سرطان غدد لنفاوی یا لنفوم چیست؟

سرطان غدد لنفاوی چقدر خطرناک است و چیست؟

سرطان غدد لنفاوی

بر اساس تعریف مایوکلینیک ، لنفوم یا لنفوما (سرطان غدد لنفاوی به انگلیسی Lymphoma) نوعی سرطان است که در سیستم لنفاوی که بخشی از شبکه مقابله با میکروب در بدن به شمار می رود شکل می گیرد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سیستم لنفاوی از غدد لنفاوی ، طحال ، غده تیموس و مغز استخوان تشکیل می شود. سرطان غدد لنفاوی می تواند تمام آن نواحی و همچنین سایر اعضای بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

انواع مختلفی لنفوم وجود دارد. زیر گروه های اصلی عبارتند از:

این که چه روش درمانی برای سرطان غدد لنفاوی برای شما مناسب تر است به نوع لنفوم و شدت آن بستگی دارد. درمان لنفوم ممکن است شامل شیمی درمانی ، داروهای ایمونوتراپی ، پرتو درمانی ، پیوند مغز استخوان یا ترکیبی از این موراد باشد.

 جدیدترین اخبار درمان سرطان

غده های لنفاوی چه کاری در بدن انجام می دهند؟

عروق لنفاوی، مایع لنفاوی را از طریق غده های لنفاوی در بدن پخش می کنند. غده های لنفاوی ساختارهای کوچکی هستند که مانند فیلتری برای مواد خارجی، مانند سلول های سرطانی و عفونت ها عمل می کنند. این غده ها حاوی سلول های ایمنی هستند که به مبارزه علیه عفونت ها کمک می کنند، و این کار را از طریق حمله و نابود کردن جرم های مختلفی که در مایع لنفاوی وجود دارند انجام می دهند. غده های لنفاوی در بخش های مختلف و زیادی از بدن وجود دارند. از جمله در گردن، زیربغل، قفسه سینه، شکم و کشاله ران.

صدها غده لنفاوی در بدن وجود دارند که هرکدام مایع لنفاوی و موادی که در مسیر عروق خونی در آن می ریزند را فیلتر می کنند. به عنوان مثال، مایع لنفاوی جریان یافته از انگشتان، خودش را به قفسه سینه می رساند و به جریان مایع لنفاوی بازوها می پیوندد. این مایع در غده های لنفاوی آرنج یا آنهایی که زیر بازو قرار دارند فیلتر می شود. از طرف دیگر مایع لنفاوی سر، جمجمه و صورت از مسیر غده های لنفاوی موجود در گردن می گذرند. برخی از غده های لنفاوی در عمق بدن قرار دارند، مانند غده های میان ریه یا دور روده که مایع های لنفاوی این نواحی را فیلتر می کنند.

سرطان غدد لنفاوی
سرطان غدد لنفاوی

ورم غده های لنفاوی

زمانی که مشکلی مانند عفونت، جراحت یا سرطان در بدن وجود داشته باشد، غده های لنفاوی ناحیه آسیب دیده ممکن است ورم کنند یا بزرگ شوند. چراکه در حال فعالیت برای فیلتر کردن سلول های غیرمتعارف هستند. غده های لنفاوی ورم کرده به شما این علامت را می دهند که چیزی در بدن درست کار نمی کند، اما این علائم دیگر و مشخص تر هستند که اصل مشکل را نشان می دهند. برای مثال، ورم غده های لنفاوی نزدیک گوش به علاوه گوش درد و تب نشانی از آن هستند که ممکن است شما به عفونت گوش یا سرما خوردگی دچار شده باشید.

برخی از نواحی بدن مانند گردن، کشاله ران و زیربغل هستند که به صورت کلی غده های لنفاوی بزرگی دارند. در بیشتر موارد، تنها غده های لنفاوی یکی از نواحی ورم می کنند. زمانی که غده های لنفاوی بیشتر از یک ناحیه ورم کنند به آن لنفادوپاتی عمومی می گویند. برخی از عفونت ها هم مانند گلودرد استرپتوکوکی و آبله مرغان، عفونت ناشی از استفاده برخی از داروها، بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن و سرطان هایی مانند لنفوم و لوسمی می توانند موجب این ورم های چندگانه بشوند. پزشک درمانگر شما به علامت هایی بیشتر از ورم غدد لنفاوی احتیاج دارد تا بتواند به اصل مشکل پی ببرد.

نکته : ورم غدد لنفاوی اغلب ناشی از بیماری های دیگری به جز سرطان هستند.

سرطان چطور به غده های لنفاوی می رسد؟

سرطان می تواند از آنجایی که آغاز شده است به نواحی دیگر بدن هم سرایت کند.

زمانی که سلول های سرطانی از تومور اصلی خود جدا می شوند، می توانند از طریق جریان خون یا سیستم لنفای بدن به نواحی دیگر بدن هم بروند. چنانچه این سلول ها از طریق سیستم لنفاوی جا به جا شوند، سلول های سرطانی می توانند وارد غده های لنفاوی هم بشوند. بیشتر سلول های سرطانی فرار کرده، یا می میرند یا قبل از اینکه بتوانند در جایی دیگر شروع به رشد و تکثیر کنند کشته می شوند. اما همیشه ممکن است یک یا دو سلول بتوانند فرار کنند و در مکان های جدید جاگیر شوند، رشد کنند و تومورهای جدید درست کنند. به شیوع و سرایت سرطان به بخش های دیگر بدن متاستاز می گویند.

زمانی که سرطان به غده های لنفاوی سرایت کند، اغلب وارد غده های لنفاوی نزدیک ناحیه تومور سرطانی می شود. اینها غده های لنفاوی هستند که بیشترین فعالیت ضد سرطان را انجام می دهند تا بتوانند سلول های سرطانی را فیلتر کنند و آنها را بکشند.

انواع لنفوما چیست

سرطان غدد لنفاوی زیر بغل
  1. لوسمی لنفوسیتی مزمن
  2. لنفوم پوستی سلول B (B-cell)
  3. لنفوم پوستی سلول T (T-cell)
  4. لنفوم هوچکین (بیماری هوچکین)
  5. لنفوم غیر هوچکین
  6. ماکروگلوبولینمی والدنشتروم

 

علائم سرطان غدد لنفاوی

سرطان غدد لنفاوی گردن

علائم و نشانه های لنفوم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم بدون درد غدد لنفاوی گردن ، زیر بغل یا کشاله ران شما (سرطان غدد لنفاوی گردن ، سرطان غدد لنفاوی زیر بغل یا سرطان غدد لنفاوی کشاله ران)
  • خستگی مداوم
  • تب
  • تعریق شبانه
  • تنگی نفس
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خارش پوست

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر علائم و نشانه های مداومی دارید که شما را نگران می کند با پزشک خود وقت ملاقات بگذارید.

سرطان غدد لنفاوی ریه

 

علل سرطان غدد لنفاوی

درمان سرطان غدد لنفاوی گردن

هنوز پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی منجر به بروز لنفوم می شود. اما آنچه مسلم است این است که این وضعیت زمانی شروع می شود که یکی از گلبول های مبارز سفید خون که با نام لنفوسیت شناخته می شود ، دچار جهش ژنتیکی شود. این جهش به سلول می گوید که به سرعت تکثیر شود و در نتیجه باعث می شود بسیاری از لنفوسیت های بیمار به تکثیر خود ادامه دهند.

سرطان غدد لنفاوی زیر بغل

این جهش همچنین به سلول ها این امکان را می دهد تا در هنگام مرگ سلول های طبیعی دیگر زنده بمانند. این باعث می شود تعداد زیادی لنفوسیت بیمار و بی اثر در غدد لنفاوی شما تجمع یافته و باعث تورم غدد لنفاوی ، طحال و کبد شود.

 

ریسک فاکتورها یا عوامل خطر

آزمایش خون برای سرطان غدد لنفاوی

عواملی که می توانند خطر ابتلا به لنفوم را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن شما. برخی از انواع لنفوم بیشتر در بزرگسالان جوان دیده می شود ، در حالی که برخی دیگر اغلب در افراد بالای 55 سال تشخیص داده می شوند.
  • مرد بودن. مردان کمی بیشتر از زنان به لنفوم مبتلا می شوند.
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن. لنفوم بیشتر در افراد مبتلا به بیماری های سیستم ایمنی یا در افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند ، بیشتر دیده می شود.
  • بروز عفونت های خاص. برخی از عفونت ها با افزایش خطر ابتلا به لنفوم همراه هستند ، از جمله ویروس Epstein-Barr و عفونت هلیکوباکتر پیلوری.

 

تشخیص سرطان غدد لنفاوی

آیا سرطان غدد لنفاوی کشنده است

آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص لنفوم مورد استفاده قرار می گرد شامل موارد زیر است:

  • معاینه بدنی. پزشک شما تورم غدد لنفاوی از جمله گردن ، زیر بغل و کشاله ران و همچنین تورم طحال یا کبد را بررسی می کند.
  • برداشتن گره لنفاوی برای آزمایش. پزشک شما ممکن است یک روش بیوپسی از غدد لنفاوی را برای برداشتن تمام یا بخشی از غدد لنفاوی برای آزمایش آزمایشگاهی توصیه کند. آزمایش های پیشرفته می تواند وجود سلول های لنفوم و مشخص شدن انواع سلول ها را تعیین کند.
  • آزمایش خون برای سرطان غدد لنفاوی. آزمایش خون برای شمارش تعداد سلولهای نمونه خون شما می تواند سرنخ تشخیص پزشک را به شما بدهد.
  • برداشتن نمونه ای از مغز استخوان برای آزمایش. روش آسپیراسیون و بیوپسی مغز استخوان شامل قرار دادن یک سوزن در استخوان ران شما برای برداشتن نمونه ای از مغز استخوان است. نمونه مورد بررسی قرار می گیرد تا سلولهای لنفوم جستجو شود.
  • تست های تصویربرداری. پزشک شما ممکن است آزمایشات تصویربرداری را برای یافتن علائم لنفوم در سایر مناطق بدن توصیه کند. آزمایشات ممکن است شامل CT ، MRI و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) باشد.

بسته به شرایط شما ممکن است از آزمایشات و روش های دیگری استفاده شود.

انواع مختلفی لنفوم وجود دارد و دانستن این که دقیقاً به کدام نوع مبتلا هستید ، در تهیه یک برنامه درمانی موثر بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهد که بررسی نمونه بیوپسی توسط یک آسیب شناس متخصص ، احتمال تشخیص دقیق را بهبود می بخشد.

درجه بندی سرطان غدد لنفاوی

مرحله بندی سرطان نقش مهمی در درمان سرطان غدد لنفاوی نحوه دارند. درجه بندی سرطان غدد لنفاوی برای تعیین محل سرطان و میزان پیشرفت آن، لازم است. از اینرو انتخاب گزینه درمانی به مرحله سرطان بستگی دارد.

هنگامی که تیم پزشکی شما محل اصلی سرطان را تشخیص دادند، غدد لنفاوی اطراف را بررسی می کنند تا میزان انتشار آن مشخص شود. وقتی هیچ سرطانی در غدد لنفاوی وجود نداشته باشد، مقدار N برابر 0 در نظر گرفته می شود. معمولاً هرچه مرحله سرطان پایین تر باشد، درمان آن آسان تر است.

 

درمان سرطان لنفوم

درمان قطعی سرطان لنفوم هنوز اثبات نشده است. و این که کدام یک از روش های درمانی لنفوم برای شما مناسب هستند ، به نوع و مرحله بیماری ، سلامت کلی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. هدف از درمان نابودی هر چه بیشتر سلول های سرطانی و بهبودی بیماری است.

رادیوتراپی در لنفوم هوچکین و غیر هوچکین

درمان های لنفوم شامل موارد زیر است:

  • نظارت فعال. برخی از اشکال لنفوم رشد بسیار کندی دارند. شما و پزشک ممکن است تصمیم بگیرید که صبر کنید تا لنفوم خود را درمان کند ، درصورتی که علائم و نشانه هایی ایجاد کند که در فعالیت های روزمره شما تداخل ایجاد کند. تا آن زمان ، ممکن است آزمایش های دوره ای برای نظارت بر وضعیت خود انجام دهید.
  • شیمی درمانی. در شیمی درمانی از داروهایی برای از بین بردن سلولهای سریع رشد مانند سلول های سرطانی استفاده می شود. داروها معمولاً از طریق ورید تجویز می شوند ، اما بسته به داروهای خاصی که دریافت می کنید می توانند به صورت قرص نیز مصرف شوند.

عوارض شیمی درمانی سرطان غدد لنفاوی

  • پرتو درمانی. در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.
  • پیوند مغز استخوان. پیوند مغز استخوان که به آن پیوند سلول های بنیادی نیز گفته می شود ، شامل استفاده از مقادیر بالای شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرکوب مغز استخوان شما است. سپس سلول های بنیادی مغز استخوان سالم از بدن یا اهدا کننده در خون شما تزریق می شود و در آنجا به استخوان ها منتقل می شوند و مغز استخوان شما را بازسازی می کنند.
  • سایر درمان ها. سایر داروهایی که برای درمان لنفوم استفاده می شوند شامل داروهای هدفمندی هستند که بر روی ناهنجاری های خاص در سلول های سرطانی شما تمرکز دارند. داروهای ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن شما برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. یک درمان تخصصی به نام گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) -T سلول سلول های T بدن را در برابر میکروب مبارزه می کند ، آنها را برای مقابله با سرطان مهندسی می کند و دوباره به بدن شما تزریق می کند.

کارتی سل تراپی آخرین درمان سرطان در جهان

 

طب جایگزین: درمان گیاهی سرطان غدد لنفاوی

درمان گیاهی سرطان غدد لنفاوی

هیچ مکمل دیگری برای درمان لنفوم به ویژه سرطان غدد لنفاوی بدخیم یافت نشده است. اما داروی یکپارچه ممکن است به شما کمک کند تا با استرس تشخیص سرطان و عوارض جانبی درمان سرطان کنار بیایید.

با پزشک خود در مورد گزینه های خود صحبت کنید ، از جمله:

 

مقابله و پشتیبانی

اطلاع از اینکه به لنفوم تشخیص داده شده اید می تواند سخت و طاقت فرسا باشد. با گذشت زمان روش هایی برای کنار آمدن با استرس و عدم اطمینان نسبت به سرطان پیدا خواهید کرد. تا آن زمان ، ممکن است موارد زیر به شما کمک کنند:

  • در مورد لنفوم اطلاعات کسب کنید. اگر می خواهید درباره لنفوم خود بیشتر بدانید ، از پزشک در مورد جزئیات سرطان تان نوع ، مرحله و پیش آگهی پرس و جو کنید. منابع خوبی از اطلاعات به روز در مورد گزینه های درمانی خود بخواهید. دانستن بیشتر در مورد سرطان و گزینه های ممکن به شما کمک می کند در هنگام تصمیم گیری در مورد درمان اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.
  • به دوستان و خانواده خود نزدیکتر شوید. دوستان و خانواده می توانند شما را از نظر عاطفی حمایت کنند و پشتیبانی عملی موردنیاز شما را نیز فراهم کنند مانند کمک به مراقبت از خانه در صورت بستری بودن در بیمارستان.
  • کسی را پیدا کنید که با او صحبت کنید. شنونده خوبی پیدا کنید که بتوانید با او درباره امیدها و ترس های خود صحبت کنید. این ممکن است یک دوست یا یکی از اعضای خانواده باشد. نگرانی و درک یک مشاور ، مددکار اجتماعی پزشکی ، روحانی یا گروه پشتیبانی سرطان نیز ممکن است مفید باشد. از پزشک خود در مورد گروه های پشتیبانی منطقه خود سوال کنید. همچنین ممکن است با یک سازمان سرطانی مانند انستیتوی ملی سرطان یا انجمن لوسمی و لنفوم تماس بگیرید.

 

آماده شدن برای جلسه ملاقات با پزشک

اگر علائم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند از پزشک مراقبت های اولیه خود وقت بگیرید. اگر پزشک عمومی تان به وجود لنفوم مشکوک باشد ، ممکن است شما را به پزشک متخصص در بیماری هایی که سلول های خون را تحت تأثیر قرار می دهند (متخصص خون) ارجاع دهد.

از آنجا که جلسات ملاقات با پزشک می توانند مختصر باشند و از آنجا که اغلب زمینه های متعددی برای پوشش وجود دارد ، خوب است که از قبل آماده باشید. در اینجا برخی از اطلاعات برای کمک به شما در آماده شدن ، و انتظاراتی که از پزشک دارید ، آورده شده است.

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • از هرگونه محدودیت قبل از قرار ملاقات آگاه باشید. در زمان تعیین وقت ، حتماً سوال کنید که آیا کاری لازم است که از قبل انجام دهید ، مانند محدود کردن رژیم غذایی.
  • علائمی را که تجربه می کنید بنویسید ، حتی علائمی که به نظر می رسد ارتباطی با دلیل قرار ملاقات ندارند.
  • اطلاعات شخصی کلیدی ، از جمله استرس های عمده یا تغییرات اخیر زندگی تان را بنویسید.
  • فهرستی از تمام داروها ، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
  • به همراه بردن یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را در نظر بگیرید. گاهی اوقات ممکن است به خاطر سپردن تمام اطلاعات ارائه شده از سوی پزشک در هنگام قرار ملاقات دشوار باشد. شخصی که شما را همراهی می کند ممکن است چیزی را یادآوری کند که شما فراموش کرده اید.
  • سوالات خود را برای پرسیدن از پزشک یادداشت کنید.

زمان ملاقات شما با پزشک محدود است ، بنابراین تهیه فهرستی از سوالات می تواند به شما کمک کند تا از وقت خود نهایت استفاده را ببرید. در صورت اتمام وقت ملاقات ، سوالات خود را از مهمترین تا کم اهمیت ترین لیست کنید. در مورد سرطان خون ، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

  • آیا من لنفوم دارم؟
  • چه نوع لنفومی دارم؟
  • لنفوم من در چه مرحله ای است؟
  • آیا سرطان غدد لنفاوی بدخیم و تهاجمی است یا لنفوم خوش خیم است و رشد کندی دارد؟
  • آیا سرطان غدد لنفاوی کشنده است ؟
  • آیا به آزمایشات بیشتری احتیاج دارم؟
  • آیا به درمان نیاز خواهم داشت؟
  • گزینه های درمان من چه هستند؟
  • عوارض جانبی بالقوه هر درمان چیست؟
  • درمان چه تاثیری بر زندگی روزمره من دارد؟ آیا می توانم به کار خود ادامه دهم؟
  • چه مدت درمان ادامه خواهد داشت؟
  • آیا درمانی وجود دارد که به نظر من برای من بهترین باشد؟
  • اگر یکی از نزدیکان تان در شرایط من باشد ، چه توصیه ای به آن شخص می کنید؟
  • آیا باید به یک متخصص لنفوم مراجعه کنم؟ هزینه های درمان چقدر است و آیا بیمه آن را پوشش می دهد؟
  • آیا بروشور یا مواد چاپی دیگری دارید که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

علاوه بر سوالاتی که برای پرسیدن از پزشک خود آماده کرده اید ، در هنگام قرار ملاقات خود از پرسیدن سوالات دیگر دریغ نکنید.

آنچه از پزشک انتظار می رود

پزشک نیز احتمالاً تعدادی سوال از شما می پرسد. آماده بودن برای پاسخ دادن به آنها ممکن است زمان بیشتری را برای پوشش سایر نکاتی که می خواهید بدان ها بپردازید فراهم کند. پزشک تان ممکن است سوالات زیر را بپرسد:

  • چه زمانی برای اولین بار علائم را تجربه کردید؟
  • آیا علائم شما مداوم یا گاه به گاه بوده است؟
  • شدت علائم تان چقدر است؟
  • چه مواردی به نظر می رسد علائم تان را بهبود می بخشد؟
  • آیا چیزی علائم شما را بدتر می کند؟
  • آیا کسی در خانواده شما به سرطان از جمله لنفوم مبتلا شده است؟
  • آیا شما یا کسی در خانواده خود دارای بیماری های مبتنی بر سیستم ایمنی بدن بوده اید؟
  • آیا شما یا خانواده تان در معرض سموم بوده اید؟

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/lymphoma/symptoms-causes/syc-20352638″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

21 دیدگاه دربارهٔ «سرطان غدد لنفاوی یا لنفوم چیست؟»

  1. برادر خانم لعابی بدخیم دار یک دور شیمی درمانی شده ولی رشد غده لعابی خیلی بالاست اگه امکان دارد در مورد من راهنمای کنید ممنون هستم

  2. سلام
    ببخشید تو جایی خوندم که نوشته بود دو نوع سرطان خون هست یکی لنفوم ویکی لوسمی
    آیا نوع لنفوم سرطان خون همین سرطان غدد لنفاوی هست یا فرق دارن؟

    1. فرزانه جعفری

      سلام و وقت به خیر لنفوم یک زیر مجوعه ای از بدخیمی های خونی هست و با سرطان حون متفاوت هست.

  3. سلام خسته نباشید من تو دوران بارداری دچار سرطان لنفوم هوچکین شدم .
    با شیمی درمانی خوب شدم دخترم سه سالشه .
    اگه باردار بشم ممکن. دوباره مبتلا بشم؟؟؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز شواهد کافی وجود ندارد که بارداری باعث عود بیماری هوچکین بشه

  4. سلام من سال ۱۳۸۸ به تشخیص پزشک وپاتولژی به بیماری لنفوم هوچکین مبتلا شدم و۱۲جلسه شیمی درمانی انجام دادم واز۲۵ جلسه پرتودرمانی ۱۱جلسه رو بیشترنتونستم انجام بدم وچندسال اول مرتب زیرنظرپزشکم چکاپ میشدم وبه دلایل شخصی دیگه نتونستم به اهوازبرم و چکاپ بشم والان نزدیک به یکسالی هست که دیگه اصلا توانایی انجام هیچ کاری روندارم و همیشه دوست دارم توی رختخواب باشم واگه بخوام کاری انجام بدم انگارکه کل بدنم بی حس میشه ونفسم بالا نمیاد ودوست دارم همیشه بخوابم طوری شده که آرزوی مرگ میکنم وازخودم بدم میاد نه اینکه دوست نداشته باشم کار بکنم بلکه حین کار ضعف عجیبی بهم دست میده من الان ۴۱ ساله هستم ممنون میشم راهنمایی کنید.قبل ازهرگونه راهنمایی وکمک شماکمال تشکر وقدردانی رادارم

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز با توجه به سابقه بیماریتون توصیه می کنیم با متخصص خون و آنکولوژی مجموعه مشاوره داشته باشین

  5. سلام وقت بخیر
    آیا سرطان هوچکین بدخیم است؟
    گردن زیر گوش ورم کرده و درد مفاصل زیادی رو تحمیل میکنه مخصوصا شب ها

  6. سلام من چندروزیه گردنم درد میکنه هنگام بلع تا گوشم درد میگیره
    سردر دارم
    احساس گرسنگی نمیکنم
    بعدش ضعف میکنه بدنم
    بدنم لکه های پوستی زده

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز توصیه میکنیم توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه بشین

  7. سلام خسته نباشین برای پیشگیری از پیشرفت لنفاوی گردن چه داروهای گیاهی رو پیشنهاد میکنین

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز استفاده از داروهای گیاهی رو به تنهایی توصیه نمی کنیم و در کنار درمان اصلی با صلاحدید پزشک معالج توصیه میشه اگه تمایل دارین پیشنهاد می کنیم با متخصص انکولوژی مجموعه مشاوره داشته باشین

  8. آیا غدد لنفاوی که بزرگ بوده و همراه با تب ولرز و سردرد و …. بوده والان شخص هیچ علائمی نداره و غده خیلی کوچک شده اندازه عدس می تونه خطرناک باشه؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام دوست عزیز نیاز هست معاینه بشین تا بتونیم راهنماییتون کنیم

  9. سلام وقتتون بخیر. من مادرم سرطان غددلنفوم و طحال داره
    دکتر تشخیص mantel cell داده
    8جلسه و 6جلسه هم شیمی درمانی انجام داده. درحال حاضر کشاله رونش خیلی درد داره و. دست میزنم سفته. امکان درگیری غدد لنفوم کشال رون هم هست؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا