوش خیم پستان (مانند هیپرپلازی)

 

سخنی با شما 

پیشگیری از سرطان

دوست عزیز، چنانچه در مورد سلامت خود نگران هستید و به آن اهمیت می دهید یا سابقه ابتلا به نوعی سرطان در خانواده تان را دارید ، به شما توصیه می کنیم پیش از بروز هرگونه مشکل احتمالی با پزشک مشورت کنید. سرطان در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است یا چنانچه در مراحل اولیه کشف شود بسیار درمان پذیر است.

یکی از اعضای خوب و حرفه ای تیم پزشکان بهایند سرکار خانم دکتر امینه سادات واقفی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوشیپ هماتوپاتولوژی از اسپانیا ، فلوشیپ کانسرژنتیک از آمریکا ، و مشاور ژنتیک سرطان/سرطان های ارثی یا خانوادگی هستند که کمک شایانی در زمینه پیشگیری از سرطان ارائه می دهند. چنانچه به سلامت خود اهمیت می دهید ، توصیه می کنیم مشاوره ای با ایشان داشته باشید.

جهت مشاوره ژنتیک در مورد سرطان با سرکار خانم دکتر امینه سادات واقفی کلیک کنید.

امیدواریم این مطلب در نظرتان مفید واقع شده باشد. برای تان آرزوی سلامتی می کنیم.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: siteman

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا