سرطان کیسه صفرا از علل، علائم، تشخیص تا درمان

سرطان کیسه صفرا (gallbladder cancer) سرطانی است که در کیسه صفرا شکل می گیرد. کیسه صفرا عضوی کوچک و گلابی شکلی در سمت راست شکم ، درست در زیر کبد شماست. کیسه صفرا وظیفه ذخیره صفرا (مایعات گوارشی تولید شده توسط کبد تان) را به عهده دارد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

 

ایا سرطان کیسه صفرا کشنده است

طول عمر بیماران سرطان کیسه صفرا

بروز سرطان کیسه ی صفرا غیر معمول است. اما چنانچه سرطان کیسه ی صفرا در اولین مراحل خود کشف شود ، شانس درمان آن بسیار بالا است. با این حال ، بیشتر سرطان های کیسه صفرا در مراحل آخر ، زمانی که پیش آگهی اغلب بسیار ضعیف است ، کشف می شوند.

تشخیص سرطان کیسه صفرا دشوار است زیرا اغلب علائم و نشانه های خاصی ایجاد نمی کند. همچنین ، طبیعتِ نسبتاً پنهان کیسه صفرا رشد بدون شناسایی سرطان در این ناحیه را آسان می کند.

 

علائم سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا نی نی سایت

نشانه ها و علائم سرطان کیسه ی صفرا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکمی ، به ویژه در قسمت فوقانی سمت راست شکم
  • نفخ شکم
  • تب
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • حالت تهوع
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم (زردی)

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت مشاهده هریک از علائم سرطان کیسه صفرا که شما را نگران می کند ، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

علل سرطان کیسه صفرا

طول عمر بیماران سرطان مجاری صفراوی

مشخص نیست که چه عواملی منجر به سرطان کیسه ی صفراوی می شوند. پزشکان تنها می دانند که سرطان کیسه صفرا زمانی تشکیل می شود که در DNA سلول های سالم کیسه صفرا تغییراتی (جهش) ایجاد می شود. این جهش ها باعث می شود که سلول ها در شرایطی که سلول های دیگر به طور عادی از بین می روند ، رشد شان از کنترل خارج می شود و به حیات خود ادامه دهند. سلول های تجمع یافته توموری را تشکیل می دهند که می تواند فراتر از کیسه صفرا رشد کرده و به سایر مناطق بدن گسترش یابد (متاستاز کند).

بیشتر سرطان های کیسه صفرا از سلول های غده ای شروع می شود که سطح داخلی کیسه صفرا را پوشانده اند. سرطان کیسه ی صفرایی که در این نوع سلول شروع می شود ، آدنوکارسینوما نامیده می شود. این اصطلاح به نحوه پیدایش سلول های سرطانی هنگام بررسی در زیر میکروسکوپ اشاره دارد.

 

عوامل خطر

علایم درگیری کیسه صفرا

عواملی که می توانند خطر سرطان کیسه ی صفرا را افزایش دهند عبارتند از:

  • جنسیت. سرطان کیسه ی صفرا بیشتر در خانم ها دیده می شود.
  • سن. خطر ابتلا به سرطان کیسه ی صفرا با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
  • سابقه سنگ کیسه صفرا. سرطان کیسه ی صفرا بیشتر در افرادی دیده می شود که در گذشته سنگ صفرا داشته اند. با این حال ، بروز سرطان کیسه ی صفرا حتی در این افراد بسیار نادر است.
  • سایر بیماری ها و شرایط کیسه صفرا. سایر بیماری های کیسه صفرا که می تواند خطر سرطان کیسه ی صفرا را افزایش دهد ، شامل پولیپ های کیسه صفرا و عفونت مزمن کیسه صفرا است.

 

سرطان کیسه صفرا چگونه تشخیص داده میشود

آزمایشات و روشهای تشخیص سرطان کیسه صفرا شامل موارد زیر است:

  • آزمایش خون. آزمایش خون برای ارزیابی عملکرد کبد شما ممکن است به پزشک کمک کند تا علت ایجاد علائم و نشانه ها را تشخیص دهد.
  • روش های ایجاد تصاویر از کیسه صفرا. آزمایش های تصویربرداری که می توانند تصاویری از کیسه صفرا ایجاد کنند شامل سونوگرافی ، توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) است.

 

تعیین میزان سرطان کیسه ی صفرا

علائم سرطان مجاری کیسه صفرا

هنگامی که پزشک شما سرطان کیسه ی صفرا را تشخیص داد ، برای یافتن میزان (مرحله) سرطان شما تلاش می کند. مرحله سرطان کیسه ی صفرا به تعیین پیش آگهی و گزینه های درمانی کمک می کند.

آزمایشات و روشهایی که برای مرحله بندی سرطان کیسه ی صفرا استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • جراحی اکتشافی. پزشک شما ممکن است جراحی را برای یافتن علائم گسترش سرطان کیسه ی صفرا در داخل شکم شما توصیه کند. در روشی به نام لاپاراسکوپی ، جراح یک شکاف کوچک در شکم شما ایجاد می کند و یک دوربین کوچک را وارد آن می کند. این دوربین به جراح اجازه می دهد تا اندام های اطراف کیسه صفرا را از نظر انتشار سرطان بررسی کند.
  • آزمایش هایی برای بررسی مجاری صفراوی. پزشک شما ممکن است روش هایی را برای تزریق رنگ به مجاری صفراوی توصیه کند. به دنبال آن یک آزمایش تصویربرداری انجام می شود که محل رنگ آمیزی را ثبت می کند. این آزمایشات می تواند انسداد در مجاری صفراوی را نشان دهد. این آزمایشات ممکن است شامل آندوسکوپی کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد یا ERCP ، کلانژیوگرافی به روش رزونانس مغناطیسی و کلانژیوگرافی از راه پوست باشد.
  • تست های تصویربرداری بیشتر. بیشتر افراد مبتلا به سرطان کیسه ی صفرا یک سری اسکن انجام می دهند تا به شما کمک کند تا تعیین کند سرطان گسترش یافته یا به صورت موضعی باقی مانده است. اینکه کدام اسکن باید انجام شود بسته به شرایط شما متفاوت است. اسکن معمول شامل CT قفسه سینه و شکم ، سونوگرافی و MRI کبد است.

 

مراحل پیشرفت سرطان کیسه صفرا

تفسیر سونوگرافی کیسه صفرا

مراحل سرطان کیسه ی صفرا عبارتند از:

  • مرحله یک. در این مرحله ، سرطان کیسه ی صفرا به لایه های داخلی کیسه صفرا محدود می شود.
  • مرحله دوم. در این مرحله ، سرطان کیه صفرا رشد کرده و به لایه بیرونی کیسه صفرا حمله کرده است.
  • مرحله سوم. در این مرحله ، سرطان کرده و به یک یا چند اندام نزدیک مانند کبد ، روده کوچک یا معده حمله کرده است. سرطان کیسه ی صفرا ممکن است به غدد لنفاوی مجاور نیز گسترش یافته باشد.
  • مرحله چهارم. آخرین مرحله سرطان کیسه ی صفرا شامل تومورهای بزرگی است که اندام های مجاور و تومورهای مختلف را در هر اندازه درگیر می کند و به نواحی دوردست بدن گسترش یافته اند.

 

ایا سرطان کیسه صفرا قابل درمان است

سرطان کیسه صفرا درمان دارد

گزینه های درمان سرطان کیسه صفرا که در دسترس قرار دارد به مرحله سرطان ، سلامت کلی و ترجیحات فردی شما بستگی دارد.

هدف اولیه درمان ، از بین بردن سرطان در کیسه صفرا است ، اما در صورت عدم امکان ، سایر روش های درمانی می توانند به کنترل شیوع بیماری کمک کرده و شما را تا حد ممکن کنترل کنند.

جراحی در مراحل اولیه سرطان کیسه صفرا

در صورت ابتلا به سرطان کیسه صفرا در مراحل اولیه ممکن است جراحی توصیه شود. گزینه های جراحی عبارتند از:

  • جراحی برای برداشتن کیسه صفرا. سرطان کیسه ی صفرا در مراحل اولیه که محدود به کیسه صفرا است با عمل برداشتن کیسه صفرا درمان می شود (کوله سیستکتومی).
  • جراحی برای برداشتن کیسه صفرا و بخشی از کبد. سرطان کیسه صفرایی که فراتر از کیسه صفرا پیش رفته و به کبد منتقل شده است ، گاهی اوقات با جراحی برای برداشتن کیسه صفرا و همچنین قسمتهایی از کبد و مجاری صفراوی که کیسه صفرا را احاطه کرده اند ، درمان می شود.

مشخص نیست که آیا درمان های اضافی بعد از جراحی موفق می توانند احتمال بازگشت سرطان کیسه ی صفرا را افزایش دهند یا خیر. برخی مطالعات نشان داده اند که این مورد وجود دارد ، بنابراین در برخی موارد ، پزشک ممکن است شیمی درمانی ، پرتودرمانی یا ترکیبی از هر دو را پس از جراحی توصیه کند.

رادیوتراپی یا پرتودرمانی برای سرطان کیسه صفرا

در مورد مزایا و خطرات احتمالی درمان های بیشتر با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که چه چیزی برای شما مناسب است.

روش های درمان سرطان کیسه صفرا در مراحل آخر

جراحی نمی تواند سرطان کیسه ی صفرایی را که به سایر مناطق بدن گسترش یافته است ، درمان کند. در عوض ، پزشکان از روش های درمانی دیگر استفاده می کنند که ممکن است علائم اولیه سرطان کیسه صفرا را تسکین دهد و شما را تا حد ممکن راحت کند.

این گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شیمی درمانی سرطان کیسه صفرا. شیمی درمانی نوعی درمان دارویی است که در آن از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود.
  • پرتو درمانی. در رادیوتراپی یا پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون ها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.
  • آزمایشات بالینی. آزمایشات بالینی مطالعاتی است که داروهای تجربی یا جدید را برای درمان سرطان کیسه ی صفرا آزمایش می کند. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا واجد شرایط شرکت در یک آزمایش بالینی هستید یا خیر.

روش های رفع انسداد مجاری صفراوی

سرطان پیشرفته کیسه صفرا می تواند باعث انسداد مجاری صفراوی ، و در نهایت بروز پیامدهای بعدی شود. روش های رفع انسداد ممکن است موثر باشند. به عنوان مثال ، جراحان می توانند یک لوله فلزی توخالی (استنت) را در مجرا قرار دهند تا آن را باز نگه دارد یا مجاری صفراوی را با جراحی در مسیر انسداد (بای پس صفراوی) تغییر مسیر دهند.

 

مقابله و پشتیبانی

اطلاع از اینکه به هر بیماری تهدید کننده ای مبتلا شده اید می تواند مخرب باشد. به ویژه کنار آمدن با تشخیص سرطان کیسه صفراوی می تواند دشوار باشد زیرا این بیماری اغلب پیش آگهی ضعیفی را به همراه دارد. نکات زیر می توانند در کنار آمدن و مقابله با این وضعیت به شما کمک کند:

  • درباره سرطان کیسه صفراوی پرس و جو کنید. سوالاتی راجع به سرطان خود بنویسید و این سوالات را در قرار بعدی خود از پزشک تان بپرسید. همچنین منابع معتبری را که می توانید اطلاعات بیشتری در آن کسب کنید از پزشک خود بخواهید. کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان کیسه ی صفرا و گزینه های درمانی ممکن است در هنگام تصمیم گیری درباره مراقبت از شما راحت تر باشد.
  • با دوستان و خانواده در ارتباط نزدیک باشید. تشخیص سرطان می تواند برای دوستان و خانواده نیز استرس زا باشد. سعی کنید آنها را در جریان زندگی خود قرار دهید. احتمالاً دوستان و خانواده شما از شما سوال خواهند کرد که آیا کاری برای کمک به شما می توانند انجام دهند یا نه. به کارهایی فکر کنید که ممکن است دوست داشته باشید در آنها کسی به شما کمک کند ، مانند مراقبت از خانه در مواردی که مجبور هستید در بیمارستان بمانید یا فقط وقتی می خواهید صحبت کنید. شما ممکن است در حمایت از یک گروه دلسوز متشکل از دوستان و خانواده خود احساس راحتی بیشتری کنید.
  • کسی را پیدا کنید که با او صحبت کنید. کسی را پیدا کنید که بتوانید با او راحت صحبت کنید و در زمینه مشاوره با افرادی که با بیماری تهدید کننده زندگی روبرو هستند تجربه داشته باشد. با یک مشاور ، مددکار اجتماعی پزشکی ، روحانیون یا یک گروه پشتیبانی از مبتلایان به سرطان مشورت کنید.
  • خواسته های پزشکی خود را بنویسید. در جهت احترام به خواسته های خود گام بردارید. از پزشک خود در مورد دستورالعمل هایی از قبل سوال کنید ، که به شما امکان می دهد در صورت عدم توانایی در بیان خواسته های تان ، نشان دهد چه نوع درمانی را می خواهید.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

اگر علائم یا نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند فرایند را با قرار ملاقات با پزشک خانواده یا یک پزشک عمومی شروع کنید.

اگر پزشک تان به سرطان کیسه ی صفرا مشکوک باشد ، ممکن است شما را به یکی از متخصصان زیر ارجاع دهد:

  • پزشکی که متخصص در درمان بیماری های گوارشی است (متخصص گوارش)
  • جراحی که کبد یا کیسه صفرا را عمل می کند
  • پزشکی که در زمینه درمان سرطان تخصص دارد (آنکولوژیست)

از آنجا که جلسات ملاقات می توانند کوتاه باشند و از آنجا که اغلب زمینه های زیادی برای پوشش وجود دارد ، خوب است که از قبل آماده باشید. در اینجا برخی از اطلاعات برای کمک به شما در آماده شدن ، و انتظاراتی که از پزشک دارید ، آورده شده است.

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • از هرگونه محدودیت قبل از قرار ملاقات آگاه باشید. در زمان تعیین وقت ، حتماً سوال کنید که آیا باید کاری از قبل انجام دهید ، مثلاً رژیم خود را محدود کنید.
  • علائمی را که تجربه می کنید بنویسید ، از جمله علائمی که به نظر می رسد ارتباطی با دلیل قرار ملاقات تان ندارند.
  • اطلاعات شخصی کلیدی ، از جمله استرسهای عمده یا تغییرات اخیر زندگی را بنویسید.
  • لیستی از تمام داروها و همچنین ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
  • یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را همراه خود ببرید. گاهی اوقات ممکن است به خاطر سپردن تمام اطلاعات ارائه شده در هنگام ملاقات دشوار باشد. شخصی که شما را همراهی می کند ممکن است چیزی را که فراموش کرده اید یادآوری کند.
  • سوالات خود را برای پرسیدن از دکتر یادداشت کنید.

وقت شما با پزشک محدود است ، بنابراین تهیه لیستی از سوالات به شما کمک می کند تا از وقت مشترک خود نهایت استفاده را ببرید. در صورت اتمام زمان ، سوالات خود را از مهمترین تا کم اهمیت ترین لیست کنید. برخی از سوالات اساسی در مورد سرطان کیسه ی صفرا که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

  • مرحله سرطان کیسه صفرای من چیست؟
  • آیا می توانید در خواندن جواب پاتولوژی کیسه صفرا کمکم کنید؟ آیا می توانم کپی گزارش آسیب شناسی خود را داشته باشم؟
  • آیا به آزمایشات بیشتری احتیاج دارم؟
  • گزینه های درمانی برای سرطان کیسه ی صفرای من چیست؟
  • مزایا و خطرات هر گزینه چیست؟
  • آیا گزینه درمانی ای در بین سایر گزینه ها وجود دارد که شما توصیه کنید؟
  • معمولا به بیمارانی در شرایط من چه توصیه ای می کنید؟
  • آیا باید نظر دوم را از یک متخصص بگیرم؟
  • هزینه های درمان چقدر است و آیا بیمه من آن را پوشش می دهد؟
  • آیا بروشور یا سایر مواد چاپی وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

علاوه بر سوالاتی که برای پرسیدن از پزشک خود آماده کرده اید ، در هنگام قرار ملاقات خود از پرسیدن سوالات دیگر دریغ نکنید.

آنچه پزشک انجام می دهد

پزشک نیز احتمالاً تعدادی سوال از شما می پرسد. آماده بودن برای پاسخ دادن به آنها ممکن است زمان بیشتری را برای پوشش سایر نکاتی که می خواهید بدان بپردازید فراهم کند. پزشک شما ممکن است بپرسد:

  • چه زمانی برای اولین بار علائم را تجربه کردید؟
  • آیا علائم شما مداوم بوده است یا گاه به گاه ؟
  • شدت علائم شما چقدر است؟
  • چه مواردی علائم شما را بهبود می بخشد؟
  • چه مواردی باعث بدتر شدن علائم شما می شود؟

 

سخن پایانی

بهترین پرتو درمانی در تهران

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gallbladder-cancer/diagnosis-treatment/drc-20353374″ newwindow=”yes”] منبع 1[/button]

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gallbladder-cancer/symptoms-causes/syc-20353370″ newwindow=”yes”] منبع 2[/button]

2 دیدگاه دربارهٔ «سرطان کیسه صفرا از علل، علائم، تشخیص تا درمان»

  1. سلام طول عمر بیماران پیوند کیسه صفراوی به روده بزرگ چقدر است ممنون از پاسخ تون

    1. فرزانه جعفری

      سلام بستگی به بیماری زمینه ای داره برای اینکه بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم توصیه می کنیم مدارک بیمارتون توسط جراح سرطان مجموعه بررسی بشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا