سرطان التهابی سینه یا سرطان التهابی پستان (IBC) چیست؟

سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی سینه (IBC) یک وضعیت نادر است و تنها 1 تا 5٪ از کل سرطان های پستان را تشکیل می دهد. اگرچه سرطان التهابی سینه غالباً نوعی کارسینوم داکتال تهاجمی محسوب می شود ، اما از نظر علائم ، چشم انداز و درمان با انواع دیگر سرطان سینه تفاوت دارد. سرطان التهابي سينه دارای علائم التهاب مانند تورم و قرمزی است ، اما عفونت یا آسیب منجر به بروز سرطان التهابی سینه یا علائم آن نمی شود. علائم سرطان التهابی سینه به دلیل انسداد رگ های لنفاوی توسط سلول های سرطانی در پوست و ایجاد التهاب در پستان ایجاد می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

علائم سرطان التهابي سينه شامل تورم پستان ، بنفش یا قرمز رنگ شدن پوست و فرو رفتگی یا ضخیم شدن پوست پستان است به طوری که ممکن است مانند پوست پرتقال به نظر برسد و احساس شود. غالباً ، ممکن است هیچ توده ای احساس نکنید ، حتی اگر وجود داشته باشد. با این حال ، چنانچه هر کدام از این علائم را دارید به این معنی نیست که به سرطان التهابی سینه مبتلا شده اید اما لازم است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

با مطالعه این مطلب ، اطلاعات بیشتری درباره سرطان التهابی سینه کسب خواهید کرد تا چنانچه علائم مشابهی دارید ، بدانید چه باید بکنید.

 

سرطان التهابی سینه چه تفاوتی با انواع دیگر سرطان پستان دارد؟

سرطان التهابی پستان (IBC) از جهات مختلف با انواع دیگر سرطان پستان متفاوت است:

  • IBC مانند سرطان پستان به نظر نمی رسد. اغلب باعث ایجاد توده پستان نمی شود و ممکن است در ماموگرافی دیده نشود. این کار تشخیص را دشوارتر می کند.
  • IBC در زنان جوان تر (کمتر از 40 سال) اتفاق می افتد.
  • به نظر می رسد که زنان آفریقایی-آمریکایی بیشتر از زنان سفید پوست دچار IBC می شوند.
  • IBC بیشتر در بین خانم هایی که اضافه وزن یا چاقی دارند شایع است.
  • IBC همچنین بیشتر از انواع متداول سرطان پستان ، تهاجمی تر است و رشد و گسترش آن بسیار سریعتر است.
  • IBC همیشه در مرحله پیشرفته موضعی است که برای اولین بار تشخیص داده می شود زیرا سلول های سرطانی پستان در پوست رشد کرده اند. (این بدان معناست که حداقل در مرحله III است.)
  • در حدود 1 مورد از هر 3 کیس ، IBC قبلاً هنگام تشخیص داده شده و به قسمت های دوردست بدن گسترش یافته است (متاستاز کرده است). این امر درمان موفقیت آمیز را دشوار می کند.
  • زنان مبتلا به IBC نسبت به زنان مبتلا به انواع دیگر سرطان پستان ، پیش آگهی (نتیجه) ضعیف تری دارند.

 

نشانه ها و علايم سرطان التهابي سينه

علايم سرطان التهابي سينه

سرطان التهابی پستان (IBC) باعث ایجاد مجموعه ای از نشانه های سرطان می شود که بیشتر آنها به سرعت (در طی 3 تا 6 ماه) بروز پیدا می کنند ، از جمله:

  • تورم (ادم) پوست پستان
  • قرمزی بیش از یک سوم پستان
  • حفره ای یا ضخیم شدن پوست پستان به گونه ای که مانند پوست پرتقال به نظر برسد و احساس شود
  • نوک سینه تو رفته یا افتاده
  • یک پستان به دلیل تورم بزرگتر از دیگری شود
  • یک پستان احساس داغی و سنگینی بیش از دیگری کند
  • سینه ای که ممکن است حساس به لمس ، دردناک یا خارش دار باشد
  • تورم غدد لنفاوی زیر بغل یا نزدیک استخوان ترقوه

حساسیت ، قرمزی ، داغی و خارش نیز از علائم رایج عفونت یا التهاب پستان است ، مانند ورم پستان در صورت بارداری یا شیردهی. از آنجا که این مشکلات بسیار بیشتر از IBC هستند ، پزشک ممکن است در ابتدا به یک عامل عفونت مشکوک باشد و شما را با آنتی بیوتیک معالجه کند.

این ممکن است در اولین قدم خوب باشد ، اما اگر علائم شما طی 7 تا 10 روز بهتر نشوند ، باید آزمایشات بیشتری به منظور کشف سرطان انجام شود. اگر این علائم را دارید و باردار یا شیرده نیستید یا دوران یائسگی را پشت سر گذاشته اید ، باید احتمال IBC با شدت بیشتری بررسی شود.

IBC به سرعت رشد و گسترش می یابد ، بنابراین با تشخیص علائم ، سرطان ممکن است به غدد لنفاوی مجاور نیز گسترش یابد. این گسترش می تواند باعث تورم غدد لنفاوی زیر بازو یا بالای استخوان یقه شود. اگر تشخیص به تأخیر بیفتد ، سرطان می تواند به مکان های دوردست گسترش یابد.

اگر هرکدام از این علائم را دارید به این معنی نیست که IBC دارید اما باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر درمان با آنتی بیوتیک به شما کمک نمی کند ، باید به پزشک خود اطلاع دهید ، به ویژه اگر علائم بدتر شود یا منطقه آسیب دیده بزرگتر شود. در این صورت بهتر است به یک متخصص (مانند جراح پستان) مراجعه کنید یا اگر نگران هستید می توانید از پزشک دیگری نظر دوم بگیرید.

عکس سرطان التهابي سينه سرطان التهابي سينه نی نی سایت

چگونه سرطان التهابی سینه تشخیص داده می شود؟

آزمایشات تصویربرداری

اگر پزشک مشکوک به سرطان پستان التهابی (IBC) باشد ، ممکن است یک یا چند آزمایش تصویربرداری زیر را تجویز کند:

  • ماموگرافی
  • سونوگرافی پستان
  • اسکن MRI پستان (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)

گاهی اوقات برای کمک به ثبت میزان قرمزی و تورم قبل از شروع درمان از پستان عکس گرفته می شود.

نمونه برداری

سرطان پستان با بیوپسی تشخیص داده می شود که در آن یک قطعه کوچک از بافت پستان را خارج می شود و در آزمایشگاه بررسی می گردد. معاینه فیزیکی و سایر آزمایشات ممکن است یافته هایی را نشان دهد که برای IBC مشکوک است ، اما فقط نمونه برداری می تواند به طور قطعی سرطانی بودن آن را تشخیص دهد.

آزمایش روی نمونه های بیوپسی

سلول های سرطانی در نمونه برداری در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند تا درجه آنها مشخص شود.

آنها همچنین از نظر پروتئین های خاصی مورد آزمایش قرار می گیرند که به تصمیم گیری در مورد درمان های مفید کمک می کند. زنانی که سلول های سرطانی پستان آنها گیرنده های هورمونی دارند ، احتمالاً از درمان با داروهای هورمون درمانی بهره مند می شوند.

سلول های سرطانی که پروتئین زیادی به نام HER2 یا کپی بیش از حد از ژن آن پروتئین را تولید می کنند ، ممکن است توسط داروهای خاصی که HER2 را هدف قرار می دهند ، درمان شوند.

 

مراحل سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی پستان

همه سرطان های التهابی پستان از آنجا که درگیر پوست می شوند از مرحله III (T4dNXM0) شروع می شوند. اگر سرطان در خارج از پستان به مناطق دوردست گسترش یافته باشد ، مرحله IV در نظر گرفته می شود.

 

میزان بقا برای سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی پستان (IBC) به عنوان یک سرطان تهاجمی در نظر گرفته می شود زیرا به سرعت رشد می کند ، احتمالاً در زمان کشف به اندازه کافی شیوع پیدا کرده و بیشتر از انواع دیگر سرطان پستان احتمال دارد که بعد از درمان مجددا ظاهر شود. به طور کلی چشم انداز این وضعیت به اندازه انواع دیگر سرطان پستان مناسب نیست.

نرخ بقا می تواند به شما ایده بدهد که چند درصد از افراد مبتلا به همان نوع و مرحله سرطان با گذشت زمان مشخصی (معمولاً 5 سال) پس از تشخیص هنوز زنده هستند. نرخ بقا نمی تواند به شما بگویند که چه مدت عمر می کنید ، اما ممکن است به شما کمک کند درک بهتری از موفقیت درمان داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که میزان بقا یک موضوع تخمینی است و اغلب بر اساس نتایج قبلی تعداد زیادی از افراد مبتلا به یک سرطان خاص است ، اما نمی تواند پیش بینی کند که در مورد هر شخص خاصی چه اتفاقی می افتد. این آمار می تواند گیج کننده باشد و ممکن است شما را به سمت سوالات بیشتری سوق دهد. با پزشک خود در مورد چگونگی آن صحبت کنید ، زیرا وی از وضعیت شما مطلع است.

میزان بقای نسبی 5 ساله چقدر است؟

میزان بقای نسبی زنان با همان نوع و مرحله سرطان پستان را با زنان در کل جمعیت مقایسه می کند. به عنوان مثال ، اگر میزان بقای نسبی 5 ساله برای یک مرحله خاص از سرطان پستان 70٪ باشد ، به این معنی است که زنان مبتلا به آن سرطان به طور متوسط ​​حدود 70٪ احتمال ابتلا به سرطان پستان را دارند پس از تشخیص حداقل 5 سال زندگی کنید.

این اعداد از کجا آمده اند؟

انجمن سرطان آمریکا به اطلاعات پایگاه SEER كه توسط موسسه ملی سرطان (NCI) نگهداری می شود ، استناد می کند تا آمار بقای انواع مختلف سرطان را ارائه دهد.

پایگاه داده SEER میزان بقای نسبی 5 ساله سرطان پستان در ایالات متحده را بر اساس میزان گسترش سرطان ردیابی می کند. با این حال ، پایگاه داده SEER سرطان ها را براساس مراحل AJCC TNM (مرحله 1 ، مرحله 2 ، مرحله 3 و غیره) گروه بندی نمی کند. در عوض ، سرطان ها را به مراحل موضعی ، منطقه ای و دور دست گروه بندی می کند:

  • موضعی: هیچ نشانه ای از گسترش سرطان در خارج از پستان وجود ندارد.
  • منطقه ای: سرطان در خارج از پستان به ساختارهای مجاور یا غدد لنفاوی گسترش یافته است.
  • دور دست: سرطان به قسمت های دوردست بدن مانند ریه ها ، کبد یا استخوان ها گسترش یافته است.

 

درمان سرطان التهابی سینه

آن نوع از سرطان التهابی پستان (IBC) که به خارج از پستان یا غدد لنفاوی مجاور گسترش نیافته است ، مرحله III به شمار می رود. در بیشتر موارد ، در ابتدا شیمی درمانی برای کوچک کردن تومور و سپس جراحی برای برداشتن سرطان انجام می شود. پرتودرمانی نیز پس از جراحی انجام می شود و در بعضی موارد ، ممکن است بعد از پرتودرمانی ، درمان های بیشتری لازم باشد. از آنجا که IBC بسیار تهاجمی است ، جراحی محافظت از پستان (لامپکتومی) و نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان به طور معمول بخشی از درمان محسوب نمی شوند.

پرتودرمانی سرطان سینه

آن نوع از سرطان التهابی سینه که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است (مرحله چهارم) ممکن است تحت شیمی درمانی ، هورمون درمانی و یا دارو درمانی مورد هدف قرار گیرد.

 

بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سينه ني ني سايت
جراح سينه خوب

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

چنانچه به دنبال بهترین جراح سینه هستید ، ما به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان روی لینک زیر کلیک کنید:

تماس با ما

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: cancer.org

3 دیدگاه دربارهٔ «سرطان التهابی سینه یا سرطان التهابی پستان (IBC) چیست؟»

    1. دکتر امیرپاشا ابراهیمی

      با درود
      در درمان هیچ قطعیتی وجود ندارد. چراکه این موضوع تا حد زیادی به عملکرد بدن و ژنتیک شما بستگی دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا