روش های تجویز درمان هدفمند سرطان را بشناسیم!

روش های تجویز درمان هدفمند 

روش های تجویز درمان هدفمند چند تاست و چگونه تشخیص داده می شود؟ پاسخ بده ده ها سوال پیرامون درمان های هدفمند:

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان غول بی شاخ و دُمی است که هر یک از ما ممکن است روزی با آن مواجه شویم! پس چه بهتر که روش درمان و مقابله با آن را بدانیم!

  • درمان هدفمند یا تارگت تراپی چند سالی است که جدی تر شده و بیشتر به آن پرداخته می شود. اما روش های تجویز درمان هدفمند ممکن است به چند مسئله مختلف بستگی داشته باشد. پیش از این که بخواهیم به طور مفصل به تجویز درمان هدفمند سرطان بپردازیم، بهتر است با خود این مقاله نیز آشنا شویم.

در این مقاله از وبسایت به آیند، می خواهیم به انواع روش های تجویز درمان هدفمند سرطان بپردازیم. اگر این موضوع برایتان جالب است، حتما تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

درمان هدفمند چیست و چگونه انجام می شود؟

همان طور که از اسمش هم مشخص است، درمان هدفمند به معنای هدف قرار دادن ناحیه ای است که دچار سرطان شده است. در این روش از ژنوم سرطان برای حمله به آن استفاده می شود. به همین دلیل است که این روش، به بافت های پیرامون سلول های سرطانی آسیبی وارد نمی کند و یکی از ایمن ترین روش های درمان سرطان است.

اما روش های تجویز درمان هدفمند چگونه است؟

  • منظور از روش های تجویز، این است که ابتدا شرایط بیمار را تشخیص داده و سپس دست به اقدام بزنیم. مثلا:
  • برای بیمارانی که شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام داده اند و نتیجه نگرفته اند، می توان تارگت تراپی را تجویز کرد.
  • یا برای افرادی که با آزمایش بافت سرطان، مشخص شده که گزینه ی خوبی برای درمان هدفمند هستند.

اما چند نکته در مورد تارگت تراپی و روش های تجویز درمان هدفمند

  • ممکن است که بافت سرطان، قابل هدف شدن نداشته باشد و این درمان را بی اثر کند.
  • ممکن است داروی مورد استفاده، برای درمان تومور موثر نباشد
  • ممکن است با گذر زمان، جوابدهی سرطان نسبت به درمان هدفمند کاهش پیدا کند یا قطع شود.

داروی پرجتا چیست؟

یکی از بهترین داروهایی که برای درمان سرطان به کار می رود، داروی پرجتا است که چندین سال است که اثرگذاری خود را ثابت کرده و بیشتر در درمان سرطان سینه استفاده می شود.

روش های تجویز درمان هدفمند 
روش های تجویز درمان هدفمند

نام دیگر آن، پرتوزوماب است که به عنوان یک ضد سرطان شناخته می شود. این دارو بیشتر در روند شیمی درمانی یا درمان های ترکیبی مثل درمان هدفمند سرطان استفاده می شود.

در طول جلسات شیمی درمانی، این دارو به داخل رگ ها، تزریق می شود.نکته این جاست که داروی پرجتا با خیلی از داروهای دیگر تداخل دارد. بنابراین قبل از استفاده حتما نام داروهایی که استفاده می کنید را با پزشکتان مطرح کنید

داروی پرجتا، در کمال تاسف داروی گران قیمت و کمیابی است و همین مسئله، بیماران سرطانی را دچار مشکل کرده است.

بهترین روش درمان هدفمند

درمان های هدفمند از طریق روش های مختلفی انجام می شوند. برخی از این روش ها همان طور که گفتیم از طریق ژنوم تومور انجام می شود. اما به طور کلی چند روش درمان هدفمند وجود دارد:

  • هورمون درمانی: یکی از روش های درمان هدفمند، هورمون درمانی است. برخی از تومورها برای رشد کردن نیاز به هورمون های خاصی دارند. هورمون درمانی روند رشد این هورمون ها را متوقف می سازد یا این که کُند می کند. برای درمان سرطان سینه و پروستات از این روش درمان هدفمند استفاده می شود.
  • مهارکننده های انتقال سیگنال: یکی دیگر از روش های درمان هدفمند سرطان، زمانی است که از مهارکننده های انتقال سیگنال استفاده می شود تا فعالیت مولکول هایی که سیگنال ها را منتقل می کنند، را مسدود سازد. این شیوه از درمان هدفمند، بیشتر برای سرطان هایی به کار می رود که سلول های آن ها مدام تقسیم می شوند.
  • تعدیل کننده های ژنتیکی: در این روش، بر روی پروتئین هایی که بیان ژن را کنترل می کنند، اثر گذاشته می شود و به این ترتیب سرطان را درمان می کنند.
  • ایمونوتراپی: همان طور که از نامش نیز پیداست، این نوع درمان هدفمند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا خود به جنگ سلول های سرطانی برود.
  • واکسن های سرطان مبتنی بر ژنوم: البته این روش را نمی توان به طور قطعی یک نوع درمان هدفمند در نظر گرفت اما به هرحال، در رشد سلول های سرطانی اختلال ایجاد می کنند و به این ترتیب منجر به توقف رشد تومور می شوند.

سوالات رایج در مورد روش های تجویز درمان هدفمند

درمان هدفمند یا همان تارگت تراپی، به عنوان درمانی نسبتا جدید و مدرن هنوز کاملا در میان مردم شناخته شده نیست. به همین دلیل است که احتمالا سوالات زیادی پیرامون این شیوه از درمان در ذهنتان شکل گرفته باشد. تلاش کرده ایم به برخی از مهم ترین سوالات شما پاسخ بدهیم:

روش های تجویز درمان هدفمند 
روش های تجویز درمان هدفمند

تارگت تراپی چقدر موثر است؟

یکی از اصلی ترین سوالاتی که در رابطه با درمان هدفمند سرطان پرسیده می شود این است که این روش چقدر موثر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که درمان هدفمند یا همان تارگت تراپی، زمانی بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت که:

  • در وهله ی اول در ترکیب با درمان های دیگر مثل شیمی درمانی یا پرتودرمانی به کار رود
  • بررسی ها و آزمایشات روی ژنتیک سرطان به درستی صورت گرفته باشد
  • تومورهای سرطانی، همچنان نسبت به داروی هدفمند واکنش نشان بدهند.
  • برای سرطان مناسبی به کار گرفته شود( هنوز خیلی از سرطان های موجود، درمان هدفمند مناسبی پیدا نکرده اند)

شیمی درمانی چند درصد جواب میده؟

برای پاسخ به این سوال، باید شرایط بیماری و وضعیت بیمار به دقت بررسی شود. متاسفانه رفتار سلول های سرطانی، در خیلی از مواقع قابل پیشبینی نیست. بنابراین نمی توان با قطعیت بیان کرد که کدام یک از درمان ها موثر است و دیگر غیرموثر! اما به طور کلی چنین گفته می شود که اگر سرطان را در همان مراحل اولیه تشخیص بدهیم، احتمال درمان آن بالاتر می رود. حالا چه از طریق شیمی درمانی باشد و چه درمان هدفمند!

سرطان سینه دارم. درمان هدفمند برای من موثره؟

خوشبختانه سرطان سینه یکی از سرطان هایی است که درمان هدفمند آن پیدا شده است و صورت می گیرد. البته باز هم می گوییم که این درمان به عنوان درمانی تکمیلی به کار می رود و بهتر است که در کنار سایر روندهای درمانی در پیش گرفته شود.

 

سخن نهایی

در نهایت باید اشاره کنیم که روش های تجویز درمان هدفمند سرطان بستگی زیادی به شرایط بیماری و خود بیمار دارد.

کمیسیون پزشکی به آیند، با در نظر گرفتن تمامی شرایط، بهترین روش درمان سرطان را برای بیمار تجویز خواهد کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا