راهنمای خودآزمایی سرطان سینه

خودآزمايي سرطان سينه یا معاینه سینه ها به صورت منظم ، می تواند راهی مهم برای یافتن زودهنگام سرطان پستان باشد ، و احتمال درمان موفقیت آمیز در آن افزایش می یابد. در حالی که هیچ آزمایش واحدی نمی تواند همه سرطان های پستان را زود تشخیص دهد ، اما سازمان سرطان پستان معتقد است که انجام خودآزمایی سرطان سینه در ترکیب با سایر روش های غربالگری می تواند شانس تشخیص زودرس را افزایش دهد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

تشخیص سرطان سینه

در طول سال ها ، بحث در مورد ارزش خودآزمایی سرطان سینه در تشخیص زودهنگام آن و افزایش احتمال بقا وجود داشته است. به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2008 بر روی حدود 400000 زن در روسیه و چین نشان داد که خودآزمايي سرطان سينه تأثیر قابل توجهی بر میزان بقا ندارد و حتی ممکن است به واسطه بیوپسی های غیر ضروری (نمونه برداری و بررسی بافت مشکوک) آسیب برساند. به دلیل عدم اطمینان از این مطالعه و سایر مطالعات ، انجمن سرطان آمریکا دیگر خودآزمایی پستان را به عنوان ابزاری برای غربالگری زنان با میانگین خطر ابتلا به سرطان پستان توصیه نمی کند.

علائم سرطان سينه در دختر

اما سازمان سرطان پستان همچنان بر این باور استوار است که خودآزمایی سرطان سینه ابزاری مفید و مهم در غربالگری به شمار می رود ، خصوصاً هنگامی که در ترکیب با معاینات منظم بالینی توسط پزشک ، ماموگرافی و در برخی موارد سونوگرافی و یا MRI همراه باشد. هر یک از این ابزارهای غربالگری به روشی متفاوت عمل می کنند و نقاط قوت و ضعفی دارند. خودآزمایی سرطان سینه ابزاری مناسب و بدون هزینه است که می توانید به طور منظم و در هر سنی از آن استفاده کنید. ما توصیه می کنیم که همه خانم ها به عنوان بخشی از استراتژی کلی غربالگری سرطان سینه خود، خودآزمایی سرطان سینه را به طور مرتب انجام دهند.

در ادامه این مطلب آموزش می دهیم که چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم و راه تشخيص سرطان سينه در منزل چیست.

بهترین متخصص جراحی پستان

نحوه انجام خودآزمایی سرطان سینه: مراحل تشخيص سرطان سينه

مراحل تشخيص سرطان سينه

مرحله 1: در مقابل آینه بایستید و شانه های تان را صاف کنید و دستان تان را بر روی باسن تان قرار دهید و به سینه های خود نگاه کنید.

آنچه باید جستجو کنید:

  • پستان ها باید از نظر اندازه ، شکل و رنگ عادی باشند
  • پستان ها باید به صورت تقریبا یک شکل و بدون کج شدگی یا تورم قابل مشاهده باشند

اگر هر یک از تغییرات زیر را مشاهده کردید ، آن را به اطلاع پزشک خود اطلاع دهید:

  • فرو رفتگی ، ضخیم شدن یا جمع شدن پوست
  • نوک پستانی که تغییر موقعیت داده یا معکوس شده (به جای بیرون زدن به داخل فرو رفته)
  • قرمزی ، درد ، بثورات یا تورم

مرحله 2: اکنون بازوهای خود را مطابق شکل بالا آورده و به دنبال همان تغییرات قید شده در مرحله قبل باشید.

مرحله 3: در حالی که در مقابل آینه ایستاده اید ، بررسی کنید که آیا ترشحاتی از نوک یک یا هر دو سینه تان خارج می شود یا خیر (این ترشحات می تواند آبکی ، شیری یا زرد باشد).

مراحل تشخيص سرطان سينه

مرحله 4: در مرحله بعد ، سینه های خود را در حالی که خوابیده اید بررسی کنید. با استفاده از دست راست خود سینه سمت چپ و سپس با دست چپ را برای بررسی سینه راست خود خودآزمایی را انجام دهید. با کمک انگشتان ، سینه را محکم لمس کنید و برای این کار انگشتان را صاف و کنار هم نگه دارید. مانند تصویر از یک حرکت دورانی استفاده کنید.

با انگشتان خود کل پستان را از بالا به پایین و از یک طرف به طرف دیگر (از استخوان ترقوه تا بالای شکم و از زیر بغل تا شکاف سینه خود) بررسی کنید.

الگویی را دنبال کنید تا مطمئن شوید کل پستان را پوشش داده اید. شما می توانید نوک پستان را مرکز دایره قرار دهید و به شکل دورانی دایره های بزرگ و بزرگتر ایجاد کنید تا زمانی که به لبه خارجی پستان برسید. همچنین می توانید انگشتان خود را به صورت عمودی و به شکل ردیفی به سمت بالا و پایین حرکت دهید. به نظر می رسد این حرکت بالا و پایین برای اکثر خانم ها بهترین نتیجه را در بر دارد. حتماً تمام بافت ها را از جلو تا پشت سینه های خود احساس کنید: برای پوست و بافت زیر آن ، از فشار سبک استفاده کنید. از فشار متوسط ​​برای بافت وسط پستان خود استفاده کنید. و از فشار محکم برای بافت های عمیق پشت پستان استفاده کنید. هنگامی که به بافت عمیق رسیدید ، باید بتوانید استخوان قفسه سینه خود را احساس کنید.

مراحل تشخيص سرطان سينه

مرحله 5: در آخر ، سینه های خود را در حالت ایستاده یا نشسته بررسی کنید. بسیاری از خانم ها کشف کرده اند که ساده ترین راه برای بررسی سینه خود این است که سطح آن خیس و لغزنده باشد ، بنابراین اغلب تمایل دارند این مرحله را زیر دوش انجام دهند. با استفاده از همان حرکات دست که در مرحله 4 شرح داده شد ، کل سینه های خود را بررسی کنید.

 

در صورت یافتن توده چه باید کرد

  • اگر فکر می کنید یک توده در پستان خود احساس کرده اید، وحشت نکنید. بیشتر خانم ها به طور معمول تعدادی توده یا نواحی توده ای در پستان خود دارند و به نظر می رسد بیشتر این توده های پستان خوش خیم باشند (نه سرطانی). یک سری دلایل احتمالی در مورد توده های غیر سرطانی پستان وجود دارد ، از جمله تغییرات هورمونی طبیعی ، یک بیماری خوش خیم پستان ، یا یک آسیب.
  • اگر متوجه تغییر حالت یک توده یا تغییرات جدیدی در پستان خود شدید که موجب نگرانی تان شده است، هر چه سریع تر نزد پزشک مراجعه کنید. این امر خصوصاً در مورد تغییراتی که بیش از یک چرخه قاعدگی کامل طول می کشد یا به نظر می رسد به نوعی بزرگتر یا برجسته تر شده است ، صدق می کند. در صورتی که در دوران قاعدگی به سر می برید، ممکن است بهتر باشد قبل از مراجعه به پزشک صبر کنید تا قاعدگی تان خاتمه یابد، چرا که ممکن است توده یا دیگر تغییرات پستان خود به خود از بین برود. بهترین پزشکی که می توانید در این خصوص نزد وی مراجعه کنید فردی است که قبلاً شما را ملاقات کرده و معاینه پستان را روی شما انجام داده باشد. به عنوان مثال متخصص زنان ، پزشک عمومی تان یا یک پرستار که با متخصص زنان یا پزشک عمومی تان کار می کند.
  • بدانید چه انتظاری دارید. پس از اینکه بعد از تست سرطان سينه در منزل به پزشک مراجعه کردید، وی سابقه سلامتی شما بررسی کرده و از سینه های تان معاینه فیزیکی به عمل می آورد و به احتمال زیاد آزمایش های تصویربرداری پستان را تجویز می کند. سونوگرافی اغلب اولین یا تنها آزمایش تصویربرداری است که برای ارزیابی توده در خانم هایی است که زیر 30 سال سن دارند یا باردار یا شیرده هستند. سونوگرافی و ماموگرافی معمولاً برای ارزیابی توده در خانم هایی است که بالای 30 سال سن دارند و باردار یا شیرده نیستند. در صورت نیاز به آزمایشات بیشتر ، پزشک ممکن است تصویربرداری با MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) ، MBI (تصویربرداری مولکولی پستان) و یا بیوپسی (نمونه برداری) را توصیه کند. وی همچنین ممکن است برای ارزیابی بیشتر شما را به یک متخصص پستان (معمولاً جراح پستان) ارجاع دهد.
  • حتماً جواب بگیرید. مهم است که پزشک در مورد علت ایجاد توده یا سایر تغییرات پستان توضیحاتی ارائه دهد و در صورت لزوم برنامه ای برای کنترل یا درمان آن ارائه دهد. اگر از اولین مشاوره پزشکی خود نتیجه ای نگرفتید ، حتما برای دریافت نظر دوم اقدام کنید.

پرتودرمانی چگونه انجام میشود | بهترین پرتو درمانی در تهران

جهت مشاوره و برقراری ارتباط لطفا کلیک کنید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا