علائم، تشخیص و درمان سرطان خون

درمان سرطان خون
درمان سرطان خون

درمان سرطان خون

سرطان خون یکی از سرطان های خطرناک است که باید با احتیاط کامل با آن برخورد نمود. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کلی درباره درمان سرطان خون صحبت کنیم. اما پیش از پرداختن به مقوله درمان، لازم است تا کمی با خود این مایع حیاتی آشنا شوید و اطلاعاتی از بیماری سرطان خون، علائم و روش های تشخیص آن داشته باشید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

خون که به صورت میانگین 8 درصد از وزن کل بدن را تشکیل می دهد، نقش بسیار مهمی در عملکرد بدن ایفا می کند. خون با گردش در سیستم عروقی بدن، اکسیژن، مواد مغذی، هورمون ها و پادتن‌های لازم برای اندام های مختلف را تأمین می کند. خون از میزان های تقریبا برابری از پلاسما( مایعی که سلول ها را جا به جا می کند، مواد غذایی اضافه را دفع می کند و غیره)، و سلول های خونی (گلوبول های قرمز، گلوبول های سفید و پلاکت ها)  تشکیل شده است.

به وجود آمدن عارضه سرطان در خون اغلب ناشی از تولید غیرعادی یا زیاده از حد سلول های سفید خون است. هر ساله تقریبا 10 درصد از موارد ابتلا به سرطان، به سرطان خون اختصاص دارد. سرطان خون که شامل زیرشاخه های لوسمی، لیمفوما یا لنفوم و سرطان مغز استخوان می شود، در مردان رواج بیشتری نسبت به زنان دارد. از طرف دیگر ابتلا به لوسمی یا leukemia در کودکان، حدود 25 درصد از کل موارد ابتلا به سرطان در کودکان را شامل می شود.

پس با بیماری رایجی طرف هستیم که باید علائم آن را بشناسیم و مراقبش باشیم.

طبق نظر متخصصان حوزه سرطان، برخی از سرطان های خون ممکن است موجب بروز علائمی از جمله خستگی مفرط، کاهش وزن، تعریق شبانه یا ورم غدد لنفاوی شوند، و برخی دیگر از سرطان های خون ممکن است هیج علامت و نشانه ای ندشاته باشند و به کندی در طی سالیان رشد کنند.

درمان سرطان خون نیز می تواند گستره وسیعی از روش های درمانی، از درمان های فعالیت تحت نظارت، بدون درمان مستقیم گرفته تا درمان های استاندارد سرطان، از جمله ایمونوتراپی (ایمن درمانی)، شیمی درمانی و درمان های هدفمند را شامل شود.

با وجود بیش از 100 نوع سرطان خون که تا به حال شناسایی شده اند، تشخیص دقیق سرطان خون، بر انتخاب روش های درمانی اولویت دارد.

درمان سرطان خون
درمان سرطان خون

خون چیست؟

خون از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:

  • پلاسما : مایعی که بخشی از خون است که کارش انتقال مواد غذایی، بیرون ریختن مواد اضافی، پروتئین ها و دیگر مولوکول هایی است که روی عملکرد بخش های مختلف بدن تأثیر می گذارند. پلاسما وظایفی از جمله منظم کردن درجه حرارت خون و متعادل سازی مایعات داخل بدن را بر عهده دارد.
  • گلوبول های قرمز: اینها سلول هایی هستند که وظیفه انتقال اکسیژن به ریه ها و بافت های داخلی بدن را بر عهده دارند.
  • گلوبول های سفید: این ها مسئول محافظت در برابر عفونت ها هستند. درمان سرطان خون
  • پلاکت ها: اینها سلول هایی هستند که باعث خون‌لختگی شده و از، خونریزی جلوگیری می کنند.

سرطان خون چیست؟

سرطان، ناشی از کج‌کارکردی در رشد سلولی و رفتارهای نا به‌هنجار در تقسیم سلول ها است. در یک بدن سالم، سلول های سفید معمولا به صورت منظم برای جایگزین شدن با سلول های قدیمی تری که می میرند، تولید می شوند. به صورت کلی عامل اصلی تمام سرطان ها تولید بیش از اندازه و غیر قابل کنترل برخی از سلول های بدن است. بسته به اینکه این رفتار سلولی در کجای بدن، و در کدام اندام صورت پذیرد، موجب بروز انواع مختلف سرطان می شود. درمان سرطان خون

اما تولید بیش از حد سلول های سفید در مغز استخوان موجب بروز سرطان خون می شود.

سرطان خون چیست؟
سرطان خون چیست؟

انواع سرطان خون

سه نوع کلی از سرطان خون وجود دارد که عبارتند از:

  • لوسمی (Leukemia )، سرطان سلول های سفید یا سلول هایی است که به سلول سفید تبدیل می شوند. این نوع از سرطان از مبارزه سلول های سفید با عفونت هایی که وارد بدن می شوند جلوگیری می کند. لوسمی می تواند حاد (با رشد سریع) باشد، شدید (با رشد کند تر) باشد، یا روی لنفوسیت ها اثر بگذارد ( لوسمی لنفوسیت)، یا روی سلول های ایمنی اثر بگذارد( لوسمی مغز استخوان). این نوع از سرطان خون بیشتر در بین کودکان زیر 15 سال رواج دارد. درمان سرطان خون
  • لیمفوما (Lymphoma سرطان سیستم لنفاتیک بدن ( بخش مهمی از سیستم ایمنی) است. به ویژه در غده های لنفاوی (ساختار های کوچک لوبیا شکل در سیستم لنفاتیک که مواد مضر را فیلتر می کنند). این سرطان روی سلول های سفیدی تأثیر می گذارد که به آنها لنفوسیت می گویند. این نوع از سرطان خون، رایجترین در بین افراد بالغ است که نیمی از موارد ابتلا به سرطان خون را تشکیل می دهد.
  • مغز استخوان (Myeloma سرطانی است که روی پلاسمای خون اثر می گذارد، که لنفوسیت هایی هستند که پادتن هایی برای مقابله با عفونت ها تولید می کنند. سرطان مغزاستخوان روی سیستم ایمنی اثر می گذارد و باعث تضعیف آن در مقابل عفونت ها می شود.

برای آشنایی بیشتر بهتر است مقاله انواع سرطان خون را مطالعه نمایید.

شانس ابتلا به سرطان خون

عوامل خطرزای سرطان خون هنوز به صورت کامل شناسایی نشده اند، هرچند باور پزشکان بر این است که سرطان خون ناشی از ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. درمان سرطان خون

سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض اشعه های خطرناک یا مواد شیمیایی مانند بنزن (که در صنایع مختلف زیاد استفاده می شود)، همگی عواملی هستند که به بالا بردن ریسک ابتلا به سرطان خون مربوط می شوند. همچنین ویروس اپستین-بار و HIV، در کنار ویروس لوسمی یا لنفومای سلول های تی-شکل، عواملی هستند که می توانند شانس ابتلا به انواع لیمفوما و لوسمی از سرطان خون را بالا ببرند.

شانس ابتلا به سرطان خون
شانس ابتلا به سرطان خون

علائم سرطان خون

پیش از پرداختن به بحث درمان سرطان خون، بهتر است با علائم و نشانه های این سرطان آشنایی داشته باشید. علائمی که عبارتند از:

  • تب
  • سردی
  • خستگی
  • ضعف عمومی
  • درد استخوان و مفاصل
  • کاهش وزن درمان سرطان خون

ورم غده های لنفاوی، کبد و طحال نیز از جمله علائم رایج این سرطان هستند. همچنین در برخی موردهای سرطان های خون، کم خونی هم ممکن است اتفاق بیفتد. درمان سرطان خون

اما به هر شکل در صورت داشتن سابقه خانوادگی، بهتر است حتما برای انجام چک‌آپ های تشخیصی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص سرطان خون

  • لوسمی : برای شناسایی این نوع از سرطان خون، پزشک آزمایش CBC انجام می دهد، که می تواند سطوح غیر طبیعی از سلول های سفید خون را به نسبت تعداد سلول های قرمز و پلاکت ها شمارش، و شناسایی کند.
  • لیمفوما: در مورد این نوع از سرطان خون، پزشک باید بیوپسی یا نمونه برداری انجام دهد. طی این روند پزشک بخش کوچکی از بافت مورد نظر را بر می دارد و زیر میکروسکوپ در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهد. در برخی از موارد پزشک همچنین ممکن است از آزمایش اشعه ایکس، سی‌تی یا PET هم برای تصویربرداری از غده های لنفاوی ورم کرده استفاده کند.درمان سرطان خون
  • مغز استخوان: دراین مورد پزشک از آزمایش CBC یا دیگر آزمایش های خون استفاده می کند تا وضعیت مواد شیمیای یا پروتئین های تولید شده را طی مراحل رشد سرطان مغزاستخوان بررسی نماید. در برخی از موارد به بیوپسی از مغز استخوان، تصویربرداری با اشعه ایکس، MRI ، PET و سی‌تی اسکن هم نیاز خواهد بود. این آزمایشات می توانند حضور یا میزان گسترش سرطان مغز استخوان را روشن کنند.

روش های درمان سرطان خون

سرطان خون یکی از بیماری هایی است که برخلاف بسیاری از سرطان های دیگر، شانس خیلی زیادی برای درمانش وجود ندارد. مخصوصا در مراحل بالا و در صورت تشخیص دیرهنگام. اما این به معنای آن نیست که درمانپذیر نباشد. درمان سرطان خون به نوع سرطان خونی که فرد به آن مبتلا شده، سن بیمار، سرعت رشد و پیشرفت سرطان و اینکه آیا سرطان به بخش های دیگر بدن منتقل شده است یا نه (متاستاز) بستگی دارد.

در چند دهه اخیر روش های درمان سرطان خون پیشرفت های زیادی داشته اند و بسیاری از انواع سرطان خون، امروزه کاملا درمانپذیر هستند. رایجترین روش های درمانی برای سرطان خون عبارتند از:

روش های درمان سرطان خون
روش های درمان سرطان خون
  • شیمی درمانی: داروهای ضد سرطان در این روش به صورت مختلف(تزریق، داروهای خوراکی و غیره) وارد بدن می شوند تا یا سلول های سرطانی را بکشند، یا جلوی رشد بیشتر آنها را بگیرند. درمان سرطان خون
  • پرتو درمانی: این نوع از درمان سرطان خون از اشعه های پر قدرت برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند.
  • درمان هدفمند: این نوع از درمان سرطان خون از داروهایی که به خصوص برای کشتن سلول های سرطانی خوش خیم طراحی شده اند استفاده می کند تا بدون آسیب زدن به سلول های نرمال سرطان را درمان کند. از درمان های هدفمند بیشتر برای درمان لوسمی استفاده می شود.
  • پیوند سلول های بنیادی: سلول های بنیادی سالم می توانند به بدن تزریق شوند تا به ادامه روند تولید منظم سلول های خونی سالم کمک کنند. سلول هایی که در حین درمان خودشان سلول های خوش خیم سرطانی را می کشند.
  • جراحی سرطان: این درمان شامل استفاده از جراحی برای حذف کردن غده های لنفاوی تحت تأثیر سرطان برای درمان لیمفوما است.
  • ایمونوتراپی: این درمان سیستم ایمنی بدن را فعال می کند تا به صورت ویژه خودش سلول های سرطانی را بکشد.

بهترین مرکز درمان سرطان خون در تهران

با توجه به روش های متعدد موجود برای درمان سرطان خون که طبیعتا به نوع سرطان هم بستگی دارد، بهتر است به جای یک پزشک متخصص که تنها در یک زمینه درمانی تبحر دارد، سلامتی خود را به دست یک کادر درمانی بسپارید.

کادر درمان متشکل از گروهی از متخصصان در حوزه های مختلف سرطان است که طی همکاری باهم، به بهترین نحو سرطان را تشحیص داده و بهترین روش درمانی را تعیین می کنند، تا بیمار مستقیما سراغ درست ترین درمان برود.

گروه پزشکان به‌آیند گروهی از پزشکان متخصص در زمینه های مختلف سرطان است که با هدف پیشگیری و درمان سرطان دور هم جمع شده اند. با انتخاب به‌آیند شما سلامتی خود و درمان سرطان خون را به دست گروهی از پزشکان می سپارید که با توجه به وضعیت شما بهترین گزینه های درمانی را پیش روی شما می گذارند. به همین دلیل می توانید با اطمینان خاطر بیشتر و امید بالاتری به مبارزه با سرطان بروید.

بهترین مرکز درمان سرطان در تهران
بهترین مرکز درمان سرطان در تهران

منبع

1 دیدگاه دربارهٔ «علائم، تشخیص و درمان سرطان خون»

  1. سلام عرض ادب آیا پلی سیتمی ورا هم جز سرطان خون محسوب میشود ؟ و چقدر میتواند خطرناک باشد
    ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا