پیشگیری از سرطان: 7 نکته جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان

7 نکته طلایی جهت کاهش خطر ابتلا و پیشگیری از سرطان

آیا در فکر پیشگیری از سرطان هستید؟ با ایجاد تغییراتی مانند داشتن رژیم غذایی سالم و انجام غربالگری های منظم مسئولیت را بر عهده بگیرید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

احتمالاً گزارش های متناقضی درباره پیشگیری از سرطان شنیده اید. گاهی اوقات یک نکته خاص در مورد پیشگیری از سرطان که در یک مطالعه توصیه شده است ، در مورد دیگری توصیه نمی شود.

اغلب ، آنچه تحت عنوان پیشگیری از سرطان شناخته می شود ، هنوز در حال بررسی و پیشرفت است. با این حال ، کاملاً پذیرفته شده است که احتمال ابتلا به سرطان ، به طور مستقیم تحت تأثیر انتخاب سبک زندگی شما قرار دارد.

بنابراین اگر علاقه مند به پیشگیری از سرطان هستید ، آسوده خاطر باشید ، چرا که ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی تان می تواند تغییری شگرف ایجاد کند.

نکات پیشگیری از سرطان قید شده در این مطلب را به عنوان یک توصیه جدی در نظر بگیرید و تمام تلاش خود را کنید تا از این نکات به نحو احسن پیروی کنید.

تست و مشاوره ژنتیک سرطان راهی برای پیشگیری از سرطان

دخانیات استعمال نکنید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

شاید این مورد به دلیل اینکه باره و بارها تکرار شده ، قدری کلیشه ای و تکراری به نظر برسد ، اما استفاده از هر نوع دخانیات به طور جدی شما را در تیر رس اصابت گلوله های سرطان قرار می دهد. سیگار کشیدن با انواع مختلفی از سرطان مرتبط است – از جمله سرطان ریه ، دهان ، گلو ، حنجره ، لوزالمعده ، مثانه ، دهانه رحم و کلیه. جویدن تنباکو با سرطان حفره دهان و پانکراس ارتباط تنگاتنگی دارد. حتی اگر از دخانیات استفاده نمی کنید ، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم آن نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

پرهیز از دخانیات – یا تصمیم به ترک مصرف آن – بخشی مهم در پیشگیری از سرطان به شمار می رود. اگر برای ترک دخانیات به کمک نیاز دارید ، در مورد محصولات ترک سیگار و سایر راهکارهای ترک دخانیات از پزشک خود سوال کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

اگرچه انتخاب های سالم غذایی موجود در فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها نمی تواند به طور قطعی پیشگیری از سرطان را تضمین کند ، اما ممکن است خطر ابتلا را در شما به طور قابل توجهی کاهش دهد. این دستورالعمل ها را در نظر بگیرید:

  • میوه و سبزیجات را به طور فراوان مصرف کنید. رژیم غذایی خود را بر پایه میوه ها ، سبزیجات و سایر مواد غذایی دارای منابع گیاهی ، مانند غلات کامل و حبوبات بنا کنید.
  • از چاقی اجتناب کنید. با کمتر کردن انتخاب غذاهای پر کالری ، از جمله قندهای تصفیه شده و چربی منابع حیوانی ، سبک تر بخورید تا لاغر بمانید.
  • اگر نوشیدن الکل را انتخاب کرده اید ، فقط در حد اعتدال ​​این کار را انجام دهید. خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان – از جمله سرطان پستان ، روده بزرگ ، ریه ، کلیه و کبد – با میزان مصرف الکل و مدت زمان مصرف شما افزایش می یابد.
  • مصرف محصولات فرآوری شده را محدود کنید. گزارشی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ، آژانس سرطان سازمان بهداشت جهانی ، نشان می دهد که مصرف محصولات فرآوری شده در مقادیر بالا می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را تا حدودی افزایش دهد.

علاوه بر این ، زنانی که رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال می کنند که در آن مصرف روغن زیتون فوق بکر و آجیل های مخلوط بالا است ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها به طور قابل توجهی کاهش یابد. رژیم مدیترانه ای بیشتر بر روی مصرف مواد غذایی گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات ، غلات کامل ، حبوبات و مغزها تمرکز دارد. افرادی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می کنند به جای مصرف گوشت قرمز ، مصرف ماهی و چربی های سالم مانند روغن زیتون را به جای کره انتخاب می کنند.

وزن متعادل داشته باشید و از نظر جسمانی تحرک داشته باشید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

حفظ وزن در محدوده سالم می تواند خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان ، از جمله سرطان پستان ، پروستات ، ریه ، روده بزرگ و کلیه را کاهش دهد.

فعالیت بدنی نیز تاثیر به سزایی دارد. فعالیت بدنی علاوه بر اینکه به شما کمک می کند وزن خود را کنترل کنید ، به خودی خود می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

بزرگسالانی که در فعالیت های بدنی با هر شدت و میزانی شرکت می کنند ، از برخی از مزایای سلامتی آن برخوردار می شوند. اما برای کسب مزایای قابل توجه سلامتی ورزش ، سعی کنید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط ​​یا 75 دقیقه در هفته فعالیت هوازی شدید داشته باشید. شما همچنین می توانید ترکیبی از فعالیت متوسط ​​و شدید را انجام دهید. به عنوان یک هدف کلی ، حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید – و اگر می توانید بیشتر ادامه دهید ، حتی بهتر هم می شود.

از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

اگر در خارج از ایران هستید و مشروبات الکلی مصرف می کنید، سعی کنید آن را ترک کرده یا تا حد امکان دوز مصرف خود را پایین بیاورید. حداکثر میزان مصرف مشروبات الکلی در روز نباید از یک لیوان فراتر رود. زیاد بودن دوز مصرف الکل ریسک ابتلا به سرطان های دهان، حنجره و مری را افزایش می دهد. همچنین می تواند شانس ابتلا به سرطان سینه را نیز افزایش دهد. ترکیب استعمال دخانیات با مصرف الکل شانس ابتلا به انواع سرطان را دوچندان می کند.

از قرار گرفتن در معرض تشعشعات خودداری کنید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

سعی کنید در شرایطی که واقعا لازم نیست، بدن خود را در معرض تشعشات قرار ندهید. به عنوان مثال اگرواقعا و حقیقتا ضروری نبود خود را تحت آزمایش های تصویربرداری از بدن قرار ندهید.

اشعه ساطع شده از عنصر رادون می تواند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد. بنابراین سعی کنید منابعی که دارای عنصر رادون هستند را از خانه خود دور نگه دارید. همچنین همانطور که اشاره شد، اشعه فرابفش نور خورشید نیز می تواند شانس بروز سرطان پوست را بالا ببرد.

اما نگران امواج الکترومغناطیس ناشی از برق فشار قوی، یا فرکانس های رادیویی و  امواج گوشی های تلفن همراه نباشید. چراکه این سه مورد نمی توانند باعث ابتلا به سرطان شوند.

وارد محیط های سمی نشوید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

سعی کنید از قرار گرفتن طولانی مدت در محیط های صنعتی و محیط های آلوده و مسموم خودداری کنید. از جمله محیط هایی که پر از پنبه نسوز، بنزین، آمین های معطر و بی فنیل های پلی کلره (PCB) هستند.

حتما کیفیت خواب خود را کنترل کنید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

داشتن یک خواب باکیفیت همیشه باید یکی از اولویت های مهم زندگی شما باشد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، شواهدی که کیفیت خواب را به سرطان گره می زنند زیاد نیستند. اما واقعیت این است که پایین بودن کیفیت خواب یا کم خوابی رابطه مسنقیمی با افزایش وزن دارد که یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان است.

از خود در برابر آفتاب محافظت کنید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

سرطان پوست یکی از متداول ترین انواع سرطان است و البته یکی از قابل پیشگیری ترین ها نیز به شمار می رود. پیروی از این نکات را جدی بگیرید:

  • از قرار گیری در معرض آفتاب ظهر خودداری کنید. هنگامی که اشعه خورشید در شدید ترین وضعیت است ، یعنی بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از نور خورشید دور بمانید.
  • در سایه بمانید. وقتی در فضای باز هستید ، تا آنجا که ممکن است در سایه بمانید. عینک آفتابی و کلاه لبه دار نیز به شما در این مورد کمک می کنند.
  • نواحی در معرض آفتاب را بپوشانید. لباس هایی از جنس کتان و گشاد بپوشید که تا جای ممکن پوست تان را بپوشاند. رنگ های روشن یا تیره ای را انتخاب کنید که بیشتر اشعه ماورا بنفش را منعکس می کند.
  • از کرم ضد آفتاب صرف نظر نکنید. حتی در روزهای ابری نیز از ضد آفتاب طیف گسترده با SPF حداقل 30 استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه روی پوست خود بزنید و هر دو ساعت یکبار (یا در صورت شنا یا تعریق زیاد) مجددا آن را تمدید کنید.
  • از برنزه شدن توسط تخت های برنزه و نور لامپ خودداری کنید. اینها به اندازه نور طبیعی خورشید آسیب رسان هستند.

به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که هر فرد باید در روز بین 800 تا 1000 IU دریافت کند. واقعیت هم این است که بدون مصرف مکمل های ویتامینی نمی توان به این هدف دست یافت. گرچه هنوز مدارک زیادی وجود ندارد که ویتامین D بتواند باعث پیشگیری از سرطان شود، اما شواهد حاکی از این است که برخورداری از میزان کافی این ویتامین می تواند ریسک سرطان پروستات، روده و سرطان های بدخیم دیگر را کاهش دهد. اما نمی توانید برای پیشگیری از سرطان روی دیگر ویتامین ها و مواد معدنی حساب زیادی باز کنید.

واکسن بزنید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

گاهی اوقات ، پیشگیری از سرطان شامل محافظت در برابر برخی از عفونت های ویروسی است. با پزشک خود در مورد واکسیناسیون علیه موارد زیر مشورت کنید:

  • هپاتیت هپاتیت B می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. واکسن هپاتیت B برای بزرگسالان در معرض خطر بالا ، توصیه می شود – مانند بزرگسالانی که از نظر جنسی فعال هستند اما در یک رابطه متقابل با یک شریک جنسی نیستند ، افرادی که دارای عفونت های آمیزشی هستند ، افرادی که از داروهای داخل وریدی استفاده می کنند ، مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند و مراقبین حوزه بهداشت یا کارکنان ایمنی عمومی که ممکن است در معرض خون آلوده یا مایعات بدن قرار بگیرند.
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV). HPV یک ویروس منتقله از راه جنسی است که می تواند منجر به سرطان های دهانه رحم و سایر سرطان های دستگاه تناسلی و همچنین سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن شود. واکسن HPV برای دختران و پسران 11 تا 12 ساله توصیه می شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً بر استفاده از واکسن Gardasil 9 برای همه مردان و زنان از 9 تا 45 سال تأیید کرده است.

از رفتارهای پرخطر پرهیز کنید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

تاکتیک موثر دیگر در پیشگیری از سرطان ، جلوگیری از رفتارهای پرخطر است که می تواند منجر به عفونت هایی شود که به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. برای مثال:

  • رابطه جنسی ایمن داشته باشید. تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید و هنگام داشتن رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید. هرچه در طول زندگی خود شرکای جنسی بیشتری داشته باشید ، احتمال ابتلا به بیماری های منتقله از راه جنسی – مانند HIV یا HPV – بیشتر افزایش می یابد. افرادی که HIV یا ایدز دارند بیشتر در معرض خطر سرطان مقعد ، کبد و ریه هستند. HPV اغلب با سرطان دهانه رحم در ارتباط است ، اما همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد ، آلت تناسلی مردان ، گلو ، فرج و واژن را افزایش دهد.
  • از سرنگ مشترک استفاده نکنید. به اشتراک گذاشتن سرنگ با افرادی که از داروهای وریدی استفاده می کنند می تواند منجر به HIV و همچنین هپاتیت B و هپاتیت C – که می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد – شود. چنانچه در خصوص سو مصرف یا اعتیاد به مواد مخدر نگران هستید ، از متخصصان حرفه ای در این حیطه کمک بگیرید.

مراقبت های پزشکی منظم داشته باشید

پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطان

خود آزمایی و غربالگری منظم برای انواع مختلفی از سرطان ها – از جمله سرطان پوست ، روده بزرگ ، دهانه رحم و پستان – می تواند شانس شما برای کشف سرطان در همان مراحل اولیه ، که احتمال موفقیت آمیز بودن درمان بسیار بالاست را افزایش دهد.

غربالگری سرطان می تواند به روش های مختلفی انجام بگیرد. از یک معاینه فیزیکی ساده گرفته تا تکنیک های مختلف تصویربرداری از بدن مانند MRI، سی‌تی اسکن، تصویربرداری با فراصوت و غیره.

در کنار این روش ها، شما می توانید تست ژنتیک سرطان را هم انجام دهید. تست ژنتیک بیشتر مناسب افرادی است که سابقه خانوادگی سرطان دارند و احتمال اینکه ژن سرطان در بدن آنها وجود داشته باشد زیاد است.

از پزشک خود در مورد بهترین برنامه غربالگری سرطان سوال کنید.

تست های غربالگری توصیه شده

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در تشخیص و درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

ویرایش : ناصری

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا