علائم سرطان ریه : این نشانه ها را جدی بگیرید!

علائم سرطان ریه 

علائم سرطان ریه را می شناسید؟ می دانید که با دیدن چه نشانه هایی باید نگران باشید؟ در این مقاله به طور مفصل و کامل به این موضوع می پردازیم!

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بنا به تعریف مایوکلینیک سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه ها شروع می شود. ریه های شما دو اندام اسفنجی در قفسه سینه هستند که در هنگام دم ، اکسیژن دریافت می کنند و در هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می کنند.

سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان به شمار می رود.

افرادی که سیگار می کشند بیشترین خطر ابتلا به این سرطان را دارند ، با این حال سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند نیز ممکن است رخ دهد. خطر ابتلا به این سرطان با مدت زمان و تعداد سیگاری که می کشید افزایش می یابد. اگر سیگار را ترک کنید ، حتی پس از سالها سیگار کشیدن ، می توانید به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به این سرطان را کاهش دهید.

علائم بارز سرطان ریه | علائم سرطان ریه پیشرفته

سرطان ریه معمولاً در مراحل اولیه خود علائم و نشانه هایی ایجاد نمی کند. علائم سرطان ریه معمولاً هنگام پیشرفت بیماری بروز می کند.

نشانه ها و علائم سرطان ریه بدخیم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه ای که برطرف نمی شود
  • سرفه کردن همراه با خون ، حتی مقدار کمی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • گرفتگی صدا
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • درد استخوان
  • سردرد

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم و نشانه های مداومی دارید که شما را نگران می کند از پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

اگر سیگار می کشید و قادر به ترک آن نیستید ، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند استراتژی هایی را برای ترک سیگار از جمله مشاوره ، داروها و محصولات جایگزین نیکوتین توصیه کند.

علل سرطان ریه

سیگار کشیدن عامل اصلی بیشتر سرطان های ریه به شمار می رود ، هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که در معرض دود سیگار هستند. اما این سرطان در افرادی که هرگز سیگار نمی کشند و در افرادی که هرگز به مدت طولانی در معرض دود سیگار قرار نداشته اند نیز ایجاد می شود. در این موارد ، ممکن است دلیل مشخصی برای این سرطان وجود نداشته باشد.

سیگار کشیدن چگونه باعث سرطان ریه می شود

پزشکان معتقدند که سیگار کشیدن با آسیب رساندن به سلول های ریه ، باعث سرطان ریه می شود. وقتی دود سیگار را که مملو از مواد سرطان زا است استنشاق می کنید ، تقریباً بلافاصله تغییرات در بافت ریه آغاز می شود.

در ابتدا بدن شما قادر به ترمیم این آسیب است. اما با هر بار قرار گرفتن در معرض مکرر ، سلولهای طبیعی که در ریه های شما قرار دارند به طور فزاینده ای آسیب می بینند. با گذشت زمان ، آسیب باعث عملکرد غیرطبیعی سلول ها می شود و در نهایت ممکن است سرطان ایجاد شود.

انواع سرطان ریه

پزشکان براساس ظاهر سلولهای سرطانی ریه در زیر میکروسکوپ ، این سرطان را به دو نوع عمده تقسیم می کنند. پزشک معمولا بر اساس نوع اصلی این سرطان تصمیمات درمانی را اتخاذ می کند.

دو نوع کلی سرطان ریه عبارتند از:

  • سرطان ریه سلول کوچک. سرطان ریه سلول کوچک تقریباً به طور انحصاری در افراد سیگاری سنگین رخ می دهد و شیوع کمتری به نسبت سرطان ریه سلول غیر کوچک دارد.
  • سرطان ریه سلول غیر کوچک. سرطان ریه سلول غیر کوچک ، یک ابرواژه است که انواع مختلفی از سرطان های ریه را شامل می شود. سرطان های ریه سلول غیر کوچک شامل سرطان سلول سنگفرشی ، آدنوکارسینوم و سرطان سلول بزرگ است.

 

عوامل خطر ابتلاء به سرطان ریه

برخی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند. برخی از عوامل خطر را می توان کنترل کرد ، به عنوان مثال ، با ترک سیگار. اما سایر عوامل مانند سابقه خانوادگی قابل کنترل نیستند.

علائم سرطان ریه 
علائم سرطان ریه

عوامل خطر سرطان ریه عبارتند از:

  • سیگار کشیدن. خطر ابتلا به این سرطان با تعداد سیگاری که هر روز می کشید و تعداد سالی که سیگار می کشید افزایش می یابد. ترک در هر سنی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار. حتی اگر سیگار نکشید ، اگر در معرض دود سیگار باشید خطر ابتلا به این سرطان افزایش می یابد.
  • پرتو درمانی قبلی. اگر برای نوع دیگری از سرطان تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته باشید ، ممکن است خطر ابتلا به این سرطان در شما افزایش یابد.
  • قرار گرفتن در معرض گاز رادون. رادون در اثر تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک ، سنگ و آب تولید می شود که در نهایت بخشی از هوای تنفسی شما می شود. سطح ناامن رادون می تواند در هر ساختمانی از جمله خانه ها جمع شود.
  • قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر مواد سرطان زا. قرار گرفتن در محیط کار در معرض آزبست و سایر مواد شناخته شده در ایجاد سرطان – مانند آرسنیک ، کروم و نیکل – می تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد ، به خصوص اگر سیگاری باشید.
  • سابقه خانوادگی سرطان ریه. افراد دارای والدین ، ​​خواهر و برادر یا کودک مبتلا به این سرطان در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

 

عوارض سرطان ریه

سرطان ریه می تواند منجر به بروز پیامدهایی شود ، از جمله:

  • تنگی نفس. در صورت رشد سرطان و انسداد مجاری اصلی تنفسی ، افراد مبتلا به سرطان ریه می توانند دچار تنگی نفس شوند. این سرطان همچنین می تواند باعث تجمع مایعات در اطراف ریه ها شود و باعث می شود که هنگام استنشاق ریه های آسیب دیده کاملاً منبسط شوند.
  • سرفه کردن خون. سرطان ریه می تواند باعث خونریزی در مجاری تنفسی شود ، که می تواند باعث سرفه خون شود (هموپتیز). گاهی ممکن است خونریزی شدید شود. روش های درمانی برای کنترل خونریزی موجود است.
  • درد. این سرطان پیشرفته که به پوشش داخلی ریه یا ناحیه دیگری از بدن مانند استخوان گسترش می یابد ، می تواند باعث درد شود. در صورت احساس درد به پزشک خود اطلاع دهید ، زیرا بسیاری از روش های درمانی برای کنترل درد در دسترس هستند.
  • مایعات در قفسه سینه (پلورال افیوژن). سرطان ریه می تواند باعث تجمع مایعات در فضای اطراف ریه آسیب دیده در حفره قفسه سینه (فضای پلور) شود که در اصطلاح به آن آب آوردن ریه گفته می شود. مایعات جمع شده در قفسه سینه می تواند باعث تنگی نفس شود. درمان هایی برای تخلیه مایعات از قفسه سینه و کاهش احتمال وقوع مجدد پلور وجود دارد.
  • سرطانی که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد (متاستاز). این سرطان اغلب به سایر قسمت های بدن مانند مغز و استخوان گسترش می یابد (متاستاز می کند). سرطانی که گسترش می یابد بسته به اینکه چه عضوی تحت تأثیر قرار گرفته باشد می تواند باعث درد ، حالت تهوع ، سردرد یا سایر علائم و نشانه ها شود. هنگامی که این سرطان به خارج از ریه ها گسترش یافت ، به طور کلی قابل درمان نیست. درمان ها برای کاهش علائم و نشانه ها و کمک به شما برای زندگی طولانی تر در دسترس هستند.

 

پیشگیری از سرطان ریه | برای جلوگیری از سرطان ریه چه بخوریم؟

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از سرطان ریه وجود ندارد ، اما اگر اقدامات زیر را انجام دهید ، خطر ابتلا را کاهش خواهید داد:

  • سیگار نکشید. اگر سیگار نمی کشید ، هرگز آن را شروع نکنید. با کودکان خود در مورد عدم سیگار کشیدن صحبت کنید تا آنها درک کنند که چگونه می توان از این عامل اصلی خطر این سرطان جلوگیری کرد. صحبت در مورد خطرات سیگار کشیدن را با کودکان خود زود شروع کنید تا آنها آگاه شوند چگونه در برابر فشار همسالان واکنش نشان دهند.
  • ترک سیگار. همین امروز سیگار را ترک کنید. ترک سیگار خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد ، حتی اگر سالها سیگار کشیده باشید. با پزشک خود در مورد راهکارها و داروهای ترک سیگار که می تواند به شما در ترک سیگار کمک کند صحبت کنید. گزینه های درمانی شامل محصولات جایگزین نیکوتین ، داروها و گروه های پشتیبانی هستند.
  • از دود سیگار اجتناب کنید. اگر با یک فرد سیگاری زندگی می کنید یا با او کار می کنید ، او را ترغیب کنید که سیگار را ترک کند. حداقل از او بخواهید در بیرون سیگار بکشد. از رفتن به اماکنی که افراد در آن سیگار می کشند مانند بارها و رستوران ها خودداری کنید و به دنبال گزینه های بدون دود باشید.

پیشگیری سرطان ریه 

  • خانه خود را از نظر رادون آزمایش کنید. سطح رادون را در خانه خود بررسی کنید ، به خصوص اگر در منطقه ای زندگی می کنید که رادون به عنوان یک مشکل شناخته شده است. سطح بالای رادون را می توان برای ایمن سازی خانه شما جبران کرد. برای کسب اطلاعات در مورد آزمایش رادون ، با بخش بهداشت عمومی محلی خود یا یک بخش محلی از انجمن ریه تماس بگیرید.
  • از تماس با مواد سرطان زا در محل کار خودداری کنید. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در محل کار ، اقدامات احتیاطی را انجام دهید. اقدامات احتیاطی کارفرمای خود را دنبال کنید. به عنوان مثال ، اگر ماسک صورت برای محافظت به شما داده شده است ، همیشه آن را استفاده کنید. از دکتر خود بپرسید که برای محافظت از خود در محل کار چه اقدامات بیشتری می توانید انجام دهید. در صورت سیگار کشیدن خطر آسیب ریوی ناشی از مواد سرطان زای محل کار افزایش می یابد.
  • یک رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم مملو از انواع میوه ها و سبزیجات انتخاب کنید. منابع غذایی ویتامین ها و مواد مغذی بهترین ها هستند. از مصرف مقادیر زیاد ویتامین به شکل قرص خودداری کنید ، زیرا ممکن است مضر باشد. به عنوان مثال ، محققان با امید به اینکه خطر ابتلا به این سرطان را در افراد سیگاری به طور چشمگیری کاهش می دهند ، به آنها مکمل بتا کاروتن دادند. نتایج نشان داد که این مکمل ها در واقع خطر سرطان را در افراد سیگاری حتی بیشتر افزایش می دهد.
  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. اگر به طور مرتب ورزش نمی کنید ، آرام آرام آن را شروع کنید. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.

تشخیص سرطان ریه

تشخیص سرطان ریه به چند روش مختلف صورت می گیرد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

تشخیص سرطان ریه 
علائم سرطان ریه

آزمایش افراد سالم از نظر سرطان ریه

افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند ممکن است با استفاده از سی تی اسکن با دوز پایین ، به طور سالانه غربالگری سرطان ریه را در نظر بگیرند. غربالگری این سرطان معمولاً به افراد 55 سال به بالا که سالها به شدت سیگار می کشیدند یا در 15 سال گذشته سیگار را ترک کرده اند ، ارائه می شود.

در مورد خطر این سرطان با پزشک خود مشورت کنید. شما با هم می توانید تصمیم بگیرید که آیا غربالگری سرطان ریه برای تان مناسب است یا خیر.

آزمایشاتی برای تشخیص سرطان ریه

اگر دلیلی وجود داشته باشد که فکر کنید ممکن است به این سرطان مبتلا شده باشید ، پزشک می تواند تعدادی آزمایش برای جستجوی سلولهای سرطانی و رد سایر شرایط تجویز کند.

آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تست های تصویربرداری. با یک عکس اشعه ایکس از ریه های شما ممکن است یک توده یا گره غیرطبیعی نشان داده شود. سی تی اسکن می تواند ضایعات کوچکی را در ریه های شما نشان دهد که ممکن است در اشعه ایکس تشخیص داده نشوند.
  • سیتولوژی خلط. اگر سرفه می کنید و خلط تولید می کنید ، مشاهده خلط در زیر میکروسکوپ می تواند وجود سلولهای سرطانی ریه را مشخص کند.
  • نمونه برداری بافت (بیوپسی). نمونه ای از سلولهای غیرطبیعی ممکن است در روشی به نام بیوپسی برداشته شود. پزشک شما می تواند به روش های مختلفی نمونه برداری از توده ریه را انجام دهد ، از جمله برونکوسکوپی ، که در آن پزشک با استفاده از یک لوله روشن که از گلو و داخل ریه های شما عبور می کند ، مناطق غیر طبیعی ریه های شما را بررسی می کند. مدیاستینوسکوپی ، که در آن شکافی در قاعده گردن شما ایجاد می شود و ابزار جراحی در پشت استخوان سینه شما قرار داده می شود تا نمونه های بافتی از گره های لنفاوی گرفته شود. گزینه دیگر بیوپسی سوزنی است ، که در آن پزشک شما با استفاده از عکس اشعه ایکس یا CT سوزنی را از دیواره قفسه سینه و به داخل بافت ریه هدایت می کند تا سلول های مشکوک را جمع آوری کند. نمونه بیوپسی نیز ممکن است از گره های لنفاوی یا سایر مناطق گسترش سرطان مانند کبد شما گرفته شود.

تجزیه و تحلیل دقیق سلولهای سرطانی در آزمایشگاه نشان می دهد که شما چه نوعی از این سرطان را دارید. نتایج آزمایش پیچیده می تواند مشخصات خاص سلولهای شما را به پزشک نشان دهد که می تواند به شما در تعیین پیش آگهی و راهنمایی درمان کمک کند.

آزمایشاتی برای تعیین میزان سرطان

هنگامی که این سرطان در شما تشخیص داده شد ، پزشک برای تعیین میزان (مرحله) سرطان شما تلاش خواهد کرد. مرحله سرطان شما به شما و پزشکتان کمک می کند تا در مورد مناسب ترین روش درمانی تصمیم بگیرید.

آزمایش های مرحله بندی ممکن است شامل روش های تصویربرداری باشد که به پزشک اجازه می دهد تا به دنبال شواهدی در مورد گسترش سرطان به ریه های شما باشد. این آزمایشات شامل CT ، MRI ، توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و اسکن استخوان است. هر آزمایش برای هر شخص مناسب نیست ، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید که کدام روش برای شما مناسب است.

مراحل این سرطان با اعداد رومی نشان داده می شود که از 0 تا IV (صفر تا چهار) متغیر است ، و کمترین مراحل نشان دهنده سرطان محدود به ریه است. در مرحله چهارم ، سرطان پیشرفته در نظر گرفته می شود و به مناطق دیگر بدن گسترش یافته است.

تست سرطان ریه در منزل

قطعا هرگونه تستی که در خانه صورت بگیرد، فاقد صلاحیت است. یک پزشک به وسیله ی تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته است که می تواند ابتلا به سرطان ریه را تشخیص بدهد. بنابراین آزمایشاتی که در خانه صورت می گیرند ضامن هیچ چیز نیستند. مثلا تستی به نام تست شکاف پنجره وجود دارد که برخی از افراد در منزل انجام می دهند و چنین گفته می شود که تشخیص سرطان ریه یا تیروئید را راحت تر می کند.

در این تست باید انگشتان اشاره یا شست را به موازات هم قرار داد. اگر یک لوزی کوچک بین آن ها دیده شد که به معنای آن است که مشکلی ندارید. اما اگر این لوزی کوچک را ندیدید، احتمالا نشان از وجود یک مشکل در ریه است. اما باز هم باید اشاره کنیم که این تست ها فاقد اعتبار هستند و نمی توان بر اساس آن ها، چیزی تجویز کرد. بنابراین به همان علائم سرطان ریه بیشتر از هر چیز دیگری توجه داشته باشید و در صورت بروز هر یک از آن ها، به پزشک معتبر مراجعه کنید.

علائم سرطان ریه در زنان

علائم کلی سرطان ریه در همه یکسان است. اما به خاطر برخی شرایط هورمونی، ممکن است که سرطان ریه در زنان با علائم متفاوت تری نسبت به آقایان همراه باشد. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره کرده ایم:

کاهش اشتها: یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، احتمال کاهش اشتها به هنگام ابتلاء به سرطان ریه است. البته همیشه این گونه نیست که هر کاهش اشتهایی با سرطان ریه یا هرگونه سرطان دیگری مرتبط باشد اما اگر علائم دیگری نیز دارید، باید بی میلی به خوردن غذا را نیز جدی بگیرید.

خس خس سینه: یکی دیگر از علائم سرطان ریه که ممکن است در زنان بروز پیدا کند، خس خس سینه به همراه درد در ناحیه قفسه سینه است. چنین مشکلی می تواند نشان دهنده ی وجود سلول های سرطانی در ریه باشد. البته لازم نیست که بترسید یا نگران شوید. عاقلانه ترین کار این است که در چنین شرایطی به یک پزشک متخصص تشخیص سرطان مراجعه کنید.

ادامه مطلب در بخش دوم: درمان سرطان ریه

مهم ترین علائم و نشانه های سرطان ریه

1 دیدگاه دربارهٔ «علائم سرطان ریه : این نشانه ها را جدی بگیرید!»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا