آیا می توان از سرطان پیشگیری کرد یا آن را زودهنگام کشف کرد؟

سرطان اصطلاحی است که در مورد بیماری هایی که در آنها سلول های غیر طبیعی ، بدون کنترل تقسیم می شوند و می توانند به سایر بافت ها حمله کنند ، به کار برده می شود. سلول های سرطانی می توانند از طریق خون و سیستم های لنفاوی به سایر قسمت های بدن منتقل شوند. سرطان فقط یک بیماری نیست ، بلکه بسیاری از بیماری ها را در بر می گیرد. بیش از 100 نوع سرطان مختلف وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر ، به مقاله سرطان چیست؟ رجوع کنید. در ادامه این مطلب به روش های آکادمیک در حیطه پیشگیری از سرطان می پردازیم.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

 

تست های غربالگری

توصیه های پیشگیری از سرطان

یکی از روش های پیشگیری از سرطان ، غربالگری است. غربالگری به معنای بررسی وجود سرطان در بدن ، قبل از بروز علائم است. انجام آزمایشات غربالگری به طور منظم ممکن است سرطان های پستان ، دهانه رحم و کولورکتال (روده بزرگ) را کشف کند ، و در این صورت از درمان بهترین نتیجه حاصل می شود. غربالگری سرطان ریه برای برخی از افراد که در معرض خطر بالایی هستند توصیه می شود.

تست های غربالگری توصیه شده

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) بر انجام غربالگری سرطان های پستان ، دهانه رحم ، کولورکتال (روده بزرگ) و ریه تاکید دارد ، همچنین انجام این غربالگری ها از سوی مرکز خدمات پیشگیری ایالات متحده (USPSTF) نیز توصیه می شود.

سرطان پستان

ماموگرافی بهترین راه برای یافتن زودهنگام یا پیشگیری از سرطان سرطان پستان است ، یعنی زمانی که درمان آن آسان تر است.

سرطان دهانه رحم

تست پاپ اسمیر می تواند وجود سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم که ممکن است به سرطان تبدیل شوند را پیدا کند. آزمایش HPV به دنبال ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی است که می تواند باعث این تغییرات سلولی شود. تست پاپ اسمیر همچنین می تواند سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه ، یعنی زمانی که احتمال بهبود بسیار زیاد است ، کشف کند.

سرطان کولورکتال (روده بزرگ)

سرطان روده بزرگ تقریباً همیشه با ظهور پولیپ های پیش سرطانی (رشد زائدات غیر طبیعی) در روده بزرگ یا راست روده شروع می شود. آزمایش های غربالگری می تواند پولیپ های پیش سرطانی را کشف کند ، بنابراین می توان آنها را قبل از تبدیل شدن به سرطان از بین برد یا پیشگیری از سرطان کرد. آزمایشات غربالگری همچنین می تواند سرطان روده بزرگ را در مراحل اولیه ، یعنی زمانی که درمان بهترین نتیجه را دارد ، کشف کند.

سرطان ریه

مرکز خدمات پیشگیری ایالات متحده ، انجام سالانه غربالگری سرطان ریه از طریق توموگرافی رایانه ای با دوز پایین (LDCT) را برای افرادی که سابقه استعمال دخانیات سنگین دارند و اکنون سیگار می کشند یا در 15 سال گذشته سیگار را ترک کرده اند و بین 55 تا 80 سال سن دارند ، توصیه می کند.

غربالگری سایر سرطان ها

به منظور کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان ها ، غربالگری برای سرطان های تخمدان ، پانکراس ، پروستات ، بیضه ، و تیروئید هنوز اثبات نشده است. با این حال ، مرکز خدمات پیشگیری ایالات متحده شواهد کافی برای ارزیابی تعادل بین فواید و مضرات غربالگری سرطان مثانه و سرطان دهان در بزرگسالان بدون علائم و معاینه بصری پوست توسط پزشک برای غربالگری سرطان پوست در بزرگسالان در دست دارد.

 

واکسیناسیون

پیشگیری از سرطان نی نی سایت

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

برخی از سرطان ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند ، یک عفونت منتقله از راه جنسی بسیار شایع. واکسن HPV در برابر انواع HPV که اغلب باعث این سرطان ها می شوند ، محافظت می کند.

  • واکسیناسیون HPV برای کودکان 11 تا 12 ساله توصیه می شود ، اما از 9 سالگی می توان این واکسیناسیون را انجام داد.
  • واکسن HPV همچنین اگر از قبل واکسینه نشده باشید برای همه افراد از 26 سالگی توصیه می شود.
  • واکسیناسیون HPV برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی شود. با این حال ، برخی از بزرگسالان 27 تا 45 ساله که قبلاً واکسینه نشده اند ، ممکن است پس از صحبت با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به عفونت HPV جدید و مزایای احتمالی واکسن ، تصمیم بگیرند که واکسن HPV را دریافت کنند. واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی مزایای کمتری را به همراه دارد ، زیرا افراد بیشتری قبلاً در معرض HPV قرار گرفته اند.

واکسیناسیون HPV از عفونت های جدید HPV جلوگیری می کند ، اما عفونت ها یا بیماری های موجود را درمان نمی کند. به همین دلیل است که واکسن HPV قبل از قرار گرفتن در معرض HPV بهتر عمل می کند.

طبق دستورالعمل های پیشنهادی غربالگری ، واکسن HPV جایگزین آزمایش های معمول غربالگری سرطان دهانه رحم (آزمایشات Pap و HPV) نمی شود.

واکسن هپاتیت B

هپاتیت B یک بیماری کبدی است که توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می شود. شدت این بیماری از یک بیماری خفیف ، چند هفته ای (حاد) ، تا یک بیماری طولانی مدت (مزمن) متفاوت است و می تواند منجر به بیماری کبد یا سرطان کبد شود. واکسن هپاتیت B برای جلوگیری از عفونت HBV یا پیشگیری از سرطان در تمام گروه های سنی توصیه می شود.

 

کدام گزینه به پیشگیری از سرطان کمک میکند

جلوگیری از سرطان

با انتخاب های سالم مانند موارد زیر می توانید خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهید و پیشگیری از سرطان کنید:

  • اجتناب از مصرف دخانیات
  • محافظت از پوست
  • محدود کردن میزان الکل مصرفی
  • حفظ وزن متعادل و سالم
  • آزمایش هپاتیت C

اجتناب از مصرف دخانیات

  1. سیگار کشیدن

سرطان ریه ، علت اصلی مرگ میر ناشی از سرطان است و تقریباً در همه موارد سیگار کشیدن عامل اصلی به شمار می رود. در مقایسه با افراد غیر سیگاری ، افرادی که در حال حاضر سیگار می کشند ، حدود 25 برابر بیشتر احتمال دارد که بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست بدهند. سیگار کشیدن حدود 80٪ تا 90٪ مرگ های ناشی از سرطان ریه را در بر می گیرد. سیگار کشیدن همچنین باعث سرطان دهان و گلو ، مری ، معده ، روده بزرگ ، راست روده ، کبد ، لوزالمعده ، جعبه صوتی (حنجره) ، نای ، برونش ، لگن و کلیه ، مثانه و دهانه رحم می شود و همچنین منجر به لوسمی حاد میلوئیدی می شود.

  1. دود دست دوم سیگار

بزرگسالانی که در خانه یا محل کار در معرض دود دست دوم سیگار قرار دارند ، خطر ابتلا به سرطان ریه 20 تا 30 درصد در آنها افزایش می یابد. غلظت بسیاری از مواد شیمیایی سمی و سرطان زا در دود سیگار نسبت به دود استنشاق شده توسط سیگاری ها بیشتر است.

محافظت از پوست

سرطان پوست ، شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده به شمار می رود. به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) ناشی از آفتاب و تخت های برنزه مهمترین عامل محیطی در ایجاد سرطان پوست هستند. به منظور کمک به پیشگیری از سرطان پوست سعی کنید در حالی که در خارج از خانه به سر می برید ، به دنبال سایه باشید ، از ضد آفتاب مصرف کنید و البسه ضد آفتاب مانند کلاه استفاده کنید و با عینک آفتابی از خود محافظت کنید.

محدود کردن مصرف الکل

مطالعات در سراسر جهان نشان داده است که نوشیدن الکل به طور منظم خطر ابتلا به سرطان های دهان ، جعبه صدا و گلو را افزایش می دهد.

تعداد زیادی از مطالعات شواهد مهمی ارائه می دهند که نوشیدن الکل یک عامل خطر آفرین برای ابتلا به سرطان کبد است ، و بیش از 100 مطالعه ارتباط افزایش سرطان پستان را با افزایش مصرف الکل نشان داده اند. ارتباط بین مصرف الکل و سرطان روده بزرگ نیز در بیش از 50 مطالعه گزارش شده است.

داشتن وزن متعادل و سالم

تحقیقات نشان داده است که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله آندومتر (رحم) ، پستان در زنان یائسه و سرطان های روده بزرگ را افزایش می دهد. اضافه وزن به عنوان دارا بودن شاخص توده بدنی (BMI) 25 تا 29 و چاقی به عنوان BMI 30 یا بالاتر تعریف می شود. در مورد این که چگونه یک رژیم غذایی سالم می تواند به داشتن و حفظ وزن سالم کمک کند و اینکه چه انتخاب های موثرتر هستند تحقیق کنید یا با پزشک تان مشورت کنید.

آزمایش هپاتیت C

هپاتیت به التهاب کبد اطلاق می شود که اغلب توسط ویروس ایجاد شده باشد. متداول ترین نوع هپاتیت ویروسی ، هپاتیت C است. با گذشت زمان ، هپاتیت C مزمن می تواند منجر به بروز مشکلات جدی کبدی از جمله آسیب کبدی ، سیروز ، نارسایی کبد یا سرطان کبد شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها انجام آزمایش هپاتیت C را در بیشتر بزرگسالان توصیه می کند.

 

سخنی با شما

پیشگیری از سرطان

دوست عزیز، چنانچه در مورد سلامت خود نگران هستید و به آن اهمیت می دهید یا سابقه ابتلا به نوعی سرطان در خانواده تان را دارید ، به شما توصیه می کنیم پیش از بروز هرگونه مشکل احتمالی با پزشک مشورت کنید. سرطان در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است یا چنانچه در مراحل اولیه کشف شود بسیار درمان پذیر است.

یکی از اعضای خوب و حرفه ای تیم پزشکان بهایند سرکار خانم دکتر امینه سادات واقفی دارای بورد تخصصی پاتولوژی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، فلوشیپ هماتوپاتولوژی از اسپانیا ، فلوشیپ کانسرژنتیک از آمریکا ، و مشاور ژنتیک سرطان/سرطان های ارثی یا خانوادگی هستند که کمک شایانی در زمینه پیشگیری از سرطان ارائه می دهند. چنانچه به سلامت خود اهمیت می دهید ، توصیه می کنیم مشاوره ای با ایشان داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

امیدواریم این مطلب در نظرتان مفید واقع شده باشد. برای تان آرزوی سلامتی می کنیم.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cdc.gov/cancer/dcpc/prevention/index.htm” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا