6 روش برای پیشگیری از سرطان روده | بهترین درمان، پیشگیری است

پیشگیری از سرطان روده
پیشگیری از سرطان روده

پیشگیری از سرطان روده

سرطان روده یکی از انواع رایج سرطان به شمار می رود. به عنوان مثال طبق تحقیقات انجام شده تقریبا از هر 25 شهروند آمریکایی 1 نفر در یکی از دوره های زندگی به سرطان روده مبتلا می شود. بنابراین آشنایی با روش های پیشگیری از سرطان روده می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. خوشبختانه راهکارهای عملی و مناسبی نیز برای پیشگیری از سرطان روده وجود دارند که در ادامه به 6 تا از بهترین های آنان اشاره می کنیم.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

اما پیش از پرداختن به روش های پیشگیری از سرطان روده، بهتر است ابتدا کمی با ویژگی ها و مشخصات این سرطان آشنا شوید.

سرطان روده

سرطان روده نوعی از سرطان است که از روده بزرگ شروع می شود. روده بزرگ بخشی از سیستم هاضمه بدن است.

سرطان روده بیشتر افراد بالغ و مسن سال را درگیر می کند، گرچه می تواند در هر سنی رخ بدهد. این سرطان معمولا در قالب یک توده غیرسرطانی خوش خیم کوچک به نام پولیپ در داخل روده بزرگ شکل می گیرد. بعد، با گذشت زمان همین پولیپ به سرطان روده تبدیل می شود.

سرطان روده
سرطان روده

این پولیپ ها می توانند کوچک باشند و علائم بسیار کمی از خود نشان بدهند. به همین خاطر است که پزشکان اغلب انجام تصویربرداری های منظم را برای کمک به پیشگیری از سرطان روده توصیه می کنند. چراکه انجام این آزمایشات می تواند به شناسایی زودهنگام پولیپ های روده و درمان آن، پیش از تبدیل شدن به توده سرطانی خطرناک کمک کند.

چنانچه به سرطان روده مبتلا شدید هم نگران نباشید. چراکه درمان های زیادی وجود دارند که می توانند به شما در کنترل علائم آن کمک کنند. روش هایی از جمله پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان های هدفمند و ایمونوتراپی می توانند سرطان روده را درمان کنند.

علائم سرطان روده

علائم و نشانه های سرطان روده عبارتند از:

  • تغییرات مداوم عادات ادراری، از جمله اسهال، یبوست یا تغییر در غلظت مدفوع
  • خونریزی مقعدی یا مدفوع خونی
  • ناراحتی های شکم دائمی، مانند گرفتگی شکم، باد معده یا شکم درد
  • احساس اینکه در هنگام ادرار و مدفوع شکمتان به طور کامل خالی نمی شود
  • ضعف یا خستگی مداوم
  • کاهش وزن بی دلیل

البته به یاد داشته باشید که بسیاری از افرادی که به سرطان روده مبتلا می شوند در مراحل اولیه هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. زمانی هم که علائم خودشان را نشان می دهند به احتمال زیاد متنوعند. نشانه های خطرناک سرطان روده به اندازه تومور سرطانی و جایگاهش در روده بزرگ بستگی دارند.

علائم سرطان روده
علائم سرطان روده

روش های پیشگیری از سرطان روده

همانطور که اشاره کرده بودیم، 6 راهکار بسیار مفید برای پیشگیری از سرطان روده وجود دارند که عبارتند از:

  1. غربالگری منظم سرطان روده. آزمایشات تصویربرداری، آزمایشاتی هستند که پیش از بروز علائم رشد سرطان، به دنبال آن می گردند. این آزمایشات می توانند زودتر از مراحل خطرناک، سرطان روده را شناسایی کنند. یعنی در مرحله ای که هنوز سرطان در استیج های اولیه بوده و درمانش آسانتر است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که بهتر است آزمایشات منظم تصویربردای و غربالگری سرطان روده از سن 45 سالگی آغاز شوند. علاوه بر اینها، تصویربرداری سرطان روده می تواند توده های پیش-سرطانی (پولیپ) را هم در روده شناسایی کند. پولیپ ها سرطانی نیستند، اما در طول زمان، سرطان روده اغلب از پولیپ های شروع می شود. برداشتن پولیپ های روده می تواند شانس ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. در مورد اینکه بهترین روش تصویربرداری برای شما کدام خواهد بود، با پزشک خود مشورت کنید.
  2. از میوه، سبزیجات و غلات کامل زیاد استفاده کنید. رژیم های غذایی که شامل حجم زیادی از میوه، سیبزیجات و غلات کامل هستند می توانند با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط باشند. همچنین کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت های فراوری شده (مانند سوسیس و کالباس) می تواند شانس ابتلا به سرطان روده را زیاد کند.
  3. مرتب ورزش کنید. اگر فعالیت فیزیکی زیادی ندارید، شانس شما برای ابتلا به سرطان روده بیشتر خواهد بود. فعال بودن می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید و موثر باشد.
  4. مراقب وزن خود باشید. داشتن وزن زیاد یا چاق بودن می تواند شانس ابتلا به سرطان روده، و بدتر از آن مردن در اثر این سرطان را زیادتر کند. مصرف غذاهای سالم تر و افزایش فعالیت فیزیکی می تواند در کنترل وزن به شما کمک کند.
  5. سیگار نکشید. افرادی که مدت زیادی سیگار می کشند در شانس بیشتری از ابتلا به سرطان روده و مردن در اثر آن قرار دارند. اگر سیگار می کشید بهتر است ذره ذره آن را ترک کنید.
  6. از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید. مصرف الکل رابطه مستقیم با ابتلا به سرطان روده دارد. به همین دلیل بهتر است برای پیشگیری از سرطان روده، مصرف مشروبات الکلی را قطع کنید.
پیشگیری از سرطان روده
پیشگیری از سرطان روده

تحقیقات نشان داده اند که عادات مربوط به رژیم غذایی، وزن و فعالیت های فیزیکی به شدت به ریسک ابتلا به سرطان روده مرتبط هستند. تغییر برخی از این عادات در سبک زندگی می تواند سخت باشد. اما انجام دادن این تغییرات می تواند شانس ابتلا به بسیاری از بیماری های خطرناک مانند انواع سرطان، بیماری های قلبی، دیابت و مخصوصا سرطان روده را کاهش دهد.

بهترین مرکز درمان سرطان روده

همانطور که اشاره کردیم راه های مختلفی برای درمان سرطان روده وجود دارند. و طبیعتا برای هرکدام از آنها هم یک متخصص وجود دارد. اما از کجا بفهمیم که برای درمان سرطان روده به متخصص شیمی درمانی مراجعه کنیم، یا یک متخصص پرتو درمانی یا یک متخصص دیگر؟

در چنین شرایطی مراکز درمانی می توانند بهترین گزینه پیش روی شما باشند.

پیشگیری از سرطان روده
پیشگیری از سرطان روده

گروه پزشکان به‌آیند، مجموعه ای متشکل از بهترین متخصصان حوزه های گوناگون سرطان است که در قالب یک کادر درمانی مجرب کنار هم جمع شده اند.

به‌آیند مجموعه ای است که انواع پزشکان متخصص در حوزه سرطان، از مرحله غربالگری تا درمان های تخصصی در آن فعالیت دارند. این پزشکان در قالب یک کادر درمانی، پرونده بیماران مبتلا به سرطان را بررسی می کنند و متناسب با شرایط و تست های انجام شده بهترین راه حل درمانی را انتخاب کرده و به بهترین نحو آن را برای شما انجام می دهند. خواه راه حل شما پرتو درمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا روش های دیگر باشد.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا