درمان سرطان با دارو | ایمنی درمانی سرطان

درمان سرطان با دارو

اول از هر چیز باید بدانید که سرطان را می توان درمان کرد. اتفاقا روش های زیادی هم برای درمان سرطان وجود دارند. جراحی، پرتو درمانی و البته دارو درمانی.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان سرطان با دارو
درمان سرطان با دارو

اما درمان کردن سرطان یک شرط اساسی دارد، آنهم اینکه به موقع، و قبل از اینکه سرطان به اصطلاح عود کند برای درمان اقدام کنید. اگر اقدام به موقع داشته باشید، تقریبا تمام روش های درمانی شانسی برای درمان شما دارند. اما اینکه کدام روش برای شما مناسب است، بسته به شرایط بیماری شما و البته نظر پزشک دارد.

خیلی ها هستند که نه تمایلی به جراحی دارند و نه شرایط آن را. پرتو درمانی هم ممکن است برای شرایط بسیاری از افراد مناسب نباشد. در عوض دارو درمانی سرطان یکی از رایج ترین روش های درمانی است که تقریبا همه گروه افراد می توانند از آن بهره ببرند.

درمان سرطان با دارو را معمولا با نام شیمی درمانی می شناسند. اما واقعیت این است که امروزه روش های مختلف دیگری هم برای درمان دارویی سرطان به وجود آمده اند. از جمله این روش ها ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی سرطان است.

در این مقاله قصد داریم تا کمی بیشتر در مورد ایمونوتراپی انواع سرطان با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا جدیدترین و امن ترین روش درمان سرطان با دارو را بشناسید.

ایمونوتراپی سرطان

ایمونوتراپی زیرشاخه غیر مستقیم شیمی درمانی است. همچنین زیرشاخه مستقیم تارگت تراپی یا درمان هدفمند سرطان نیز به شمار می رود. ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی، یک درمان دارویی است که از داروهای خاصی برای درمان سرطان و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.

چرا ایمونوتراپی؟

ایمونوتراپی نوعی درمان هدفمند است. این یعنی چه؟

ایمنی درمانی یک نوع درمان بیولوژیکی محسوب می شود. به معنای آنکه از خود سیستم بیولوژیک بدن برای از بین بردن سرطان استفاده می کند. هدفمند بودن داروهای ایمونوتراپی به خاطر آن است که ایمن داروها به گونه ای طراحی شده اند تا بتوانند ژن های خاصی را هدف قرار دهند. با اینکار به جای اینکه کل بدن را تحت تأثیر تأثیرات مخرب قرار دهند، تنها آن سلول هایی که دارای جهش ژنتیکی مورد نظر هستند را هدف می گیرند. از این رو است که ایمونوتراپی یک نوع درمان هدفمند به شمار می رود. اما چه فرقی با تارگت تراپی دارد؟

درمان سرطان با دارو
درمان سرطان با دارو

تفاوت درمان هدفمند و ایمونوتراپی

درمان های هدفند سرطان از داروهایی استفاده می کنند که تربیت شده اند تا برخی از سلول های سرطانی خاص را نابود کنند. چنانچه سلول های تومور سرطانی شما دارای این جهش ها یا بهتر است بگوییم مشخصه های خاص ژنتیکی باشند، تارگت تراپی می تواند گزینه خوبی برای درمان شما باشد.

داروهای تارگت تراپی مستقیم به سلول های سرطانی حمله کرده و با ایجاد اخلال در سیگنال های رشد بدون توقف، یا باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند، یا حداقل جلوی رشد بیشتر آنها را می گیرند. این در حالی است که داروهای ایمونوتراپی هرگز مستقیما سراغ سلول های سرطانی نمی روند. بلکه باعث می شوند تا سیستم ایمنی بدن آنها را بشناسد و خودش آنها را از بین ببرد.

از این رو نام این درمان ایمنی درمانی است، که با تقویت سیستم ایمنی خود بدن سرطان را درمان می کند. به همین دلیل هم هست که عوارض بسیار کمی دارد.

ایمونوتراپی چگونه عمل می کند؟

سلول های غیر عادی که پتانسیل سرطانی شدن دارند توسط سیستم ایمنی بدن تشخیص داده شده و قبل از اینکه واقعا سرطانی شوند از بین می روند. بنابراین وقتی فرد به سرطان مبتلا می شود، یعنی سلول های سرطانی در بدنش راهی پیدا کرده اند تا از سیستم ایمنی بدن در امان بمانند. سلول های سرطانی یا از دست سیستم ایمنی بدن مخفی می شوند، یا شرایطی دارند که باعث می شود از این سیستم دفاعی گزندی نبینند.

درمان سرطان با دارو
درمان سرطان با دارو

داروهای ایمونوتراپی هم دقیقا روی همین موضوع کار می کنند. یعنی اگر سول های سرطانی مخفی شده باشند، داروهای ایمونوتراپی جا و مشخصات آنها را به سیستم ایمنی بدن اطلاع می دهند تا آنها را نابود کند. اگر سیستم ایمنی نتواند این سلول ها را به عنوان سلول های غیرعادی دسته بندی کند، داروهای ایمونوتراپی با برنامه ریزی مجدد سیستم ایمنی بدن آن را آماده حمله به سلول های سرطانی می کنند.

و اگر سیستم ایمنی بدن قدرت کافی برای مقابله با سلول های سرطانی را نداشته باشد، داروهای ایمونوتراپی آن را تقویت می کنند.

این اصول عملکرد ایمنی درمانی به زبانی ساده است.

شیمی درمانی بهتر است یا ایمونوتراپی؟

شیمی درمانی هنوز هم یکی از رایجترین روش های درمان سرطان با دارو است. اما اصولا ایمونوتراپی به عنوان یک روش درمان دارویی سرطان نوین، دقیقا به خاطر ضعف های شیمی درمانی است که ایجاد شده است. زمانی که شیمی درمانی انجام می دهید، داروهای آن اثرات مخربشان را روی کل بدن می گذارند. یعنی داروها عملا کل بدن شما را ضعیف و بیمار می کنند تا با آسیب کلی به بدن، سلول های سرطانی را نیز از بین ببرند. سلول های سالمی که تحت تأثیر این داروها قرار می گیرند، به احتمال زیاد کم کم می توانند خودشان را ترمیم کنند، اما سلول های سرطانی قابلیت خود ترمیمگری ندارند. گرچه این روش می تواند موثر باشد، اما ممکن صدمات بعضا جبران ناپذیری به بدن بیمار وارد کند. مخصوصا بیمارانی که از پیش بدنشان ضعیف شده است.

اما ایمونوتراپی اینگونه نیست. داروهای ایمنی درمانی کل بدن را تحت تأثیر قرار نمی دهند، بلکه تنها با کمک به سیستم ایمنی بدن، باعث می شوند تا اثرات تضعیف سلولی تنها روی سلول های سرطانی شده اعمال شوند. بنابراین سلول های سالم بدن دچار تخریب نمی شوند و بدن بیمار آسیبی نمی بیند. از این رو ایمونوتراپی درمان ایمن تری از شیمی درمانی به حساب می آید.

اینکه ایمونوتراپی برای درمان سرطان شما بهتر است یا شیمی درمانی، به شرایط سرطان، وضعیت فیزیکی شما، مرحله رشد و گسترش سرطان و نظر پزشک متخصص بستگی دارد.

درمان سرطان با دارو
درمان سرطان با دارو

کدام سرطان قابل درمان نیست

سرطان ها از نظر مرحله پیشرفت به 4 مرحله اصلی تقسیم بندی می شوند. معمولا سرطان گرید 4، تنها سرطانی است که هیچ شانسی برای درمان آن وجود ندارد. در این مرحله سرطان به اصطلاح متاستاز کرده و سلول های آن در کل بدن پخش شده اند. در چنین شرایطی فقط شیمی درمانی می تواند طول عمر بیمار را افزایش دهد.

هرچقدر گرید سرطان پایین تر باشد، شانس درمان آن هم بیشتر است. پس مراقب علائم سرطان های مختلف باشید، و اگر سرطان در خانواده شما سابقه دارد، حتما چک آپ های منظم انجام دهید تا مطمئن شوید که به این بیماری مبتلا نیستید. اگر هم بودید، در صورت اقدامات درمانی زودهنگام شانس شما برای درمان سرطان بالاتر خواهد بود.

ایمونوتراپی سرطان در ایران

ایمونوتراپی یک درمان سرطان با دارو جدید است. به همین خاطر هنوز در دنیا رواج زیادی پیدا نکرده است و داروهای جدید آن همچنان در حال کشف شدن هستند. از این رو مراکزی که خدمات ایمونوتراپی را در ایران انجام می دهند زیاد نیستند. با این وجود مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند، به عنوان یک مرکز پیشرو، از معدود مراکزی است که خدمات ایمونوتراپی را برای مراجعین محترم انجام می دهد. این به لطف حضور دکتر امینه واقفی در کادر تخصصی درمان به آیند است.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا