تست و مشاوره ژنتیک سرطان راهی برای پیشگیری از سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان

ژن هایی که ما با آنها متولد شده ایم ممکن است در خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان پستان ، تخمدان ، روده بزرگ و پروستات (لیست سرطان های ارثی) نقش داشته باشند. اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید ، مشاوره و تست ژنتیک تیم بهایند می تواند به شما کمک کند تا خطر ابتلا به این بیماری را درک کنید. ما مشاوره و آزمایش ژنتیک را ارائه می دهیم و می توانیم در تصمیم گیری پزشکی آگاهانه به شما کمک کنیم.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

قبل از هر چیز توصیه می کنیم مقاله ژنتیک سرطان زیر را مطالعه کنید:

آیا سرطان ارثی است؟

 

احتمال بروز سرطان در چه افرادی بیشتر است ؟

مشاوره ژنتیک سرطان
مشاوره ژنتیک سرطان

همه افراد تا حدودی خطر ابتلا به سرطان را دارند و در بیشتر موارد این بیماری به طور تصادفی ایجاد می شود. با این حال ، برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به انواع خاصی از سرطان (سرطان های فامیلی) هستند. این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری نسبت به افراد عادی هستند.

DNA تقریباً در همه سلول های بدن ما وجود دارد و دستورالعمل های اساسی سلول ها و بافت های بدن ما را برای عملکرد مناسب تعیین می کند. DNA در ساختار هایی به نام کروموزوم بسته بندی می شود. سلول های اکثر افراد حاوی 23 کروموزوم مختلف است که در دو مجموعه یکسان – یک مجموعه از مادر ما و دیگری از پدر ما – وجود دارد که در مجموع 46 کروموزوم می شود.

در سراسر کروموزوم های ما تقریباً 25000 ژن پراکنده شده اند که واحدهای عملکردی DNA هستند. سلول از ژن ها برای ساخت پروتئین و سایر موادی که برای حیات لازم هستند استفاده می کند. در DNA برخی از ژن ها ، تغییراتی به نام جهش اتفاق می افتد که با سرطان در ارتباط است.

سرطان از پدر به ارث میرسد یا مادر

ژن ها و سرطان | مقاله جهش ژن در سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان
مشاوره ژنتیک سرطان

سرطان معمولاً ناشی از جهش های ژنی است که به طور تصادفی در یک یا چند سلول از بدن اتفاق می افتد. چنین تغییراتی در ژن ، که به نام جهش های سوماتیک شناخته می شود ، ممکن است به عنوان یک نتیجه طبیعی پیری یا زمانی که DNA سلول آسیب دیده باشد ، به وجود آید. جهش های اکتسابی تنها در برخی از سلول های بدن وجود دارد و از والدین به فرزندان منتقل نمی شوند.

با این حال ، در درصد کمی از افراد مبتلا به سرطان ، این بیماری به دلیل نوع دیگری از جهش به نام جهش ارثی یا جهش ژرم لاین است. این جهش ها معمولاً از یک یا هر دو والدین فرد به ارث می رسد و تقریباً در هر سلول از بدن وجود دارد. از آنجا که جهش های ارثی در DNA سلول های اسپرم و تخمک نیز وجود دارد ، می توانند در خانواده ها منتقل شوند.

افرادی که دارای چنین جهش های ارثی هستند لزوماً به سرطان مبتلا نمی شوند ، اما خطر ابتلا به این بیماری در برخی از دوره های زندگی ، بیش از حد متوسط ​​است.

در سال های اخیر ، دانشمندان جهش های مختلفی را کشف کرده اند که می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص از جمله سرطان پستان ، تخمدان ، روده بزرگ و پروستات و همچنین انواع دیگر سرطان های کمتر شایع نقش داشته باشد.

در حال حاضر ، آزمایش ژنتیکی سرطان برای برخی از سرطان های ارثی در دسترس است. اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید یا می خواهید بفهمید که احتمال افزایش ابتلا به سرطان در شما یا یکی از اعضای خانواده تان بیشتر است ، ما شما را به مشاوره با یک متخصص که در زمینه سرطان ارثی ، ارزیابی ریسک سرطان ، و مشاوره و آزمایش ژنتیک می باشد ، توصیه می کنیم.

چگونه از سرطان ارثی جلوگیری کنیم

راه حل های مشخصی برای جلوگیری صد در صدی از سرطان ارثی وجود ندارد. اما کارهایی هستند که با انجام دادن آنها می توانید شانس ابتلا به سرطان ارثی را کاهش دهید. در ادامه به مهمترین روش های جلوگیری از سرطان ارثی اشاره می کنیم:

  • وزن خود را کنترل کنید : طبق تحقیقات انجام شده،‌ اضافه وزن و برخورداری از توده های چربی زیاد در بدن رابطه مستقیمی با ابتلا به سرطان دارد و احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. این عامل خطرزا در ترکیب با عوامل ژنتیکی سرطان می تواند اثرات بیشتری داشته باشد. چاقی رابطه مستقیمی با افزایش شانس ابتلا به سرطان های کبد، پستان، کلیه، روده بزرگ، دهانه رحم، مری،‌پانکراس و غیره دارد.
  • مصرف گوشت قرمز را کنترل کنید : گوشت قرمز حاوی مواد ارگانیک و بعضا سمی است که می تواند روی عملکرد برخی از سلول های بدن اثر بگذارد و به سرطانی شدن آنها کمک کند. سمی ترین ماده سرطان زای موجود در گوشت قرمز دیوکسین و آمین های هتروسیکلیک هستند. علاوه بر آن (هِم) موجود در هموگلوبین سلول های خونی گوشت قرمز نیز روی افزایش ابتلا به سرطان اثرگذار است. یکی از راه های جلوگیری از سرطان ارثی در افراد پر خطر، کنترل مصرف گوشت قرمز است.
  • دوری از استرس : تحقیقات نشان داده اند که قرار داشتن در شرایطی استرس زا و عدم برخورداری از سلامت روحی می تواند موجب تشدید و عود کردن عارضه های دیگری شود که می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. اصولا دوری از استرس برای افرادی شانس ابتلا به سرطان ارثی دارند می توانند یک عمال بازدارنده از ابتلا به این بیماری باشد.
  • ترک سیگار و الکل : سیگار و نوشیدنی های الکلی حاوی سموم خطرناک زیادی هستند که بیشتر آنها با افزایش احتمال ابتلا به سرطان مرتبط هستند. ترک سیگار و الکل یا کنترل مصرف آنها باعث می شود تا شانس ابتلا به سرطان کاهش پیدا کند. سموم موجود در این مواد می توانند شانس بروز جهش های ژنتیکی سرطان های ارثی را بالاتر ببرند.
  • ورزش و فعالیت های فیزیکی : ورزش کردن منظم و داشتن فعالیت فیزیکی باعث می شود سلول های بدن سالم تر و فعال باشند و سیستم ایمنی بدن هم عملکرد بهتری از خودش نشان دهد. برای سلامت فیزیکی لازم نیست حتما ورزش های سنگین انجام دهید بلکه تمرینات ساده ای همچون دویدن و پیاده روی نیز می توانند برایتان مفید باشند و شانس بروز سرطان های ارثی را کمتر کنند.
  • کاهش مصرف ویتامین D، کلسیم و و ویتامین B9
  • غربالگری سرطان : غربالگری سرطان بهترین و اثرگذارترین روش برای جلوگیری از سرطان ارثی است. برای اینکه مطمئن شوید به سرطان ارثی مبتلا نشده اید باید مدام تحت غربالگری و آزمایش قرار بگیرید تا پزشک وضعیت سلامت بدن شما را تست کند. بهترین روش غربالگری سرطان ارثی نیز انجام آزمایش های ژنتیک است. غربالگری برای کسانی که ژن سرطان ارثی دارند یک امر ضروری است و باید ۳۵ الی ۴۵ سالگی به بعد به صورت مداوم و سالانه صورت بگیرد. در ادامه بیشتر در مورد تست ژنتیک سرطان صحبت خواهیم کرد.

هزینه آزمایش ژنتیک سرطان

چگونه از سرطان ارثی جلوگیری کنیم
چگونه از سرطان ارثی جلوگیری کنیم

مشاوره ژنتیک سرطان و تست ژنتیک سرطان

مشاوره ژنتیک شامل بحث در مورد سرطان شخصی یا خانوادگی شما است. مشاوره معمولاً برای افراد یا خانواده هایی توصیه می شود که چندین مورد سرطان غیر معمول در سنین جوانی داشته اند.

مشاوران ژنتیک درباره مفاهیم علمی مرتبط با آزمایش ژنتیک با شما سخن می گویند و به شما کمک می کنند تا در مورد اینکه کدام آزمایشات ژنتیکی برای شما مفید است تصمیم گیری نمایید.

آزمایش ژنتیک شامل یک آزمایش خون ساده است و ممکن است برای به دست آوردن تخمین دقیق تری از ریسک سرطان استفاده شود. در برخی موارد ، آزمایش ژنتیکی می تواند بر روی نمونه های بافتی ذخیره شده از بستگان متوفی نیز انجام شود.

آزمایش ژنتیکی برای ارزیابی ریسک سرطان لازم نیست. با این حال ، ممکن است در بعضی موارد به شما و پزشک کمک کند تا تصمیمات مهمی در مورد مراقبت های پزشکی خود اتخاذ کنید.

تصمیم گیری در مورد انجام تست ژنتیکی یک انتخاب شخصی است که می تواند در زمان جلسه مشاوره یا در تاریخی در آینده انجام شود. مشاوره ژنتیک نیازی به آزمایش ژنتیک ندارد و آزمایش ژنتیک نیز ممکن است برای همه افرادی که مشاوره ژنتیک دریافت می کنند مفید نباشد.

تیم بهایند ، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان ارثی ، مشاوره ژنتیک و تست ژنتیک را توسط مشاوران و پزشکان ژنتیک آموزش دیده ارائه می دهد. چنانچه نگران سابقه سرطان شخصی یا خانوادگی خود هستید ، تیم متخصص ما می تواند در تصمیم گیری پزشکی در مورد نحوه کنترل این خطر به شما کمک کند.

آیا مشاوره ژنتیک برای من مفید است؟

اگر پاسخ تان به هر یک از سوالات زیر مثبت است ، مشاوره ژنتیک ممکن است برای شما مفید باشد:

  • آیا در سن کودکی خودتان یا یکی از خویشاوندان نزدیک تان نسبت به سرطان تشخیص داده شده اید؟
  • آیا بیش از یک نفر از بستگان خونی تان یک نوع سرطان داشته اند؟ اگر بله ، آیا آن نوع سرطان در بیش از یک نسل کشف شده است؟
  • بدون احتساب سرطان های سلول پایه یا سلول سنگفرشی ، آیا کسی در خانواده شما بیش از یک نوع سرطان داشته است؟
  • برخی از اندام ها مانند پستان ، کلیه و چشم به صورت جفت هستند. آیا کسی در خانواده شما در هر دو جفت یک اندام به سرطان مبتلا شده است؟
  • آیا با شخصی خویشاوند هستید که اثبات شده یک جهش ارثی دارد که می تواند باعث سرطان شود؟

مشاوره ژنتیک به طور معمول برای افرادی که در سن بسیار کمی مبتلا به سرطان می شوند و برای خانواده هایی که چندین مورد سرطان دارند ، توصیه اکید می شود. چنانچه قصد دارید در مورد ریسک وراثتی سرطان در خود اطلاعات کسب کنید ، ما شما را به تعیین وقت ملاقات تشویق می کنیم.

مشاوره ژنتیک سرطان
مشاوره ژنتیک سرطان

چه انتظاراتی می توانم از مشاوره ژنتیک داشته باشم؟

ما به روش های مختلفی از جمله جلسات گروهی ، مشاوره پزشکی از راه دور و جلسات فردی با یک مشاور و پزشک اطلاعاتی در مورد ریسک ژنتیکی ارائه می دهیم. بدین منظور می توانید با مشاور تیم ما در بهایند ملاقات کنید.

جلسه مشاوره ژنتیک اولیه شما در مورد سوالات و نگرانی های مربوط به خطر ابتلا به سرطان شما یا اعضای خانواده تان متمرکز خواهد بود. ما درمورد مفاهیم علمی مربوط به آزمایش ژنتیک با شما صحبت خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم تعیین کنید کدام آزمایش ژنتیکی ممکن است برای تان مفیدتر باشد. هدف ما ارائه اطلاعات روشن و مرتبط در مورد عوامل خطر ژنتیکی ، در یک محیط حمایتی و آموزشی است.

به عنوان بخشی از یک جلسه مشاوره ژنتیک ، این فرصت را خواهید داشت که در مورد موضوعات زیر بحث کنید:

  • ارزیابی خطر ابتلا به سرطان به صورت فردی
  • آخرین پیشرفت های ژنتیک سرطان
  • توصیه ها و ارجاعات شخصی سازی شده غربالگری سرطان
  • خطرات ، مزایا و محدودیت های تست ژنتیک
  • گزینه هایی برای برنامه های باروری بر اساس آزمایش ژنتیک
  • مراجعه به آن دسته پزشکان بالینی که می توانند برای مقابله با چالش های ناشی از مشاوره و آزمایش ژنتیک برای کسانی که به کمک نیاز دارند ، مشاوره روانشناسی ارائه دهند.

علاوه بر این ، کارکنان ما می توانند در پاسخ دادن به سوالات تان از جمله موارد زیر به شما کمک کنند:

  • آیا اطلاعاتی که در طول جلسه مشاوره ژنتیک دریافت می کنم به پیشگیری یا تشخیص زودهنگام سرطان ارثی کمک می کند؟
  • اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داشته باشم ، خطری خانواده من را تهدید می کند؟
  • اگر تصمیم بگیرم آزمایش ژنتیک انجام دهم ، چگونه از محرمانه بودن نتایج آزمایشات مطمئن شوم؟
  • اگر آزمایش ژنتیکی من مثبت باشد ، آیا پزشکان می توانند اقدامی کنند تا این جهش به فرزندان احتمالی من در آینده منتقل نشود؟
  • آیا به عنوان بخشی از یک مطالعه تحقیق بالینی ، واجد شرایط دریافت آزمایش ژنتیک هستم؟
  • آیا گزینه هایی برای پوشش بیمه پزشکی یا بازپرداخت مشاوره ژنتیک و آزمایش ژنتیک وجود دارد؟

کارشناسان ما با حساسیت و دلگرمی تمام نگرانی های شما را پوشش می دهند.

آیا انجام آزمایش ژنتیک ضروری است؟

آزمایش ژنتیک انتخاب درستی برای همه نیست. شخصیت ، سبک کنار آمدن شما و تجربه خانوادگی تان در مورد سرطان ممکن است در تصمیم گیری شما در مورد انجام آزمایش ژنتیک تأثیر بگذارد.

برای بسیاری از افراد ، ارزیابی خطر ابتلا به سرطان تنها با استفاده از مشاوره ژنتیک و بدون استفاده از آزمایشات ژنتیکی قابل انجام است. با این حال ، در برخی موارد ، آزمایش ممکن است به شما و پزشک تان کمک کند تا تصمیمات مهمی در مورد مراقبت های پزشکی خود بگیرید.

تصمیم گیری در مورد انجام آزمایش ژنتیکی یک انتخاب شخصی است که می تواند در زمان جلسه مشاوره ژنتیک یا در تاریخی در آینده انجام شود.

چگونه می توانم قرار ملاقات را برنامه ریزی کنم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مشاوره و تست ژنتیک ، هزینه تست ژنتیک سرطان و همچنین تعیین وقت مشاوره ، به صفحه تماس با ما مراجعه کنید (کلیک کنید).

آزمایش ژنتیک برای پیشگیری از عود سرطان

برنامه ریزی بازدید شما

مشاوره ژنتیک سرطان
مشاوره ژنتیک سرطان

برگه اطلاعات ما قبل جزئیاتی درباره پوشش بیمه و حریم خصوصی را از جلسه مشاوره به شما ارائه می دهد.

قبل از بازدید اولیه ، از شما می خواهیم که یک پرسشنامه آنلاین تاریخ خانوادگی را پر کنید ، که از آن برای تعیین شجره نامه شما استفاده خواهیم کرد.

اگر سوالی دارید ، لطفا با ما تماس بگیرید.

مشاوره اولیه

پس از دریافت پرسشنامه ، ما ارزیابی ریسک سرطان را انجام می دهیم و برای تعیین وقت ملاقات با شما تماس می گیریم که بر اساس میزان خطر تعیین شده برای پرونده شما است. این قرار ممکن است در یک مشاوره گروهی یا در یک جلسه فردی با یک مشاور انجام شود. در هر صورت ، شما این فرصت را خواهید داشت که با یک مشاور و یک پزشک صحبت کنید که به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

ما تلاش می کنیم یک برنامه دقیق برای تان در نظر بگیریم تا زمان انتظار معقول باشد. لطفاً شما نیز تمام تلاش خود را بکنید تا به زمان ملاقات برنامه ریزی شده خود برسید.

 

توصیه آخر

پیشگیری از سرطان

دوست عزیز، چنانچه در مورد سلامت خود نگران هستید و به آن اهمیت می دهید یا سابقه ابتلا به نوعی سرطان در خانواده تان را دارید ، به شما توصیه می کنیم پیش از بروز هرگونه مشکل احتمالی با پزشک مشورت کنید. سرطان در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است یا چنانچه در مراحل اولیه کشف شود بسیار درمان پذیر است.

یکی از اعضای خوب و حرفه ای تیم پزشکان بهایند سرکار خانم دکتر امینه سادات واقفی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوشیپ هماتوپاتولوژی از اسپانیا ، فلوشیپ کانسرژنتیک از آمریکا ، و مشاور ژنتیک سرطان/سرطان های ارثی یا خانوادگی هستند که کمک شایانی در زمینه پیشگیری از سرطان ارائه می دهند. چنانچه به سلامت خود اهمیت می دهید ، توصیه می کنیم مشاوره ای با ایشان داشته باشید.

جهت مشاوره ژنتیک سرطان با سرکار خانم دکتر امینه سادات واقفی کلیک کنید.

امیدواریم این مطلب در نظرتان مفید واقع شده باشد. برای تان آرزوی سلامتی می کنیم.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.mskcc.org/cancer-care/risk-assessment-screening/hereditary-genetics” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا