سرطان پروستات : همه چیز از علل، علائم و درمان – بخش دوم

بخش قبلی: علل و علائم سرطان پروستات

روش های درمان سرطان پروستات

گزینه های درمان سرطان پروستات به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله سرعت رشد سرطان ، میزان گسترش آن و سلامت کلی شما و همچنین مزایای بالقوه یا عوارض جانبی درمان.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان فوری ممکن است لازم نباشد

برای مردان مبتلا به سرطان پروستات کم خطر ، ممکن است نیاز به درمان فوری نباشد. برخی از مردان ممکن است هرگز به درمان نیاز نداشته باشند. در عوض ، پزشکان گاهی اوقات نظارت منظم را توصیه می کنند.

در نظارت منظم ، ممکن است آزمایش های پیگیرانه منظم خون ، معاینات رکتال و احتمالاً نمونه برداری برای نظارت بر پیشرفت سرطان انجام شود. اگر آزمایشات نشان دهد که سرطان شما در حال پیشرفت است ، می توانید روش های درمان سرطان پروستات مانند جراحی یا پرتو درمانی را انتخاب کنید.

نظارت منظم ممکن است گزینه ای برای سرطان هایی باشد که علائمی ایجاد ندارند ، انتظار می رود بسیار کند رشد کنند و یا در ناحیه کوچکی از پروستات محدود شود. همچنین ممکن است نظارت منظم برای شخصی که بیماری جدی دیگری دارد یا در سنین بالا است که درمان سرطان را دشوارتر می کند در نظر گرفته شود.

نظارت منظم این خطر را دارد که ممکن است سرطان در بین معاینات دوره ای رشد و گسترش یابد و باعث شود سرطان کمتر بهبود یابد.

جراحی برای برداشتن پروستات

عوارض جانبی بعد از عمل پروستات

جراحی سرطان پروستات شامل برداشتن غده پروستات (پروستاتکتومی رادیکال) ، برخی از بافت های اطراف و چند غده لنفاوی است. پروستاتکتومی رادیکال به چندین روش انجام می شود:

  • استفاده از روبات برای کمک به هدایت جراحی. در طی جراحی با کمک روبات ، ابزارهایی به یک وسیله مکانیکی (روبات) متصل می شوند و از طریق چندین برش کوچک به داخل شکم شما هدایت می شوند. جراح کنار یک کنسول می نشیند و با استفاده از کنترل های دستی ، ربات را در حرکت وسایل هدایت می کند. پروستاتکتومی رباتیک ممکن است به جراح اجازه دهد حرکات دقیق تری را با ابزارهای جراحی انجام دهد و اینکه نسبت به جراحی سنتی با حداقل تهاجم امکان پذیر است.
  • ایجاد شکاف در شکم. در طی جراحی رتروپوبیک ، غده پروستات از طریق یک برش در پایین شکم برداشته می شود.

درمورد این که کدام نوع جراحی برای شرایط خاص شما مناسب تر است ، با پزشک خود مشورت کنید.

پروستاتکتومی رادیکال خطر بی اختیاری ادرار و اختلال در نعوظ را به همراه دارد. از پزشک خود بخواهید خطرات پیش روی شما را با توجه به شرایط ، نوع روش انتخابی ، سن ، نوع بدن و سلامت کلی تان شرح دهد.

پرتو درمانی سرطان پروستات

سرطان پروستات بدخیم
پرتو درمانی سرطان پروستات

در پرتو درمانی از انرژی پرقدرت برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. پرتو درمانی سرطان پروستات به دو روش قابل انجام است:

  • تابش پرتوی خارجی. در طول پرتودرمانی خارجی ، در حالی که یک دستگاه در اطراف بدن شما در حرکت است ، روی تخت دراز می کشید و پرتوهای پر انرژی مانند اشعه ایکس یا پروتون به سمت سرطان پروستات هدایت می شوند. شما معمولاً پنج روز در هفته و به مدت چند هفته تحت درمان با اشعه خارجی قرار می گیرید.
  • اشعه ای که در داخل بدن قرار می گیرد (براکی تراپی). براکی تراپی شامل قرار دادن دانه های رادیواکتیو بسیار ریز به اندازه برنج در بافت پروستات است. دانه های رادیواکتیو در مدت زمان طولانی دوز کمتری از اشعه را تحویل می دهند. پزشک شما با استفاده از یک سوزن که توسط تصاویر سونوگرافی هدایت می شود ، دانه های رادیواکتیو را در پروستات پیوند می زند. دانه های کاشته شده در نهایت از انتشار اشعه جلوگیری می کنند و نیازی به برداشتن شان نیست.

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران

عوارض جانبی پرتو درمانی می تواند شامل ادرار دردناک ، مکرر یا فوری و همچنین علائم رکتال مانند شل شدن مدفوع یا درد هنگام دفع مدفوع باشد. اختلال نعوظ نیز می تواند رخ دهد.

هورمون درمانی سرطان پروستات

سرطان پروستات درمان
هورمون درمانی سرطان پروستات

هورمون درمانی به منظور جلوگیری از تولید هورمون مردانه تستوسترون در بدن است. سلول های سرطانی پروستات برای کمک به رشد شان به تستوسترون متکی هستند. قطع منبع تستوسترون ممکن است باعث مرگ سلول های سرطانی یا رشد کندتر آنها شود.

گزینه های هورمون درمانی عبارتند از:

  • داروهایی که بدن را از تولید تستوسترون باز می دارند. داروهایی که به عنوان آگونیست های هورمون آزاد کننده هورمون لوتئین ساز (LH-RH) شناخته می شوند از دریافت سیگنال بیضه ها برای تولید تستوسترون جلوگیری می کنند. داروهایی که معمولاً در این نوع هورمون درمانی استفاده می شوند شامل لوپرولید (لوپرون ، الیگارد) ، گوزرلین (زولادکس) ، تریپتورلین (ترلستار) و هیسترلین (وانتاس) هستند. سایر داروهایی که بعضی اوقات مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از کتوکونازول و ابیراترون (زیتیگا).
  • داروهایی که از رسیدن تستوسترون به سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. داروهایی که به عنوان ضد آندروژن شناخته می شوند از رسیدن تستوسترون به سلول های سرطانی شما جلوگیری می کنند. به عنوان مثال می توان به بیکالوتامید (کاسودکس) ، نیلوتامید (نیلاندرون) و فلوتامید اشاره کرد. داروی انزالوتامید (Xtandi) ممکن است در مواقعی که دیگر درمان های هورمونی دیگر موثر نباشند ، گزینه دیگری باشد.
  • جراحی برای برداشتن بیضه ها (ارکیکتومی). برداشتن بیضه ها باعث کاهش سطح تستوسترون در بدن می شود.

هورمون درمانی در مردان مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات برای کوچک شدن سرطان و کند کردن رشد تومورها استفاده می شود. در مردان مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه ، ممکن است هورمون درمانی برای کوچک شدن تومورها قبل از پرتو درمانی استفاده شود که می تواند احتمال موفقیت پرتو درمانی را افزایش دهد.

عوارض جانبی هورمون درمانی ممکن است شامل اختلال نعوظ ، گر گرفتگی ، از دست دادن توده استخوانی ، کاهش میل جنسی و افزایش وزن باشد.

انجماد بافت پروستات

آیا عمل پروستات خطرناک است
جراحی کرایو

جراحی کرایو یا کرایو ابلیشن شامل انجماد بافت برای از بین بردن سلول های سرطانی است.

در طی عمل جراحی برای سرطان پروستات ، سوزن های کوچکی با استفاده از تصاویر سونوگرافی به عنوان راهنما در پروستات قرار می گیرند. یک گاز بسیار سرد در سوزن ها قرار می گیرد که باعث یخ زدن بافت اطراف می شود. سپس گاز دوم در سوزن ها قرار می گیرد تا بافت دوباره گرم شود. چرخه های انجماد و ذوب ، سلول های سرطانی و برخی از بافت های سالم اطراف را از بین می برد.

تلاش های اولیه به منظور استفاده از جراحی کرایو برای سرطان پروستات منجر به بروز پیامدها به میزان بالا و عوارض جانبی غیرقابل قبول شد. با این حال ، فناوری های جدید میزان این عوارض را کاهش داده ، کنترل سرطان را بهبود بخشیده و تحمل این روش را آسان تر کرده اند. جراحی کرایو بیشتر به عنوان یک درمان نجات دهنده برای مردانی استفاده می شود که تحت پرتو درمانی قرار نگرفته اند.

شیمی درمانی سرطان پروستات

میزان psa بعد از عمل رادیکال پروستات
شیمی درمانی سرطان پروستات

در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلول های به سرعت در حال رشد ، از جمله سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی می تواند از طریق ورید دست ، به صورت مصرف قرص یا هر دو انجام شود.

شیمی درمانی ممکن است یک گزینه درمانی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات باشد که به نقاط دور تر بدن منتقل شده است. شیمی درمانی همچنین ممکن است گزینه ای برای سرطان هایی باشد که به هورمون درمانی پاسخ نمی دهند.

درمان بیولوژیکی

درمان بیولوژیکی (ایمونوتراپی) از سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با سلول های سرطانی استفاده می کند. یک نوع درمان بیولوژیکی به نام sipuleucel-T (Provenge) برای درمان سرطان پروستات پیشرفته و عود کننده ایجاد شده است.

در این روش درمانی برخی از سلول های ایمنی بدن شما را گرفته می شود ، آنها را در آزمایشگاه مهندسی ژنتیک می کنند تا با سرطان پروستات مقابله کنند ، سپس سلول ها را از طریق ورید مجددا به بدن شما تزریق می کنند. برخی از مردان با بهبودی سرطان خود به این روش درمانی پاسخ می دهند ، اما این روش درمان بسیار گران است و نیاز به تعداد جلسات متعددی دارد.

 

طب مکمل

طب جایگزین
موسیقی درمانی

هیچ درمان مکمل یا جایگزینی سرطان پروستات را درمان نمی کند. با این حال ، درمان های مکمل و جایگزین سرطان پروستات ممکن است به شما کمک کنند تا با عوارض جانبی سرطان و درمان آن راحت تر کنار بیایید.

تقریباً همه مبتلایان به سرطان در برخی موارد دچار پریشانی می شوند. اگر پریشان حال هستید ، ممکن است غمگین ، خشمگین یا مضطرب شوید. ممکن است در خواب مشکل داشته باشید یا این که مرتباً به سرطان خود فکر کنید.

چندین تکنیک طب مکمل ممکن است به شما کمک کند تا با ناراحتی خود کنار بیایید ، از جمله:

  • هنر درمانی
  • رقص یا حرکت درمانی
  • ورزش
  • مراقبه
  • موسیقی درمانی
  • تکنیک های آرام سازی
  • معنویت

احساسات و نگرانی های خود را با پزشک تان در میان بگذارید. در برخی موارد ، درمان استرس ممکن است مستلزم مصرف داروهایی نیز باشد.

در این خصوص می توانید از یک مشاوره حرفه ای از سوی مشاور بهره مند شوید.

 

کنار آمدن با سرطان پروستات و پشتیبانی

خونریزی بعد از عمل پروستات
سرطان پروستات و رابطه زناشویی

هنگام تشخیص سرطان پروستات ، ممکن است طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنید – از جمله ناباوری ، ترس ، بی خوابی ، خشم ، اضطراب و افسردگی. با گذشت زمان ، هر فرد روش خاص خود را برای کنار آمدن با تشخیص سرطان پروستات پیدا می کند.

تا زمانی که با این قضیه کنار بیایید ، آنچه برای شما مناسب است و توصیه می شود عبارتند از:

  • درباره سرطان پروستات به اندازه کافی بیاموزید تا در تصمیم گیری در مورد درمان احساس راحتی کنید. به همان اندازه که لازم است در مورد سرطان و درمان آن بدانید ، بیاموزید تا درک کنید چه انتظاری از درمان و زندگی پس از درمان دارید. از پزشک ، پرستار یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی بخواهید که برای شروع ، برخی از منابع اطلاعاتی قابل اعتماد را به شما توصیه کنند.
  • با دوستان و خانواده خود بیشتر در تعامل باشید. دوستان و خانواده شما می توانند در حین و بعد از درمان از شما پشتیبانی کنند. آنها ممکن است مشتاقانه در انجام کارهای کوچکی که در طول درمان برای آنها انرژی ندارید کمک تان کنند. هنگامی که استرس دارید یا بیش از حد احساس فشار می کنید ، گفتگو با یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده می تواند برای شما مفید باشد.
  • با سایر نجات یافتگان از سرطان ارتباط برقرار کنید. دوستان و خانواده همیشه نمی توانند درک کنند که مواجهه با سرطان چگونه است. سایر نجات یافتگان از سرطان می توانند شبکه پشتیبانی منحصر به فردی برای شما تلقی شوند. از تیم پزشکان خود در مورد گروه های پشتیبانی یا سازمان های اجتماعی که می توانند شما را با سایر نجات یافتگان سرطان ارتباط دهند ، سوال کنید.
  • مراقب خود باشید. در طول درمان سرطان با تبعیت از یک رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات مراقب خود باشید. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. و هر شب به اندازه کافی بخوابید تا احساس سرزندگی و نشاط بیشتری داشته باشید.
  • صمیمیت جنسی را ادامه دهید. اگر دچار اختلال نعوظ شده اید ، واکنش طبیعی شما ممکن است جلوگیری از برقراری هرگونه تماس جنسی باشد. اما لمس کردن ، در آغوش کشیدن و نوازش کردن را به عنوان راه هایی برای ادامه به اشتراک گذاشتن احساسات جنسی با همسرتان در نظر بگیرید.

 

کدام روش درمان سرطان پروستات برای من مناسب است؟

بهترین پرتو درمانی در تهران

انتخاب این که کدام روش درمان که برای شما مناسب تر است، ممکن است دشوار باشد. با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی موجود برای نوع و مرحله سرطان خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند خطرات و مزایای هر روش درمانی و عوارض جانبی آنها را توضیح دهد. عوارض جانبی، نحوه واکنش بدن شما به داروها یا سایر روش های درمانی است.

گاهی اوقات افراد از بیش از یک پزشک سرطان نظر می گیرند. این “نظر دوم” نامیده می شود. گرفتن نظر دوم ممکن است به شما کمک کند درمانی را که برای تان مناسب تر است را انتخاب کنید.

چنانچه در انتخاب روش درمان سرطان پروستات خود مردد هستید، برای مشاوره به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در این زمینه هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید.

همیشه تندرست باشید…

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منابع:

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/prostate-cancer/symptoms-causes/syc-20353087″ newwindow=”yes”] منبع اول[/button]

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/prostate-cancer/diagnosis-treatment/drc-20353093″ newwindow=”yes”] منبع دوم[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا