پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی ؟

پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی
پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

خبر مبتلا بودن به سرطان می تواند خبر بسیار بزرگی باشد و مسیر زندگی فرد را تغییر دهد. هرچند گزینه های درمانی زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید با سرطان مبارزه کنید و از رشد و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری نمایید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

اصولا اغلب سرطان هایی که به مراحل پیشرفته نرسیده‌اند، یعنی گسترش زیادی در بدن پیدا نکرده اند، قابل درمان هستند. پس جای نگرانی نیست.

شیمی درمانی و پرتو درمانی از جمله موثرترین روش های درمانی برای انواع مختلف سرطان هستند. هرچند هدف از انجام هر دو آنها یکی است، اما تفاوت های بنیادینی بین این دو نوع درمان وجود دارد.

در این مقاله به توضیح نحوه عملکرد این دو روش درمان سرطان می پردازیم و تفاوت های بین آندو را بر می شماریم. تا از این طریق با هردو آنها آشنا شوید و ببینید که پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی ؟

پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی
پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

تفاوت های شیمی در مانی و پرتو درمانی

تفاوت اصلی بین شیمی درمانی و پرتو درمان در نحوه انجامشان است.

شیمی درمانی روشی است که از داروهای مختلف و مخصوصی که برای نابود کردن سرطان طرحی شده اند، استفاده می کند. داروهایی که اغلب یا خوراکی هستند یا با تزریق مستقیم وارد بدن می شوند.

داروهای شیمی درمانی مختلفی وجود دارند، که پزشک متخصص بر اساس شرایط ویژه شما و سرطانی که به آن مبتلا هستید، آنها را در دوزهای مشخص برایتان تجویز می کند.

شیمی درمانی می تواند عوارض زیادی داشته باشد، که این عوارض به نوع درمانی که در حال دریافت آن هستید بستگی مستقیم دارد.

از طرف دیگر پرتو درمانی روشی است که از دوزهای پرقدرت اشعه، مستقیما روی تومور سرطانی استفاده می کند تا بتواند سلول های سرطانی را از بین ببرد. اشعه های پرتو درمانی باعث ایجاد تغییراتی در DNA سلول های تومور سرطانی می شوند، و در نهایت تومور را کوچک یا نابود می کنند.

این نوع از درمان سرطان عوارض کمتری نسبت به شیمی درمانی دارد، چراکه تنها بخش سرطان زده بدن را هدف می گیرد.

پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی
پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی به صورت خاص طراحی شده اند تا سلول هایی که در بدن به سرعت رشد می کنند و تکثیر می شوند را نابود کنند. به ویژه سلول های سرطانی را.

هرچند در کنار سلول های سرطانی، سلول های دیگری هم در بخش های دیگر بدن وجود دارند که سرطانی نیستند، اما به سرعت رشد می کنند. سلول های سالم بدن که این ویژگی را دارند عبارتند از:

  • فولیکول مو
  • ناخن ها
  • دستگاه گوارش
  • دهان
  • مغز استخوان

شیمی درمانی می تواند ناخواسته این سلول های سالم را نیز هدف قرار دهد و آنها را هم نابود کند. اتفاقی که می تواند موجب بروز عوارض جانبی مختلفی شود.

متخصص انکولوژی شما، یا کادر درمانی که فرآیند درمان را طرح ریزی می کنند، می توانند نوع داروهای شیمی درمانی که برای درمان نوع خاص سرطان شما مناسب هستند را تعیین کنند.

شیمی درمانی چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام شیمی درمانی شیوه های مختلفی دارد که بسته به شرایط شما، یکی از آنها انتخاب می شود. روش های مختلف شیمی درمانی به صورت کلی عبارتند از:

  • دهانی ( مصرف داروهای خوراکی )
  • وریدی ( تزریق داروها داخل عروق )

شیمی درمانی اغلب در دوره های مشخصی صورت می پذیرد. این یعنی در روند شیمی درمانی وقفه هایی وجود دارد که اغلب چند هفته به طول می انجامند. این کار برای این است که داروهای شیمی درمانی بتوانند سلول های سرطانی را در نقطه های خاصی از دوره حیاتشان هدفگیری کنند.

پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی
پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

عوارض شیمی درمانی

همانطور که اشاره کردیم شیمی درمانی عوارضی دارد، که احتمال مبتلا شدن به آنها هم کم نیست. اینکه چه نوعی از عوارض شیمی درمانی را تجربه کنید، به نوع شیمی درمانی که در حال انجامش هستید، و بیماری های دیگری که ممکن است داشته باشید بستگی دارد.

برخی از رایجترین عوارض شیمی درمانی عبراتند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • ریزش مو
  • بی حالی
  • عفونت
  • زخم دهان و گلو
  • اسهال
  • ضعف
  • کم خونی
  • درد و بی حسی در اندام ها

به یاد داشتن این نکته بسیار مهم است که داروهای مختلف شیمی درمانی، هر کدام عوارض جانبی مختص خود را دارند و واکنش بدن هر فرد به شیمی درمانی با دیگری تفاوت می کند. بسیاری از افراد هستند که کمترین عوارض جانبی را در اثر شیمی درمانی تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر عوارض زیادی را پشت سر می گذراند.

پرتو درمانی

پرتو درمانی روشی است که از اشعه های متمرکز و پر قدرت روی نواحی مشخصی از بدن استفاده می کند. نواحی که تومور سرطانی در آن قرار دارد. همانطور که اشاره کردیم، پرتو درمانی می تواند DNA سلول های سرطانی را تغییر داده و موجب توقف رشد، کوچک شدن و مرگ توده و سلول های سرطانی شود. همچنین می تواند جلوی ادامه رشد و تکثیر و گسترش سرطان به بخش های دیگر بدن را نیز بگیرد.

پرتودرمانی سرطان سینه

پرتو درمانی می تواند به عنوان روش اصلی برای درمان و نابود کردن تومور سرطانی مورد استفاده قرار بگیرد، اما همچنین می تواند در موارد زیر نیز سودمند باشد:

  • برای کوچک کردن تومور سرطانی پیش از انجام جراحی سرطان
  • برای کشتن سلول های سرطانی باقی مانده در بدن، بعد از جراحی سرطان
  • به عنوان بخشی از درمان های ترکیبی با شیمی درمانی
  • به عنوان درمانی جایگزین، برای وقتی که فرد دچار شرایطی است که نمی تواند شیمی درمانی انجام دهد
پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی
پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

پرتو درمانی چگونه انجام می شود؟

به صورت کلی سه نوع اصلی از پرتو درمانی وجود دارد که هر سه می توانند در درمان سرطان موثر باشند. انواع پرتو درمانی عبارتند از:

  • پرتو درمانی بیرونی. این متد از پرتو درمانی از اشعه هایی استفاده می کند، که از دستگاهی در خارج از بدن ساطع می شوند. اشعه هایی که مستقیما روی ناحیه تومور سرطانی متمرکز می شوند.
  • پرتو درمانی داخلی. این متد که با نام براکی‌تراپی هم شناخته می شود از مواد رادیواکتیو مایع یا جامدی استفاده می کند که در مستقیما در داخل بدن، و در کنار تومور سرطانی قرار داده می شوند.
  • پرتو درمانی سیستماتیک. این متد از مواد پر اشعه ای استفاده می کند که در قالب قرص یا مایعات خوراکی یا تزریقی وارد بدن می شوند. ( این نوع از پرتو درمانی شباهت زیادی با شیمی درمانی دارد)

انتخاب نوع پرتو درمانی به نوع سرطانی که فرد به آن مبتلا است، و همچنین نظر متخصص درمانگر بستگی دارد. اما در اغلب موارد، و مخصوصا در ایران، از نوع پرتو درمانی بیرونی استفاده می شود.

پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی
پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

عوارض پرتو درمانی

از آنجایی که اشعه های پرتو درمانی روی ناحیه سرطانی بدن متمرکز هستند، فرد ممکن است عوارض کمتری را در این روش، نسبت به شیمی درمانی تجربه کند. هرچند همچنان احتمال آسیب دیدن سلول های سالم بدن در این روش هم بالا است.

عوارض پرتو درمانی عبارتند از:

  • مشکلات هاضمه ، از جمله حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی شکم و اسهال
  • تغییرات پوستی
  • ریزش مو
  • بی حالی
  • ناتوانی جنسی

بهترین متخصص پرتو درمانی در تهران

انتخاب یک متخصص پرتو درمانی حرفه ای و ماهر اهمیت ویژه ای دارد. چراکه اگر پرتو درمانی به درستی انجام نشود، و هدفگیری و دوز دقیقی نداشته باشد، نه تنها نمی تواند اثر خوبی در درمان سرطان داشته باشد، بلکه می تواند با آسیب رساندن به بافت های سالم اطراف مشکلات جدی تری را ایجاد نماید.

بنابراین انتخاب یک متخصص قابل اعتماد که در کارش مهارت و تجربه زیادی دارد بسیار مهم خواهد بود. علاوه بر این، پرتو درمانی روشی است که با سرعت زیاد در حال پیشرفت است، و دستگاه های جدیدتر آن می توانند هدفگیری های دقیقتری داشته باشند. بنابراین سعی کنید متخصصی را انتخاب کنید که دانشی به روز داشته باشد و از جدیدترین دستگاه های موجود برای انجام درمان استفاده کند.

پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی
پرتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

دکتر احسان کرباسی از جمله معتبرترین متخصصان پرتو درمانی در ایران هستند که از پیشگامان این عرصه در کشور به شمار می روند و تا کنون توانسته اند روش های نوینی برای انجام هرچه موثرتر پرتو درمانی را به کار بگیرند.

گروه پزشکان به‌آیند، به عنوان یک مرکز فوق تخصصی برای درمان و پیشگیری از سرطان، افتخار دارد که از حضور دکتر کرباسی در کادر درمانی خود، متشکل از بهترین متخصصان حوزه های مختف درمان سرطان، بهره ببرد.

شیمی درمانی بهتر است یا پرتو درمانی

گاهی از اوقات هست که یکی از این درمان ها می تواند موثرتر از دیگری باشد. این اتفاق به نوع خاص سرطانی که فرد به آن مبتلا شده است بستگی دارد. در مواقع دیگر شیمی درمانی و پرتو درمانی می توانند باهمدیگر مورد استفاده قرار بگیرند و اثرات یکدیگر را تکمیل نمایند.

کادر درمانی که برنامه درمانی مناسب شرایط شما را تعیین می کنند، پیش از تصمیم نهایی با خود شما در مورد روش های ممکن درمانی مشورت می کنند، و اثرگذارترین متدها را با مزیت های و معایبشان با شما در میان می گذارند تا خودتان هم بتوانید تصمیم بگیرید.

یادتان باشد بهترین روش درمانی، روشی است که خود بیمار و کادر درمانی در انجام آن همنظر باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا