پرتودرمانی سرطان کبد به چه صورت است؟

انواع سرطان کبدی

سرطان کبد سرطانی است که از سلول های کبد شما شروع می شود. کبد شما عضوی به اندازه تقریبی 22 سانتی متر است که در قسمت بالای سمت راست ناحیه شکم ، در زیر دیافراگم و بالای معده تان قرار دارد. هنوز درمان قطعی سرطان کشف نشده است. با این حال ، درمان های سرطان اولیه کبد به میزان (مرحله) بیماری و همچنین سن ، سلامت کلی و تنظیمات شخصی شما بستگی دارد. در صورت عدم امکان درمان های دیگر و یا موثر واقع نشدن آنها ، پرتودرمانی سرطان کبد ممکن است یک گزینه مفید باشد. برای سرطان کبد پیشرفته ، پرتو درمانی ممکن است به کنترل علائم کمک کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درباره سرطان کبد بیشتر بدانید.

 

پرتودرمانی سرطان کبد

رادیوتراپی سرطان کبد

در پرتودرمانی سرطان کبد از پرتو های پر انرژی (یا ذرات) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این روش درمانی برای برخی از بیمارانی که کبد شان در اثر بیماری هایی مانند هپاتیت یا سیروز آسیب دیده است ممکن است گزینه خوبی نباشد.

پرتو درمانی می تواند در درمان موارد زیر مفید باشد:

  • سرطان کبدی که با جراحی برطرف نشده است
  • سرطان کبدی که با ابلیشن یا آمبولیزاسیون قابل درمان نیست یا به این درمان ها پاسخ خوبی نداده است
  • سرطان کبدی که به مناطق دیگر مانند مغز یا استخوان گسترش یافته است (متاستاز کرده است)
  • افرادی که به دلیل سرطان های گسترده کبدی درد دارند
  • افرادی که دارای ترومبوس تومور (مجموعه ای از سلول های سرطانی کبد) هستند که ورید پورتال را مسدود کرده است

 

پرتودرمانی سرطان کبد چگونه انجام می شود و تعداد جلسات پرتو درمانی چقدر است؟

پرتو درمانی سرطان کبد

پرتودرمانی با پرتوی خارجی (EBRT) اشعه را از یک منبع خارج از بدن بر روی سرطان متمرکز می کند. پروسه پرتو درمانی سرطان کبد تقریباً شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس است ، با این تفاوت که پرتو درمانی قوی تر است. رادیوتراپی سرطان کبد بدون درد است. هر جلسه درمان فقط چند دقیقه طول می کشد ، اما با در نظر گرفتن زمان آماده شدن و انتقال شما به اتاق مخصوص معمولاً کمی بیشتر طول می کشد. در اکثر مواقع ، درمان های EBRT پرتودرمانی در سرطان کبد شامل دوزهای کمی از اشعه است که 5 روز در هفته و به مدت چند هفته انجام می شود.

اگرچه سلول های سرطانی کبد به اشعه حساس هستند ، اما هنگام برنامه ریزی درمانی احتیاط زیادی صورت می گیرد تا حتی الامکان به بافت طبیعی کبد آسیب نرسد. تکنیک های جدیدتر پرتو درمانی سرطان کبد ، مانند پرتودرمانی استریوتاکتیک بدن (SBRT) ، به پزشکان کمک می کند تومورهای کبدی را هدف قرار دهند در حالی که تاثیر اشعه بر بافت های سالم اطراف را کاهش می دهند. این امر منجر به موثرتر شدن و کاهش عوارض پرتو درمانی می شود. مانند پرتودرمانی استریوتاکتیک بدن اجازه می دهد تا درمان در مدت زمان کوتاهی نسبت به پرتودرمانی با پرتوی خارجی به پایان برسد. در این روش از پرتوهای بسیار متمرکز تابش دوز بالا که طی یک یا چند روز داده می شود استفاده می کند. اشعه ها از زوایای مختلف تومور را هدف قرار می دهند. برای متمرکز کردن دقیق اشعه ، فرد برای هر جلسه درمان در یک قاب مخصوص بدن طراحی شده قرار داده می شود. این نوع اشعه ممکن است در افرادی که سرطان های از نوع کوچک دارند و منتظر پیوند کبد هستند ، به کار برده شود.

قبل از جلسه پرتو درمانی

پیش از شروع درمان می توانید این انتظارات را داشته باشید:

  • ملاقات با انکولوژیست رادیوتراپی خود. پزشک سوابق پزشکی شما را بررسی می کند، معاینه فیزیکی انجام می دهد و آزمایشاتی را پیشنهاد می کند. همچنین شما می توانید در این ملاقات، با خطرات و مزایای بالقوه پرتودرمانی آشنا شوید. این فرصتی برای شماست که تمامی سوالات و نگرانی های خود را مطرح کنید.
  • رضایت نامه برای پرتودرمانی. در صورت انتخاب پرتودرمانی به عنوان گزینه درمان سرطان، تیم مراقبت های بهداشتی از شما می خواهند که فرم رضایت نامه را آگاهانه امضا کنید. امضای این سند به معنای این است که:
    • تیم درمان در مورد گزینه های درمانی تان اطلاعاتی به شما دادند.
    • خودتان انتخاب کرده اید که پرتودرمانی انجام دهید.
    • شما به پزشکان تان اجازه می دهید تا معالجه خود را انجام دهند.
    • درک کرده اید که این درمان تضمین کننده نتایج مورد نظر نمی باشد.
  • شبیه سازی و برنامه ریزی درمان. اولین جلسه پرتودرمانی، شبیه سازی است. این یک تمرین بدون ارائه پرتودرمانی است. تیم پزشکی از اسکن های تصویربرداری برای شناسایی محل تومور استفاده خواهد کرد. اسکن ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
    • اسکن توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن (CT)
    • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
    • اشعه ایکس

بسته به ناحیه تحت درمان، ممکن است یک علامت کوچک روی پوست تان زده شود. این به اعضای تیم کمک می کند تا پرتو تابش را به سمت تومور هدایت کنند.

همچنین ممکن است توسط یک وسیله در وضعیت بی حرکتی قرار بگیرید. این می تواند شامل استفاده از:

  • نوار
  • اسفنج های فومی
  • تکیه گاه های سر
  • قالب
  • پلاستر

این موارد به شما کمک می کند تا در طول درمان در یک پوزیشن ثابت باقی بمانید.

برای پرتودرمانی سر یا گردن، ممکن است ماسک ترموپلاستیک به شما داده شود. این یک ماسک مش است که روی صورت شما قرار داده و به میز فیکس می شود. این وسیله به آرامی سر شما را در جای خود نگه می دارد.

تیم انکولوژی رادیوتراپی به راحتی شما بسیار اهمیت می دهد. با تیم صحبت کنید تا پوزیشنی راحت برای درمان پیدا کنید. اگر به دلیل عدم حرکت بر روی دستگاه، دچار اضطراب شدید، به تکنسین اطلاع دهید. پزشک می تواند برای افزایش آرامش شما دارو تجویز کند.

پس از شبیه سازی، تیم پزشکی اطلاعات شما را بررسی می کند و یک برنامه درمانی طراحی می کنند. نرم افزار رایانه ای در تدوین این برنامه به تیم کمک می کند.

رادیوآمبولیزاسیون

در درمان آمبولیزاسیون برای سرطان کبد ، تومورهای کبدی با تزریق مهره های کوچک رادیواکتیو به شریان کبدی قابل درمان هستند. سپس این مهره ها در کبد نزدیک تومور قرار می گیرند و مقدار کمی اشعه را که تنها در یک مسافت کوتاه طی می شود ، ارائه می دهند.

 

عوارض پرتو درمانی برای سرطان کبد

رادیو دارو سرطان کبد

برخی از شایع ترین عوارض جانبی پرتودرمانی سرطان کبد عبارتند از:

  • تغییرات پوستی در نواحی تحت تابش ، از قرمزی گرفته تا تاول و پوسته پوسته شدن
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها

این اثرات معمولاً طی چند هفته پس از پایان درمان از بین می روند.

یکی از جدی ترین عوارض پرتودرمانی در سرطان کبد ، بیماری کبدی ناشی از اشعه (RILD) است. این عارضه معمولاً 3 تا 4 ماه پس از درمان اتفاق می افتد و به طور معمول تنها یک بازه زمانی مشخص طول می کشد ، اما در برخی موارد می تواند کشنده باشد. علائم و نشانه هایی که با بیماری کبدی ناشی از اشعه مشاهده می شود می تواند شامل نتایج غیر طبیعی آزمایش های خون کبد ، بزرگ شدن کبد و طحال ، آب ‌آوردگی شکم یا آسیت (تجمع مایعات در شکم) و زردی باشد. از پزشک خود در مورد این که بروز چه عوارض جانبی ای را می توانید انتظار داشته باشید و چگونه می توانید از بروز آنها پیشگیری کنید یا آنها را تسکین دهید ، سوال کنید.

 

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران | بهترین دکتر پرتو درمانی تهران

دکتر احسان کرباسی

خوشبختانه این افتخار را داریم که یکی از بهترین مراکز درمان سرطان و بهترین مراکز پرتو درمانی در تهران را به شما معرفی کنیم. این مرکز پرتو درمان مجهز به بهترین دستگاه پرتو درمانی تهران است. همچنین این مرکز معتبرترین و با تجربه ترین متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز برخوردار است که راه را برای درمان شما کوتاه می کند.

جهت ارتباط با بهترین مرکز پرتو درمانی تهران لطفاً کلیک کنید.

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.cancer.org/cancer/liver-cancer/treating/radiation-therapy.html#:~:text=Radiation%20therapy%20uses%20high%2Denergy,cannot%20be%20removed%20by%20surgery” newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا