علت سرطان پروستات چیست ؟ | عواملی که شانس سرطان پروستات را زیاد می کنند

علت سرطان پروستات چیست
علت سرطان پروستات چیست

علت سرطان پروستات چیست

پروستات یک غده کوچک است که در زیر مثانه آقایان قرار گرفته است و بخشی از سیستم بازتولیدی است. برای درک این موضوع که علت سرطان پروستات چیست باید شناخت بیشتری از این غده و از این بیماری داشته باشید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بعضی از آقایان هستند که معمولا در سنین بالاتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند. این سرطان در غده پروستات آغاز شده و به کندی رشد می کند. در موارد نادر سلول های سرطانی ممکن است حالت تهاجمی به خود بگیرند، سریع رشد کنند و به نواحی دیگر بدن هم سرایت نمایند. سرطان پروستات می تواند کاملا درمانپذیر باشد. هرچقدر پزشک زودتر تومور سرطانی را شناسایی و برای درمان اقدام نماید، شانس فرد برای درمان سرطان پروستات بیشتر خواهد بود.

طبق آمارهای منتشر شده توسط سازمان های جهانی، سرطان پروستات با وجود درمانپذیر و قابل کنترل بودن، دومین سرطان کشنده در میان آقایان است. شیوع این سرطان هم به شکل قابل توجهی بالا است، به صورتی که از هر 7 مرد، یک نفر در طول زندگی اش به سرطان پروستات مبتلا می شود. تقریبا از هر 39 مرد که به سرطان پروستات مبتلا می شوند هم یک نفر دچار تلفات می شود. البته بیشتر این مرگ و میرها در میان افراد مسن سال اتفاق می افتند.

علت سرطان پروستات

مثل تمام انواع دیگر سرطان، علت اصلی و ریشه ای ابتلا به سرطان پروستات هم مشخص نیست. در بسیاری از موارد، عوامل متعددی ممکن است در این امر دخیل باشند، از جمله ژنتیک فرد و عوامل محیطی که تحت تأثیر آنها قرار دارد. از جمله قرار داشتن در معرض برخی از مواد شیمیایی یا اشعه های مختلف.

در نهایت، جهش ژنتیکی در DNA یا مواد ژنتیکی دیگر هم می تواند موجب شکل گرفتن سلول های سرطانی شود. این جهش های ژنتیکی موجب می شوند که سلول های داخل پروستات به شکلی غیر قابل کنترل و غیرعادی رشد کنند.

سلول های غیرعادی یا سرطانی به رشد و تقسیم سلولی خود ادامه می دهد تا اینکه تشکیل یک تومور سرطانی می دهند. چنانچه به نوع تهاجمی پروستات مبتلا باشید، این سلول ها ممکن است دچار متاستاز شوند و ناحیه اصلی تومور در محل را ترک کنند تا به دیگر اندام های بدن سرایت نمایند.

برای آشنایی با علائم سرطان پروستات بهتر است به این مقاله مراجعه نمایید.

علت سرطان پروستات
علت سرطان پروستات

عواملی که شانس سرطان پروستات را زیاد می کنند

برخی از عوامل خطرزا هستند که شانس ابتلا به سرطان پروستات را در مردان زیاد می کنند. از جمله:

  • سابقه خانوادگی
  • سن
  • نژاد
  • محیط زندگی
  • رژیم غذایی

آشنایی با هر یک از این موارد برای دریافت پاسخ این سوال که علت سرطان پروستات چیست مهم خواهد بود.

سابقه خانوادگی

در برخی از موارد جهش های ژنتیکی سلول ها باعث می شوند تا سرطان پروستات موروثی باشد. چنانچه سابقه خانودگی از سرطان پروستات دارید، شانس مبتلا شدن خود شما هم به این سرطان نسبتاً بالا خواهد بود، چراکه ممکن است آن را با DNA خود به ارث برده باشید.

طبق تحقیقات انجام شده، تقریبا 5 تا 10 درصد از موارد ابتلا به سرطان پروستات ناشی از جهش های ژنتیکی موروثی هستند. و این موضوع به جهش های ژنتیکی موروثی ژن های مختلف ربط پیدا می کند. ژن هایی از قبیل :

  • ژن RNASEL که قبلا با نام HPCI شناخته می شد.
  • ژن های BRCA1 و BRCA2، که همچنین عامل ژنتیکی اصلی برای ابتلا به سرطان های سینه و تخمدان در زنان هم هستند.
  • ژن های MSH2 و MLH1، در کنار سایر بدچسبی های ژن های تعمیری در DNA.
  • ژن HOXB13
علت سرطان پروستات چیست
علت سرطان پروستات چیست

سن

یکی از بزرگترین عوامل خطرزا برای ابتلا به سرطان پروستات در آقایان بالا رفتن سن است.این سرطان به ندرت در میان مردان جوان دیده می شود. تحقیقات نشان داده اند که تنها 1 نفر از هر 10.000 نفر در زیر سن 40 سالگی به سرطان پروستات مبتلا می شود. و این عدد به 1 در 38 برای مردان بین 40 تا 59 سال می رسد. و باز هم از هر 14 مرد بین 60 تا 69 سال، تنها یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می شود. در اکثر موارد، افرادی که به سرطان پروستات مبتلا می شوند بالای 65 سال سن دارند.

نژاد

گرچه هنوز درک کاملا دقیقی در این باره وجود ندارد، اما طبق آمار های به دست آمده، افرادی که نژاد آسیایی و آمریکای لاتین دارند شانس کمتری برای ابتلا به این سرطان دارند. از طرف دیگر نژادهای آفریقایی شانس بالایی برای ابتلا دارند.

رژیم غذایی

رژیم های غذایی که متشکل از گوشت قرمز و مواد لبنی پرچرب باشد شانس ابتلا به سرطان پروستات را بالا می برند. یکی از تحقیقاتی که در سال 2010 ، روی 101 مورد از مبتلایان به سرطان پروستات انجام پذیرفت، نشان داد که ارتباط مستقیمی بین مصرف زیاد گوشت قرمز و مواد لبنی پرچرب، با سرطان پروستات وجود دارد.

یکی از تحقیقات جدیدتر در سال 2017 هم که روی 525 نفر که به تازگی به سرطان پروستات مبتلا شده بودند انجام شد، نشان داد که بین مصرف شیرهای پرچرب و پیشرفت سرطان پروستات ارتباط وجود دارد. این تحقیقات ثابت کردند که استفاده از لبنیات پرچرب می تواند شانس ابتلا به سرطان پروستان را زیاد کنند.

علاوه بر این، مردانی که زیاد از گوشت و لبنیات چرب استفاده می کنند، اغلب کمتر از میوه و سبزیجات استفاده می کنند. متخصصان هنوز به طور دقیق نمی دانند که چه سطح از چربی های حیوانی یا کمبود میوه و سبزیجات می تواند عامل خطرزای ابتلا به سرطان پروستات باشد.

محیط زندگی

جایی که در آن زندگی می کنید روی شانس ابتلای شما به سرطان پروستات تأثیرگذار است. به عنوان مثال به نظر می رسد که تعداد افراد آسیایی ساکن آمریکا که به سرطان پروستات مبتلا هستند، به نسبت مبتلایان آمریکایی کمتر باشد. همچنین این امر در میان آسیایی های ساکن قاره آسیا، باز هم کمتر است.

علاوه بر آن سلامت و بهداشت محیط زندگی، و قرار نگرفتن در معرض عوامل خطرناکی مانند اشعه و پرتوهای مختلف، می تواند در تعیین شانس ابتلا مهم باشد.

علت سرطان پروستات چیست
علت سرطان پروستات چیست

عوامل سرطان پروستات تهاجمی

در پاسخ به این سوال که علت سرطان پروستات چیست ، اطلاع از عوامل ابتلا به نوع تهاجمی این سرطان نیز اهمیت بالایی دارد. سرطان پروستات تهاجمی ممکن است کمی با نوع کند-رشد آن تفاوت داشته باشد. برخی از عوامل خطرزا هستند که با ابتلا به نوع تهاجمی این سرطان مرتبطند. برای مثال داشتن شرایط زیر احتمال ابتلا به نوع تهاجمی سرطان پروستات را زیاد می کند:

  • سیگار کشیدن
  • چاق بودن
  • عدم تحرک
  • مصرف مقادیر زیاد کلسیوم

شایعه های پیرامون سرطان پروستات

جدای از اینکه علت سرطان پروستات چیست ، بهتر است با عواملی که برخلاف تصور عموم تأثیری روی ابتلا به این بیماری ندارند هم آشنا باشید. برخی از عوامل هستند که روزی تصور می شد با ابتلا به سرطان پروستات در ارتباطند، اما امروزه مشخص شده که هیچ ارتباطی بین آنها و این سرطان وجود ندارد. از جمله:

  • حجم و میزان فعالیت جنسی به نظر نمی رسد که هیچ ارتباطی با ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد.
  • انجام عمل وازکتومی شانس ابتلا به سرطان پروستات را زیاد نمی کند.
  • هیچ ارتباط مشخصی هم بین مصرف مشروبات الکلی و سرطان پروستات وجود ندارد.
علت سرطان پروستات چیست
علت سرطان پروستات چیست

بهترین مرکز درمان سرطان در تهران

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سرطان پروستات در صورت تشخیص زودهنگام کاملا می تواند قابل کنترل و حتی قابل درمان باشد. پس انتخاب یک متخصص ماهر و با تجربه، و مراجعه برای انجام چک‌آپ های منظم، بهترین شانس شما برای در امان ماندن از این سرطان خطرناک است. در بسیاری از موارد، افراد قربانی انتخاب اشتباه یک پزشک متخصص بوده اند.

رادیوتراپی در درمان سرطان پروستات

گروه پزشکان به‌آیند، گروهی متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران، و متخصصان حوزه های مختلف سرطان است، که با هدف درمان و پیشگیری از سرطان دور هم جمع شده اند. با مراجعه به مرکز به‌آیند شما تنها به یک متخصص مراجعه نمی کنید، بلکه جمعی از متخصصین مختلف در قالب کادر درمانی پرونده شما را مورد بررسی قرار می دهند. از همین رو اطمینان و دقت  در انتخاب بهترین روش های درمانی و صحت درمان بیشتر خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با گروه پزشکان به‌آیند بهتر است به این صفحه مراجعه کنید.

بهترین مرکز درمان سرطان در تهران
بهترین مرکز درمان سرطان در تهران

6 دیدگاه دربارهٔ «علت سرطان پروستات چیست ؟ | عواملی که شانس سرطان پروستات را زیاد می کنند»

  1. محمد قدرتی منش

    سلام بنده ۷۲سالم است دیابت دارم درچندماه گزشته چند بار اقدام به خود انزالی کردم هربار منی بنده قعوای بوده مانند خون ایا نشانه سرطان پرستات است

    1. فرزانه جعفری

      سلام توصیه می کنیم با متخصص اورولوژی مجموعه مشاوره داشته باشین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا