مسیر تشخیص و درمان سرطان سینه را بشناسیم( بخش سوم)

تشخیص و درمان سرطان سینه

در دو بخش ابتدایی، در مورد تشخیص و به طور کلی علت سرطان سینه در تا حد خیلی زیادی صحبت کردیم. در ادامه ی این مطلب می خواهیم به بحث تست های تشخیص سرطان سینه و مراحل درمان آن بپردازیم و بگوییم که چه مسیری در پیش خواهید داشت. اگر شما یا یکی از اطرافیانتان درگیر سرطان سینه هستید، توصیه می کنیم قبل از هر چیزی آرامش خود را حفظ کنید و سپس به دنبال جمع آوری اطلاعات برای خود باشید. چرا که هیچ چیز به اندازه اطلاعات علمی در این مسیر، به شما کمک نخواهد کرد. با ما همراه باشید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

ماموگرافی نشان می دهد که سینه های شما چقدر متراکم است. هنگامی که شما نتایج ماموگرافی خود را دریافت می کنید، ممکن است به شما گفته شود که سینه های شما چگالی کم یا زیادی دارند. زنان مبتلا به تراکم پستان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

سینه یک زن دارای سه نوع بافت است:

  • بافت فیبری که بافت پستان را در جای خود نگه می دارد.
  • بافت غده ای قسمتی از پستان است که شیر تولید می کند، لوب نامیده می شود و لوله هایی که شیر را به نوک سینه منتقل می کنند، داکت یا مجاری نامیده می شوند. در مجموع، بافت فیبری و غده ای، بافت های فیبروگلاندولار نامیده می شوند.
  • بافت چربی فضای بین بافت فیبری، لوب ها و مجاری را پر می کند و به پستان ها اندازه و شکل می بخشد.

ماموگرافی یکی از بهترین راه هایی است که عموما برای تشخیص سرطان سینه به کار می رود و خیلی از متخصصین در ابتدا، این آزمایش را تجویز می کنند. البته تست های سالانه ماموگرافی نیز برای تمامی زنانی که ریسک ابتلا به این بیماری را دارند توصیه می شود.

دانسیته یا تراکم پستان چیست؟

تراکم پستان یا دانسیته، منعکس کننده میزان بافت فیبری و غده ای در مقایسه با مقدار بافت چربی در پستان های یک زن است، که در ماموگرافی دیده می شود.

درمان سرطان سینه

افزایش دانسیته در ماموگرافی چیست ؟

در گزارش ماموگرافی، تراکم پستان به یکی از چهار دسته زیر اختصاص داده شده است: تشخیص و درمان سرطان سینه

  • پستانی که بیشترین بافت موجود در آن بافت های چربی است (حدود 10٪ زنان).
  • پستان با نواحی پراکنده ای از بافت متراکم غده ای و فیبری (حدود 40٪ از زنان).
  • سینه ها در کل متراکم هستند (حدود 40٪ زنان).
  • سینه ها بسیار متراکم هستند (حدود 10٪ از زنان).

گفته می شود زنان در دو دسته اول سینه های کم چگالی، غیر متراکم یا پر چربی دارند. همچنین زنان دو دسته دوم سینه هایی با چگالی بالا یا متراکم دارند. حدود نیمی از زنانی که 40 سال به بالا دارند، دارای سینه های متراکم هستند.

چرا تراکم پستان مهم است؟

افزایش خطر سرطان سینه

زنانی که تراکم پستان دارند بیشتر احتمال دارد به سرطان سینه مبتلا شوند. هرچه سینه های شما متراکم تر باشد، خطر ابتلا در شما افزایش می یابد. دانشمندان هنوز به طور قطع علت این موضوع را نمی دانند.

احتمال مرگ در سرطان سينه، بیماران مبتلایی را که سینه های متراکمی دارند، بیشتر از بیماران با پستان های غیر متراکم (چرب) تهدید می کند.

حین خواندن جواب ماموگرافی

بافت متراکم می تواند بافت سرطانی را پنهان کند. بافت فیبری و غده ای در ماموگرافی سفید به نظر می رسند. تومور احتمالی نیز همینطور است. از آنجا که تشخیص تفاوت بین تومور و بافت متراکم پستان در گزارش ماموگرافی دشوار است، ممکن است تومور های کوچک قابل رویت نباشند.

چه کسی بیشتر احتمال دارد سینه های متراکم داشته باشد؟

تراکم پستان شما می تواند با گذشت زمان تغییر کند. به طور کلی، به احتمال زیاد در موارد زیر سینه های متراکم دارید:

  • جوان تر باشید.
  • باردار یا شیرده هستید.
  • از هورمون درمانی استفاده می کنید.
  • وزن بدن کمتری دارید.

در صورت داشتن تراکم پستان چه کاری باید انجام دهم؟

با پزشک خود در مورد خطر فردی ابتلا به سرطان سینه صحبت کنید. سینه های متراکم تنها یکی از چندین عامل خطر سرطان سینه است. پزشک همچنین در مورد سایر فاکتورها مانند سن و سابقه خانوادگی سرطان شما تحقیق خواهد کرد. تشخیص و درمان سرطان سینه

با انجام آزمایش های مختلف ممکن است برخی از سرطان هایی که در ماموگرافی رویت نشده اند، پیدا شود. اما این آزمایشات به احتمال زیاد نتیجه مثبت کاذبی دارند (آزمایش غیر طبیعی گزارش می شود، اما در واقع شما سرطان ندارید). نتایج آزمایش مثبت کاذب اغلب منجر به تکرار آزمایش های غیر ضروری مانند نمونه برداری (بیوپسی) می شود. همچنین، ممکن است مجبور شوید هزینه سنگینی بابت این آزمایشات پرداخت کنید.

پزشک تان ممکن است یکی از این آزمایشات زیر را پیشنهاد دهد:

  • سونوگرافی پستان. دستگاهی به نام سونوگرام که از امواج صوتی برای تهیه تصاویر دقیق از مناطق داخل پستان استفاده می کند.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI). نوعی اسکن بدن که از مگنت متصل به کامپیوتر استفاده می کند. اسکن MRI تصاویر دقیقی از مناطق داخل پستان تهیه می کند.

با پزشک خود در مورد اینکه هر چند وقت یکبار باید از نظر سرطان پستان غربالگری شوید و آزمایشاتی را که توصیه می کند، صحبت کنید.

 

چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم ؟

پزشکان اغلب از آزمایشات بیشتر برای کشف یا تشخیص سرطان سینه استفاده می کنند. آنها ممکن است شما را به یک متخصص یا یک جراح پستان ارجاع دهند. اما این بدان معنا نیست که شما سرطان دارید یا نیاز به جراحی دارید. این پزشکان متخصص در تشخیص مشکلات پستان هستند.

راه ها و مراحل تشخيص سرطان سينه عبارتند از:

  • سونوگرافی پستان. دستگاهی به نام سونوگرام که از امواج صوتی برای تهیه تصاویر دقیق از مناطق داخلی پستان استفاده می کند.
  • ماموگرافی تشخیصی. اگر در پستان مشکلی مانند توده دارید، یا اگر ناحیه ای از پستان در غربالگری ماموگرافی غیرطبیعی به نظر برسد، ممکن است پزشکان از شما ماموگرافی تشخیصی بگیرند. این روش، بسیار دقیق تر از اشعه ایکس پستان است.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI). نوعی اسکن بدن که از مگنت متصل به کامپیوتر برای اسکن استفاده می کند. با اسکن ام.آر.آی تصاویر کاملی از مناطق داخلی پستان تهیه می شود.
  • بافت برداری (نمونه برداری، بیوپسی). این آزمایشی است که به واسطه آن، مقداری از بافت یا مایعات پستان را خارج می کنند تا زیر میکروسکوپ بررسی شود و در صورت لزوم آزمایشات بیشتری انجام شود. بیوپسی انواع مختلفی دارد (به عنوان مثال، آسپیراسیون با سوزن ریز، بیوپسی هسته ای یا بیوپسی باز).

درجه بندي سرطان سينه

در صورت تشخیص سرطان سینه، آزمایشات دیگری نیز انجام می شود تا مشخص شود سلول های سرطانی در داخل پستان یا به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند یا خیر. این فرآیند مرحله بندی یا درجه بندی سرطان سینه (استیجینگ) نامیده می شود. این که آیا سرطان تنها در پستان وجود دارد، در غدد لنفاوی زیر بغل نیز دیده می شود یا به خارج از پستان گسترش یافته است، مرحله سرطان سینه را تعیین می کند. نوع و مرحله سرطان سینه همچنین تعیین کننده این است که شما به چه نوع درمانی نیاز دارید.

همان طور که احتمالا شما هم به خوبی می دانید، درجه بندی سرطان سینه به چهار قسمت تقسیم می شود: تشخیص و درمان سرطان سینه

سرطان سینه گرید 1: در این مرحله، سایز توده ی موجود در سینه کمتر از دو سانتی متر است و چندان خطرناک نیست. تعداد سلول های سرطانی در این مرحله چندان زیاد نیست اما ممکن است به نواحی دیگری مثل غدد لنفاوی زیربغل ها نیز سرایت کرده باشند.

سرطان سینه گرید 2: در این مرحله از سرطان سینه، اندازه ی توده کمتر از 5 سانتی متر است. سلول های سرطانی در خود پستان ممکن است یافت نشود اما معمولا احتمال دارد که 1 الی 3 تا از غده های لنفاوی زیر بغل درگیر سلول های سرطانی بوده باشند.

سرطان سینه گرید 3: در این مرحله، سرطان به شکل موضعی پیشرفت می کند و تعداد 1 الی 9 تا از غده های لنفاوی زیربغل را درگیر می کند. گاهی ممکن است که نقاط ریز قرمز رنگی روی بافت سینه به وجود بیاید.

سرطانه سینه در مرحله چهارم: در این مرحله سرطان متاستاتیک شده است و به دیگر نواحی و اندام های بدن ( مثل کبد، ریه و …) نیز سرایت کرده است و کنترل آن بسیار سخت و یا حتی غیرممکن باشد. تشخیص و درمان سرطان سینه

تشخيص سرطان سينه با آزمایش خون

هنوز تشخیص سرطان سینه با آزمایش خون امکان پذیر نشده است. با این حال، محققان علوم پزشکی در دانشگاه ناتینگهام انگلیس اعلام کرده اند که با استفاده از نوعی تست خون ساده و اندازه گیری نوعی پادتن در بدن، می‌ توان سرطان سینه را در مراحل اولیه تشخیص داد. اکنون محققان در حال بررسی ۸۰۰ بیمار سرطانی هستند تا درستی این تست را در آن‌ ها مطالعه کنند.

هر اندازه این بیماری زودتر تشخیص داده شده و اقدام به درمان شود، قاعدتا درمان آن آسان ‌تر و میزان موفقیت آن بیشتر خواهد بود.

درمان سرطان سینه
درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه چگونه است؟

=سرطان سینه به چندین روش قابل درمان است. روش درمان، به نوع سرطان سینه و میزان گسترش آن بستگی دارد. افراد مبتلا به سرطان سینه اغلب به بیش از یک نوع درمان دارند.

 

طول عمر مبتلايان به سرطان سينه

روش های درمان سرطان پستان عبارتند از:

  • عمل جراحی. عملی است که در آن پزشکان بافت سرطانی را حذف می کنند.
  • شیمی درمانی. استفاده از داروهای ویژه برای کوچک کردن یا از بین بردن سلول های سرطانی، شیمی درمان نام دارد. این داروها می توانند قرص هایی باشند که مصرف می کنید یا داروهایی که به صورت تزریق وریدی برای شما تجویز می شود یا گاهی اوقات هر دو.
  • هورمون درمانی. سلول های سرطانی را از دریافت هورمون های مورد نیاز برای رشد منع می کند.
  • درمان بیولوژیکی. سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با سلول های سرطانی یا کنترل عوارض جانبی ناشی از روش های درمانی سرطان تقویت می کند.
  • پرتو درمانی (رادیوتراپی). استفاده از پرتوهای پرانرژی (مشابه اشعه X) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

اغلب پزشکان از تخصص های مختلف برای درمان سرطان سینه با یکدیگر همکاری می کنند. جراحان، پزشکانی هستند که عمل شما را به عهده دارند. آنکولوژیست های پزشکی، پزشکانی هستند که سرطان را با دارو (شیمی درمانی) معالجه می کنند. انکولوژیست های پرتوی پزشکانی هستند که سرطان را با اشعه درمان می کنند.

طب مکمل و جایگزین در درمان سرطان سینه

طب مکمل و جایگزین، اقدامات پزشکی و بهداشتی ای هستند که جزء درمان های استاندارد سرطان به شمار نمی روند. از طب مکمل در کنار درمان های استاندارد و از طب جایگزین به جای درمان های استاندارد استفاده می شود. مدیتیشن، یوگا و مصرف مکمل هایی مانند ویتامین ها و گیاهان نمونه هایی از این دست هستند.

بسیاری از انواع طب هاب مکمل و جایگزین از نظر علمی مورد آزمایش قرار نگرفته اند و بنابراین بی خطر بودن آنها اثبات نشده است. از اینرو پیش از شروع هر نوع روش مکمل یا جایگزین با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای آن صحبت کنید.

درمان سرطان سینه
درمان سرطان سینه

کدام روش درمان سرطان سینه برای من مناسب است؟

انتخاب این که کدام روش درمان که برای شما مناسب تر است، ممکن است دشوار باشد. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی موجود برای نوع و مرحله سرطان خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند خطرات و مزایای هر روش درمانی و عوارض جانبی آنها را توضیح دهد. عوارض جانبی، نحوه واکنش بدن شما به داروها یا سایر روش های درمانی است. تشخیص و درمان سرطان سینه

گاهی اوقات افراد از بیش از یک پزشک سرطان نظر می گیرند. این “نظر دوم” نامیده می شود. گرفتن نظر دوم ممکن است به شما کمک کند درمانی را که برای تان مناسب تر است را انتخاب کنید.

درمان سرطان سینه در مراحل اولیه

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد سرطان سینه وجود دارد، تشخیص به موقع و زودهنگام آن است. به همین خاطر است که تست های ماهیانه و سالیانه برای تشخیص سرطان سینه بسیار حائز اهمیت می باشد. در صورتی که سرطان سینه در همان مراحل ابتدایی تشخص داده شود، می توان درمان بهتری را در پیش گرفت و احتمال عود مجدد آن نیز کمتر خواهد شد. اما در صورتی که به موقع نتوان این بیماری را تشخیص داد، ممکن است ریسک های بیشتری برای جان بیمار داشته باشد.

تشخیص سرطان سینه در همان ماه های اولیه ی ابتلاء به آن می تواند حیاتی باشد. شما می توانید با مشاهده ویدیوی غربالگری سرطان سینه در منزل، تا حدودی خود را مورد آزمایش قرار بدهید. اما در صورتی که متوجه بروز علائم و نشانه های سرطان سینه شدید، بهتر است برای تشخیص درست تر به سراغ تست های معتبر و آزمایشگاهی بروید. تشخیص و درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه در همان مراحل اولیه بسیار ساده تر است. ممکن است این درمان شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی و یا حتی جراحی باشد. اما احتمال موفقیت این روش های درمانی به هنگام تشخیص زودهنگام بسیار بالاتر است.

چنانچه در انتخاب روش درمان سرطان سینه خود مردد هستید، برای مشاوره به صفحه مشاوره با پزشک مراجعه فرمایید.

همیشه تندرست باشید…

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا