درمان سرطان رحم | چگونه از سرطان رحم نجات پیدا کنیم؟

درمان سرطان رحم
درمان سرطان رحم

درمان سرطان رحم

سرطان رحم جزو سرطان های رایج به شمار می رود که روی سیستم تولید مثل خانم ها اثر می گذارد. این سرطان در بین خانم هایی که یائسه شده اند رواج بیشتری دارد. درمان سرطان رحم ، با وجود خطرناک و جدی بودن این بیماری کاملا امکان پذیر است و اتفاقا روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در این مقاله قصد داریم تا به صورت اختصاصی در مورد روش های درمان سرطان رحم صحبت کنیم. چنانچه اطلاعات زیادی در مورد سرطان رحم ندارید، توصیه می کنیم پیش از خواندن این مطلب، به این مقاله مراجعه کنید و اطلاعات کلی از این سرطان به دست بیاورید، تا درک بهتری از روش های درمان سرطان رحم داشته باشید.

با ما همراه باشید.

مراحل سرطان رحم

پزشکان از نتایج آزمایش های تشخیصی استفاده می کنند تا مرحله سرطان رحم را تعیین نمایند. مرحله سرطان نشان دهنده میزان پیشرفت و گسترش سرطان است. شناسایی مرحله سرطان رحم به انتخاب بهترین روش درمانی کمک زیادی خواهد کرد.

شانس درمان سرطان رحم به شدت به مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد وابسته است. به یاد داشته باشید که هرچه زودتر، یعنی در مراحل پایین تر سرطان را شناسایی کرده باشید، شانس درمان شما هم بالاتر خواهد بود.

روش های درمانی سرطان رحم

بهترین روش درمانی برای سرطان رحم برداشتن خود اندام رحم، به همراه لوله های فلوپین و تخمدان ها است، که این فرآیند طی جراحی انجام می پذیرد. این روند گاهی از اوقات ممکن است با پرتودرمانی یا هورمون تراپی همراه باشد تا پزشکان از کشتن تمام سلول های سرطانی در محل مطمئن شوند. البته این امر به مرحله سرطان هم بستگی دارد.

درمان سرطان رحم
درمان سرطان رحم

درمان سرطان رحم برای خانم های یائسه

برداشتن رحم به معنای آن است که فرد دیگر نمی تواند باردار شود. خانم های جوانتری که هنوز به یائسگی نرسیده اند ممکن است تمایلی به عمل برداشتن رحم و تخمدان ها نداشته باشند، چراکه ممکن است مایل باشند در آینده بچه دار شوند.

در این شرایط، گاهی از اوقات می توان تحت شرایط خاص، با هورمون تراپی سرطان رحم را درمان کرد.

درمان سرطان رحم پیشرفته

سرطان رحم پیشرفته معمولا به درمان متفاوت تری نیاز دارد، که اغلب شامل درصد بیشتری از شیمی درمانی می شود.

به یاد داشته باشید که سرطان های پیشرفته ممکن است درمانپذیر نباشند، اما به هر حال روش های درمانی می توانند با کندتر کردن روند رشد و سرایت و کوچک تر کردن اندازه تومورها شرایط زندگی بهتری را برای فرد به ارمغان بیاورند و علائم بیماری را کمتر کنند.

جراحی سرطان رحم

جراحی اغلب روش درمانی اصلی برای سرطان رحم است. اما انتخاب بهترین درمان، به شرایط منحصر به فرد بیمار بستگی دارد.

جراحی در مرحله 1 سرطان رحم

چنانچه به مرحله اول سرطان رحم دچار شده باشید، به احتمال زیاد باید جراحی برداشتن رحم را انجام دهید. در این جراحی علاوه بر رحم ممکن است هر دو تخمدان و لوله های فالوپین هم برداشته شوند. همچنین جراح ممکن است نمونه ای از غدد لنفاوی موجود در لگن، شکم و دیگر اعضای همجوار را بردارد و به آزمایشگاه بفرستد، تا مطمئن شود که سلول های سرطانی به نواحی اطراف سرایت نکرده اند.

بعد از جراحی برداشتن رحم می توانید پس از 1 الی 3 روز از بیمارستان مرخص شوید و به خانه بازگردید. اما بهبودی کامل ممکن است به چندین هفته زمان نیاز داشته باشد.

جراحی سرطان رحم
جراحی سرطان رحم

جراحی مرحله 2 و 3 سرطان رحم

چنانچه سرطان رحم به مرحله دوم یا سوم رسیده باشد، یعنی سلول های سرطانی به ناحیه دهانه رحم یا غده های لنفاوی لگن هم سرایت کرده باشند، به احتمال زیاد باید عمل هیسترکتومی کامل، یا برداشتن کامل رحم را انجام دهید.

این عمل شامل حذف کردن دهانه رحم، در قسمت بالای واژن، و برداشتن غده های لنفاوی لگن هم می شود. همچنین ممکن است به پرتودرمانی یا شیمی درمانی بعد از جراحی هم نیاز داشته باشید تا ریسک بازگشت سرطان به حداقل برسد.

جراحی مرحله پیشرفته (متاستاز) سرطان رحم

چنانچه به مرحله پیشرفته سرطان رحم دچار باشید، طی جراحی تلاش می شود تا حد ممکن سلول های سرطانی و توده ها را برداند. به این عمل همچنین جراحی کاهش حجم توده هم می گویند.

در این مرحله، جراحی نمی تواند سرطان رحم را درمان کند، اما می تواند برخی از علائم و مشکلات ناشی از آن را تسکین دهد. در مورد اینکه آیا جراحی کردن در این مرحله از سرطان برای شما مناسب هست یا خیر، پزشک متخصص تصمیم می گیرد.

پرتودرمانی سرطان رحم

چنانچه کادر متخصص درمانی فکر کنند که ریسک و خطر بازگشت سرطان در لگن وجود دارد، استفاده از پرتو درمانی را توصیه می کنند.

پرتو درمانی همچینن می تواند برای کند کردن روند تکثیر سرطان در بدن هم مورد استفاده قرار بگیرد و البته در زمانی که درمان با جراحی امکان پذیر نباشد.

پرتو درمانی چند عوارض جانبی هم دارد. برای مثال پوست ناحیه تحت درمان بعد از این فرآیند ممکن است قرمز و زخم شود، و موی ناحیه هم بریزد. همچنین پرتو درمانی ناحیه لگن می تواند روی روده ها نیز تأثیر بگذارد و موجب اسهال شود. علاوه بر این با ادامه روند پرتو درمانی احتمال خسته شدن بیمار زیاد است.

بیشتر این عوارض با اتمام روند پرتو درمانی از بین می روند، گرچه حدود 5 درصد از زنان برای بلند مدت عوارضی مانند اسهال و خونریزی مقعدی را تجربه می کنند.

درمان سرطان رحم
درمان سرطان رحم

شیمی درمانی سرطان رحم

چنانچه فرد در مرحله 3 یا 4 از سرطان رحم قرار داشته باشد به احتمال زیاد تحت شیمی درمانی قرار خواهد گرفت.

شیمی درمانی می تواند بعد از جراحی، و برای تلاش جهت جلوگیری از بازگشت سرطان صورت بگیرد. در موارد پیشرفته از سرطان رحم، شیمی درمانی می تواند برای کاهش سرعت گسترش سرطان و تسکین علائم آن مورد استفاده قرار بگیرد.

عوارض شیمی درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ریزش مو
  • خستگی

همچنین در اثر شیمی درمانی بدن تضعیف شده و تواناییش برای مبارزه با عفونت ها کاهش می یابد. بنابراین شانس ابتلا به عفونت در جریان خون هم زیاد می شود.

عوارض شیمی درمانی با توقف روند آن از بین می روند.

هورمون تراپی سرطان رحم

بعضی از سرطان های رحم تحت تأثیر هورمون زنانه استروژن قرار می گیرند. چنین سرطان هایی می توانند به هورمون تراپی واکنش نشان دهند. در مورد اینکه آیا هورمون تراپی می تواند باعث درمان سرطان رحم برای شما شود یا خیر، پزشک متخصص تصمیم می گیرد.

هورمون تراپی درمانی است که معمولا هورمون هایی به نام پروژسترون را، که به صورت طبیعی در بدن تولید می شوند، جایگزین می کند. این درمان از پروژسترون های مصنوعی که اغلب در شکل قرص مصرف می شوند استفاده می کند.

این درمان اغلب برای موارد پیشرفته ابتلا به سرطان رحم ، یا سرطان رحم بازگشتی مورد استفاده قرار می گیرد، و می تواند به کوچک کردن تومورهای سرطانی و کاهش علائم بیماری کمک کند.

این درمان همچنین می تواند عوارضی از قبیل حالت تهوع، گرفتگی عضلات و افزایش وزن داشته باشد.

درمان سرطان رحم
درمان سرطان رحم

بهترین متخصص درمان سرطان رحم

افرادی که به سرطان مبتلا می شوند بهتر است به جای یک پزشک متخصص، تحت نظر یک کادر درمانی مجرب باشند.

کادر درمان، گروهی از متشکل از متخصصان حوزه های مختلف سرطان، از جمله متخصص جراحی، اونکولوژیست، رادیولوژیست، پاتولوژیست، متخصص شیمی درمانی و هورمون تراپی، روانشناس و غیره است.

مزیت داشتن کادر پزشکی نسبت به انتخاب یک متخصص، در این است که آنها می توانند از تمام جنبه های موجود وضعیت بیماری را بررسی کرده و کامل ترین برنامه درمانی را به شما ارائه کنند. در این صورت دیگر نیازی نیست که وقت خود را برای درمان هایی که بهترین راه حل شما نیستند هدر بدهید.

گروه پزشکان به‌آیند مجموعه ای از پزشکان فوق تخصص در حوزه های گوناگون سرطان در تهران است، که با هدف پیشگیری و درمان سرطان، سعی در ارائه بهترین و مطمئن ترین خدمات درمان سرطان به هم میهنان عزیز دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا