هزینه ایمنی درمانی چقدر است؟

هزینه ایمنی درمانی

هزینه ایمنی درمانی : ایمنی درمانی یکی از درمان های نوین سرطان به شمار می رود. این درمان دارویی با وجود اینکه نسبتا تازه معرفی شده، اما در همین مدت توانسته طرفداران زیادی به سمت خود جلب کند. علت محبوبیت روز افزون آن نیز اثرگذاری بالا در کنار خطرات کم است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

پیش از این در سایر مقالات به آیند در مورد ایمنی درمانی زیاد صحبت کرده ایم و به شرح کامل آن پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با این درمان جدید سرطان، توصیه می کنیم آن مقالات را مطالعه بفرمایید.

اما در این مطلب قصد داریم بیشتر به مبحث هزینه ایمنی درمانی بپردازیم. با به آیند همراه باشید.

هزینه ایمنی درمانی
هزینه ایمنی درمانی

ایمونوتراپی چیست؟

بیایید ابتدا به صورت کلی سراغ ایمنی درمانی برویم و ببینیم که دقیقا می خواهیم در مورد هزینه چه نوع درمانی با شما صحبت کنیم. بررسی کنیم که آیا اصولا ایمنی درمانی ارزش هر هزینه ای که برایش می کنید را دارد یا خیر؟

ایمنی درمانی یا همان ایمونوتراپی در واقع یک نوع درمان دارویی است. به این صورت که از داروهای خاصی برای کنترل و درمان سرطان استفاده می کند.

حدس می زنید کدامیک از روش های دیگر درمان سرطان، مبتنی بر دارو است؟ بله، شیمی درمانی.

ایمنی درمانی در کلیات شباهت زیادی با شیمی درمانی دارد. خیلی از افراد هستند که ایمونوتراپی را یکی از زیرشاخه های شیمی درمانی به شمار می آورند. اما این جزئیات است که تفاوت بین این دو روش درمانی را رقم می زند.

ایمنی درمانی یک روش بیولوژکی است. یعنی از ارگان های زنده برای کنترل و درمان سرطان استفاده می کند. جالب اینکه داروهای ایمونوتراپی اساسا کاری با سلول های سرطانی ندارند! اثرگذاری آنها نیز غیرمستقیم است.

این داروهای ویژه به جای حمله کردن به سلول های سرطانی، بیشتر روی تقویت سیستم ایمنی بدن متمرکز هستند. سیستم ایمنی بدن که از گلوبول های سفید و بافت های سیستم لنفاوی تشکیل شده، اصولا توانایی لازم برای مبارزه با سلول های سرطانی را دارد. اما این سلول ها روش هایی برای پنهان شدن از دست سیستم ایمنی دارند تا توسط او کشف و نابود نشوند.

همچنین گاهی از اوقات پروتئین های موجود روی سلول های سرطانی باعث می شود تا دربرابر حملات سیستم ایمنی مصون باشند.

در چنین شرایطی داروهای ایمونوتراپی چند کار برای بدن انجام می دهند. بسته به رفتارهای توده سرطانی، یا جایگاه سلول های سرطانی را به سیستم ایمنی نشان می دهند، یا با تشخیص الگوهای رفتاری، نقاط ضعف سلول های سرطانی را به سیستم ایمنی نشان داده و آن را از نو برنامه ریزی می کنند تا توان لازم برای کشتن و کنترل سرطان را داشته باشد.

هزینه ایمنی درمانی
هزینه ایمنی درمانی

تفاوت شیمی درمانی و ایمنی درمانی

خیلی ها به مقایسه این دو روش می پردازند. از این رو بهتر است کمی هم در این رابطه صحبت کنیم.

شیمی درمانی به زبان ساده، مانند یک سلاح کشتار جمعی است. به معنای آن که داروهای آن کل بدن یا حداقل نواحی تحت درمان را تحت تأثیرات مخرب خود قرار داده و در این کشتار جمعی، سلول های سرطانی را نیز نابود می کند. از این رو عوارض و خطرات شیمی درمانی بالاست، چراکه به سلول های سالم بدن نیز  آسیب وارد می کند.

ایمنی درمانی اما مانند نیروهای پشتیبانی است. بدون اینکه از سلاح تازه ای برای کشتن دشمن استفاده کند، صرفا اطلاعات مهمی از نقاط ضعف سرطان در اختیار سیستم ایمنی بدن قرار داده و امکانات قوی تری در اختیار سربازان قرار می دهد، تا با کمترین تلفات شهروندی، بتواند سلول های سرطانی را نابود کند.

طبیعی است که در ایمنی درمانی عوارض و خطرات بسیار کمتر بوده و آمار تلفات مبارزه با سرطان هم بسیار پایین و نزدیک به صفر خواهد بود.

هزینه ایمونوتراپی چقدر است؟

یکی از معضلات ایمونوتراپی این است که هزینه داروهای آن می تواند گران باشد. طبق گزارش بنیاد بیماری های نادر ایران، داروهای ایمونوتراپی در جهان بیشتر توسط سه شرکت بریستول، MSD و رُش تولید می شوند. طبق تحقیقات انجام شده ارزش بازار داروهای ایمنی درمانی طی هفت سال گذشته تقریبا چهار برابر شده است. اتفاقی که طبیعتا روی قیمت این داروها نیز اثر گذار است.

در خارج از ایران قیمت داروهای ایمونوتراپی بین 150 تا 250 هزار دلار تخمین زده می شود. مشخصا این قیمت بسیار بالاست. از طرف دیگر این داروها به دلیل عدم رواج زیاد، معمولا تحت پوشش بیمه های درمانی هم قرار نمی گیرند.

هرچند هزینه ایمنی درمانی در ایران آنقدرها که به نظر می رسد ترسناک نیست، اما به هر حال باید خودتان را برای یک درمان نسبتا گرانقیمت آماده کنید. هرچند در نظر داشته باشید که اثرگذاری مطلوب و عوارض جانبی کم این روش، ارزش هزینه ای که برایش می کنید را دارد.

هزینه ایمنی درمانی
هزینه ایمنی درمانی

آیا در ایران ایمونوتراپی داریم؟

خوشبختانه برخی از مراکز داخل ایران هستند که خدمات ایمونوتراپی را در اختیار شما قرار می دهند. گرچه تعداد این مراکز واقعا معدود است، اما متخصصان ایمنی درمانی واقعا در ایران حضور دارند.

از جمله بهترین مراکز ایمنی درمانی در ایران، مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند در تهران است که به لطف حضور دکتر امینه واقعی در کادر درمانی، خدمات ایمنی درمانی و تارگت تراپی را نیز در اختیار بیماران عزیز قرار می دهد.

امروزه با توجه به مزیت های این روش ، تعداد طرفداران ایمونوتراپی در ایران رو به افزایش است و پیدا کردن داروهای آن بسیار آسان تر شده است.

عوارض ایمنی درمانی

نمی توانیم ادعا کنیم که ایمنی درمانی کاملا بدون عوارض است. اما واقعیت این است که عوارض و خطرات این روش به قدری سطحی، کم‌خطر و زودگذرند که اصولا نمی توان آنها در دسته عارضه های جدی جای داد. رایجترین عوارض ایمنی درمانی عبارتند از:

  • درد
  • ورم
  • زخم
  • قرمزی
  • خارش
  • جوش پوستی
  • تب
  • ضعف
  • سرگیجه
  • سردرد
  • خستگی
  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع

البته دقت داشته باشید که ایمنی درمانی می تواند با تقویت کردن سیستم ایمنی بدن، در برخی از افراد موجب بروز عارضه های بعضا جدی‌تر هم بشود. در این زمینه حتما با پزشک درمانگر خود مشورت کنید.

هزینه ایمنی درمانی
هزینه ایمنی درمانی

جمع بندی

هزینه ایمنی درمانی اصلا ارزان نیست، اما فطعا ارزش مزیت هایی که این روش برای شما دارد را خواهد داشت. ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی راهکاری کاملا طبیعی برای درمان سرطان دارد و از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن این کار را انجام می دهد. از این رو عوارض کمی داشته و برخلاف شیمی درمانی، به بافت ها و سلول های سالم بدن آسیب نمی زند.

مطالعات تخصصی

1 دیدگاه دربارهٔ «هزینه ایمنی درمانی چقدر است؟»

  1. با سلام، ایمنوتراپی که توسط مرکز شما انجام میشود بر روی تومور مغزی بدخیم گرید بالا چه میزان تاثیر گذاری دارد؟ هزینه تقریبی درمان تومور مغزی چقدر است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا