علائم، تشخیص و درمان متاستاز ریه

متاستاز ریه

متاستاز ریه یا سرطان ریه متاستاز، سرطانی است که در ریه آغاز شده و به بخش های دیگر بدن سرایت کرده است. زمانی که سرطان ریه به مرحله متاستاز می رسد، به معنای آن است که در گرید یا استیج نهایی قرار دارد و درمان کردن آن بسیار سخت است.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان ریه اغلب در مراحل اولیه خود هیچ علامتی ندارد. مطالعات سال 2010 نشان می ‌دهد که تقریباً در 39٪ از افراد مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک، سرطان وقتی تشخیص داده می شود که متاستاز کرده است.

سرطان ریه

“متاستاز” واژه ای است که به استیج یا گرید سرطان اشاره دارد، نه نوع آن. زمانی که سرطان طی متاستاز به اندام های دیگر بدن می رسد، نام آن تغییری نمی کند. به عنوان مثال سرطان ریه ای که به کبد سرایت کرده، سرطان ریه متاستاز نامیده می شود، نه سرطان کبد.

در این مقاله از به آیند قصد داریم بیشتر در مورد سرطان متاستاز ریه با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سرطان ریه متاستاز چیست؟

سرطان متاستاتیک، سرطانی است که از یک ناحیه بدن به ناحیه دیگر گسترش یافته. اگر استخوان های یک فرد مبتلا به سرطان ریه تحت تاثیر سرطان قرار بگیرد، ممکن است این سرطان از ریه ها به استخوان ها سرایت کرده باشد. به این بیماری، این سرطان ریه متاستاز می گویند.

یا اینکه ممکن است فرد مبتلا به سرطان ریه به سرطان جدیدی مبتلا شود که در استخوان ها شروع به شکل گیری می کند. در این صورت فرد مبتلا به سرطان ریه و سرطان استخوان خواهد بود.

سلول‌های متاستاز کرده سرطان ریه همان ویژگی‌های سلول‌ های سرطان ریه اصلی را دارند.

با این حال، گاهی اوقات پزشکان سرطان را قبل از گسترش یافتن آن تشخیص نمی ‌دهند و نمی‌ توان مشخص کرد که سرطان از کجا آغاز شده.

از طرف دیگر فرد ممکن است درمان موثری برای یک نوع سرطان تجربه کند، اما بعد سرطان دومی در جای دیگری از بدن ایجاد شود. چنین سرطانی متاستاتیک نیست.

در برخی موارد دیگر هم، فرد تحت درمان سرطان برای یک ناحیه قرار می گیرد و سپس سرطان او گسترش می یابد و پس از چندین سال متاستاز می کند. حتی اگر آزمایش‌ ها تومور اصلی را تشخیص ندهند، این اتفاق ممکن است بیفتد.

سرطان ریه ممکن است پس از درمان موفقیت آمیز دوباره در همان ریه ایجاد شود. به این سرطان، سرطان عود کننده ریه می گویند.

اگر سرطان در ریه دیگر (نیمه دیگر ریه) ایجاد شود، و اگر از نیمه قبلی ریه گسترش یافته باشد متاستاتیک است. هرچند ممکن است یک مورد جدید و جداگانه از سرطان ریه هم باشد!

نکته اینجاست که تشخیص علت و منشأ سرطان های متاستاز کرده دشوار است.

متاستاز ریه

علائم سرطان متاستاز ریه چیست؟

سرطان متاستاز کرده همیشه علائم ایجاد نمی کند. در صورت بروز علائم سرطان نیز، نوع این علامت ها به ناحیه آسیب دیده بدن بستگی دارد.

در زیر، در مورد مناطقی که سرطان ریه متاستاز معمولاً روی آنها تأثیر می گذارد و برخی از علائمی که ممکن است ایجاد کند اشاره می کنیم:

غدد فوق کلیوی

اگر سرطان ریه به غدد فوق کلیوی گسترش یافته باشد، معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر تومور بزرگ باشد، ممکن است باعث درد در کمر یا شکم شود.

اگر سرطان حداقل 90٪ هر دو غده را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند باعث نارسایی آدرنال شود که ممکن است منجر به از دست دادن اشتها، تب، ضعف، خستگی، تهوع، استفراغ و سایر علائم شود.

استخوان ها

حدود 30 الی 40 درصد از افراد مبتلا به سرطان پیشرفته ریه متاستاز به استخوان را تجربه می کنند. در این حالت درد علامت اصلی است و خطر شکستگی استخوان افزایش می یابد.

مغز

حدود 20 تا 35 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه سلولی غیرکوچک متاستاز سرطان به مغز را تجربه می کنند. سردرد، گیجی، خستگی، حالت تهوع و ضعف از علائم سرطان ریه متاستاز کرده به مغز هستند.

کبد

از دست دادن اشتها، حالت تهوع بعد از غذا خوردن و درد زیر دنده سمت راست می تواند نشان دهنده سرطان کبد یا سرطان ریه متاستاز کرده به کبد باشد. زردی یکی دیگر از علائم است. شامل زرد شدن پوست و سفیدی چشم.

غدد لنفاوی

بزرگ شدن غدد لنفاوی در زیر بغل، گردن و معده می تواند نشان دهنده گسترش سرطان ریه به این غده ها باشد.

البته شایان ذکر است که این غده ها در واکنش به سایر مسائل بهداشتی نیز متورم می شوند.

سرطان ریه متاستاز
سرطان ریه متاستاز

سرطان ریه متاستاز چگونه گسترش می یابد؟

اکثر سلول ها چرخه زندگی محدودی دارند. با مرگ آنها، سلول های جدید تشکیل می شوند. سرطان ریه زمانی ایجاد می شود که سلول های ریه به تکثیر خود ادامه می دهند، بدون اینکه بمیرند.

سلول های اضافی یک تومور را تشکیل می دهند. همانطور که این تومور رشد می کند، به فضای بیشتری نیاز دارد و شروع به گسترش به مناطق دیگر می کند. در این مرحله، سرطان متاستاز می کند.

سلول های سرطانی به دو صورت پخش می شوند. یا با ورود به بافت مجاور یا با جدا شدن از تومور و حرکت از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن.

سلول های سرطانی متاستاز کرده می توانند به روش های زیر گسترش پیدا کنند:

  • روی بافت مجاور یا داخل آن رشد کرده و تومور جدیدی را تشکیل دهند
  • از طریق دیواره رگ های خونی مجاور رشد کنند
  • داخل رگ های خونی متوقف شوند
  • باعث افزایش رشد رگ های خونی شوند که خون و اکسیژن اضافی را به تومور می رسانند

سرطان ریه متاستاز به کدام نواحی سرایت می کند؟

چنانچه سرطان ریه متاستاز کرده و به گسترش یابد، معمولا اندام های زیر را در بر می گیرد:

  • غدد فوق کلیوی
  • نیمه دیگر ریه
  • استخوان ها
  • مغز
  • کبد
  • غده های لنفاوی

سرطان ریه متاستاز کرده را چگونه تشخیص می دهند؟

آزمایش سرطان ریه متاستاز شامل چک کردن نواحی است که سرطان ریه معمولا به نها سرایت می کند.

تست های تشخیص سرطان متاستاز ریه عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • اسکن استخوان
  • تصویربرداری با اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی
  • سونوگرافی
سرطان ریه متاستاز
سرطان ریه متاستاز

درمان متاستاز ریه

درمان سرطان ریه ای که گسترش یافته، بر کنترل رشد و تسکین علائم تمرکز دارد. از بین بردن سرطانی که در سراسر بدن متاستاز کرده دشوار است.

گزینه های درمانی به نوع سرطان ریه، محل متاستاز آن، درمان های قبلی و سلامت کلی فرد بستگی دارد.

راه ها و روش های رایج درمان سرطان ریه متاستاز عبارتند از:

  • شیمی درمانی
  • درمان بیولوژیکی (شامل ایمونوتراپی و تارگت تراپی)
  • پرتو درمانی
  • لیزر درمانی، اگر بخشی از تومور کانال های هوا را مسدود کرده باشد
  • استفاده از داروها برای کنترل علائمی مانند درد

مطالعات تخصصی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا