کدام سرطان قابل درمان است  ؟ | سرطان هایی که شانس درمانشان بالاست

کدام سرطان قابل درمان است  ؟

کدام سرطان قابل درمان است : امروزه علم پزشکی به حدی پیشرفت کرده که بیشتر انواع سرطان ها به بیماری های قابل درمانی تبدیل شده اند. به صورت کلی اگر هر نوع سرطانی در مراحل اولیه کشف و پیدا شود و به سرعت تحت بهترین روش های درمانی قرار بگیرد، شانس درمان و کنترل آن وجود دارد.  امروزه تعداد مرگ و میرهای ناشی از سرطان به نسبت گذشته بسیار کمتر شده است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بنابراین اگر به سرطان مبتلا شدید، امید خود را از دست ندهید. درمان های امروزی می توانند به اندازه قابل توجهی شانس درمان و کنترل بیماری را افزایش دهند.

البته باید بدانید که با وجود تمام علامت های مثبت برای درمان سرطان، هنوز هیچ تضمینی برای بهبودی سرطان وجود ندارد. با اینکه اثرگذاری بسیاری از درمان ها ثابت شده، اما هیچ پزشکی نمی تواند تضمین کند که می تواند سرطان را درمان کند. پیدا کردن درمان مناسب سرطان به نوع بیماری و پارامترهای دیگر بستگی بستگی دارد.

از طرف دیگر حتی بعد از درمان کامل سرطان هم همچنان شانس بازگشت بیماری وجود دارد. اما افرادی که به مدت 5 سال بعد از بهبود هیچ علامتی از ابتلای دوباره به سرطان نشان نمی دهند معمولا شانس بسیار بیشتری برای بهبودی کامل دارند.

در زیر به سرطان هایی اشاره می کنیم که شانس درمان و عدم بازگشت آنان نسبت به سایر سرطان ها بیشتر است. موارد زیر تنها سرطان های قابل درمان نیستند، اما با توجه به رفتار شناسی سلول هایشان، احتمال ریکاوری و درمان آنها بالاتر از سایر انواع سرطان است.

کدام سرطان قابل درمان است
کدام سرطان قابل درمان است

برای پاسخ به این سوال که “کدام سرطان قابل درمان است ؟” با دکتر امینه واقفی در مجموعه به آیند صحبت کردیم و در ادامه 5 مورد از قابل درمان ترین انواع سرطان را به شما معرفی می کنیم:

سرطان پروستات

*شانس زنده ماندن افراد 5 سال بعد از تشخیص: 99 درصد

چه چیزی شانس بهبود سرطان پروستات را زیاد می کند؟

دکتر واقفی : بسیاری از تومورهای پروستات به کندی رشد می کنند یا اصلا رشد نمی کنند. این موضوع باعث می شود که بیشتر تومورها اصولا آنقدر خطرناک نباشند که به درمان نیازی داشته باشند. بسیاری از مردان مبتلا به تومورهای پروستات می توانند سال ها بدون مشکل زندگی کنند.

چه زمانی شانس درمان سرطان پروستات کم است؟

دکتر واقفی : هنگامی که سرطان بیش از اندازه رشد و گسترش می یابد (واقعه ای که با نام سرطان متاستاتیک شناخته می شود)، درمان آن بسیار سخت تر خواهد بود. درصد کمی از سرطان های پروستات می توانند به سرعت به نقاط دوردست بدن منتقل شوند. اما هنگامی که این اتفاق می افتد، تنها حدود 29٪ از مبتلایان می توانند نجات پیدا کنند. خبر خوب این است که پزشکان معمولاً اکثر سرطان‌های پروستات را زودتر از زمان شیوع و متاستاز  پیدا می‌کنند.

کدام سرطان قابل درمان است
کدام سرطان قابل درمان است

سرطان تیروئید

 *شانس زنده ماندن افراد 5 سال بعد از تشخیص: 98 درصد (بسته به نوع بافت)

چه چیزی شانس بهبود سرطان تیروئید را زیاد می کند؟

دکتر واقفی  : تیروئید یک غده پروانه ای شکل در گردن شما است که هورمون های مورد نیاز بدن را برای سوزاندن کالری، کنترل ضربان قلب و غیره می سازد. شایع ترین نوع سرطان تیروئید، یعنی نوع پاپیلاری، به کندی رشد می کند. حتی زمانی که تومورهای آن بزرگ هستند یا شروع به گسترش به سایر بافت های مجاور می کنند، پزشکان اغلب می توانند این غده را با جراحی خارج کرده و آن را درمان نمایند. پس از جراحی نیز افراد برای جایگزین کردن هورمون‌هایی که تیروئید پیش از آن تولید می کرد، باید دارو مصرف ‌کنند.

پزشکان همچنین سرطان های تیروئید را خیلی زود پیدا می کنند که این موضوع به شانس درمان هرچه بیشتر آن کمک می کند.

چه زمانی شانس درمان سرطان تیروئید کم است؟

دکتر واقفی : نوعی از این بیماری به نام سرطان تیروئید آناپلاستیک وجود دارد که شانس درمان و عدم بازگشت آن تنها 7 درصد است.

کدام سرطان قابل درمان است
کدام سرطان قابل درمان است

سرطان مثانه

*شانس زنده ماندن افراد 5 سال بعد از تشخیص: 95.1 درصد

چه چیزی شانس بهبود سرطان مثانه را زیاد می کند؟

دکتر واقفی  :  در مراحل اولیه این سرطان (زمانی که تومور به سایر قسمت های بدن گسترش نیافته است)، پزشکان می توانند آن را با جراحی و برداشتن یک یا هر دو بیضه مبتلا به تومور درمان کنند. اگر یکی از بیضه ها را بردارید (که یک امر عادی است)، بیضه دیگر معمولا هورمون کافی برای باروری را تولید می کند. سرطان مثانه در مراحل بعدی نیز به خوبی به ترکیب جراحی با پرتو درمانی یا شیمی درمانی نیز جواب می دهد. گاهی اوقات هم به پیوند پیوند سلول های بنیادی برای درمان آن نیاز است.

چه زمانی شانس درمان سرطان مثانه کم است؟

دکتر واقفی : درمان هایی وجود دارند که حتی برای سرطان پیشرفته مثانه نیز به خوبی جواب می دهند. نرخ بقای 5 ساله برای پیشرفته ترین نوع این نوع تومور 73 درصد است، که برای یک سرطان پیشرفته نرخ بسیار خوبی است.

کدام سرطان قابل درمان است
کدام سرطان قابل درمان است

ملانوما (سرطان پوست)

*شانس زنده ماندن افراد 5 سال بعد از تشخیص: 91.7 درصد

چه چیزی شانس بهبود سرطان ملانوما را زیاد می کند؟

دکتر واقفی :  شما معمولاً می توانید سرطان پوست ملانوما را با چشم غیر مسلح در حالی که هنوز در مراحل اولیه است تشخیص دهید. اگر این سرطان به خارج از سطح پوست گسترش نیافته باشد، پزشکان می توانند آن را با جراحی بردارند و درمانش کنند.

چه زمانی شانس درمان سرطان ملانوما کم است؟

دکتر واقفی :  اگر در سنین پایین به آن مبتلا نشوید، احتمال سرایت ملانوما به سایر قسمت های بدن نسبت به سایر سرطان های پوست بیشتر است. هنگامی که ملانوما از سطح پوست فراتر می رود، درمان آن دشوار می شود. تنها 15 تا 20 درصد از افرادی که ملانوم را پس از متاستاز پیدا می کنند، طی 5 سال پس از تشخیص همچنان زنده خواهند ماند.

کدام سرطان قابل درمان است
کدام سرطان قابل درمان است

سرطان سینه – مراحل اولیه

*شانس زنده ماندن افراد 5 سال بعد از تشخیص : (بین استیج 0 تا 1 ) 99 تا 100 درصد

چه چیزی شانس بهبود سرطان سینه را زیاد می کند؟

دکتر واقفی : پزشکی مدرن پیشرفت های زیادی در برابر سرطان سینه داشته است. امروزه پزشکان اطلاعات بیشتری در مورد پیدا کردن و درمان سرطان سینه دارند به عنوان مثال، اکنون می دانیم که سرطان سینه یک بیماری نیست، بلکه ترکیبی از چندین بیماری است. محققان داروهای مختلفی را برای درمان انواع این سرطان ارائه کرده اند که بسیاری از آنها موثرند. شانس درمان سرطان سینه در مراحل اولیه بسیار بالاست.

چه زمانی شانس درمان سرطان سینه کم است؟

دکتر واقفی : درمان سرطان سینه ای که زود تشخیص داده شود آسان تر از سرطانی است که به سایر نقاط بدن و بافت های مجاور هم گسترش پیدا کرده. برخی از انواع این بیماری نیز قابل درمان تر از انواع دیگر هستند. به عنوان مثال، یک تومور سینه که “گیرنده استروژن مثبت” است، از داروهایی که سطح استروژن را کاهش می دهند، سود می برد. از طرف دیگر، سرطان‌های سینه «سه‌گانه منفی» تهاجمی‌تر هستند و از درمان‌های هدفمند سودی نمی ‌برند.

کدام سرطان قابل درمان است
کدام سرطان قابل درمان است

آمارهای مربوط به شانس درمان سرطان

در بالا به سرطان هایی که بیشتری شانس درمان و زنده ماندن را دارند اشاره کردیم. اما اینها تنها سرطان های قابل درمان نیستند. اصولا تامی سرطان ها، اگر شرایط لازم را داشته باشند، می توانند قابل درمان و کنترل هم باشند. در زیر به شانس درمان سرطان بر اساس عوامل مختلف اشاره می کنیم:

شانس عمومی برای درمان سرطان

  • تقریبا 50 درصد از از افرادی که سرطان آنها تشخیص داده می شود حداقل به مدت 10 سال بیشتر بعد از ابتلا زنده می مانند.
  • شانس درمان سرطان در خانم ها بیشتر از آقایان است.
  • شانس درمان سرطان رو به رشد بوده و در 40 سال گذشته دوبرابر شده است.

شانس درمان سرطان های رایج

  • شانس درمان سرطان های مختلف با یکدیگر متفاوت است. از 98 درصد برای سرطان مثانه گرفته تا 1 درصد برای سرطان پانکراس پیشرفته.
  • در 50 درصد موارد از ابتلا به انواع سرطان ها، بیمار حداقل 10 سال بعد از ابتلا همچنان زنده می ماند.
  • بیشتر از 80 درصد افرادی که به سرطان هایی که تشخیصشان راحت تر است مبتلا می شوند، حداقل 10 سال یا بیشتر زنده می مانند.
  • کمتر از 20 درصد افرادی که به سرطانیی که تشخیصشان دشوار است مبتلا می شوند، کمتر از 10 سال زنده می مانند.

شانس درمان سرطان بر اساس سن

  • شانس درمان سرطان در افراد زیر 40 سال معمولا بسیار بیشتر است. مخصوصا نرخ درمان سرطان های سینه، روده و پروستات در افراد این گروه سنی بالا است.
شانس درمان سرطان
شانس درمان سرطان

عوامل تأثیرگذار بر شانس درمان سرطان

  • مهمترین عامل در تعین شانس درمان سرطان، نوع سرطانی است که فرد به آن مبتلا شده. همانطور که مشاهده کردید شانس درمان سرطان های مختلف با یکدیگر فرق دارد. سرطان های سینه، پوست، مثانه، پروستات، تیروئید و غیره شانس درمان بالایی دارند، در حالی که سرطان هایی دیگری هم مانند سرطان پانکراس هستند که شانس درمان آنها بسیار پایین است.
  • سن افراد در تعیین شانس درمان سرطان آنها اثرگذار است. صولا هرچقدر فرد مبتلا جوان تر باشد، شانس درمان سرطان بیشتر خواهد بود. افراد جوان تر بنیه و توان بدنی بالاتری برای مبارزه با سرطان دارند و سیستم ایمنی بدن آنها فعال تر است. همین طور از سلامت عمومی بهتری برخوردارند. از این رو شانس درمان سرطان در آنها بسیار بیشتر است.
  • عوامل محیطی و سبک زندگی می تواند در تعیین شانس درمان شما تعیین کننده باشد. به صورت کلی اگر همیشه سبک زندگی سالمی داشته باشید، احتمال درمان سرطان شما بیشتر می شود. همچنین مراقبت صحیح از بدن در طول پروسه درمان و بعد از آن می تواند شانس درمان را بالاتر ببرید. ورزش منظم، تغذیه سالم و مناسب، محیط پاک  غیره آلوده و غیره همگی سبک زندگی ما را تعریف می کنند.
  • عوامل ژنتیکی مانند ژن های فعال سرطان و سابقه خانوادگی از ابتلا به سرطان، می توانند شانس درمان سرطان را کاهش داده و احتمال بازگشت بیماری را افزایش دهند.
  • اصولا سرطان هرچقدر زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان آن بالاتر است. بنابراین چنانچه علائم مشکوک سرطان را در خود می بینید یا سابقه ژنتیکی از ابتلا به آن را دارید، حتما حداقل سالی یک الی دو بار برای غربالگری سرطان به پزشک متخصص مراجعه کنید. خانم های بالای 46 سال حتی بدون داشتن علائم و سابقه ژنتیکی بهتر است چکاپ های سالانه سرطان سینه را انجام دهند.
  • روش های درمانی که پزشک معالج انتخاب می کند نیز روی شانس درمان سرطان اثرگذارند. چنانچه سرطان شما با مناسب ترین و صحیح ترین روش (متناسب با نوع، گستردگی و درجه سرطان و شرایط فیزیکی شما) را برای انتخاب کند، سانس درمان و بهبودی شما افزایش می یابد. اتلاف کردن و وقت و انرژی روی روش های درمانی ناکارآمد، تنها شانس درمان سرطان را کاهش می دهد.
شانس درمان سرطان
شانس درمان سرطان

بهترین مرکز درمان سرطان در تهران

مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند به لطف حضوری یک کادر پزشکی مجرب متشکل از متخصصان حوزه های مختلف درمان سرطان، بهترین روش درمان سرطان را پیدا کرده و آن را برای بیماران انجام می دهد.

مطالعات تخصصی

1 دیدگاه دربارهٔ «کدام سرطان قابل درمان است  ؟ | سرطان هایی که شانس درمانشان بالاست»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا