چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم | 8 راه پیشگیری از سرطان پستان

چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم
چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم

چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم

سرطان سینه. تنها دیدن این کلمات هم خیلی از خانم ها را دچار نگرانی می کند. و البته این نگرانی طبیعی است. به همین خاطر دانستن پاسخ این سوال که : چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم ؟ برای خیلی از خانم ها اهمیت زیادی دارد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

تقریبا همه خانم ها یکی از اطرافیان خود را می شناسند که به سرطان سینه مبتلا شده است. این به خاطر میزان و آمار بالای شیوع این بیماری در بین زنان است.

اما نگران نباشید. چراکه خبرهای خوبی هم در این زمینه وجود دارند. امروزه وضعیت درمان سرطان سینه روز به روز بهتر می شود و اطلاعات و دانش پزشکی در مورد روش های جلوگیری از سرطان سینه بسیار زیاد شده اند. در ادامه به هشت روش موثر در جلوگیری از سرطان سینه اشاره خواهیم کرد. البته تمام این روش ها مناسب برای همه خانم ها نیستند، اما اطلاع داشتن از آنها و رعایت مواردی که شامل حال شما می شوند، می تواند تأثیر بسیار زیادی روی کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه داشته باشد.

  1. مراقب وزن خود باشید

این نکته شاید در نظر خیلی ها واضح باشد، چون زیاد گفته می شود. اما نگه داشتن یک وزن سالم یکی از اهداف مهم در زندگی فردی همه به شمار می رود. داشتن وزن بالا می تواند خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان را زیاد کند، از جمله سرطان سینه، و مخصوصا بعد از دوران یائسگی.

داشتن وزن مناسب قطعا یکی از پاسخ های اصلی این سوال است که چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم ؟

  1. فعالیت فیزیکی

ورزش کردن و داشتن فعالیت های فیزیکی منظم نکته ای طلایی برای حفظ سلامتی بدن است، و خانم هایی که روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت ورزشی و تحرک فیزیکی دارند در ریسک کمتری از ابتلا به سرطان سینه هستند. علاوه بر این ورزش کردن مداوم و منظم بهترین راهکار برای تنظیم وزن هم هست.

چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم
چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم
  1. میوه و سبزیجات بخورید و از نوشیدن الکل پرهیز کنید

رعایت کردن یک رژیم غذایی سالم می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان کمک کند. تلاش کنید تا جایی که می توانید از میوه و سبزجات در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید و مصرف مشروبات الکلی را محدود و حذف کنید. یادتنان باشد که حتی مصرف خیلی کم مشروبات الکلی هم می تواند شانس سرطان سینه را افزایش دهد.

  1. سیگار نکشید

هم سیگاری ها و هم غیر سیگاری ها به خوبی می دانند که سیگار کشیدن چقدر ضرر دارد. مهمترین خطرات ناشی از سیگار کشیدن بالا رفتن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، احتمال سکته و حداقل ابتلا به 15 نوع سرطان، از جمله سرطان سینه است. در کنار اینها سیگار کشیدن باعث بد بو شدن دهان، خراب شدن دندان ها و بروز چین و چروک پوستی می شود. این موارد می توانند به اندازه کافی دلایل خوبی برای سیگار نکشیدن یا ترک کردن سیگار باشند.

  1. اگر امکانش را دارید شیردهی کنید

شیردهی زنان برای یک سال یا بیشتر، می تواند شانس ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. اینکار همچنین برای بچه هم بسیار مفید است و از نوشیدن شیر از داخل شیشه بسیار بهتر و سالم تر است.

  1. از مصرف داروهای ضد بارداری خودداری کنید- به ویژه اگر بالای 35 سال سن دارید یا سیگار می کشید

داروهای ضد بارداری خطرات و مزایای خودشان را دارند. هرچقدر خانمی که از این داروها استفاده می کند سن پایین تری داشته باشد، شانس دچار شدن به خطرات آنها کمتر است. اما به هر صورت مصرف کردن داروهای ضد بارداری، به دلیل ماهیت هورمونی این داروها، می تواند تا اندازه ای شانس ابتلا به سرطان سینه را زیاد کند. هرچند به محض توقف مصرف این داروها، خطراتشان هم کمرنگ شده و از بین می رود. علاوه بر سرطان سینه، مصرف داروهای ضد بارداری خطر ابتلا به سکته یا حمله قلبی را نیز بالا می برد. مخصوصا اگر فرد سیگار هم بکشد. هرچند استفاده از داروهای ضد بارداری می تواند مزیت های مشخصی داشته باشد، اما به هر صورت، اگر می خواهید بدایند که چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم ، بهتر است برای کاهش خطر، مصرف داروهای ضد بارداری را محدود یا متوقف نمایید.

  1. از درمان های هورمونی بعد از دوره یائسگی خودداری نمایید

 نباید از هورمون های پسا-یاسئگی برای مدت طولانی، به منظور پیشگیری از بیماری های خطرناکی مانند پوکی استخوان و بیماری های قلبی استفاده کرد. تحقیقات نشان داده اند که درمان های هورمونی در این دوره می توانند اثرات مختلف و غیرقابل پیش‌بینی روی سلامتی داشته باشند و شانس ابتلا به برخی از بیماری ها را افزایش دهند، و احتمال ابتلا به برخی دیگر را کم کنند. اما به هر صورت هورمون های استروژن و استروژن+پروژسترون می توانند شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. چنانچه لازم شد تا خانم ها از هورمون های پسا-یائسگی استفاده کنند، باید در بازه بسیار کوتاهی این کار را انجام دهند. چنانچه به درمان های هورمونی یا هورمون تراپی بعد از دوران یائسگی نیاز پیدا کردید، حتما پیش از شروع فرآیند با پزشک متخصص مشورت کنید.

  1. مصرف داروهای تاموکسیفن و رالوکسیفن برای خانم هایی که ریسک بالایی دارند

گرچه اغلب اوقات این رفتار را چندن سالم برنمی شمارند، اما مصرف داروهای تجویزی تاموکسیفن و رالوکسیفن می تواند تا حد قابل ملاحظه ای شانس ابتلا به سرطان سینه را در زمانی که در ریسک بالای ابتلا به این بیماری قرار دارید، کاهش دهد. این داروها مجوز سازمان بهداشت و داروی آمریکا، FDA را دارند و برای پیشگیری از سرطان سینه در افراد پر خطر مناسب هستند. هرچند می توانند عوارض جانبی قدرتمندی داشته باشند، و ممکن است برای همه افراد مناسب نباشند. چنانچه تصور می کنید شانس ابتلای شما به سرطان سینه بالا است و به عوامل خطرزا دچار هستید، مصرف تاموکسیفن و رالوکسیفن می تواند در پیشگیری از سرطان سینه به شما کمک کند.

چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم
چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم

عوامل ابتلا به سرطان سینه

به 8 روش مناسب و موثر برای پیشگیری از سرطان سینه اشاره کردیم و تلاش نمودیم تا پاسخ این سوال که : چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم را بدهیم. اما همه این روش ها برای افرادی هستند که در ریسک بالای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند و شانس ابتلای آنها بالا است.

تا به امروز هنوز هیچ علت مشخصی برای ابتلا به سرطان سینه کشف نشده است. به همین دلیل هیچوقت نمی توان صد در صد پیش‌بینی کرد که خانمی به سرطان سینه مبتلا می شود یا خیر.

در این شرایط تنها می توان به عوامل خطرزا و بالا برنده ریسک ابتلا به این بیماری بسنده کرد. عواملی که خوشبختانه علم پیشرفته پزشکی امروز موفق شده تعداد قابل توجهی از آنها را کشف کند.

پیش از اینکه به عوامل خطرزای سرطان سینه بپردازیم، بهتر است بدانید که داشتن یک یا حتی چند تا از این عوامل ابداً به معنای آن نیست که شما حتما به سرطان سینه مبتلا خواهید. از طرف دیگر نداشتن هیچکدام از آنها هم نشانه این نیست که هرگز به این بیماری مبتلا نخواهید شد. اما سرطان سینه بیماری نیست که بخواهید در مورد آن سهل انگاری کنید. پس بهتر است با عوامل خطرزای سرطان سینه آشنایی داشته باشید و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهید.

سابقه خانوادگی

خانم هایی که سابقه قدرتمند خانوادگی از ابتلا به سرطان سینه دارند، باید مخصوصا مراقب وضعیت سلامت خود باشند.از این رو اطلاع از سابقه خانوادگی سرطان سینه برای هر خانمی ضروری است. چنانچه مادر یا خواهر شما به سرطان سینه مبتلا باشند، شانس ابتلای شما هم به این سرطان و سرطان تخمدان بالا خواهد بود. همچنین اگر تعداد زیادی از بستگان شما(مخصوصا در سنین پایین) به سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان پروستات مبتلا شده اند نیز شانس شما برای دچار شدن به این سرطان ها بالا خواهد بود. یک پزشک متخصص یا یک مشاور ژنتیک می تواند در این زمینه به خوبی شما را راهنمایی کند.

عوامل ابتلا به سرطان سینه
عوامل ابتلا به سرطان سینه

تصویربرداری از سرطان سینه

 برخلاف بعضی از مجادلات موجود، تحقیقات نشان داده اند که ماموگرافی تا کنون توانسته زندگی خیلی از افراد را نجات دهد. هرچند تصویربرداری سرطان سینه نمی تواند مستقیما باعث پیشگیری از سرطان شود، اما به شناسایی و تشخیص زودهنگام آن، یعنی زمانی که هنوز درمانپذیر است، کمک زیادی می کند. بیشتر خانم ها بهتر است ماموگرافی های منظم سالانه را از سن 40 سالگی شروع کنند. هرچند در موارد خاص سن شروع آن می تواند متفاوت و به صورت زیر باشد باشد:

  • خانم های بین 40 تا 44 سال

شما می توانید ابتدا به صورت سالانه تست ماموگرافی را شروع کنید. این موضوع اهمیت زیادی دارد که در مورد مزایا و معایب ماموگرافی با پزشک خود مشورت کنید.

  • خانم های بین 45 تا 54 سال

خانم ها در این سن باید سالانه حداقل یکبار ماموگرافی انجام دهند.

  • خانم های بالای 55 سال

خانمهای بالای 55 سال هم می توانند یا به روند سالانه ماموگرافی ادامه دهند، یا بر اساس تشخیص پزشک دفعات آن را در سال زیادتر کنند.

علاوه بر تصویربرداری، بهتر است با روش های خودآزمایی سرطان سینه هم آشنایی داشته باشید و از پزشک بخواهید روش های مناسب آن را به شما آموزش دهد. خودآزمایی سرطان سینه به شما کمک می کند تا بتوانید خودتان با استفاده لمس و مشاهده سینه علائم ابتدایی ابتلا به سرطان سینه را شناسایی کنید.

برای آشنایی با روش های تشخیص سرطان سینه در منزل بهتر است به این مقاله مراجعه کنید.

تصویربرداری از سرطان سینه
تصویربرداری از سرطان سینه

دیگر عوامل خطرزای سرطان سینه

متأسفانه چند مورد دیگر از عوامل خطرزای سرطان سینه هم وجود دارند که تعدادشان آنقدرها کم نیست. عواملی که خیلی از آنها را نمی توان کنترل کرد. دانستن اینکه کدام عوامل برای شما وجود دارند، می تواند به درک و جلوگیری از سرطان سینه کمک زیادی بکند. چنانچه تصور می کنید که این عوامل خطرزا را دارید و شانس ابتلای شما بالا است، بهتر است هرچه سریعتر با پزشک متخصص خود مشورت کنید. عوامل ابتلا به سرطان سینه عبارتند از:

  • بالا بودن سن، مخصوصا سن بالای 60 سال
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • قاعدگی زودهنگام، پیش از سن 12 سالگی
  • یائسگی دیر هنگام، بعد از سن 55 سالگی
  • اولین بارداری در سن بالای 35 سال
  • بچه دار نشدن
  • داشتن قد بلند
  • داشتن سینه متراکم
  • سابقه ابتلا به بیماری های سینه در گذشته

درمان سرطان سینه

بعد از پاسخ به این سوال که : چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم ، بهتر است کمی هم در مورد درمان سرطان سینه صحبت کنیم.

اگر به هر حال به سرطان سینه مبتلا شدید چطور؟ بهترین روش درمانی برای شما کدام خواهد بود؟

در وهله اول بهتر است بدانید که سرطان سینه کاملا درمانپذیر است. و هرچقدر زودتر شناسایی شود، هم شانس درمان شدنش بالا خواهد بود، و هم روش های درمانی راحت تری برای آن وجود خواهد داشت.

با وجود تمام روش هایی که برای درمان سرطان سینه وجود دارند، همچنان بهترین راهکار جراحی سرطان سینه است. شیمی درمانی و پرتو درمانی هم می توانند در این راستا کمک کنند، اما هیچ روش دیگری نمی تواند به اندازه جراحی، مخصوصا در مراحل اولیه موثر و مفید باشد.

درمان سرطان سینه
درمان سرطان سینه

جراحی سرطان سینه

در بیشتر موارد ابتلا به سرطان سینه، جراحی حداقل بخشی از برنامه درمانی خواهد بود. انواع مختلفی از جراحی سرطان سینه وجود دارند که انتخاب آنها به به شرایط خاص فرد بستگی دارد. برای مثال جراحی سرطان سینه می تواند به منطور های زیر صورت پذیرد:

  • حذف کردن توده و سلول های سرطانی تا جای ممکن (لامپکتومی یا ماستکتومی)
  • پی بردن به اینکه آیا سرطان سینه به غده های لنفاوی زیربغل سرایت کرده است یا نه
  • بازسازی شکل سینه بعد از حذف تومورهای سرطانی
  • کاهش علائم سرطان سینه پیشرفته

پزشک بر اساس ویژگی سرطان سینه فرد و سابقه پزشکی اش، روش مناسب جراحی سینه را تعیین می کند. همچنین نظر خود بیمار هم در انتخاب نوع جراحی اهمیت دارد. این نکته مهم است که پیش از هرگونه اقدام درمانی عجولانه تمام گزینه های روی میز را بررسی کنید و در مورد آنها با پزشک خود مشوررت نمایید.

بهترین مرکز درمان سرطان در تهران

در کنار انتخاب بهترین روش درمان سرطان سینه، انتخاب بهترین مرکز درمانی هم اهمیت بسیار ویژه ای دارد. در بسیاری از موارد مراجعه به یک پزشک غیرحرفه ای و بی تجربه، یا یک مرکز نامعتبر نه تنها کمکی در درمان سرطان سینه نمی کند، بلکه صرفا مشکلات ناشی از جراحی را هم به مشکلات پیشین اضافه می کند. جدای از اینکه وقت و پول بیمار هم به هدر می رود.

از این رو حتما در انتخاب مرکز درمان سرطان دقت نظر داشته باشید.

گروه پزشکان به‌آیند، مجموعه ای متشکل از متخصصین حوزه های مختلف سلامت، با تمرکز روی درمان و پیشگیری از سرطان است. با مراجعه به به‌آیند شما صرفاً به یک پزشک متخصص مراجعه نمی کنید، بلکه گروهی از پزشکان در قالب کادر درمانی وضعیت شما را مورد بررسی قرار می دهند و به واسطه ارتباط خوبی که با هم دارند بهترین فرآیند درمانی را برای شما طرح ریزی می کنند، تا موثرترین درمان را دریافت کنید.

بهترین مرکز درمان سرطان در تهران
بهترین مرکز درمان سرطان در تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا