بهترین درمان دارویی سرطان، درمان هدفمند یا ایمونوتراپی ؟

درمان هدفمند یا ایمونوتراپی

امروزه روش های نوینی برای درمان ایمن سرطان به وجود آمده اند تا بتوانند در شرایط مناسب جایگزینی برای روش های پر خطر قدیمی باشند. درمان هدفمند (تارگت تراپی) و ایمنی درمانی (ایمونوتراپی) هر دو روش هایی نوین از دارو درمانی هستند که قرار است جایگزین خوبی برای شیمی درمانی باشند. شیمی درمانی روشی است که می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد و به کل بدن آسیب زند، اما مهمترین خصیصه این دو درمان جدید ایمنی زیادی آنها، علیرغم تجویز دارو است. اما اغلب مراجعان وقتی با این دو گزینه درمانی فوق العاده رو به و می شوند، می پرسند که درمان هدفمند یا ایمونوتراپی ؟ بالاخره کدامیک بهتر است؟

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در این مقاله قصد داریم تا با بررسی ویژگی های خاص این دو درمان، بیشتر در مورد تفاوت آنها با هم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

درمان هدفمند یا ایمونوتراپی
درمان هدفمند یا ایمونوتراپی

سرطان و سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن به عنوان بخشی از عملکرد طبیعی خود سلول های غیرعادی را در بدن شناسایی کرده و آنها را می کشد. سیستم ایمنی بدون نیاز به هیچ دارو یا درمانی، می تواند اغلب سلول های سرطانی که در بدن شکل می گیرند را شناسایی کرده و با جلوگیری از رشد آنها مانع بروز بسیاری از سرطان ها در بدن شود. به یاد داشته باشید که سرطان ناشی از جهش ژنتیکی یک یا چند سلول است که به شکل سرسام آوری شروع به رشد و تقسیم سلولی می کنند. این جهش های ژنتیکی سلولی در بدن زیاد اتفاق می افتند اما سیستم ایمنی بدن همه یا بیشتر آنها را شناسایی می کند و مانع از سرطانی شدنشان می شود.

به عنوان مثال سلول های ایمنی بدن گاهی از اوقات در داخل یا اطراف تومورهای سرطانی پیدا می شوند. این سلو ها که به آنها لنفوسیت های نفوذی به تومور (TILs)  گفته می شود، نشانه ای از این هستند که سیستم ایمنی بدن در حال واکنش نشان دادن به تومور سرطانی است. افرادی که تومورهای سرطانی آنها دارای TILs باشد اغلب شرایط بهتری از افرادی که تومورشان عاری از TILs است دارند، و درمان آنها نیز آسانتر است.

اما گرچه سیستم ایمنی بدن می تواند از رشد توده های سرطانی جلوگیری کرده یا سرعت این فرآیند را کم کند، سلول های سرطانی هم راه های خودشان را برای پرهیز از نابود شدن توسط سیستم ایمنی بدن دارند. به عنوان مثال سلول های سرطانی ممکن است:

  • تغییرات ژنتیکی داشته باشند که آنها را از چشم سیستم ایمنی بدن پنهان می کند
  • پروتئین هایی روی سطح خود داشته باشند که سلول های ایمنی بدن را از کار می اندازند
  • سلول های سالم اطراف خود را تغییر می دهند تا در کار سلول های ایمنی دخالت کرده و کارشان را مختل کنند
درمان هدفمند یا ایمونوتراپی
درمان هدفمند یا ایمونوتراپی

ایمونوتراپی چیست

ایمونوتراپی یک نوع روش درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک می کند. سیستم ایمنی به بدن کمک می کند تا با عفونت ها و بیماری های دیگر بجنگد. این سیستم از سلول ها یا گلوبول های سفید مختلف، اندام ها و البته بافت های گوناگونی از سیستم لنفاوی تشکیل شده است.

ایمونوتراپی یک نوع درمان بیولوژیکی به شمار می رود. و درمان های بیولوژیکی نوعی از درمان هستند که از مواد تشکیل شده از ارگانیسم های زنده برای مبارزه با سرطان استفاده می کنند.

درمان هدفمند یا ایمونوتراپی
درمان هدفمند یا ایمونوتراپی

ایمنی درمانی سرطان

اینکه ایمونوتراپی چگونه به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سرطان کمک می کند، به نوع ایمنی درمانی که در حال انجام آن هستید بستگی دارد. هرکدام از انواع این درمان روش های مختلفی برای کمک به سیستم ایمنی بدن دارند. که عبارتند از:

  • مهار کننده های بازرسی : داروهای این نوع ایمونوتراپی ترمز های سیستم ایمنی بدن را قطع می کنند و با تقویت آن باعث می شوند تا سلول های سفید راحت تر سلول های سرطانی را شناسایی و نابود کنند.
  • درمان سلول های Tشکل : این نوع از ایمونوتراپی چند نمونه از سلول های Tشکل را از خون بیمار می گیرند و آنها با ویروس های خاصی ترکیب می کنند. ویروس هایی که به آنها یاد می دهند چگونه به سلول های تومور سرطانی بچسبند. سپس این سلول های آماده شده دوباره وارد بدن می شوند و می توانند به سلول های سرطانی حمله کرده آنها را از بین ببرند.
  • سیتوکین : این روش از داروی سیتوکین برای تحریک کردن سیستم ایمنی بدن استفاده می کند.

این چند مثال به خوبی روشن می کند که نحوه عملکرد درمان های ایمنی درمانی به چه صورت است. دیگر انواع این درمان هم عبارتند از:

  • تعدیل کننده های ایمنی
  • واکسن سرطان
  • آنتی بادی های مونوکلونال
  • ویروس های اونکولیتیک

تارگت تراپی چیست

تارگت تراپی یا درمان هدفمند در واقع یک نوع شیمی درمانی کوچک است. با این تفاوت که داروهای به کار رفته در درمان هدفمند به جای اثرگذاری روی کل بدن، به گونه ای طراحی شده اند که تنها به سلول های غیرعادی سرطانی آسیب وارد می کنند و به اصطلاح می توانند آنها را هدف قرار دهند.

داروهای تارگت تراپی برخلاف ایمونوتراپی بیشتر از کمک به سیستم بدن، خودشان وارد عمل شده و مستقیما روی سلول های سرطانی اثر می گذارند. داروهای هدفمند تارگت تراپی با هدفگیری پروتئین ها و ژنوم های خاص سلول های سرطانی، سیگنال های حیاتی آنها را دستکاری می کنند.

با این کار سلول های سرطانی دستورهای جدیدی دریافت می کنند و روند رشد و تقسیم سلولی را متوقف می نمایند. حتی می توانند دستورات لازم برای مرگ در زمان طبیعی را نیز دریافت کرده و رفته رفته خودشان از بین بروند.

درمان هدفمند یا ایمونوتراپی
درمان هدفمند یا ایمونوتراپی

تفاوت تارگت تراپی با ایمونوتراپی

اگر بخواهیم بررسی دقیقی داشته باشیم، باید بگوییم که در یک دسته بندی می توان ایمونوتراپی را زیرمجموعه تارگت تراپی هم در نظر گرفت. چراکه آنتی بادی های مونوکلونال به عنوان یکی از اصلی ترین روش های ایمونوتراپی، از جمله داروهای هدفمند به شمار می روند. و هر دو آنها نیز با شناسایی و هدفگیری سلول های سرطانی فرآیند درمانی را انجام می دهند.

با این تفاوت که ایمونوتراپی سیستم ایمنی بدن را تحریک و تقویت می کند تا با سرطان بجنگد، و از این رو یک نوع درمان غیر مستقیم است، در حالی که تارگت تراپی به شکل مستقیم به سلول های سرطانی حمله می کند. هرچند می تواند تنها با کمک به شناسایی آنها نیز به صورت غیر مستقیم عمل کند.

هر دو روش ها عوارض و خطرات محدودی دارند و ایمنی آنها نسبت به دیگر درمان های دارویی سرطان بسیار بیشتر است.

درمان هدفمند یا ایمونوتراپی
درمان هدفمند یا ایمونوتراپی

بهترین مرکز تارگت تراپی و ایمونوتراپی

درمان هدفمند و ایمونوتراپی هردو جزو روش های نوینی هستند که با وجود مزیت های فراوان هنوز رواج چندانی پیدا نکرده اند. به همین خاطر مراکز درمانی زیادی نیستند که بتوانند این درمان ها را برای شما انجام دهند. اما خوشبختانه مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند، به لطف وجود دکتر امینه واقفی، از جمله معدود مراکزی است که هم ایمنی درمانی و هم تارگت تراپی را با بهترین سطح کیفیت برای مراجعین خود انجام می دهد.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا