ورزش بعد از عمل سرطان سينه چگونه خواهد بود؟

ورزش و سرطان سينه

ورزش و سرطان سينه
ورزش بعد از عمل سرطان سينه

جراحی معمولاً خط مقدم علیه سرطان سینه است. سه نوع جراحی اصلی برای سرطان سینه وجود دارد: لامپکتومی ، که در آن فقط تومور سرطانی و برخی بافت های اطراف و احتمالاً برخی از غدد لنفاوی را بر می دارند. ماستکتومی ، که کل سینه و معمولاً برخی از غدد لنفاوی را در آن برمی دارند. و برداشتن غدد لنفاوی ، که ممکن است همراه با ماستکتومی یا لامپکتومی ، در حین بیوپسی ، یا قبل یا بعد از هر نوع جراحی دیگر انجام شود. دو نوع جراحی برداشتن غدد لنفاوی وجود دارد: آگزیلاری (زیر بغل) که به طور کلی بین 5 تا 30 گره برداشته می شود و سنتینل (نگهبان) که در آن یک یا دو غدد لنفاوی نزدیک به سرطان برداشته می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

عوارض بعد از عمل ماستکتومی

اگر به طور روتین ورزش می کنید ، تا زمان جراحی به آن بپردازید. ممکن است بهتر باشد قبل از جراحی با یک فیزیوتراپیست و مربی شخصی معتبر که تجربه کار با بازماندگان سرطان سینه را دارد در مورد نحوه بازگشت به روال عادی خود مشورت کنید. هر متخصصی که ورزش شما را راهنمایی می کند باید علائم و نشانه های لنف ادم را به خوبی بشناسد. به احتمال زیاد شما می توانید بسیاری از تمریناتی را که قبل از عمل انجام می دادید نیز انجام دهید ، اما در سطح پایین تر.

در خصوص ورزش لنف ادم دست با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

 

چه مدت بعد از جراحی می توان ورزش کرد؟

عوارض بعد از عمل ماستکتومی
ورزش بعد از عمل سرطان سينه

برای ورزش بعد از عمل سرطان سينه به خودتان زمان کافی بدهید تا کاملا بهبود یابید. پزشک یا پرستار تمرینات فیزیوتراپی اولیه را به شما آموزش می دهد که می توانید از روز بعد از عمل شروع کنید تا در زمان بهبودی ، تحرک بازو و بالاتنه را حفظ کنید.

در مورد تمرینات ورزشی که قبل از عمل انجام می دادید ، برخی از تمرینات را نباید تا زمانی که درین و بخیه برداشته شود انجام دهید. ممکن است به 8 هفته یا بیشتر نیاز داشته باشید تا بتوانید ورزش مورد نظر خود را انجام دهید ، به خصوص اگر ماستکتومی را با برداشتن بسیاری از غدد لنفاوی انجام داده اید. چندین عصب از ناحیه قفسه سینه و زیر بغل عبور می کنند و ممکن است تحت عمل جراحی سرطان سینه قرار بگیرند ، بنابراین ممکن است متوجه شوید که ماهیچه های شما ضعیف تر از قبل از عمل هستند.

سایر عوارض بعد از عمل سرطان سينه

اگر دچار خستگی شدید ، کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون) یا عدم هماهنگی عضلات (آتاکسی) هستید ، ورزش نکنید. اگر تعداد پلاکت تان (اجزای کوچک خون که به روند انعقاد خون کمک می کند) کمتر از 50،000 در هر میکرولیتر خون یا تعداد گلبول های سفید خون شما کمتر از 3500 در هر میکرولیتر خون باشد ، ایده خوبی است که ورزش هوازی را کنار بگذارید.

برای شروع مطمئن شوید که جراح یا پزشک ، وضعیت شما را مساعد می داند. تمریناتی را که قصد انجام آن را دارید توضیح دهید و در مورد هرگونه محدودیت های احتمالی سوال کنید. همچنین ایده خوبی است که قبل از شروع ورزش ، از یک فیزیوتراپیست که در لنف ادم ماهر است برای ارزیابی ساختاری دیدن کنید. علاوه بر جستجوی لنف ادم ، یک فیزیوتراپیست می تواند سایر موارد غیر مرتبط با سرطان پستان را که ممکن است توانایی شما را برای ورزش محدود کند ، بررسی کند.

تمریناتی که باعث تحرک شانه و بازو می شوند معمولاً می توانند چند روز پس از جراحی شروع شوند. تمرینات برای بهبود قدرت بازو بعداً انجام می شود.

طی 3 تا 7 روز اول پس از جراحی ، توصیه می شود:

  • هنگام حمام کردن ، شانه کردن موها ، لباس پوشیدن و غذا خوردن از همان دست خود که در سمت جراحی است استفاده کنید.
  • دراز کشیدن و بالا بردن بازو در همان سمت جراحی بالای سطح قلب به مدت 45 دقیقه 2 یا 3 بار در روز. شما می توانید این کار را با قرار دادن بازوی خود روی بالش انجام دهید تا دست تان بالاتر از مچ دست و آرنج تان کمی بالاتر از شانه باشد. این می تواند به کاهش هر گونه تورم بعد از جراحی کمک کند.
  • تمرین بازو در همان سمت که جراحی صورت گرفته هنگام بالا آمدن از سطح قلب با باز و بسته کردن دست 15 تا 20 بار. سپس آرنج خود را خم و راست کنید. این کار را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید. این امر با پمپاژ مایع لنفاوی از بازو به کاهش تورم کمک می کند.
  • تنفس عمیق از دیافراگم (ماهیچه زیر ناف) را حداقل 6 بار در روز تمرین کنید. به پشت دراز بکشید و به آرامی نفس بکشید. در حین تلاش برای باز شدن دیافراگم (ناف خود را از ستون فقرات خود بیرون بکشید) تا جایی که می توانید به آرامی نفس بکشید. وقتی دیگر نتوانستید هوای بیشتری تنفس کنید ، آرام باشید و تمام هوا را بیرون دهید. این کار را 4 یا 5 بار انجام دهید. تنفس عمیق به حفظ حرکت طبیعی قفسه سینه کمک می کند ، که کار ریه ها را آسان تر می کند.

مراقبت بعد از عمل سرطان سينه

بسیاری از فیزیوتراپ ها تمرینات کششی روزانه را برای زنانی که جراحی سرطان سینه انجام داده اند توصیه می کنند تا از ایجاد بافت اسکار جلوگیری شود. ، تشکیل بافت اسکار می تواند دامنه حرکتی شانه شما را محدود کند.

هنگامی که از پزشک خود تایید گرفتید ، می توانید شروع به راه رفتن کنید. پیاده روی یک تمرین کاردیو آسان است که بدن شما را به حرکت در می آورد. مهم نیست که چه نوع ورزشی انجام می دهید ، از سطح شدت پایین شروع کنید و سطح آن را به تدریج افزایش دهید.

اقدامات احتیاطی: در صورت تنگی نفس ، درد یا سفتی در قفسه سینه ، بلافاصله ورزش را متوقف کنید. به پزشک خود بگویید چه اتفاقی افتاده است و با او همکاری کنید تا برنامه حرکاتی را که برای شما مناسب است تدوین کند.

در صورت بروز هرگونه تغییر در بازو ، دست ، تنه ، سینه یا شانه ، از جمله تورم ، انجام تمرینات بالاتنه را متوقف کرده و به پزشک یا متخصص لنف ادم مراجعه کنید. اگر بعد از عمل جراحی سرطان پستان ، لنف ادم در شما شخیص داده شود ، باید اقدامات احتیاطی قبل از ورزش را انجام دهید. این اقدامات احتیاطی شامل پوشیدن لباس فشاری مناسب یا احتمالاً پوشیدن دستکش محافظ است.

اگر قرار است بعد از جراحی تمرینات قدرتی انجام دهید ، بهتر است با یک مربی معتبر که تجربه طراحی برنامه های ورزشی برای نجات یافتگان سرطان سینه را دارد ، تمرین کنید. با وزنه یا مقاومت بسیار کم شروع کنید و خیلی آهسته آن را افزایش دهید.

 

ورزش بعد از عمل پروتز سينه

عوارض بعد از عمل سرطان سينه
ورزش بعد از عمل پروتز سينه

بازسازی سینه نوعی جراحی برای بازسازی سینه است. بازسازی سینه در طول یا بعد از ماستکتومی یا لومپکتومی انجام می شود. در حین بازسازی ، جراح پلاستیک با استفاده از ایمپلنت ، بافت محل دیگر بدن یا هر دو ، شکل سینه ایجاد می کند.

مانند ورزش بعد از عمل جراحی برای از بین بردن سرطان سینه ، در خصوص شروع ورزش بعد از جراحی بازسازی نیز باید به خود زمان کافی بدهید تا بعد از بازسازی بهبود یابید. اگر برای بازسازی سینه ، پوست ، چربی و گاهی ماهیچه ها را از ناحیه دیگری از بدن تان (شکم ، کمر ، باسن یا ران) عمل شود ، احتمالاً بیش از 8 هفته برای بهبود نیاز خواهید داشت.

در بسیاری از موارد ، جراح شما ممکن است از شما بخواهد که تمرینات کششی ملایم مانند چرخاندن شانه یا دور دست را 2 یا 3 روز پس از عمل شروع کنید. تا زمانی که جراح تان تایید نداده است ، هیچ ورزش سنگینی مانند ایروبیک با شدت بالا ، دویدن ، شنا یا بلند کردن وزنه انجام ندهید. و قبل از شروع هرگونه تمرین دیگر ، مطمئن شوید که به جراح خود اطلاع می دهید که قصد انجام چه کاری را دارید و تایید وی را داشته باشید.

توصیه های مربوط به تمرینات خاص پس از بازسازی به نوع بازسازی شما بستگی دارد. جراح شما اطلاعات و نمونه هایی از تمرینات کششی ملایم را در اختیار شما قرار می دهد و به شما می گوید که چه زمانی باید کشش ها را شروع کنید.

همچنین ایده خوبی است که قبل از شروع ورزش از یک فیزیوتراپ آموزش دیده در تشخیص لنف ادم برای ارزیابی ساختاری دیدن کنید. علاوه بر این ، یک فیزیوتراپیست می تواند سایر موارد غیر مرتبط با سرطان پستان را که ممکن است توانایی شما را برای ورزش محدود کند ، بررسی کند. اگر هنگام انجام هر یک از حرکات کششی ملایم که جراح شما توصیه می کند ، مشکلی دارید یا احساس درد می کنید ، ممکن است بخواهید به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید. با نحوه یافتن درمانگر لنف ادم آشنا شوید.

بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم
مراقبت بعد از عمل سرطان سينه

بازسازی ایمپلنت

اگر یک بافت منبسط کننده (ایمپلنت بادی موقتی که پوست را کش می دهد و فضای لازم برای ایمپلنت نهایی وجود دارد) دارید ، معمولاً می توانید تمرینات کششی ملایم شانه را حدود 2 هفته پس از عمل پس از بهبود زخم ماستکتومی شروع کنید. بسیاری از درمانگران فیزیوتراپی توصیه می کنند این حرکات را بلافاصله بعد از دوش آب گرم انجام دهید زیرا عضلات و پوست انعطاف پذیرتر هستند.

بازسازی فلاپ TRAM

TRAM مخفف فلاپ عرضي عضله رکتوس شکمي است که در قسمت تحتانی شکم ، بین کمر و استخوان شرمگاهی قرار دارد. فلاپ TRAM از بخشی از این ماهیچه ، رگ های خونی آن و مقداری چربی شکم برای بازسازی سینه استفاده می کند.

بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم

بعد از عمل جراحی فلاپ TRAM ، می توانید روز بعد پیاده روی را شروع کنید ، اگرچه احتمالاً به دلیل برش در شکم شما صدمه می بیند. در دو روز اول ، بسیاری از درمانگران فیزیوتراپی به زنان توصیه می کنند برای جلوگیری از لخته شدن خون ، تمرینات ساق پا و تنفس عمیق انجام دهند. می توانید تمرینات توانبخشی بازو را 3 یا 4 روز پس از جراحی شروع کنید.

پس از برداشتن تخلیه ، می توانید کشش سینه ، شانه ها و بازوها را شروع کنید. همچنین ایده خوبی است که هنگام بهبودی به طور منظم راه بروید.

تا حدود 6 هفته پس از عمل و یا هر زمان که جراح شما می گوید شروع به کار خوب است ، هیچ تمرین شکمی (“شکم”) انجام ندهید. در حالی که تمرینات کششی و پیاده روی یا سایر تمرینات هوازی با شدت کم را ادامه می دهید ، آرام و ملایم شروع کنید.

بازسازی فلاپ لاتیسیموس دورسی

لاتیسیموس دورسی عضله زیر شانه و زیر بغل است. فلاپ لاتیسیموس دورسی از قسمتی بیضی شکل از این ماهیچه ، پوست و چربی برای بازسازی سینه استفاده می کند.

از آنجا که این نوع بازسازی بر عضله شانه تأثیر می گذارد ، باید منتظر شروع هرگونه کشش ملایم شانه تا حدود 2 هفته پس از عمل باشید. برای انجام هرگونه تمرینات مقاومتی/قدرتی تا حدود 3 ماه بعد از عمل صبر کنید.

اگر تنگی نفس ، درد یا سفتی در قفسه سینه دارید ، بلافاصله ورزش را متوقف کنید. به پزشک خود بگویید چه اتفاقی افتاده است و با او همکاری کنید تا برنامه حرکاتی را که برای شما مناسب است تهیه کنید.

بازسازی فلاپ DIEP

DIEP مخفف سوراخ کننده شریان اپی گاستریک تحتانی عمیق است. در یک فلاپ DIEP ، چربی ، پوست و عروق خونی ، اما هیچ ماهیچه ای از دیواره پایین شکم بریده نمی شود و به سمت قفسه سینه حرکت می کند تا سینه شما بازسازی شود. از آنجا که از ماهیچه استفاده نمی شود ، اکثر زنان سریعتر بهبود می یابند و در مقایسه با فلاپ TRAM ، خطر از دست دادن قدرت عضلات شکمی با یک فلاپ DIEP کمتر است.

بعد از جراحی فلاپ DIEP ، می توانید روز بعد راه رفتن را شروع کنید ، اگرچه احتمالاً به دلیل برش در شکم شما آسیب می رساند. در 2 روز اول ، بسیاری از متخصصان فیزیوتراپی به زنان توصیه می کنند برای جلوگیری از لخته شدن خون ، تمرینات ساق پا و تنفس عمیق انجام دهند. می توانید تمرینات توانبخشی بازو را 3 یا 4 روز پس از جراحی شروع کنید.

پس از برداشتن تخلیه ، می توانید کشش سینه ، شانه ها و بازوها را شروع کنید. همچنین ایده خوبی است که هنگام بهبودی به طور منظم راه بروید.

تا حدود 6 هفته پس از عمل و یا هر زمان که جراح شما می گوید شروع به کار خوب است ، هیچ تمرین شکمی انجام ندهید. در حالی که تمرینات کششی و پیاده روی یا سایر تمرینات هوازی با شدت کم را ادامه می دهید ، آرام و ملایم شروع کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان سینه به سایر مقالات ما در این بخش مراجعه کنید.

 

بهترین جراح سينه در تهران

بهترين جراح سينه ني ني سايت
جراح سينه خوب

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران یا بهترين دكتر ليفت سينه در تهران هستید ، ما به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان روی لینک زیر کلیک کنید:

تماس با ما

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: breastcancer

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا