کارسینوم داکتال درجا چیست | DCIS چیست

کارسینوم چیست

کارسینوم داکتال درجا ، کارسینوم مجاری درجا ، سرطان مجاری در محل یا به اختصار DCIS  (Ductal carcinoma in situ) به وجود سلول های غیر طبیعی در داخل مجرای شیر (داکت ها) در پستان اطلاق می گردد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

کارسینوم داکتال درجا اولین شکل سرطان پستان محسوب می شود. کارسینوم داکتال درجا ، غیرتهاجمی است. به این معنی که از مجرای شیر فراتر نرفته و خطر تهاجمی شدن آن کم است.

درجه بندی سرطان سینه

کارسینوم داکتال درجا معمولاً در طی ماموگرافی که به عنوان بخشی از غربالگری سرطان پستان یا برای بررسی توده پستان انجام می شود ، یافت می شود.

اگرچه کارسینوم داکتال درجا یک وضعیت اورژانسی نیست ، اما نیاز به ارزیابی و بررسی دقیق گزینه های درمانی دارد. درمان ممکن است شامل جراحی حفظ پستان همراه با پرتودرمانی یا جراحی برای از بین بردن تمام بافت پستان باشد. یک آزمایش بالینی با مطالعه نظارت یافته مستمر به عنوان جایگزین جراحی ممکن است گزینه دیگری باشد.

کارسینوم این سایتو چیست

علائم کارسینوم داکتال درجا

تفاوت کارسینوما و سرطان

کارسینوم مجاری درجا به طور معمول هیچ علائم و نشانه ای ندارد با این حال ، گاهی می تواند علائمی مانند موارد زیر را به دنبال داشته باشد:

  • توده پستان
  • ترشحات توم با خون از نوک پستان

سرطان مجاری در محل معمولاً در ماموگرافی یافت می شود و به صورت خوشه های کوچک کلسیفیکاسیون ظاهر می شود که دارای اشکال و اندازه های نامنظم هستند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت مشاهده تغییراتی در سینه ها ، مانند وجود توده ، فلسی شدن یا غیر معمول شدن ناحیه ای از پوست ، ضخیم شدن ناحیه ای در زیر پوست یا ترشحات نوک سینه ، فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

از پزشک خود بپرسید چه زمانی باید غربالگری سرطان پستان را انجام دهید و هر چند وقت یک بار باید تکرار شود. اکثر گروه ها توصیه می کنند که از سن 40 سالگی غربالگری معمول سرطان پستان باید آغاز شود. با پزشک خود در مورد آنچه مناسب شماست صحبت کنید.

کارسینوم چیست

علل

هنوز مشخص نیست که چه عواملی منجر به بروز کارسینوم داکتال درجا می شوند. این وضعیت زمانی شکل می گیرد که جهش های ژنتیکی در DNA سلول های مجرای پستان رخ دهد. جهش های ژنتیکی باعث غیر طبیعی به نظر رسیدن سلول ها می شود ، اما سلول ها هنوز توانایی خارج شدن از مجرای پستان را ندارند.

محققان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث رشد غیر طبیعی سلول می شود که نهایتا به کارسینوم مجاری درجا منتهی می شود. عواملی که ممکن است در آنها نقش داشته باشد شامل سبک زندگی ، محیط و ژن های شما است که از والدین تان به شما منتقل شده است.

تفاوت کارسینوما و سرطان

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به کارسینوم داکتال درجا را افزایش دهند عبارتند از:

  • افزایش سن
  • سابقه شخصی بیماری های خوش خیم پستان ، مانند هایپرپلازی آتیپیکال
  • سابقه خانوادگی سرطان پستان
  • هرگز باردار نشدن
  • زایمان اولین فرزند پس از 30 سالگی
  • شروع اولین قاعدگی قبل از 12 سالگی
  • شروع یائسگی بعد از 55 سالگی
  • جهش های ژنتیکی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند ، مانند مواردی که در ژن های سرطان پستان BRCA1 و BRCA2 وجود دارد.

درجه بندي سرطان سينه

تشخیص کارسینوم داکتال درجا

DCIS

تصویربرداری از پستان

DCIS اغلب در طی ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان کشف می شود. اگر در ماموگرافی شما مناطق مشکوکی مانند لکه های سفید روشن (میکروکلسیفیکاسیون) وجود دارد که در یک خوشه قرار دارند و دارای اشکال یا اندازه های نامنظم هستند ، رادیولوژیست شما احتمالاً تصویربرداری های بیشتری از پستان را توصیه می کند.

ممکن است شما یک ماموگرافی تشخیصی داشته باشید که از زوایای مختلف با بزرگنمایی بیشتر نماها را می گیرد. این معاینه هر دو پستان را ارزیابی می کند و به بررسی دقیق میکروکلسیفیکاسیون می پردازد تا بتواند علت این مشکل را تشخیص دهد.

اگر منطقه مورد نظر به ارزیابی بیشتری نیاز داشته باشد ، مرحله بعدی ممکن است سونوگرافی و نمونه برداری از پستان باشد.

برداشتن نمونه هایی از بافت پستان برای آزمایش

در طی بیوپسی با سوزن هسته ای ، رادیولوژیست یا جراح با استفاده از یک سوزن توخالی نمونه های بافتی را از ناحیه مشکوک خارج می کند که گاهی اوقات توسط سونوگرافی (بیوپسی سینه با سونوگرافی) یا اشعه ایکس (بیوپسی پستان استریوتاکتیک) هدایت می شود. نمونه های بافتی برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می شود.

در آزمایشگاه ، پزشکی که در تجزیه و تحلیل خون و بافت بدن تخصص دارد (پاتولوژیست) نمونه ها را بررسی می کند تا مشخص کند آیا سلول های غیر طبیعی وجود دارند و در این صورت ، چقدر از این سلول های غیر طبیعی تهاجمی اند.

 

درمان کارسینوم داکتال درجا

درمان کارسینوم داکتال درجا احتمال موفقیت بالایی دارد ، در بیشتر موارد تومور از بین برده می شود و از هرگونه عود جلوگیری می شود.

در بیشتر افراد ، گزینه های درمانی کارسینوم مجاری درجا شامل موارد زیر است:

در برخی موارد ، گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فقط لامپکتومی
  • لامپکتومی و هورمون درمانی
  • شرکت در یک آزمایش بالینی با نظارت دقیق در کنار جراحی

عمل جراحی

در صورت تشخیص کارسینوم مجاری درجا ، یکی از اولین تصمیماتی که باید بگیرید این است که آیا این بیماری را با لامپکتومی قرار است درمان می کنید یا ماستکتومی.

  • لامپکتومی. لامپکتومی جراحی برای برداشتن ناحیه DCIS و حاشیه ای از بافت سالم است که اطراف آن را گرفته است. این نیز به عنوان بیوپسی جراحی یا برش موضعی گسترده شناخته می شود. این روش به شما امکان می دهد تا آنجا که ممکن است پستان خود را حفظ کنید و بسته به مقدار بافت خارج شده ، معمولاً نیاز به بازسازی پستان را از بین می برد. تحقیقات نشان می دهد خطر عود در زنان تحت درمان با لامپکتومی کمی بیشتر از زنانی است که تحت ماستکتومی قرار می گیرند. با این حال ، میزان بقا در بین دو گروه بسیار مشابه است. اگر بیماری جدی دیگری دارید ، ممکن است گزینه های دیگری مانند لامپکتومی به علاوه هورمون درمانی ، لامپکتومی به تنهایی یا عدم درمان را در نظر بگیرید.
  • ماستکتومی. ماستکتومی عملی برای برداشتن تمام بافت پستان است. در صورت تمایل ، بازسازی پستان برای بازیابی ظاهر پستان شما می تواند همزمان یا در روال بعدی انجام شود. بیشتر زنان مبتلا به DCIS کاندید جراحی لامپکتومی هستند. با این حال ، در موارد زیر ممکن است ماستکتومی توصیه شود:
  • سطح وسیعی از DCIS دارید. اگر ناحیه نسبت به اندازه پستان شما بزرگ باشد ، ممکن است عمل لامپکتومی نتایج زیبایی را نداشته باشد.
  • بیش از یک منطقه DCIS (بیماری چند کانونی یا چند مرکزی) وجود دارد. برداشتن چندین ناحیه DCIS با لومپکتومی دشوار است. این امر به ویژه اگر DCIS در بخشهای مختلف – یا چهارم – از پستان یافت شود ، بیشتر صدق می کند.
  • نمونه های بافتی گرفته شده برای نمونه برداری سلولهای غیرطبیعی در لبه یا حاشیه نمونه بافت را نشان می دهد. ممکن است DCIS بیش از آنچه در ابتدا تصور می شد وجود داشته باشد ، به این معنی که ممکن است لامپکتومی برای از بین بردن تمام مناطق DCIS کافی نباشد. اگر ناحیه درگیری DCIS نسبت به اندازه پستان زیاد باشد ، ممکن است نیاز به برداشتن بافت اضافی باشد که برای برداشتن تمام بافت پستان نیاز به ماستکتومی است.
  • شما کاندید پرتودرمانی نیستید. تابش معمولاً پس از جراحی لامپکتومی انجام می شود. اگر در سه ماهه اول بارداری تشخیص داده شوید ، قبلاً سینه یا پستان خود را تحت تابش قرار داده اید یا شرایطی دارید که شما را نسبت به عوارض جانبی پرتودرمانی حساس تر می کند ، کاندید نمی شوید لوپوس اریتماتوی سیستمیک.
  • بیشتر ترجیح می دهید ماستکتومی انجام دهید تا لامپکتومی. به عنوان مثال ، اگر نمی خواهید پرتودرمانی کنید ، ممکن است لامپکتومی نخواهید.

از آنجا که DCIS غیر تهاجمی است ، جراحی معمولاً شامل برداشتن غدد لنفاوی از زیر بغل نیست. و احتمال کشف سرطان در غدد لنفاوی بسیار ناچیز است.

اگر بافتی که در حین جراحی بدست آمده باشد ، پزشک شما را به این فکر می اندازد که سلول های غیرطبیعی ممکن است در خارج از مجرای پستان گسترش یافته باشد یا در حال انجام ماستکتومی هستید ، در این صورت ممکن است نمونه برداری از گره نگهبان یا برداشتن برخی از غدد لنفاوی به عنوان بخشی از جراحی انجام شود.

پرتو درمانی

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس یا پروتون ها برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی استفاده می شود. پرتودرمانی پس از لامپکتومی احتمال بازگشت (عود) کارسینوم داکتال درجا یا پیشروی آن به سرطان تهاجمی را کاهش می دهد.

اشعه اغلب از دستگاهی تولید می شود که در اطراف بدن شما حرکت می کند ، دقیقاً هدف قرار دادن پرتوهای تابش در نقاط بدن شما (تابش پرتوی خارجی) است. به ندرت ، اشعه از دستگاهی به طور موقت در داخل بافت پستان شما قرار می گیرد (براکی تراپی).

رادیتراپی به طور معمول بعد از جراحی لامپکتومی استفاده می شود. اما اگر فقط یک منطقه کوچک از DCIS داشته باشید که درجه کمی در نظر گرفته شده و در حین جراحی کاملاً برداشته شده باشد ، لازم نیست.

هورمون درمانی

هورمون درمانی برای جلوگیری از رسیدن هورمون ها به سلول های سرطانی است و فقط در برابر سرطان هایی که در پاسخ به هورمون ها رشد می کنند (سرطان پستان گیرنده هورمون مثبت) موثر است.

هورمون درمانی به خودی خود درمانی برای DCIS محسوب نمی شود ، اما می تواند یک درمان اضافی (کمکی) باشد که پس از جراحی یا پرتودرمانی انجام می شود و به منظور تلاش برای کاهش احتمال عود DCIS یا سرطان تهاجمی پستان در هر دو پستان در آینده است.

داروی تاموکسیفن عملکرد استروژن – هورمونی که به برخی سلولهای سرطانی پستان سوخت می دهد و رشد تومور را تقویت می کند – مسدود می کند تا خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. هم در زنانی که هنوز یائسه نشده اند (قبل از یائسگی) و هم در کسانی که (یائسه هستند) تا 5 سال قابل استفاده است.

زنان یائسه همچنین ممکن است هورمون درمانی را با داروهایی به نام مهارکننده های آروماتاز ​​در نظر بگیرند. این داروها که تا پنج سال مصرف می شوند با کاهش میزان استروژن تولید شده در بدن کار می کنند.

اگر ماستکتومی را انتخاب کنید ، دلیل کمتری برای استفاده از هورمون درمانی وجود دارد.

با جراحی ماستکتومی ، خطر سرطان پستان تهاجمی یا DCIS مکرر در مقدار کمی از بافت پستان باقی مانده بسیار ناچیز است. هرگونه سود بالقوه از هورمون درمانی فقط در پستان مقابل وجود دارد.

جوانب مثبت و منفی هورمون درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

طب مکمل و جایگزین

کارسینوم مجاری درجا

تاکنون هیچ درمان جایگزینی برای بهبود کارسینوم داکتال درجا یا کاهش خطر تشخیص سرطان پستان تهاجمی یافت نشده است.

در عوض ، درمان های مکمل و جایگزین ممکن است به شما کمک کند تا با تشخیص و عوارض جانبی درمان خود مانند پریشانی کنار بیایید. اگر مضطرب هستید ، ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشید و مدام با تشخیص خود در جدل هستید ، ممکن است عصبانی یا غمگین شوید.

درباره احساسات خود با پزشک صحبت کنید. پزشک شما ممکن است چند راهکار برای کمک به کاهش علائم شما داشته باشد.

در کنار توصیه های پزشک ، درمان های مکمل و جایگزین نیز می توانند کمک کننده باشند. برخی از این نمونه ها عبارتند از:

  • هنر درمانی
  • ورزش
  • مراقبه
  • موسیقی درمانی
  • تمرینات ریلکسی
  • معنویت

 

مقابله و پشتیبانی

تشخیص کارسینوم داکتال درجا می تواند طاقت فرسا و ترسناک باشد. برای کنار آمدن بهتر با تشخیص خود ، ممکن است موارد زیر مفید باشد:

  • در مورد سرطان مجاری در محل به اندازه کافی اطلاعات کسب کنید تا در مورد مراقبت خود تصمیم بگیرید. در مورد تشخیص خود و نتایج آسیب شناسی از پزشک خود سوال کنید. از این اطلاعات برای تحقیق در مورد گزینه های درمانی خود استفاده کنید.
  • در صورت لزوم پشتیبانی دریافت کنید. در صورت نیاز برای به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی های خود ، از درخواست کمک و یا مراجعه به یک دوست مطمئن نهراسید. اگر به شنونده عینی تری نیاز دارید ، با یک مشاور یا مددکار اجتماعی صحبت کنید. به یک گروه پشتیبانی – در جامعه یا آنلاین – از زنانی که وضعیتی مشابه وضعیت شما را پشت سر می گذارند یا گذرانده اند ، بپیوندید.
  • آنچه در مورد سلامتی خود می توانید کنترل کنید. در شیوه زندگی خود تغییراتی سالم ایجاد کنید تا بتوانید بهترین حالت را داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید که روی مصرف میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل تمرکز داشته باشد. سعی کنید بیشتر روزهای هفته را به 30 دقیقه فعالیت اختصاص دهید. هر شب به اندازه کافی بخوابید تا احساس آرامش کنید. در زندگی راه های مقابله با استرس را پیدا کنید.

 

آمادگی برای ملاقات با پزشک

در صورت مشاهده توده یا هرگونه تغییر غیر معمول دیگر در پستان ، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر قبلاً یک ناهنجاری پستان توسط یک پزشک در شما تشخیص داده شده است و برای نظر دوم وقت می گذارید ، تصاویر اصلی ماموگرافی تشخیصی و نتایج بیوپسی را به قرار جدید خود بیاورید. این موارد باید شامل تصاویر ماموگرافی ، سی دی سونوگرافی و اسلایدهای شیشه ای بیوپسی سینه شما باشد.

این موارد را نزد پزشک جدید خود ببرید یا از مطبی كه اولین ارزیابی شما انجام شده است درخواست كنید كه این موارد را برای پزشک شما ارسال كند.

 

بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سينه ني ني سايت
جراح سينه خوب

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

چنانچه به دنبال بهترین جراح سینه هستید ، ما به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان روی لینک زیر کلیک کنید:

تماس با ما

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: mayoclinic

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا