داروی گیاهی برای کیست | درمان سنتي براي كيست سينه

کیست سینه شکایتی بسیار شایع در بین خانم ها به ویژه در دوران قاعدگی است. طبق اعلام مرکز پزشکی کالیفرنیا پاسیفیک ، کیست سینه 50 تا 70 درصد از خانم ها را درگیر می کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

برخی از علائم کیست سینه شامل درد ضربان دار، احساس سنگینی ، حساسیت به لمس و تورم در یک یا هر دو سینه است. درد ممکن است خفیف تا شدید باشد و دائمی و یا تنها گاهی اتفاق بیافتد. کیست سینه را می توان بر اساس دو الگوی اصلی بالینی طبقه بندی کرد:

  • چرخه ای – در طول چرخه قاعدگی رخ می دهد.
  • غیر چرخه ای – در طول چرخه قاعدگی بدون تغییر باقی می ماند. این نوع کمتر دیده می شود.

علت به وجود آمدن کیست سینه

کیست سینه چرخه ای به دلیل تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی رخ می دهد. از طرف دیگر ، کیست سینه غیر چرخه ای با مواردی مرتبط است که بر ساختار پستان ها تأثیر می گذارد ، مانند توده ، ضربه ، جراحی قبلی یا عوامل دیگر.

از دیگر دلایل کیست سینه می توان به عدم تعادل اسیدهای چرب در سلول های سینه ، استفاده از داروهای خاص ، داشتن سینه های بزرگ ، شیردهی و پوشیدن سینه بندهای نامناسب اشاره کرد.

برای کیست سینه ای که قبل از چرخه قاعدگی یا در طی آن ایجاد علائمی همچون درد می کند ، برخی از داروهای خانگی می توانند به کاهش درد و حساسیت به لمس کمک کنند. اما در مواردی که علائم کیست سینه در مواقع غیر از قاعدگی نیز ادامه دارد، باید به دنبال درمان های پزشکی مناسب و مراجعه به پزشک متخصص باشید.

در ادامه شما را با درمان كيست سينه با طب اسلامی و تب سنتی و همچنین چندین داروی گیاهی برای کیست آشنا خواهیم کرد.

 

داروی گیاهی برای کیست

داروی گیاهی برای کیست : روغن گل مغربی (گل پامچال شب)

داروی گیاهی برای کیست
روغن گل مغربی (گل پامچال شب)

یکی از بهترین روش های درمانی کیست سینه ، استفاده از روغن گل پامچال شب یا گل مغربی است. این روغن حاوی ماده فعال گامولنیک اسید (GLA) ، نوعی اسید چرب است که به بدن کمک می کند تا به خوبی در برابر تغییرات هورمونی پاسخ دهد. این روغن به نوبه خود منجر به کاهش حساسیت به لمس و درد سینه ها می شود.

  • روغن گل پامچال شب را به صورت موضعی روی سینه های خود بمالید و چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید.
  • گزینه دیگر این است که روزانه حدوداً 240 تا 500 میلی گرم عصاره استاندارد شده روغن گل پامچال شب را به مدت 3 ماه مصرف کنید ، اما قبل از این کار حتما با پزشک خود مشورت کنید.

توجه: اگر می خواهید باردار شوید و یا صرع دارید ، به هیچ وجه از روغن گل پامچال شب استفاده نکنید.

 

داروی گیاهی برای کیست : گیاه پنج انگشت یا ویتکس

داروی گیاهی برای کیست
گیاه پنج انگشت یا ویتکس

گیاه پنج انگشت یا ویتکس همچنین می تواند برای درمان علائم کیست سینه چرخه ای و سایر علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) به کار برده شود. این گیاه تأثیر مثبتی بر غده هیپوفیز برای سرکوب ترشح پرولاکتین ، هورمون مسئول علائم سندروم پیش از قاعدگی از جمله سینه های حساس به لمس و دردناک دارد.

  • دوز معمول گیاه پنج انگشت خشک شده، 20 میلی گرم ، 1 تا 3 بار در روز است.
  • همچنین می توانید گیاه پنج انگشت را به شکل یک عصاره مایع مصرف کنید. 40 قطره از آن را به یک لیوان آب اضافه کنید و یک بار در صبح آن را بنوشید.

حداقل 3 ماه از یکی از این دو روش درمانی پیروی کنید. اما مانند هر مکمل دیگری ، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

 

داروی گیاهی برای کیست : روغن کرچک

داروی گیاهی برای کیست
روغن کرچک

روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک است که دارای خاصیت ضد درد و ضد التهاب بوده و به تسکین دردسینه ناشی از کیست بسیار کمک می کند. این ماده همچنین گردش خون را افزایش می دهد ، به طوری که مواد مغذی به سلول ها می رسند و مواد زاید و عوامل التهابی از بدن خارج می شوند.

  1. 1 قاشق غذاخوری روغن کرچک را با 2 قاشق غذاخوری روغن سبک تر مانند روغن زیتون مخلوط کنید.
  2. از آن برای ماساژ سینه های خود استفاده کنید.
  3. این درمان را در هفته قبل از پریود خود به طور روزانه دنبال کنید.

 

داروی گیاهی برای کیست : گل قاصدک

داروی گیاهی برای کیست
گل قاصدک

بر اساس ناتروپاتی (طبیعی درمانی) ، گل قاصدک می تواند به مقابله با حساسیت به لمس و درد ناشی از کیست سینه کمک کند. این یک گیاه ادرارآور طبیعی است و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که به استخراج مایعات اضافی از بدن کمک می کند و از احتباس مایعات نیز جلوگیری می کند. این گیاه به نوبه خود علائم کیست سینه را کاهش می دهد.

  • 1 قاشق چایخوری ریشه قاصدک خشک را به مدت 15 دقیقه در یک فنجان آب بجوش آورید. سپس آن را صاف کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید. روزی 3 فنجان از این دمنوش گیاهی بنوشید.
  • شما مجازید پس از مشورت با پزشک، این گیاه را به صورت داروی مکمل نیز مصرف کنید.

برای جلوگیری از بروز درد سینه ، چند روز قبل از چرخه قاعدگی ، یکی از این روش های درمانی را دنبال کنید.

 

داروی گیاهی برای کیست : درمان كيست سينه با رازیانه

داروی گیاهی برای کیست
درمان كيست سينه با رازیانه

رازیانه برای تسکین حساسیت به لمس و درد سینه ناشی از سندرم قبل از قاعدگی (PMS) ، قاعدگی و کیست سینه مفید است. این گیاه به تعادل هورمون های زنانه کمک می کند و از احتباس مایعات جلوگیری می کند. همچنین از تجمع سموم در بدن جلوگیری می کند.

  • 1 قاشق چایخوری تخم رازیانه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید ، 10 دقیقه روی آن را بپوشانید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و روزانه چندین بار این دمنوش را نوش جان کنید.
  • همچنین می توانید روزانه چندین بار دانه رازیانه بو داده را بجوید تا از علائم سندرم قبل از قاعدگی یا کیست سینه مانند درد سینه جلوگیری شود.

 

درمان سنتي براي كيست سينه

کمپرس یخ

درمان سنتي براي كيست سينه
کمپرس یخ

برای رهایی از علائم کیست سینه ، می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. سرما باعث می شود که درد و تورم ناشی از این عارضه کاهش یابد.

  1. چند قطعه یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را داخل یک حوله بپیچید.
  2. این کمپرس را به مدت 10 دقیقه روی هر یک از سینه های خود که درد دارد، ماساژ دهید.
  3. روزی چند بار این عمل را تکرار کنید تا احساس بهتری پیدا کنید.

برای کاهش درد و حساسیت به لمس همچنین می توانید از کمپرس گرم یا کمپرس گرم و سرد به طور متناوب استفاده کنید.

توجه: یخ را مستقیماً روی سینه های خود ماساژ ندهید.

 

ماساژ

درمان سنتي براي كيست سينه
ماساژ

ماساژ دادن سینه ها توسط خود فرد به کاهش درد و التهاب و همچنین بهبود گردش خون کمک می کند. این کار همچنین به حفظ سلامت بافت های سینه کمک می کند و مواد مغذی بیشتری به سینه ها می رساند تا از درد و حساسیت به لمس جلوگیری شود.

  • هنگامی که در حمام هستید ، سینه های خود را به صابون آغشته کرده و سپس آنها را به مدت چند دقیقه از مرکز قفسه سینه خود تا زیر بغل ، به آرامی ماساژ دهید. در صورت شیردهی ، از تماس صابون روی نوک سینه ها خودداری کنید.
  • همچنین می توانید چند قطره روغن کافور را به 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم اضافه کنید و 1 یا 2 بار در روز از آن برای ماساژ سینه های خود استفاده کنید.
  • گزینه دیگر این است که مقادیر مساوی روغن زردآلو و روغن جوانه گندم را با هم مخلوط کرده و سپس از آن به عنوان روغن ماساژ برای سینه های حساس خود استفاده کنید.

به طور مرتب سینه های خود را ماساژ دهید تا سالم و بدون درد باشند.

 

سرکه سیب

درمان سنتي براي كيست سينه
سرکه سیب

سرکه سیب در مقابله با درد ناشی از کیست سینه بسیار مفید است. این ماده می تواند به دفع سموم از بدن ، کاهش احتباس مایعات و تنظیم هورمون ها کمک کند. این ماده به نوبه خود علائم کیست سینه را کاهش می دهد.

  1. 1 تا 2 قاشق چای خوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را به یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.
  2. کمی عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  3. این محلول را دو بار در روز بنوشید.

 

ويتامين اي در درمان كيست سينه

درمان سنتي براي كيست سينه

ويتامين اي در درمان كيست سينهویتامین E در درمان درد ناشی از کیست سینه بسیار مفید است. همچنین به تنظیم تغییرات هورمونی در بدن کمک می کند که به نوبه خود منجر هب کاهش درد پستان و سایر علائم سندروم قبل از قاعدگی می شود.

  • دوز روزانه 200 تا 400 واحد ویتامین ای می تواند از درد و حساسیت به لمس سینه ها در دوران قاعدگی یا در اثر کیست سینه جلوگیری کند. برای دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنید.
  • به جای مکمل می توانید مواد غذایی سرشار از ویتامین E مانند تخمه آفتابگردان ، بادام ، روغن زیتون ، اسفناج ، آووکادو ، شلغم ، برگ چغندر و سبزی خردل میل کنید.
  • همچنین می توانید چند بار در روز از روغن ویتامین E برای ماساژ آرام سینه های خود استفاده کنید.

 

منیزیم

درمان سنتي براي كيست سينه
منیزیم

منیزیم یک ماده مغذی مهم در تغذیه روزانه است که می تواند به کاهش مشکلات سینه در زنان، مانند حساسیت به لمس، کیست سینه و احساس درد در دوران قاعدگی کمک کند. منیزیم به کاهش احتباس مایعات کمک می کند و همین امر منجر به کاهش درد و تورم در سینه ها می شود.

  • مواد غذایی سرشار از منیزیم از جمله سبزیجات برگ تیره ، آجیل ، دانه ها ، سویا ، آووکادو ، موز و شکلات تیره را میل کنید.
  • همچنین می توانید از مکمل های منیزیم 2 هفته قبل از قاعدگی استفاده کنید تا از درد سینه و همچنین سایر علائم کیست سینه، جلوگیری کنید. برای دوز مناسب ، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان كيست سينه با طب اسلامی

  • سینه بندهای مناسب که به خوبی از سینه های تان محافظت می کنند، استفاده کنید. از پوشیدن سینه بندهای زیر فنردار و جک دار خودداری کنید.
  • هنگام ورزش ، سینه بند ورزشی بپوشید ، به خصوص هنگامی که ممکن است سینه های تان حساس تر باشند.
  • برای کاهش و مدیریت سطح استرس و همچنین درد ناشی از کیست سینه ، مراقبه و یوگا انجام دهید.
  • مصرف کافئین را محدود کنید زیرا این امر می تواند منجر به درد و حساسیت در سینه شود.
  • مصرف فیبر خود را افزایش دهید تا به بدن تان کمک کند استروژن بیشتری تولید کند. می توانید فیبر را از طریق مصرف کلم ، کلم بروکلی ، کلم کالی، جوانه ها، حبوبات و غلات کامل دریافت کنید.
  • مصرف روغن های هیدروژنه موجود در مارگارین ، محصولات پخته شده، بسته بندی شده و آماده و خوراکی ها را کاهش دهید.
  • مصرف چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید و بیشتر سبزیجات و میوه هایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند را مصرف کنید تا به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کنید.
  • از کل کالری های مصرفی خود، حداقل 20 درصد یا کمتر را به چربی اختصاص دهید.
  • برای خلاص شدن از شر سموم بدن از جمله کیست سینه، مقدار زیادی آب در طول روز بنوشید.
  • عادت کنید حداقل هر 2 تا 3 ماه یکبار سینه های خود را نزد پزشک معاینه کنید. در صورت مشاهده تفاوت در اندازه یا شکل سینه های خود ، هر چه زودتر با پزشک تان مشورت کنید.

کاربر عزیز، امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد به شما در درمان بیماری تان کمک کرده باشد و هر چه زود تر، مجددا سلامتی خود را به دست آورید.

شاد و تندرست باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

top10homeremedies

ncbi

 

33 دیدگاه دربارهٔ «داروی گیاهی برای کیست | درمان سنتي براي كيست سينه»

  1. سلام . رازیانه ؟؟؟؟؟؟ رازیانه برای درمان کیست تخمدان مفیده ولی برای کیست سینه اصلا توصیه نمیشه . کیست سینه رو زیاد میکنه

    1. مصرف در حد اعتدال مناسب است. مصرف بیش از حد هیچ ماده غذایی و دارویی توصیه نمیشود.

  2. من یه جا خوندم که خود کیست احتمالا بدلیل استروژن بالا ایجاد میشه اونوقت شما گفتین غذای های فیبردار بخورید تا مقدار استروژن بدنتون بیاد بالا؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام دوست عزیز
      تاکنون رابطه بین مصرف غذاهای فیبردار با تشکیل کیست سینه ثابت نشده است.
      مصرف طولانی مدت استروژن برای مثال به صورت هورمون درمانی، می تواند احتمال تشکیل کیست سینه را افزایش دهد.

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر.معمولا مشکلی ایجاد نمی کنه ولی توصیه میشه تحت نظر پزشک جراح پستان باشین.

  3. سلام من کیست سینه دارم، آیا میتونم از عرق بومادران واسه کیست تخمدانم استفاده کنم؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام توصیه می کنیم اول از مسیرهای درمانی تحت نظر پزشک استفاده کنین

  4. رازیانه و تخم کتان کیست سینه رو افزایش میدن من به خاطر لاغری مصرف کردم دو سه ماه بعد کیست سینه پیدا کردم وخیلی اذیت میشم اشتباه کردم و هرچیزی که تو سایت نوشته بدون تحقیق مصرف کردم

  5. من تازگی فهمیدم کیست سینه دارم. دوتا یسنه هام دارم، راست 3وچپ یکی ولی بزرگن وخیلی درد دارم. الان خیلی استرس دارم. رفتم ماما بهم قرص داد ولی بعد مصرفش دردم شدید میشد قطعش کردم. گفتم برم طب سنتی بهتره چون از هرکس میپرسیدم میگفت بادارو دکتر خوب نشده. اینجا اومدم سرچ کنم ببینم کسی نتیجه خوب گرفته. ولی مثله اینکه نگرفتن. الان استرس گرفتم. خیلی میترسم اخه….

  6. رازیانه برای کیست رحم مفید هست اما برای کیست سینه مفید نیست و حتی بیشتر تحریکش میکنه, لطفا اطلاعات غلط به بقیه ندین, رازیانه باعث بزرگ شدن حجم سينه ميشه ، كيست سينه رو هم بزرگتر ميكنه، ميتونيد تحقيق كنيد.

  7. برای درمان کیست تخمدان و سینه شربت ساپوژکس مفید هست. ما استفاده کردیم خداروشکر یکماهه کیست تخمدان برطرف شد

  8. به نظرم باید گیاهانی که استروژن اضافه رو سرکوب می کنن استفاده بشه مثل نارگیل به دلیل داشتن لینولئیک اسید.البته مطمئن نیستم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا