روش های مختلف درمان سرطان پوست

درمان سرطان پوست
درمان سرطان پوست

 

درمان سرطان پوست

سرطان پوست عبارت است از رشد غیرعادی و بیش از حد سلول های پوستی، که اغلب در پوست هایی اتفاق می افتد که زیاد در معرض نور آفتاب قرار دارند. البته این سرطان می تواند در نواحی از پوست که چندان با نور خورشید تماس ندارند هم ایجاد شود. درمان سرطان پوست می تواند روش های مختلفی داشته باشد، اما پیش از پرداختن به مقوله درمان سرطان پوست، بهتر است کمی در مورد خود این سرطان صحبت کنیم.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

به صورت کلی سرطان های پوست به سه دسته یا سه نوع اصلی تقسیم می شوند.

  • سرطان پوست بنیادین
  • سرطان پوست سنگفرشی
  • ملانوم

شما می تواند با کمتر کردن زمان قرار داشتن در زیر نور خورشید و اشعه ماورابنفش(UV) ساطع شده از آن، شانس ابتلا به سرطان پوست را کمتر کنید. همچنین بررسی منظم تغییرات مشکوک پوستی می تواند در تشخیص زودهنگام سرطان پوست، در مراحل اولیه کمک زیادی بکند. تشخیص زودهنگام سرطان بزرگترین شانس شما برای درمان سرطان پوست خواهد بود. پس حتما آن را جدی بگیرید.

برای آشنایی جامع تر با سرطان پوست بهتر است این مقاله را مطالعه نمایید.

درمان سرطان پوست
درمان سرطان پوست

علائم سرطان پوست

آشنایی با علائم سرطان پوست، برای درک بهتر درمان سرطان پوست ضروری است.

سرطان پوست، همانطور که اشاره کردیم بیشتر در نواحی از پوست ایجاد می شود که زیاد زیر نور آفتاب هستند. از جمله پوست سر، صورت، لب ها، گوش، گردن، سینه، دست ها و بازوها. اما در موارد نادر می تواند در بخش هایی از بدن که نور آفتاب زیاد به آنها نمی خورد هم رشد کند. از جمله کف دست، زیر ناخن انگشتان دست یا حتی انگشتان پا و ناحیه تناسلی.

فرقی ندارد که رنگ پوست شما چیست، همه می توانند به سرطان پوست دچار شوند. حتی افرادی که پوست تیره تری دارند. برای مثال، سرطان پوست ملانوم در میان افرادی که پوست تیره دارند رایجتر است، و مخصوصا در نواحی که زیاد در نور آفتاب نیستند، یعنی کف دست ها، پاها و زیر آرنج اتفاق می افتد.

علائم سرطان پوست بنادین

سرطان پوست بنیادین اغلب در نواحی از پوست رخ می دهد که زیر نور آفتاب قرار دارند. مانند صورت و گردن. علائم این نوع از سرطان پوست عبارتند از:

  • برآمدگی های مروارید شکل یا مومی شکل در سطح پوست
  • جراحت های پوستی صاف، به رنگ گوشت و زخم مانند
  • خونریزی یا زخم پوسته پوسته‌ای که مدام بهبود یافته و دوباره ایجاد می شود
علائم سرطان پوست
علائم سرطان پوست

علائم سرطان پوست سنگفرشی

سرطان پوست سنگفرشی اغلب در نواحی از پوست ایجاد می شود که زیر نور آفتاب هستند. از جمله صورت، گوش و دست. افرادی که پوست تیره دارند بیشتر در نواحی که نور آفتاب به آنها نمی خورد دچار سرطان پوست سنگفرشی می شوند. علائم این نوع از سرطان پوست عبارتند از:

  • برآمدگی پوستی سفت و قرمز
  • جراحتی صاف با سطحی پوسته‌پوسته یا فلس مانند

علائم ملانوم

این نوع از سرطان پوست می تواند در هر نقطه ای از بدن ایجاد شود، چه روی بافت سالم پوست، و چه روی خال گوشتی. ملانوم بیشتر روی صورت آقایان ظاهر می شود یا روی پشت. در خانم ها، این نوع از سرطان پوست اغلب در بخش های پایینی پا خودش را نشان می دهد. ملانوم می تواند در زنان و مردان در ناحیه ای از پوست ایجاد شود که زیر نور آفتاب نبوده است.

علائم و نشانه های ملانوم عبارتند از:

  • یک لکه بزرگ قهوه ای رنگ با خال های تیره تر
  • به وجود آمدن خالی که تغییر رنگ یا تغییر اندازه می دهد و ممکن است خونریزی داشته باشد
  • به وجود آمدن یک جراحت کوچک که حاشیه های غیرعادی دارد. حاشیه هایی که قرمز، صورتی، سفید، آبی یا آبی تیره هستند
  • به وجود آمدن جراحتی که دردناک است و می خارد
  • به وجود آمدن لکه های تیره در کف دست، نوک انگشتان دست و پا و یا روی مخاط های پوشاننده دهان، بینی و اندام تناسلی

بهترین درمان سرطان پوست

بهترین گزینه درمانی پیش روی شما برای درمان سرطان پوست و جراحات پیشاسرطانی که با نام کراتوز آکتینیک شناخته می شوند، به اندازه، نوع، عمق و محل جراحات بستگی دارد. سرطان های پوست کوچک که به سطح پوست محدود هستند، ممکن است به درمانی بیش از یک بیوپسی ابتدایی، برای برداشتن کل توده ایجاد شده، نیاز نداشته باشند.

اما چنانچه درمان های ابتدایی راهگشا نبود، روش های زیر می توانند برای درمان سرطان پوست مفید و موثر باشند:

  • فریز کردن. پزشک می تواند کراتوز آکتینیک و برخی از سرطان های پوست اولیه را با استفاده از نیتروژن مایع درمان کند. در این روش سرمادهی، بافت مرده وقتی که ذوب می شود، از بین می رود.
  • جراحی برشی. این نوع از درمان می تواند برای هر نوع از سرطان پوستی مناسب باشد. در این روش پزشک بافت سرطانی شده، و بخشی از بافت سالم اطرافش را می برد.
  • جراحی موهس. این عمل برای درمان سرطان های پوست بزرگتر، بازگشتی یا سخت درمان تر است. از جمله هر دو نوع سرطان پوست بنیادین و سنگفرشی. این جراحی اغلب در نواحی از بدن انجام می شود که نیاز است تا جای ممکن پوست ناحیه حفظ شود. برای مثال روی بینی. در این روش، جراح به صورت لایه لایه پوست زایده سرطانی را برمی دارد و هر لایه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند. و این کار را تا زمانی ادامه می دهد که هیچ سلول غیرعادی باقی نمانده باشد. این روش به جراح اجازه می دهد تا بدون نیاز به برداشتن بخشی از پوست سالم اطراف ناحیه سرطانی شده، بیماری را درمان کند.
بهترین درمان سرطان پوست
بهترین درمان سرطان پوست
  • کورتاژ و الکترودیسیکاسیون یا کرایوتراپی. در این عمل پس از حذف کردن بیشتر بخش های توده سرطانی، پزشک لایه های سلول های سرطانی را با استفاده از یک تیغه مدور برمی دارد. سپس با یک سوزن الکتریکی تمام سلول های سرطانی باقی مانده را از بین می برد. در شکل دیگری از این روش درمانی، می توان همزمان از نیتروژن مایع برای فریز کردن پایه و لبه های ناحیه درمان شده نیز استفاده کرد.
  • پرتو درمانی. پرتو درمانی از اشعه های انرژی پرقدرتی مانند اشعه ایکس استفاده می کند تا سلول های سرطانی را بکشد. پرتو درمانی می تواند گزینه ایده آلی برای درمان سرطان هایی باشد که نمی توان با جراحی تمام آن را از بین برد.
  • شیمی درمانی. در روش شیمی درمانی از داروهای مختلف برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود. برای سرطان های پوستی که به لایه های بیرونی پوست محدود هستند، می توان از کرم هایی که حاوی مواد ضد سرطان هستند استفاده کرد و آنها را مستقیما روی پوست گذاشت. همچنین می توان از شیمی درمانی سیستماتیک برای درمان سرطان پوست هایی که به نواحی دیگر بدن هم سرایت کرده اند استفاده کرد.
  • درمان فوتوداینامیک. این روش درمان سرطان پوست، از ترکیبی از نور لیزر و دارو برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. چراکه سلول های سرطانی به نور حساس هستند.
  • درمان های بیولوژیک. این درمان ها از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن خود فرد باعث مرگ سلول های سرطانی و درمان آن می شوند.

بهترین مرکز درمان سرطان پوست

مهمترین نکته در درمان سرطان پوست، انتخاب بهترین روش درمانی است، که طبیعتا به تشخیص درست وضعیت بیماری و شرایط بیمار بستگی دارد.

گروه پزشکان به‌آیند مجموعه ای متشکل از پزشکان و متخصصان در حوزه های مختلف سرطان است که با هدف پیشگیری و درمان سرطان دور هم جمع شده اند.

با انتخاب به‌آیند به عنوان یک گروه پزشکی، شما سلامتی خود را به دست یک پزشک نمی سپارید، بلکه گروهی از بهترین متخصصان، در قالب کادر درمانی وضعیت سرطان شما را، از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می دهند و بهترین تصمیم ممکن را از هر نظر برای درمان شما اتخاذ می کنند، تا با خیالی آسوده، فرآیند درمان سرطان را با موفقیت کامل طی کنید.

بهترین مرکز درمان سرطان پوست
بهترین مرکز درمان سرطان پوست

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا