براکی تراپی یا پرتودرمانی داخلی برای سرطان سینه

براکی تراپی چیست

پرتودرمانی داخلی که پزشکان به آن براکی تراپی می گویند ، می تواند گزینه ای برای برخی از خانم ها بعد از جراحی لومپکتومی باشد. اندازه و محل سرطان ممکن است افرادی که کاندید مناسبی برای براکی تراپی سرطان سینه هستند را محدود کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

طبق دستورالعمل های منتشر شده توسط انجمن براکی تراپی آمریکا ، نامزدهای مناسب براکی تراپی زنان بالای 45 سال هستند که به کارسینوم داکتال درجا یا سرطان پستان در مرحله اولیه مبتلا هستند و جراحی لامپکتومی انجام داده اند. این افراد دارای شرایط زیر هستند:

  • گیرنده هورمونی مثبت یا گیرنده هورمونی منفی
  • اندازه توکور 3 سانتی متر یا کوچکتر است
  • گره منفی است (هیچ سرطانی در غدد لنفاوی یافت نشود)
  • سیستم لنفاوی عروقی را نکرده باشد
  • حاشیه منفی یا واضحی دارد ، به این معنی که هیچ سلول سرطانی در لبه بافت سالم برداشته شده مشکوک به سرطانی بودن نباشد

براکی تراپی سرطان سینه راهی برای رساندن اشعه جزئی پستان با سرعت بالا است. پرتودرمانی تسریع شده بخشی از پستان به جای کل پستان ، دوز بیشتری از اشعه را در مدت زمان کوتاه تری فقط به بخشی از پستان که سرطانی است ، می دهد.

پرتودرمانی سرطان سینه

متدهای براکی تراپی سرطان سینه معمولاً از تکه های کوچکی از ماده رادیواکتیو به نام بذر استفاده می کنند که در ناحیه اطراف سرطان قرار می گیرند. دانه ها به بافت اطراف اشعه می رسانند. منطقه ای که بسیار نزدیک به محل سرطان اصلی است منطقه ای است که در معرض بالاترین خطر عود است.

پرتودرمانی داخلی چیست | براکی تراپی چگونه انجام میشود

براکی تراپی معمولاً با استفاده از چند لوله کوچک یا کاتتر (که به آن براکی تراپی چند کاتتری گفته می شود) یا استفاده از بالون کاتتر یا دستگاه دیگری (که به آن بالون کاتتر یا براکی تراپی اپلیکاتور گفته می شود) تحویل داده می شود.

 

انواع براکی تراپی سرطان سینه

براکی تراپی چند کاتتری

پرتو درماني در سرطان سينه نی نی سایت

در براکی تراپی چند کاتتری ، لوله های ریز (کاتتر) در زیر پوست در ناحیه ای که سرطان وجود دارد ، دوخته می شوند. انتهای لوله ها از طریق سوراخ های ریزی از پوست بیرون می آیند. بخیه های ریز یا شبکه ای لوله ها را در جای خود نگه می دارند.

بر اساس یک برنامه درمانی که برای شما طراحی شده است ، یک دستگاه بذر رادیواکتیو را درون لوله ها قرار می دهند تا تابش را تحویل دهد. اقدامات احتیاطی ویژه ای انجام می شود تا شما و اطرافیان از اشعه در امان بمانید. پس از درمان ، بخیه ها و لوله ها به همراه بذر برداشته می شوند. درمان براکی تراپی با چند کاتتر معمولاً به صورت سرپایی و طی 5 روز و هر روز در طی دو درمانی انجام می شود.

برنامه ریزی برای براکی تراپی چند کاتتری شامل ملاقات با انکولوژیست پرتوی تان و احتمالاً انجام اشعه ایکس یا تصویربرداری برای برنامه ریزی دقیق محل انتقال اشعه است.

پس از اتمام برنامه ریزی ، یکی از اعضای تیم پرتوی لوله های کوچکی به نام کاتتر را در زیر پوست در منطقه ای که سرطان وجود دارد قرار می دهد و لوله ها را در جای خود می دوزد و یا در یک شبکه قرار می گیرند. انتهای کاتترها از طریق سوراخ های کوچکی در پوست بیرون می آیند. بخیه های کوچک کاتترها را در جای خود نگه می دارند.

جلسات معمولاً به صورت روش های سرپایی و با استفاده از تابش با دوز بالا دو بار در روز و به مدت 5 روز در هفته انجام می شوند. هر جلسه حدود یک ساعت به طول خواهد انجامید و شما می توانید پس از هر یک از جلسات بیمارستان را ترک کنید. در طی درمان ، دستگاهی قطعه کوچکی از ماده رادیواکتیو را که بذر رادیواکتیو نامیده می شود ، به داخل کاتترها منتقل می کند. بذر تا 10 دقیقه باقی می ماند. پس از پایان هر جلسه ، بذر برداشته می شود. پس از حذف بذر ، رادیواکتیویته نخواهید بود. به محض کامل شدن تمام درمان ها ، کاتترها و بخیه ها برداشته می شوند.

اگر از اشعه با دوز کم استفاده شود ، درمان می تواند در طی چند ساعت یا چند روز انجام شود. شما باید در طول درمان در بیمارستان بمانید زیرا رادیواکتیویته خواهید بود. بذر های رادیواکتیو به آرامی اشعه را به بافت های اطراف کاتترها منتقل می کنند. اقدامات احتیاطی ویژه ای انجام می شود تا شما و اطرافیان از اشعه در امان بمانید. پس از اتمام درمان ، دانه های رادیواکتیو ، بخیه ها و کاتترها برداشته می شوند. سپس می توانید به خانه بروید.

کاتتر بالونی یا براکی تراپی اپلیکاتور

روزهای بعد از پرتودرمانی

در کاتتر بالونی یا براکی تراپی اپلیکاتور ، از یک لوله مخصوص با یک بالون یا نوع دیگری از دستگاه در انتها استفاده می شود. با برنامه ریزی دقیق ، بالون یا اپلیکاتور را در محلی که سرطان وجود دارد قرار می دهند. این لوله از طریق سوراخ کمی در پوست خارج می شود. بالون یا اپلیکاتور را می توان در اتاق عمل یا مطب جراح قرار داد و حدود یک هفته و نیم در جای خود ماند.

در طی هر بار درمان ، دستگاهی بذر رادیواکتیو را حدود 5 تا 10 دقیقه درون بالون یا اپلیکاتور قرار می دهد – فقط به اندازه ای که بتواند دوز تجویز شده تابش را تحویل دهد. در کل 10 روش درمانی معمولاً طی 5 روز انجام می شود. این بدان معناست که هر روز دو درمان با فاصله حدود 6 ساعت انجام می شود. هنگامی که درمان نهایی انجام شد ، بالون از طریق سوراخ کوچک پوست برداشته می شود.

در براکتراپی سوند بالون یا اپلیکاتور ، اپلیکاتور دارای یک بالون یا دستگاه دیگر در یک انتهای آن است. اپلیکاتور در ناحیه ای از پستان قرار گرفته است که لامپکتومی انجام شده است و می توان آن را در حین جراحی لامپکتومی یا در طی یک عمل کوتاه مدت بعد از عمل جراحی در مطب جراح قرار داد. انتهای دیگر اپلیکاتور از طریق سوراخ کمی در پوست خارج می شود.

در مورد جراحی پستان می توانید با دکتر امیر پاشا ابراهیمی بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران مشورت کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

سوند بالون یا براکی تراپی اپلیکاتور معمولاً دو بار در روز و به مدت 5 روز انجام می شود. در طی هر بار درمان ، دستگاهی بذر رادیواکتیو را تا 10 دقیقه درون بالون یا اپلیکاتور قرار می دهد. سپس دانه برداشته می شود و شما می توانید از مرکز درمان خارج شوید. پس از حذف بذرها رادیواکتیو باقی نمی مانید. هنگامی که درمان نهایی انجام شد ، بالون از طریق سوراخ موجود در پوست برداشته می شود.

براکی تراپی تقویتی

پرتو درمانی چه زمانی انجام میشود

براکی تراپی همچنین می تواند برای ارائه یک دوز تقویت کننده در پایان یک برنامه رادیوتراپی خارجی کامل پستان استفاده شود. دوز تقویت کننده ، دوز مکمل اشعه است که در پایان درمان برای هدف قرار دادن منطقه اطراف تومور انجام می شود. دوز تقویتی همچون براکی تراپی معمولی ، با استفاده از لوله های کوچک ، کاتتر بادکنکی یا اپلیکاتور ارائه می شود. با این حال ، افزایش اشعه معمولاً با اشعه پرتوی خارجی انجام می شود نه این که امروزه براکی تراپی باشد.

 

مزایا و معایب براکی تراپی : عوارض پرتو درماني در سرطان سينه

اولین بار ، براکی تراپی به منظور کاهش خطر عود سرطان پستان در حالی که مدت زمان لازم برای انجام پرتودرمانی را کاهش می دهد ، توسعه یافت. براکی تراپی همچنین ممکن است دوز اشعه (و عوارض رادیو تراپی مرتبط) را به بافت طبیعی اطراف از جمله قلب و ریه ها محدود کند.

در مقایسه با پرتودرمانی خارجی ، براکی تراپی مزایای مختلفی دارد:

  • مدت جلسات درمان می تواند کوتاهتر باشد – 5 روز در مقابل 5 روز تا 4 هفته در پرتودرمانی خارجی.
  • اشعه فقط به ناحیه ای که احتمال بازگشت سرطان به آن بیشتر است داده می شود. بدن شما اشعه کمتری دریافت می کند ، بنابراین ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشد.
  • نتایج حاصل از مطالعات انجام شده تاکنون خطر عود مجدد پس از رادیوتراپی داخلی را بسیار کم نشان می دهد.

اما برخی موارد ناشناخته در مورد براکی تراپی وجود دارد که هنگام تصمیم گیری در مورد درمان باید با پزشک در میان گذاشته شود:

  • از براکی تراپی فقط بعد از عمل لومپکتومی استفاده می شود و بعد از ماستکتومی استفاده نمی شود.
  • داده های نتایج بلند مدت با استفاده از براکی تراپی با بالون یا اپلیکاتور محدود است.

 

بهترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی در تهران | بهترین رادیوتراپیست تهران

چنانچه در جستجوی بهترین متخصص رادیوتراپی تهران هستید و بارها متخصصین رادیوتراپی تهران و لیست مراکز رادیوتراپی در تهران را بررسی کرده اید ، اما همچنان به نتیجه مساعدی نرسیده اید ، به شما مرکز درمان سرطان به آیند را معرفی می کنیم.

این مرکز پرتودرمانی مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است.

رادیوتراپی انکولوژی چیست

دکتر احسان کرباسی دارای بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی_پرتودرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفا کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: breastcancer

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا