علائم سرطان سینه | نشانه های هشدار دهنده ابتلا به سرطان

علائم سرطان سینه
علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه

داشتن شناخت کافی از ظاهر و وضعیت حسی سینه ها بخش مهمی از سلامت سینه به شمار می رود. اگرچه انجام آزمایش های تصویربرداری منظم برای تشخیص سرطان سینه اهمیت زیادی دارد، اما تصویربرداری با ماموگرافی همیشه نمی تواند همه علائم سرطان سینه را شناسایی کند. این موضوع به معنای آن است که آگاهی و شناسایی تغییرات پستان و شناخت علائم سرطان سینه نیز برای هر خانم امری ضروری است. مخصوصاً که سرطان سینه یکی از سرطان های بسیار رایج در میان خانم ها است و هر خانمی با هر شریطی که دارد می تواند به آن مبتلا شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

پس برای توجه به علائم سرطان سینه منتظر داشتن عوامل خطرزا مانند ژنتیک سرطان سینه یا سابقه خانوادگی از ابتلا به آن نباشید. حتی خانم هایی که رژیم غذایی سالم و ورزش منظم را در دستور زندگی خود قرار داده اند نیز می توانند به اندازه خانم های پر خطر در ریسک ابتلا به سرطان پستان باشند.

رایجترین علائم سرطان سینه شامل وجود یک توده یا غده جدید در سینه است. توده ای که بدون درد است و لبه های غیر معمولی دارد، به احتمال زیاد سرطانی است، اما توده سرطان سینه همچنین می تواند نرم، گرد یا ظریف باشد. حتی ممکن است دردناک هم باشد!

علائم سرطان سینه
علائم سرطان سینه

از همین رو بررسی و معاینه هرگونه توده جدید که در سینه شکل می گیرد، توسط یک پزشک متخصص امری کاملاً ضروری است. هرچند که توده های غیرسرطانی زیادی در سینه رشد می کنند که خود به خود از بین می روند.

از جمله دیگر علائم سرطان سینه عبارتند از:

  • ورم کردن سینه یا بخشی از آن (حتی اگر هیچ توده ای داخل سینه حس نشود)
  • فرورفتن پوست سینه (که گاهی اوقات پوست همه یا بخشی از سینه شکل پوست پرتغال پیدا می کند)
  • درد در ناحیه سینه یا نوک سینه
  • فرو رفتن نوک سینه به داخل
  • قرمزی، خشکی، سفت یا پوسته پوسته شدن پوست سینه یا نوک سینه
  • وجود ترشحات از نوک سینه که شیر نیستند و اغلب بی رنگ یا قرمز، قهوه ای، و سبزند
  • ورم غدد لنفاوی (گاهی از اوقات سرطان سینه می تواند به غده های لنفاوی زیربغل، یا اطراف استخوان طرقوه هم سرایت کند و موجب ورم کردن این نواحی گردد. این اتفاق حتی ممکن است قبل از اینکه توده سرطان سینه آنقدر بزرگ شده باشد که بتوان حسش کرد، رخ بدهد.)

علت درد سينه ها بعد از پريود

هرچند این علائم می توانند ناشی از بیماری های دیگر سینه، به جز سرطان پستان باشند، اما به هر حال اگر آنها را تجربه کردید بهتر است هرچه زودتر به پزشک متخصص گزارش دهید تا با آزمایشات دقیق ریشه و علت آنها مشخص شود.

همچنین به یاد داشته باشید که آشنایی با علائم سرطان سینه جایگزین انجام معاینات منظم سالانه برای انجام آزمایشات تصویربرداری از سینه (از جمله ماموگرافی) نیست.این آزمایشات می توانند به شکلی دقیقتر، حتی پیش از بروز علائم مشخص سرطان سینه را شناسایی کنند. یادتان باشد که هرچقدر زودتر سرطان سینه را تشخیص دهید، زودتر می توانید آن را درمان کنید.

تست سرطان سینه در منزل

برای هر خانمی ضروری است که با روش های تست سرطان سینه در منزل یا خودآزمایی سرطان سینه آشنایی داشته باشد. اینها روش های بسیار ساده ای هستند که به فرد کمک می کنند تا خودش بتواند علائم اولیه سرطان پستان را به موقع تشخیص دهد و برای شناسایی دقیقتر، و در صورت نیاز به درمان، به موقع اقدام نماید.

تشخیص سرطان سینه

در ادامه روش های ساده خودآزمایی سرطان سینه را معرفی می کنیم:

گام اول

خودآزمایی را با نگاه کردن به سینه های خود در آینه آغاز کنید. شانه هایتان را صاف بگیرید و کف دستهایتان را به پایین کمر بزنید. سپس دنبال نشانه های زیر بگردید:

  • تغییرات غیرعادی در اندازه، شکل و رنگ سینه ها
  • ورم یا اختلالی در سینه ها که باعث ناقرینه شدن آنها شده است
  • فرورفتگی، جمع شدگی یا برآمدگی پوست سینه
  • تغییر جایگاه نوک سینه یا فرو رفتن آن
  • قرمزی، زخم، جوش یا ورم سینه

چنانه هرکدام از این علائم سرطان سینه را مشاهده کردید، بهتر است هرچه زودتر، برای انجام یک معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.

گام اول
گام اول

گام دوم 

حالا دست هایتان را بالا ببرید و به دنبال همان تغییرات بگردید.

گام دوم
گام دوم

گام سوم 

زمانی که در مقابل آینه ایستاده اید، به نوک سینه ها دقت کنید و دنبال هرگونه ترشح رنگی یا بیرنگ از آنها بگردید(این ترشحات می توانند بی رنگ و آب مانند، شیری رنگ، زرد، یا خونی هم باشند)

گام سوم 
گام سوم

گام چهارم 

در مرحله بعدی دراز بکشید و با دست راست خود، سینه سمت چپ، سپس با دست چپ سینه سمت راست را لمس نمایید. از فشار هایی نرم و بعد کمی عمیقتر با استفاده از سه انگشت ابتدایی استفاده کنید و انگشتان را مستقیم کنار هم نگه دارید. سعی کنید در یک محیط دایره ای به اندازه یک چهارم سطح سینه، نقطه به نقطه سینه را فشار دهید و به دنبال حس کردن توده باشید.

گام چهارم
گام چهارم

از بالا تا پایین، و از چپ تا راست سینه خود را لمس کنید. سپس از بالای استخوان طرقوه در بالای ناحیه شکم تا شکاف زیر بغل این فشارها را در سطوح مختلف اعمال کنید.

سعی کنید از یک الگوی مشخص پیروی کنید تا مطمئن شوید که کل سینه را پوشش می دهید.  می توانید این فشارها را از ناحیه نوک سینه شروع کنید و کم‌کم به نواحی بزرگتر، در دایره‌های بزرگتر حرکت کنید تا به لبه بیرونی سینه برسید.همچنین می توانید انگشتانتان را به صورت عمودی بالا و پایین ببرید و درست مثل کشیدن جارو برقی؛ این حرکت را در صفوف و خطوط موازی انجام دهید. این حرکت عمودی روش محبوبی در بین خانم ها است.

مطمئن شوید که تمام بافت های پشت و جلوی سینه را لمس می کنید. برای بررسی وضعیت بافت و پوست در ناحیه زیر سینه سعی کنید از فشارهای نرم استفاده کنید. از طرفی برای بافت های میانی سینه بهتر است فشارهای انگشتانتان متعادل باشد، اما برای بررسی بافت های عقبی سینه باید از فشارهای عمیق استفاده نمایید. زمانی که انگشتانتان به بافت های عمیق رسید حتی می توانید قفسه سینه خود را نیز احساس کنید.

با این فشار ها به دنبال لمس و احساس توده در زیر پوست سینه باشید. چنانچه به توده یا غده های مشکوکی برخورد کردید، بهتر است هرچه سریعتر برای معاینات دقیق به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا