علائم، تشخیص و درمان سرطان متاستاز کبد

سرطان متاستاز کبد

سرطانی که در یک نقطه از بدن آغاز می شود و سپس به کبد سرایت می کند را سرطان متاستاز کبد می گویند. اصولا زمانی که از نام متاستاز پیش از عنوان استفاده می شود، به معنای آن است که سرطان در آن ناحیه در اثر سرایت کردن سلول های سرطانی از نایه ای دیگر شکل گرفته است. به سرطانی که از داخل خود کبد شروع می شود “سرطان اولیه کبد” می گویند. واقعیت این است که سرطان های متاستاز کبد بسیار شایع تر از سرطان های اولیه کبد هستند. در این مطلب از به آیند قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازم و در مورد درمان متاستاز کبد نیز با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان متاستاز کبد

شانس متاستاز کدام سرطان ها به کبد بیشتر است؟

بعضی از سرطان ها هستن شانس متاستاز کردنشان به کبد بیشتر از بقیه است. رایج ترین انواع سرطان ها که معمولا به کبد هم سرایت می کنند عبارتند از:

سلول های سرطانی می توانند به هر بخشی از کبد سرایت کنند. گاهی از اوقات تنها یک سرطان متاستاز کبد وجود دارد، در حالی که بیشتر مردم در هر دو قسمت کبد دچار سرطان متاستاز کبد می شوند.

علائم سرطان متاستاز کبد

سرطان متاستاز کبد در ابتدا ممکن است هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشد. چراکه کبد عضو بزرگی است و می تواند با وجود مبتلا به سرطان نیز به درستی کار خود را انجام دهد. بنابراین علامت های سرطان متاستاز کبد بسته به تعداد تومورهای متاستاز و جایگاه قرارگیری آنها در کبد می تواند متفاوت باشد. همچنین برخی از بیماری های دیگر هم هستند که علائمی مشابه سرطان متاستاز کبد دارند.

از این رو چنانچه علائم زیر را در خود مشاهده کردید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا وجود سرطان متاستاز کبد را در شما بررسی کند:

  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • تب
  • زردی پوست و چشم و ادرار تیره رنگ (یرقان)
  • خارش پوست
  • ناراحتی یا درد در شکم
  • تورم شکم ناشی از تجمع مایعات (آسیت)
  • ورم مچ پا

سرطان متاستاز کبد

تشخیص متاستاز کبد

تشخیص سرطان متاستاز کبد در واقع پروسه پیدا کردن علت بروز مشکلات سلامتی که بیمار به تازگی آنها را تجربه می کند. برای اینکه پزشک مطمئن شود بیمار به سرطان متاستاز کبد مبتلا هست یا خیر، معمولا تست ها  و آزمایشات مختلفی انجام می دهد. این آزمایشات می توانند به متخصص یا تیم درمان شما در انتخاب بهترین درمان متاستاز کبد کمک کنند.

آزمایش های رایج برای تشخیص سرطان متاستاز کبد عبارتند از:

  • بررسی سابقه سلامت و معاینه فیزیکی
  • آزمایش خون : تست خون میزان وجود برخی از مواد شیمیایی داخل خون را اندازه گیری می کند. این تست نشان می دهد که اعضای بدن چقدر خوب کار می کنند. همچنین برای پیدا کردن موارد غیرطبیعی هم مناسب است. تست های زیر مجموعه تست خون سرطان متاستاز کبد شامل تست عملکرد کبد، تست قند خون، تست انعقاد خون، تست تومور مارکر و CBC (شمارش خون کامل) می شود.
  • آزمایش های تصویر برداری : شامل سی‌تی اسکن، تصویربرداری با فراصوت، ام‌آر‌آی و پی‌ای‌تی.
  • آزمایش نمونه برداری : با استفاده از یک سوزن مخصوص بخشی از بافت کبد برداشته می شود تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

درمان متاستاز کبد

چنانچه به سرطان متاستاز کبد مبتلا باشید، تیم پزشکی یا پزشک متخصص درمانگر شما برنامه درمانی ویژه ای را تندارک خواهد دید. این برنامه درمانی متناسب با نیازمندی های شما بوده و معمولا ترکیبی از چند روش درمانی مختلف است. این درمان ها می توانند رشد سرطان متاستاز کبد را کنترل کرده و سرعت آن را کم کنند. اما به یاد داشته باشید که سرطان های متاستاز معمولا بدون جراحی هرگز به صورت کامل از بین نمی روند. بنابراین برنامه درمانی شما همچنین راهکارهایی را برای جلوگیری از بازگشت متاستاز کبد در نظر خواهد گرفت. به این روش ها، درمان های تکمیلی گفته می شود.

سرطان متاستاز کبد

در هنگام انتخاب روش های اصلی و مکمل درمان سرطان متاستاز کبد، باید مواد زیر در نظر گرفته شود:

  • سرطان از کجا شروع شده؟
  • سلولها و تومورهای سرطانی در کجای کبد قرار گرفته اند؟
  • چند تومور سرطانی داخل کبد هست؟
  • اندازه تومورهای سرطانی چقدر است؟
  • آیا سلول های این سرطان متاستاز کرده به دیگر بخش های بدن هم سرایت کرده اند؟
  • پیش از این درمان های سرطان را تجربه کرده اید یا خیر؟
  • کبد در حال حاضر چگونه کار می کند؟
  • ترجیح شما به عنوان بیمار کدام روش درمانی است؟

بر اساس معیارهای بالا، تیم پزشکی شما در مرکز به آیند، یکی از روش های درمانی زیر را انتخاب می کند:

شیمی درمانی متاستاز کبد

شیمی درمانی رایج ترین درمان برای متاستازهای کبدی است که برای کمک به توقف یا کند کردن سرعت رشد سرطان و تسکین علائم استفاده می شود. همچنین ممکن است از شیمی درمانی برای کوچک کردن اندازه تومور سرطانی استفاده شود تا امکان جراحی فراهم گردد. یا ممکن است از شیمی درمانی پس از جراحی، برای کاهش خطر عود و بازگشت سرطان استفاده شود. شیمی درمانی گاهی همراه با درمان های دیگر مانند درمان هدفمند مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان هدفمند متاستاز کبد

درمان هدفمند از داروهایی استفاده می ‌کند که مواد خاصی (مانند پروتئین‌ ها) را در سطح سلول ‌های سرطانی یا داخل سلول‌ های سرطانی پیدا کرده و به آنها می چسبند. این مواد باعث ارسال سیگنال هایی می شوند که به سلول ها می گویند رشد یا تقسیم شوند. داروهای درمان هدفمند، این مواد را مسدود می کنند تا از این طریق پیام های مربوط به رشد و گسترش سلول ‌های سرطانی متوقف کنند.

نوع داروهای درمان هدفمند مورد استفاده برای متاستاز کبد، بستگی به محل شروع سرطان دارد. از تارگت تراپی اغلب همراه با شیمی درمانی استفاده می شود.

عوارض جانبی درمان هدفمند نیز عمدتا به نوع و دوز دارو بستگی دارد. عوارض جانبی رایج شامل علائم شبه آنفولانزا و خستگی است. اکثر عوارض جانبی این درمان خود به خود از بین می روند یا قابل درمان هستند. اگر این عوارض جانبی یا موارد دیگر را تجربه می کنید که فکر می کنید ممکن است ناشی از درمان هدفمند باشد، به پزشک خود اطلاع دهید.

خوشبختان در ایران مراکز معدودی مانند به آیند هستند که خدمات تارگت تراپی را به بیماران ارائه می دهند.

ایمنی درمانی متاستاز کبد

ایمونوتراپی درمانی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند یا به سیستم ایمنی کمک می کند تا سرطان را پیدا کرده و به آن حمله کند. ایمونوتراپی می تواند به تنهایی به عنوان یک درمان مستقل انجام شود، اما اغلب در کنار سایر انواع درمان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می شود.

نوع داروی مورد استفاده در ایمونوتراپی به محل شروع سرطان بستگی دارد.

عوارض جانبی ایمونوتراپی عمدتا به نوع و دوز دارو بستگی دارد. عوارض جانبی رایج شامل علائم شبه آنفولانزا و خستگی است. اکثر عوارض جانبی ایمنی درمانی خود به خود از بین می روند یا قابل درمان هستند. اگر این عوارض جانبی یا موارد دیگری را تجربه می کنید که فکر می کنید ممکن است ناشی از ایمونوتراپی باشند، به پزشک خود اطلاع دهید.

مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند به لطف حضور دکتر امینه واقفی، از جمله معدود مراکز ایران است که خدمات ایمونوتراپی را به بیماران عزیز ارائه می کند.

سرطان متاستاز کبد

جراحی متاستاز کبد

از جراحی برای درمان متاستازهای کبدی تنها زمانی استفاده می شود که فقط یک یا چند ناحیه سرطانی پیدا شده باشد. طی جراحی بخشی از کبد که سلول های سرطانی به آن گسترش یافته اند برداشته می شود. از جراحی بیشتر در شرایطی استفاده می شود که سرطان کبد ناشی از متاستاز سرطان روده باشد.

پرتودرمانی متاستاز کبد

پرتودرمانی معمولا برای درمان متاستازهای کبدی استفاده نمی شود. این به این دلیل آن است که اشعه پرتو درمانی می تواند به کبد آسیب برساند (بیماری کبدی ناشی از تشعشع). البته در موارد نادر، ممکن است از تابش پرتوهای خارجی به کبد برای تسکین علائم استفاده شود.

هورمون تراپی متاستاز کبد

هورمون درمانی برای کند کردن یا توقف رشد برخی از انواع سلول های سرطانی که برای رشد به هورمون نیاز دارند، هورمون های خاصی را اضافه، مسدود یا حذف می کند.

مطالعات تخصصی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا