آیا سرطان تیروئید ارثی است ؟

آیا سرطان تیروئید ارثی است

سرطان تیروئید بیماری است که در اثر رشد بیش از اندازه سلول ها در غده تیروئید ایجاد می شود. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در قاعده گردن و درست زیر سیب آدم قرار دارد. غده تیروئید هورمون هایی تولید می کند که ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و وزن را تنظیم می کنند. آیا سرطان تیروئید ارثی است

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان تیروئید ممکن است در ابتدا هیچ علائمی در بیمار ایجاد نکند. اما همانطور که به رشد خود ادامه می دهد، می تواند رفته رفته موجب بروز علائم و نشانه هایی مانند تورم در گردن، تغییرات صدا و ایجاد مشکل در بلع شود.

آیا سرطان تیروئید ارثی است
آیا سرطان تیروئید ارثی است

انواع مختلفی از سرطان تیروئید وجود دارد. اکثر انواع سرطان تیروئید به کندی رشد می کنند، هرچند برخی از انواع این سرطان هستند که می توانند بسیار تهاجمی، خطرنام و کشنده باشند. اما خبر خوب این است که اکثر سرطان های تیروئید قابل درمان هستند. روش های مختلفی هم برای درمان سرطان تیروئید وجود دارد. آیا سرطان تیروئید ارثی است

با توجه به آمار ها، به نظر می رسد نرخ سرطان تیروئید در جهان در حال افزایش است. این شیوع معمولا به خاطر سبک زندگی اشتباه، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض اشعه است. خوشبختانه فناوری های تصویربرداری نوین مانند سی تی اسکن، ام آر آی می توانند غده های کوچک سرطان تیروئید را به خوبی شناسایی کند تا فرآیندهای درمانی به سرعت آغاز شوند.

برای آشنایی بیشتر با سرطان تیروئید، علل، علائم و درمان آن بهتر است بخش اول و دوم مقاله سرطان تیروئید را از وبالگ به آیند مطالعه کنید.

در این مقاله اما قصد داریم بیشتردر مورد سرطان تیروئید ارثی صحبت کنیم. سرطان تیروئید هم از جمله از سرطان هایی است که عوامل ارثی و ژنتیکی می توانند در مبتلا شدن به آن دخیل باشند.

سرطان ژنتیک ارثی

به دلایل نامعلومی شانس ابتلای خانم ها به سرطان تیروئید حدود 3 برابر آقایان است. جنیست یکی از پارامترهای مهم ژنتیک است، بنابراین از نطر ارثی و ژنتیکی، شانس ابتلای خانم ها به سرطان تیروئید، به صورت طبیعی بسیار بیشتر از آقایان است. آیا سرطان تیروئید ارثی است

سرطان تیروئید همچنین می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، هرچند احتمال اینکه زنان در سنین پایین تر به آن مبتلا شوند، بیشتر است. سرطان تیروئید در خانم ها معمولا بین سنین 40 تا 50 سالگی رخ می دهد، در حالیکه آقایان معمولا در سنین 60 تا 70 سالگی به آن مبتلا می شوند.

آیا سرطان تیروئید ارثی است
آیا سرطان تیروئید ارثی است

بیماری های ژنتیکی اثرگذار در سرطان تیروئید

بیماری های ارثی مختلفی وجود دارند که با انواع مختلفی از سرطان تیروئید مرتبطند. البته سابقه خانوادگی هم در ابتلا به سرطان تیروئید ارثی اثرگذار است. درصد زیادی از مبتلایان به سرطان تیروئید، اصولا بیماری هلای ژنتیکی یا سابقه خانوادگی از ابتلا به این سرطان را ندارند.

انواع سرطان تیروئید ارثی عبارتند از: آیا سرطان تیروئید ارثی است

سرطان مدولاری تیروئید

حدود 2 مورد از هر 10 مورد ابتلا به کارسینوم مدولاری تیروئید (MTCs) ناشی از به ارث بردن یک ژن غیر طبیعی است. این نوع سرطان تیروئید ارثی به عنوان کارسینوم مدولاری تیروئید خانوادگی (FMTC) شناخته می شود. FMTC می تواند به تنهایی رخ دهد یا همراه با سایر اتومورهای سرطانی در بدن رشد کند. آیا سرطان تیروئید ارثی است

به ترکیب FMTC و تومورهای سرطانی موجود در سایر غدد درون ریز، نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع 2 (MEN 2) گفته می شود. MEN 2 خود دارای دو زیرگروه است که عبارتند از MEN 2a و MEN 2b. هر دو این دو زیرگروه سرطان تیروئید ارثی نیز به دلیل جهش (نقص) در ژنی به نام RET ایجاد می شوند.

  • در زیرگروه MEN 2a، سرطان MTC همراه با فئوکروموسیتوم ها (تومورهایی که آدرنالین می سازند) و تومورهای غده پاراتیروئید رخ می دهد.
  • در زیرگروه MEN 2b، سرطان MTC با فئوکروموسیتوم ها و رشد توده های خوش خیم بافت عصبی روی زبان و جاهای دیگر (موسوم به نوروما) همراه است. شیوع و رواج این زیرگروه بسیار کمتر از MEN 2a است. آیا سرطان تیروئید ارثی است

در این اشکال از سرطان تیروئید ارثی MTC، توده های سرطانی اغلب در دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی ایجاد می شوند و می توانند خیلی زود هم پخش شوند. MTC در زیرگروه MEN 2b تهاجمی ترین حالت خود را تجربه می کند. اگر سابقه ابتلا به MEN 2a، MEN 2b، یا FMTC ایزوله در خانواده شما وجود داشته باشد، ممکن است شانس ابتلای شما به MTC هم بسیار بالا باشد. چنانچه این از این سابقه خانوادگی بهره مند بودید، حتما پس از مشورت با پزشک باید تحت آزمایش خون، تصویربرداری با اولتراسوند یا آزمایش ژنتیک سرطان قرار بگیرید.

آیا سرطان تیروئید ارثی است
آیا سرطان تیروئید ارثی است

دیگر انواع سرطان تیروئید ارثی

افرادی که دارای بیماری های ارثی خاصی هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع شایع تر سرطان تیروئید ارثی قرار دارند. نرخ افراد مبتلا به سرطان تیروئید در میان کسانی که به بیماری های ژنتیکی زیر مبتلا هستند بیشتر است: آیا سرطان تیروئید ارثی است

  • پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP): افراد مبتلا به این سندروم دچار پولیپ های روده بزرگ می شوند و خطر ابتلا به سرطان کولون در آنها بسیار بالاست. این بیماری ژنتیکی همچنین خطر ابتلا به برخی سرطان های دیگر از جمله سرطان تیروئید پاپیلاری را افزایش می دهد. سندرم گاردنر یکی از زیرگروه های FAP است که طی آن بیماران تومورهای خوش خیم خاصی را نیز تجربه می کنند. هر دو سندرم گاردنر و FAP به دلیل وجود نقص در ژن APC ایجاد می شوند. آیا سرطان تیروئید ارثی است
  • بیماری کاودِن: ابتلا این سندرم ژنتیکی خطر ابتلا به مشکلات تیروئیدی و رشد برخی از توده های خوش خیم (از جمله هامارتوم) را افزایش می دهد. این بیماری همچنین خطر ابتلا به سرطان های تیروئید، رحم، سینه و همچنین برخی دیگر از انواع سرطان را افزایش می دهد. سرطان های تیروئید ناشی از این سندورم ژنتیکی، یا از نوع پاپیلاری هستند یا از نوع فولیکولی. این سندرم اغلب به دلیل نقص در ژن PTEN ایجاد می شود. همچنین با نام سندرم هامارتومای چندگانه و سندرم تومور هامارتوم PTEN نیز شناخته می شود.
  • کمپلکس کارنی، نوع 1: افراد مبتلا به این سندرم ممکن است به تعدادی از تومورهای خوش خیم و مشکلات هورمونی مبتلا شوند. این سندورم ژنتیکی همچنین خطر ابتلا به سرطان های تیروئید پاپیلاری و فولیکولی را افزایش می دهد. این سندرم به دلیل نقص در ژن PRKAR1A ایجاد می شود.
  • کارسینوم تیروئید غیر مدولاری خانوادگی: گرچه سرطان تیروئید صد در صد ارثی نیست، اما بیشتر در خانواده هایی رخ می دهد که ژن این سرطان را داشته باشند. نوع پاپیلاری سرطان تیروئید اغلب در خانواده ها دیده می شود که دارای ژن هایی با کروموزوم 19 و کروموزوم 1 مشکوک هستند.

چنانچه شک دارید که به یکی از این سندروم های فامیلی و خانوادگی مبتلا هستید حتما در موردش با پزشک صحبت کنید تا در صورت نیاز تحت آزمایش ژنتیک سرطان قرار بگیرید.

آیا سرطان تیروئید ارثی است
آیا سرطان تیروئید ارثی است

سابقه خانوادگی سرطان تیروئید

داشتن یکی از بستگان درجه یک (والدین، برادر، خواهر یا فرزند) می تواند شانس ابتلای شما به سرطان تیروئید ارثی را به شدت بالا ببرد. هنوز مشخص نیست که عوامل ژنتیکی چگونه موجب بروز سرطان تیروئید می شوند، اما چیزی که قطعی است، آن است که این سرطان می تواند با عوامل ژنتیکی و خانوادگی در ارتباط باشد.

منبع

مطالعات تخصصی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا