نوع تغذیه پیشگیری از سرطان | 7 ماده غذایی که شانس سرطان را کاهش می‌ دهند

نوع تغذیه پیشگیری از سرطان

نوع تغذیه پیشگیری از سرطان : در این مقاله از به آیند قصد داریم به 7 مورد و بیشتر از بهترین مواد غذایی که برای پیشگیری از سرطان مناسبند اشاره کنیم. اگر می خواهید شانس بروز سرطان در شما کاهش پیدا کن توصیه می کنیم حتما این مواد غذایی ا در رژیم روزانه و هفتگی خود بگنجانید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بهترین مواد غذای که به پیشگیری از سرطان کمک می کنند عبارتند از:

1.      کلم بروکلی

نوع تغذیه پیشگیری از سرطان
نوع تغذیه پیشگیری از سرطان

بروکلی حاوی مقدار زیادی سولفورافان است، یکی از ترکیبات گیاهی موجود در سبزیجات چلیپایی که خواص ضد سرطانی قوی دارند.

مطالعات نشان داده‌اند که سولفورافان اندازه و تعداد سلول های سرطان سینه را تا 75 درصد کاهش می دهد.

در یک مطالعه دیگر مشخص شد که سولفورافان به از بین بردن سلول‌های سرطان پروستات موش های آزمایشگاهی و کاهش حجم تومور آنها تا بیش از 50 درصد کمک کرده است.

برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی می تواند با کاهش خطر سرطان روده بزرگ مرتبط باشد.

مصرف کلم بروکلی همراه با چند وعده غذایی در طول هفته می تواند فواید زیادی برای مبارزه با سرطان داشته باشد.

2.     هویج

نوع تغذیه پیشگیری از سرطان
نوع تغذیه پیشگیری از سرطان

چندین مطالعه نشان داده اند که خوردن هویج با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

به عنوان مثال، پنج تخحقیق مستقل به این نتیجه رسیده اند که خوردن هویج ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را تا 26٪ کاهش دهد

مطالعه دیگری هم وجود دارد که نشان داد که مصرف بیشتر هویج باعث کاهش 18 درصدی احتمال ابتلا به سرطان پروستات می شود.

در مطالعات دیگر مشخص شده سیگاری ‌هایی که هویج نمی ‌خورند، در مقایسه با سیگاری هایی که بیش از یک بار در هفته هویج می‌خورند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

سعی کنید حداقل چند بار در هفته هویج را به عنوان یک میان وعده سالم یا غذای جانبی خوشمزه در رژیم غذایی خود بگنجانید تا میزان مصرف خود را افزایش دهید و احتمال ابتلا به سرطان را پایین بیاورید.

3.     حبوبات

نوع تغذیه پیشگیری از سرطان
نوع تغذیه پیشگیری از سرطان

حبوبات سرشار از فیبر هستند، و برخی مطالعات نشان داده اند که می توانند به بدن در محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کنند.

بر اساس مطالعه ای که روی 1905 نفر را با سابقه تومورهای سرطانی روده بزرگ صورت گرفت، افرادی که بیشتر از لوبیاهای پخته و خشک استفاده می‌کردند، در خطر کمتری از عود کردن سرطان قرار داشتند.

یک مطالعه حیوانی همچنین نشان داد که مصرف لوبیا سیاه یا لوبیا دریایی توسط موش هایی که به سرطان روده بزرگ مبتلا بودند، رشد سلول های سرطان را در بدن آنها حدود 75 درصد کاهش داد.

با توجه به این نتایج، خوردن چند وعده لوبیا در هفته ممکن است میزان فیبر مصرفی شما را افزایش دهد و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

4.     انواع توت

نوع تغذیه پیشگیری از سرطان
نوع تغذیه پیشگیری از سرطان

توت ها سرشار از آنتوسیانین هستند، رنگدانه های گیاهی که خواص آنتی اکسیدانی دارند و ممکن است با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشند.

در یک مطالعه تحقیقاتی، 25 فرد مبتلا به سرطان کولورکتال به مدت هفت روز با عصاره زغال اخته تحت درمان قرار گرفتند که مشخص شد رشد سلول های سرطانی آنها در این مدت تا 7 درصد کاهش پیدا کرده است.

در مطالعه ای دیگر از بیماران مبتلا به سرطان دهان خواسته شد تا تمشک سیاه خشک مصرف کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که تمشک سیاه خشک سطح برخی از نشانگرهای مرتبط با پیشرفت سرطان را کاهش می دهد.

تمشک سیاه منجمد شده همچنین باعث کاهش بروز تومور مری تا 54 درصد و کاهش تعداد تومورها تا 62 درصد شده است.

بر اساس این یافته ها، گنجاندن یک یا دو وعده توت در رژیم غذایی شما در هر روز ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سرطان کمک کند.

5.     دارچین

نوع تغذیه پیشگیری از سرطان
نوع تغذیه پیشگیری از سرطان

دارچین معمولا به خاطر فواید زیادی که برای سلامتی دارد، از جمله توانایی آن در کاهش قند خون و کاهش التهاب، معروف است.

علاوه بر این، برخی از مطالعات آزمایشگاهی داده‌اند که دارچین ممکن است به جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی کمک کند.

یک مطالعه آزمایشی نشان داده است که عصاره دارچین می تواند گسترش سلول های سرطانی را کاهش داده و باعث مرگ آنها شود.

مطالعه دیگری نشان داده است که اسانس دارچین رشد سلول های سرطانی سر و گردن را سرکوب می کند و همچنین اندازه تومور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مطالعه ای دیگر همچنین نشان داد که عصاره دارچین باعث مرگ سلولی در تومور می شود و همچنین میزان رشد و گسترش تومورها را کاهش می دهد.

گنجاندن 1 تا 1.5 قاشق چایخوری (2 تا 4 گرم) دارچین در رژیم غذایی روزانه ممکن است برای پیشگیری از سرطان مفید باشد و می تواند فواید دیگری مانند کاهش قند خون و کاهش التهاب را نیز به همراه داشته باشد.

6.     آجیل

نوع تغذیه پیشگیری از سرطان
نوع تغذیه پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که خوردن آجیل ممکن است با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط باشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه رژیم غذایی 19386 نفر مورد بررسی قرار داده شد و معلوم شد که خوردن آجیل بیشتر با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط است.

مطالعه دیگری که روی 30708 شرکت‌ کننده به مدت 30 سال مورد بررسی قرار گرفت، نشان داد که مصرف منظم آجیل با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های کولورکتال، پانکراس و آندومتر نیز مرتبط است.

مطالعات دیگر نشان داده اند که انواع خاصی از آجیل هم ممکن است با کاهش خطر سرطان مرتبط باشد.

به عنوان مثال، آجیل برزیلی سرشار از سلنیوم است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان ریه در افرادی که سطح سلنیوم پایینی دارند کمک کند.

به طور مشابه، یک آزمایش حیوانی نشان داده که تغذیه موش‌ها با گردو سرعت رشد سلول‌های سرطان سینه را تا 80 درصد کاهش می‌دهد و تعداد تومورها را تا 60 درصد کم می کند.

این نتایج نشان می دهد که افزودن یک وعده آجیل به رژیم غذایی در هر روز ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در آینده کاهش دهد.

7.     روغن زیتون

نوع تغذیه پیشگیری از سرطان
نوع تغذیه پیشگیری از سرطان

روغن زیتون سرشار از فواید سلامتی است، بنابراین جای تعجب نیست که یکی از اصلی ‌ترین مواد غذایی در رژیم های هفتگی است.

چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف بیشتر روغن زیتون ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند.

یک بررسی گسترده متشکل از 19 مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین مقدار روغن زیتون را مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان روغن زیتون را مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان دستگاه گوارش هستند.

تعویض روغن های دیگر در رژیم غذایی با روغن زیتون راهی ساده برای استفاده از مزایای سلامتی آن است. می توانید آن را روی سالاد و سبزیجات پخته بریزید یا سعی کنید از آن در مارینادهای گوشت، ماهی یا مرغ استفاده کنید.

مطالعات تخصصی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا