انواع سرطان سینه و زیرگروه های آن

سرطان سینه یک بیماری واحد نیست و طیفی از انواع مختلف را شامل می شود. انواع و زیر گروه هایی از این بیماری وجود دارد که از آنها با عنوان سرطان پستان یاد می شود. به همین دلیل ممکن است درمانی که برای سرطان سینه خود دریافت می کنید کاملاً متفاوت از روش های درمانی سایر زنان باشد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درجه بندی سرطان سینه

انواع سرطان سینه

سرطان های سینه غیر تهاجمی:

  • کارسینوم داکتال درجا
  • کارسینوم لوبولار درجا

سرطان های سینه تهاجمی:

  • کارسینوم داکتال تهاجمی
  • کارسینوم لوبولار تهاجمی
  • بیماری پاژه نوک پستان
  • سرطان التهابی پستان
  • تومورهای فیلودس پستان
  • سرطان پستان موضعی پیشرفته
  • سرطان پستان متاستاتیک

زیرگروه ها یا انواع فرعی سرطان سینه

انواع فرعی سرطان پستان بر اساس ژن هایی است که سرطان بیان می کند.

سه زیرگروه اصلی عبارتند از:

  • سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت

  • سرطان پستان HER2 مثبت

  • سرطان پستان یه گانه منفی

درمان سرطان پستان چگونه است؟ | مدت زمان درمان سرطان سینه چقدر است؟

انواع سرطان سینه

سرطان های سینه غیر تهاجمی:

انواع سرطان پستان

سرطان های غیر تهاجمی پستان ، سرطان هایی هستند که در مجاری شیر یا لوبول های پستان وجود دارند. آنها در بافت طبیعی پستان رشد نکرده و به آن حمله نمی کنند. به سرطان های غیرتهاجمی ، کارسینوم درجا گفته می شود و گاهی اوقات به عنوان پیش سرطان نیز شناخته می شوند.

  1. کارسینوم داکتال درجا

کارسینوم داکتال (DCIS) شایع ترین نوع سرطان غیر تهاجمی پستان است. این سرطان از مجاری شیر پستان شروع می شود و غیرتهاجمی است زیرا به هیچ یک از بافت های اطراف پستان گسترش نمی یابد. DCIS تهدید کننده زندگی نیست ، اما ابتلا به آن می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه تهاجمی را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

  1. کارسینوم لوبولار درجا

کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) یک سرطان پستان غیرتهاجمی است که در لوبول ها (غدد تولید کننده شیر در انتهای مجاری پستان) رشد می کند. این وضعیت غیرتهاجمی است زیرا به هیچ یک از بافت های اطراف پستان گسترش نمی یابد. LCIS یک وضعیت ​​تهدید کننده نیست ، اما ابتلا به آن می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان تهاجمی را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

سرطان های سینه تهاجمی:

کارسینوم لوبولار درجا

سرطان های تهاجمی پستان در خارج از مجاری یا لوبول های پستان به بافت های اطراف پستان نیز گشترش می یابند. “سرطان سینه در مراحل اولیه” اصطلاحی است که به سرطانی اطلاق می شود که در پستان وجود دارد و ممکن است به غدد لنفاوی اطراف آن در پستان یا زیر بغل گسترش یابد اما در هیچ جای دیگر بدن وجود ندارد.

  1. کارسینوم داکتال تهاجمی

کارسینوم مجرای تهاجمی (IDC) شایع ترین نوع سرطان سینه است. حدود 80٪ از کل سرطان های سینه را کارسینوم داکتال تهاجمی شامل می شود. کارسینوم داکتال تهاجمی به این معنی است که سرطانی که از مجاری شیر پستان شروع شده است ، از طریق پوشش داخلی مجرای شیر عبور کرده و به بافت اطراف پستان گسترش یافته است. با گذشت زمان ، کارسینوم داکتال تهاجمی پستان می تواند به غدد لنفاوی و به طور بالقوه به سایر قسمت های نیز بدن گسترش یابد.

  1. کارسینوم لوبولار تهاجمی

کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC) دومین نوع شایع سرطان پستان پس از کارسینوم مجرای تهاجمی است. کارسینوم لوبولار تهاجمی به این معنی است که سرطانی که از لوبول های تولید کننده شیر پستان شروع شده است ، از طریق پوشش داخلی لوبول عبور کرده و به بافت اطراف پستان گسترش یافته است. با گذشت زمان کارسینوم لوبولار مهاجم می تواند به غدد لنفاوی و به طور بالقوه به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

  1. بیماری پاژه نوک سینه

بیماری پاژه نوعی سرطان در نوک پستان است که در آن سلول های سرطانی در نوک سینه یا آرئولا (حاله قهوه ای دور نوک پستان) رشد می کنند. در این وضعیت ، نوک سینه و آرئولا اغلب پوسته پوسته ، قرمز ، خارش دار و تحریک می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پاژه نیز مبتلا به DCIS یا سرطان سینه تهاجمی در جای دیگری در پستان هستند. تغییرات غیر معمول در نوک پستان و آرئولا اغلب اولین علائم بارز وجود سرطان پستان است.

  1. سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی پستان نوعی نادر و تهاجمی از سرطان سینه تهاجمی است که رگ های خونی پوست و یا رگ های لنفاوی پستان را تحت تأثیر قرار می دهد. این امر باعث قرمز شدن و ملتهب شدن پستان می شود. از آنجا که این وضعیت بسیار نادر است ، تنها اطلاعات محدودی در دسترس است.

  1. تومورهای فیلودس پستان

تشکیل تومورهای فیلودس پستان بسیار نادر است. اگرچه بیشتر تومورهای فیلودس خوش خیم هستند (سرطانی نیستند) اما برخی بدخیم (سرطانی) هستند. تومورهای فیلودس به سرعت رشد می کنند ، اما به ندرت در خارج از پستان گسترش می یابند. تومورهای فیلودس در بافت همبند پستان یا استروما (بافتی که همه چیز را درون پستان نگه می دارد) تشکیل می شوند ، یعنی در خارج از مجاری و لوبول های پستان.

  1. سرطان سینه پیشرفته موضعی

سرطان سینه پیشرفته موضعی ، نوعی سرطان تهاجمی پستان است که بزرگ شده یا در سایر نقاط اطراف مانند پوست ، دیواره قفسه سینه یا عضلات گسترش یافته و ممکن است گره های لنفاوی موضعی را نیز درگیر کرده باشد.

  1. سرطان سینه متاستاتیک

سرطان پستان متاستاتیک ، که با اسامی سرطان سینه پیشرفته ، ثانویه یا مرحله 4 نیز شناخته می شود ، سرطان پستانی است که به نقاط دوردست بدن مانند استخوان ها ، کبد یا ریه ها گسترش یافته است.

 

انواع فرعی سرطان سینه

سرطان سینه HER2 مثبت

سرطان پستان سه زیرگروه اصلی دارد:

سرطان سینه گیرنده هورمونی مثبت

حدود دو سوم سرطان های پستان ، گیرنده هورمونی مثبت هستند ، به این معنی که برای رشد و تولید مثل به هورمون های زنانه (استروژن و / یا پروژسترون) نیاز دارند. به بیشتر افراد مبتلا به سرطان پستان با هورمون مثبت ، داروهای انسداد کننده هورمون مانند تاموکسیفن ، آناستروزول یا لتروزول توصیه می شود. اینها داروهای خوراکی هستند که حداقل پنج سال پس از اتمام سایر روش های درمانی سرطان پستان (جراحی ، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی) روزانه مصرف می شوند.

در مورد جراحی پستان می توانید با دکتر امیر پاشا ابراهیمی بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران مشورت کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

سرطان سینه HER2 مثبت

سلول های سرطانی پستان با HER2 مثبت مقدار زیادی پروتئین به نام گیرنده 2 فاکتور رشد اپیدرمال انسانی در سطح سلول های سرطانی دارند. این گیرنده های اضافی HER2 باعث رشد سلول های سرطانی می شوند. سرطان پستان با HER2 مثبت ممکن است گیرنده هورمونی مثبت یا منفی داشته باشد.

سرطان های پستان با HER2 مثبت با داروی Herceptin (تراستوزوماب) درمان می شوند ، که به طور خاص سرطان پستان با HER2 مثبت را هدف قرار می دهد و اثبات شده است که یک درمان بسیار مثر است. بیشتر افراد مبتلا به سرطان پستان زودرس HER2 مثبت ، همراه با سایر روشهای درمانی (جراحی ، شیمی درمانی و / یا رادیوتراپی) با 12 ماه هرسپتین درمان می شوند. همچنین ممکن است به آنها 12 ماه Nerlynx (neratinib) ، داروی خوراکی که برای درمان سرطان پستان HER2 مثبت استفاده می شود ، ارائه شود. اگر سرطان پستان نیز گیرنده هورمونی مثبت باشد ، ممکن است درمان انسداد هورمون توصیه شود.

سرطان سینه سه گانه منفی

سرطان پستان سه گانه منفی هیچ یک از سه گیرنده معمول موجود در سلول های سرطانی پستان (استروژن ، پروژسترون و HER2) را ندارد. حدود 15 درصد سرطان های پستان را سه گانه منفی تشکیل می دهد و شیمی درمانی به طور کلی برای این سرطان ها توصیه می شود.

 

بهترین مركز درمان سرطان سينه در تهران

ایا سرطان بدخیم درمان دارد

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: bcna.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا