تست BRCA برای سرطان سینه و تخمدان

تست BRCA برای سرطان سینه و تخمدان

تست BRCA به عنوان یکی از تست‌ های ژنتیک سرطان ارثی، در واقع یک نوع آزمایش خون است که از تحلیل DNA برای شناسایی تغییرات آسیب‌زا در یک یا هردو ژن سرطان‌زای BRCA1 و BRCA2 استفاده می‌کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

تست BRCA چیست؟

افرادی که جهش‌ های ژنتیکی در این ژن ها را به ارث می برند در مقایسه با عموم مردم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان قرار دارند.

تست BRCA از کسانی گرفته می شود که با توجه به سابقه شخصی یا خانوادگی از سرطان، احتمال دارد جهش های ژنتیکی ارثی مربوط به سرطان سینه یا سرطان تخمدان را در بدن خود داشته باشند. بهتر است بدانید که تست BRCA به طور معمول بر روی افرادی که در خطر متوسط ​​از ابتلا به سرطان سینه و تخمدان هستند، انجام نمی شود.

تست BRCA
تست BRCA

دقت تست ژنتیک سرطان

البته بهتر است بدانید که نتایج آزمایش های ژنتیک سرطان همیشه واضح و دقیق نیست. بنابراین مثبت شدن نتیجه این آزمایش تنها به این معنی است که شما حامل یک جهش ژنتیکی هستید که خطر ابتلا به سرطان در شما را افزایش می دهد، نه اینکه الزاما به سرطان مبتلا باشید یا بشوید. در صورت مثبت بودن نتیجه  می توانید با پزشک خود برای مدیریت خطر و ریسک ابتلا به سرطان همکاری کنید.

از طرف دیگر منفی شدن نتیجه آزمایش نیز ممکن است به این معنی باشد که شما جهش ژنتیکی سرطان زا را در بدن خود ندارید یا ممکن است دچار جهش ژنتیکی باشید که پزشکان هنوز آن را کشف نکرده اند. تست BRCA همچنین می تواند موجب پیدا شدن جهش های ژنتیکی شود که پزشکان چیز زیادی از آنها نمی دانند.

با این شرایط هیچوقت کاملا واضح و روشن نیست که نتیجه این آزمایش تا چه حد می تواند خطر ابتلای شما به سرطان را در آینده پیش بینی کند. ولی به هر شکل بهترین راهکار تشخیصی است که پیش روی شما قرار دارد.

اکثر افرادی که این آزمایش را انجام می دهند در جلسات مشاوره با پزشک هم شرکت می کنند. مشاوره ژنتیک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که نتایج این تست دقیقا چه معنایی دارد و نشان دهنده چه وضعیت از سلامت بدن شماست. مشاوره ژنتیک سرطان همچنین به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا انجام این تست یا آزمایشات بیشتر برای شما مناسب است یا خیر، و اگر اینطور است دقیقا باید تحت چه تست هایی قرار بگیرید؟

تست BRCA
تست BRCA

دلیل انجام تست BRCA

تست ژنتیک BRCA یک نوع آزمایش خون است که برای تعیین تغییرات یا جهش های ژنتیکی در DNA فرد انجام می شود. جهش هایی که می توانند مخصوصا خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را بالا ببرند. اکثر این جهش های ژنتیکی ارثی هستند و فقط هم به سرطان سینه یا تخمدان محدود نمی شوند. تست BRCA می تواند ریسک ابتلا به سرطان های زیر را در شما بررسی کند:

اگر جهش ژنتیکی مورد نظر در بدن شما پیدا شد، پزشک متخصص در مدیریت علائم و کنترل ریسک ابتلا به شما کمک می کند.

چه کسانی باید تست BRCA انجام دهند؟

اگر ژن جهش یافته ای که خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهد داشته باشید، خطر ابتلای شما به این سرطان ها نیز زیاد خواهد بود. افرادی که شرایط زیر را داشته باشند گزینه های مناسبی برای انجام تست ژنتیک سرطان  BRCA هستند:

آزمایش BRCA
آزمایش BRCA
  • سابقه شخصی سرطان سینه که قبل از 45 سالگی تشخیص داده شده است
  • سابقه شخصی سرطان سینه که قبل از 50 سالگی تشخیص داده شده باشد و سابقه ابتلای مجدد یکی از بستگان نزدیک به سرطان پستان
  • سابقه خانوادگی نامعلوم و نامشخص
  • سابقه شخصی سرطان سینه سه گانه منفی که در سن 60 سالگی یا کمتر تشخیص داده شده است
  • سابقه شخصی دو یا چند نوع سرطان
  • سابقه شخصی سرطان تخمدان
  • سابقه شخصی سرطان سینه مردانه
  • سابقه شخصی یا خانوادگی از ابتلا به سرطان پستان، تخمدان، پروستات یا پانکرانسی که قبل از 50 سالگی تشخیص داده شده است
  • سابقه شخصی سرطان پروستات یا سرطان پانکراس
  • داشتن دو یا چند نفرد از فامیل که مبتلا به سرطان های مرتبط با BRCA بوده یا هستند
  • سابقه سرطان سینه در سنین پایین در دو یا چند خویشاوند خونی مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزندان شما
  • سابقه خانوادگی از جهش شناخته شده BRCA1 یا BRCA2

در حالت ایده آل، در خانواده ای که ممکن است دارای جهش ژنتیکی باشند، یکی از اعضای خانواده که سرطان سینه یا تخمدان دارد ابتدا آزمایش ژن BRCA را انجام می دهد. اگر این فرد ناقل جهش ژنتیکی BRCA نباشد، سایر اعضای خانواده احتمالا نیازی به انجام این تست نخواهند داشت. با این حال، ممکن است آزمایش‌ های ژنتیکی دیگری نیز لازم به انجام باشند. یک مشاور ژنتیک می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که چه تست های ژنتیکی دیگری به درد شما خواهند خورد.

دیگر ژن های سرطان سینه

محققان جهش های ژنتیکی زیادی را کشف کرده اند که می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. پزشک شما ممکن است بر اساس سابقه خانوادگی، تست این ژن ها را هم برای شما تجویز کند.

آزمایش BRCA
آزمایش BRCA

ریسک های تست BRCA

تست ژنتیکی BRCA هیچ خطری برای شما ندارد. البته به جز ریسک های جزئی و موقتی مانند سبکی سر، خونریزی یا کبودی که البته به فرآیند خونگیری مرتبط هستند و در سایر آزمایش های خون نیز رایجند. سایر پیامدهای مربوط به آزمایش ژنتیکی BRCA شامل پیامدهای عاطفی، مالی، پزشکی و اجتماعی مربوط به نتیجه آزمایش می شود.

اگر نتیجه تست BRCA سرطان شما مثبت باشد ممکن است با پدیده های زیر روبرو شوید:

  • احساس اضطراب، عصبانیت، غم یا افسردگی
  • نگرانی در مورد تصمیمات احتمالی بیمه
  • به خطر افتادن روابط خانوادگی به دلیل به دلیل فهمیدن ارثی بودن سرطان
  • تصمیمات دشوار برای اقدامات پیشگیرانه که پیامدهای طولانی مدتی دارند
  • احساس اینکه به سرطان مبتلا خواهید شد
ریسک های تست BRCA
ریسک های تست BRCA

از طرف دیگر اگر نتیجه تست جهش ژنتیکی BRCA شما منفی باشد ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • احساس گناه از اینکه ممکن است در خانواده شما تنها کسی باشید که از این سرطان مصون مانده است اما ممکن است عزیزان شما به آن دچار شوند.
  • عدم اطمینان از درستی نتیجه تست و نگرانی دائمی که مانند خوره به جان شما می افتد

نتیجه تست BRCA هرچه که باشد، مشاور ژنتیک سرطان می تواند به شما در مدیریت واکنش به آن کمک کند.

بهترن مرکز تست ژنتیک سرطان

مراکز تخصصی تشخیص و درمان سرطان می توانند به خوبی تست های ژنتیکی سرطان را برای شما انجام دهند. مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند، به لطف حضور دکتر امینه واقفی، متخصص ژنتیک سرطان، خدمات آزمایش های ژنتیکی، مشاوره ژنتیک و در صورت نیاز، درمان سرطان را به شما ارائه می دهد.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا