درمان قطعی سرطان سینه | 3 روش اصلی درمان سرطان سینه

درمان قطعی سرطان سینه
درمان قطعی سرطان سینه

درمان قطعی سرطان سینه

سرطان سینه از جمله رایجترین انواع سرطان در بین خانم ها است. از طرف دیگر، بر خلاف گذشته، امروزه علم و تکنیک پزشکی با روش های متنوعی که دارد، به جایگاهی رسیده است که می تواند سرطان سینه را کاملا درمان کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

شما می توانید با روش های مختلفی سرطان سینه را درمان کنید، که هرکدام مزیت ها و معایب خودشان را دارند. اگر به دنبال درمان قطعی سرطان سینه بگردید، متوجه خواهید شد که روش های مختلفی را به شما پیشنهاد می دهند. طبیعی است که هر پزشک بنابر تخصص خودش، راهکاری را که در آن تخصص و مهارت دارد، برای شما تجویز می کند.

مطالعه این مطلب نیز توصیه میشود: درمان سرطان سينه با طب سنتي 

شما می توانید برای درمان سرطان سینه از روش هایی مانند پرتو درمانی، شیمی درمانی یا جراحی استفاده کنید. اما کدامیک از روش های فوق مناسب شما هستند و می توانند موجب درمان قطعی سرطان سینه شوند؟

با ما همراه باشید تا با بهترین روش برای درمان قطعی سرطان سینه آشنا شوید.

شانس درمان سرطان سینه

واقعیت این است که با وجود درمانپذیر بودن سرطان سینه، این سرطان دومین سرطان کشنده، بعد از سرطان ریه در میان خانم ها است! علت این امر تنها به خاطر آن است که بسیاری از بیماران این سرطان را جدی نمی گیرند و به علامت های آن بی توجهند. به همین خاطر بسیار دیرتر از زمانی که کاری از دست پزشکان بر بیاید برای درمان اقدام می کنند. به یاد داشته باشید که قبل از مرحله چهارم سرطان سینه، یعنی مرحله متاستاز، هنوز هم شانس درمان برای شما وجود دارد. بنابراین با هر شرایط زندگی که دارید، حتی اگر سبک زندگی بسیار سالمی را رعایت می کنید، باید شانس ابتلا به سرطان سینه را برای خودتان در نظر بگیرید و مراقب علائم آن باشید. علاوه بر علائم، چک آپ های منظم سالانه، مخصوصا برای خانم های بالای 40 سال اهمیت زیادی خواهد داشت.

درمان قطعی سرطان سینه
درمان قطعی سرطان سینه

به صورت کلی هرچه زودتر برای درمان سرطان سینه اقدام کنید، شانس درمان شما هم بالا تر می رود.

جراحی سرطان سینه

جراحی سرطان سینه رایجترین و موثر ترین روش برای درمان کردن این سرطان به شمار می رود. این به معنای آن نیست که روش های دیگر اثربخشی ندارند، اما به صورت کلی، و مخصوصا در مراحل اولیه، جراحی بهترین گزینه برای درمان قطعی سرطان سینه است.

جراح پستان، برای درمان سرطان سینه اصولا از دو نوع جراحی استفاده می کند.

لامپکتومی نوعی از جراحی سینه است که با نام جراحی موضعی سینه یا جراحی با حفظ سینه هم شناخته می شود. طی این عمل پزشک تنها بخش یا بخش هایی از سینه که تومور سرطانی در آن وجود دارد را طی جراحی حذف می کند، و تمام تلاشش را می کند تا کمترین حد ممکن از حجم سینه را بکاهد. در این روش حجم سینه ها گرچه کم می شود، اما باقی می ماند. شما می توانید با عمل جراحی بازسازی و ایمپلنت گذاری، یا حتی تزریق چربی، حجم از دست رفته طی لامپکتومی را به سینه های خود بازگردانید.

درمان قطعی سرطان سینه
درمان قطعی سرطان سینه

ماستکتومی اما زمانی انجام می شود که سلول های سرطانی در کل سینه یا حتی در بافت های اطراف هم پخش شده باشند. در این شرایط جراح چاره دیگری جز برداشتن کل سینه یا تخلیه کامل سینه ندارد. عملی که به آن ماستکتومی می گویند. طی این عمل ممکن است علاوه بر حجم سینه، بخشی از بافت های غدد لنفاوی زیر بغل هم برداشته شوند. امروزه شما می توانید بعد از عمل یا حتی در حین جراحی، عمل بازسازی و ایمپلنت گذاری را انجام دهید تا حجم از دست رفته سینه های خالی شده، به آنها بازگردانده شود.

توصیه می کنیم برای جراحی های درمانی سینه، به یک پزشک فوق تخصص جراحی پستان مراجعه کنید. پزشکی مانند دکتر امیرپاشا ابراهیمی. فوق تخصص های جراحی پستان گرچه در کشور زیاد نیستند، اما بهترین گزینه برای انجام انواع جراحی سینه هستند. چراکه تخصص کاملی به شکل متمرکز روی این اندام دارند و از سایر پزشکان در این زمینه ماهرتر هستند. علاوه بر این پزشک فوق تخصص جراحی پستان، تنها پزشکی است که می تواند به بهترین شکل، حتی در زمان خود عمل درمانی، عمل بازسازی یا زیبایی پستان را نیز برای شما به انجام برساند.

برای آشنایی بیشتر بهتر است به این مطلب مراجعه کنید.

شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی هیچگاه اولین گزینه برای درمان سرطان سینه نخواهد بود. تنها در زمانی می توان از شیمی درمانی به عنوان درمان اصلی سرطان سینه استفاده کرد، که سرطان به مرحله متاستاز رسیده باشد و سلول های آن در کل بدن پخش شده باشند. شیمی درمانی روشی است که بدون هدفگیری مشخص، کل بدن را تحت تأثیر داروهای مخصوص خود قرار می دهد تا بتواند با سلول های سرطانی در هرکجای بدن مبارزه کند. این اتفاق باعث می شود تا بسیاری از بافت های سالم بدن نیز در این پروسه آسیب ببینند.

از این رو در مراحلی که نیاز مبرمی به شیمی درمانی نباشد، تنها ممکن است از این روش به عنوان یک درمان تکمیلی، قبل یا بعد از جراحی استفاده کنند.

درمان قطعی سرطان سینه
درمان قطعی سرطان سینه

پرتو درمانی سرطان سینه

پرتو درمانی یا رادیوتراپی روشی است که از پرتوها و اشعه های ایکس قدرتمند، با هدفگیری دقیق برای نابود کردن سلول های سرطانی استفاده می کند. به صورت کلی، بعد از جراحی سرطان سینه، پرتو درمانی دومین روش رایج برای درمان قطعی سرطان سینه است. گرچه پرتو درمانی اثرگذاری مطلوبی دارد، اما نمی تواند به اندازه جراحی، در کوتاه ترین زمان، بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. به صورت عمومی پرتو درمانی روشی کمتر تهاجمی و ضعیفتر از جراحی به شمار می رود.

بنابراین گرچه در اغلب اوقات روش اصلی درمان سرطان سینه نیست، اما در مراحل اولیه، یعنی زمانیکه تومور سرطان بسیار کوچک است می تواند به عنوان درمان اصلی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

برای آشنایی بیشتر در خصوص پرتو درمانی سرطان سینه، بهتر است به این مقاله مراجعه نمایید.

درمان قطعی سرطان سینه
درمان قطعی سرطان سینه

 

تارگت تراپی سرطان سینه

تارگت تراپی یا درمان هدفمند سرطان سینه از داروهایی استفاده می ‌کند که به سمت پروتئین ‌های (هدف) سلول‌ های سرطان سینه هدایت می ‌شوند. پروتئین‌ هایی که به رشد، گسترش و طولانی شدن عمر سلول های سرطانی کمک می‌ کنند. هدف داروهای هدفمند از بین بردن سلول های سرطانی یا کاهش سرعت رشد آنها است. عوارض جانبی تارگت تراپی نیز  متفاوت از شیمی درمانی بوده و بسیار کمتر از آن است. در برخی از مواد، می تارگت تراپی درمان قطعی سرطان است.

درمان قطعی سرطان سینه: تارگت تراپی

برخی از داروهای درمان هدفمند هستند که در بیشتر از یکی از روش های تارگت تراپی مورد استفاده قار می گیرند. مانند انتی بادی های مونوکلونال. این داروها همچنین ممکن است در روش های دیگر درمان قطعی سرطان مانند ایمونوتراپی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

داروهای درمان هدفمند سرطان سینه مانند شیمی درمانی وارد جریان خون می شوند و تقریباً به تمام نقاط بدن می رسند. همین امر باعث می شود تا تارگت تراپی در برابر سرطان هایی که به نقاط دوردست بدن گسترش یافته اند نیز مفید باشد. داروهای هدفمند گاهی اوقات حتی زمانی که داروهای شیمی درمانی موثر نیستند، مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از داروهای هدفمند هم هستند که می توانند به عملکرد بهتر انواع دیگر درمان قطعی سرطان کمک کنند.

انواع مختلفی از تارگت تراپی می توانند برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار بگیرند که عبارتند از:

درمان هدفمند سرطان سینه HER2 مثبت

در حدود 15 تا 20 درصد از کل سرطان‌های سینه، سلول‌های سرطانی درگیر، مقدار زیادی پروتئین محرک رشد به نام HER2 تولید می‌ کنند. این نوع سرطان‌ های سینه که به عنوان سرطان‌ های پستان HER2 مثبت هم شناخته می ‌شوند، نسبت به سرطان‌ های پستان HER2 منفی تمایل به رشد و گسترش بیشتری دارند. انواع مختلفی از داروها هدفمند ساخته شده اند که پروتئین HER2 را هدف قرار می دهند. داروهایی که عبارتند از:

  • آنتی بادی های مونوکلونال
  • ترکیبات آنتی بادی-دارو
  • مهارکننده های کیناز

درمان هدفمند سرطان سینه گیرنده هورمونی مثبت

حدود 3 مورد از هر 4 سرطان سینه از نوع گیرنده هورمونی مثبت (استروژن یا پروژسترون) هستند. برای زنان مبتلا به این سرطان ها، درمان با هورمون تراپی اغلب مفید بوده است. اما برخی از داروهای درمان هم هستند که می توانند اثرگذاری هورمون درمانی را بیشتر کنند. هرچند خود این داروها ممکن است موجب افزایش عوارض هم بشوند. داروهایهدفمند بریای سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت عبارتند از:

  • مهارکننده های CDK4/6
  • مهارکننده mTOR
  • مهار کننده PI3K
  • کونژوگه آنتی بادی-دارو

درمان هدفمند سرطان سینه دارای جهش در ژن BRCA

اولاپاریب (Lynparza) و تالازوپاریب (Talzenna) داروهایی هستند که به عنوان مهارکننده های PARP شناخته می شوند. پروتئین های PARP به طور معمول به ترمیم DNA آسیب دیده در داخل سلول ها کمک می کنند. ژن‌های BRCA (BRCA1 و BRCA2) نیز به ترمیم DNA (به روشی کمی متفاوت) کمک می ‌کنند، اما بروز جهش در یکی از این ژن‌ ها می‌تواند مانع از وقوع این اتفاق شود. مهارکننده‌ های PARP از طریق مسدود کردن پروتئین‌ های PARP کار می ‌کنند. چنانچه سلول های تومور سرطانی دارای ژن BRCA جهش یافته باشند، در ترمیم DNA آسیب دیده مشکل دارند و موجب سرطانی شدن سلول می گردند. مسدود کردن پروتئین های PARP اغلب منجر به مرگ سلول های سرطانی می شود. این داروها به شکل قرص هستند و یک یا دو بار در روز مصرف می شوند. از این داروها می توان به روش های مختلف برای درمان سرطان سینه استفاده کرد.

درمان هدفمند سرطان سینه سه گانه منفی

در سرطان سینه سه گانه منفی (TNBC)، سلول‌ های سرطانی گیرنده‌های استروژن یا پروژسترون ندارند و پروتئین HER2 را بسیار کم تولید می کنند یا اصلا تولید نمی ‌کنند. دارو مورد استفاده در این درمان هدفمند سرطان سینه عبارتست از:

  • کونژوگه آنتی بادی-دارو
درمان قطعی سرطان سینه
درمان قطعی سرطان سینه

بهترین روش درمان سرطان سینه

با وجود اینکه هرکدام از روش های فوق می توانند به نوبه خود اثرگذاری مطلوبی در درمان سرطان داشته باشند، اما بهترین روش برای درمان قطعی سرطان سینه، همواره استفاده از ترکیبی از آنها است. معمولا بهترین موارد از درمان سرطان سینه، مواردی هستند که از ترکیب روش های درمانی استفاده کرده اند. به صورت کلی شما می توانید در مراحل پیشرفته تر، توده های بزرگ سرطانی را با استفاده از پرتو درمانی یا شیمی درمانی کوچک کنید، تا جراح سرطان سینه بتواند به راحتی آنها را از بافت سینه حذف کند.

علاوه بر این، در اغلب اوقات بهتر است بعد از جراحی سینه نیز چند جلسه پرتو درمانی انجام دهید تا پزشک از عدم باقی ماندن سلول های سرطانی در بدن اطمینان حاصل کند. با این کار علاوه بر تکمیل صد در صدی درمان، شانس بازگشت سرطان هم کاهش پیدا می کند.

بهترین مرکز درمان سرطان سینه

همواره انتخاب اینکه کدام روش برای درمان سرطان بهتر است، یا کدام متخصص قابل اعماد تر، برای بیماران مشکلات زیادی را به همراه می آورد. بسیای از بیماران هستند که برای درمان سرطان سینه آنقدر در بین متخصصان مختلف می چرخند که دیگر برای درمان دیر می شود.

در چنین شرایطی که بیماران نمی دانند کدام روش و کدام متخصص بهترین راهکار درمانی آنها است، وجود مرکزی مانند مرکز درمان و پیشگیری از سرطان به‌آیند می تواند بسیار مفید باشد. گروه پزشکان به‌آیند مجموعه ای متشکل از متخصصان مختلف در حوزه های گوناگون درمان سرطان است. زمانی که به به‌آیند مراجعه می کنید، تنها به یک متخصص مراجعه نکرده اید، بلکه کادری حرفه ای، متشکل از بهترین متخصصان پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی پستان و غیره مورد شما را بررسی می کنند و بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد می نمایند. در این صورت می توانید بدون اتلاف وقت، انرژی و هزینه، مستقیما سراغ بهترین درمان سرطان سینه بروید و مطلوب ترین نتیجه را از آن بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با به‌آیند بهتر است به این صفحه مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا