لنفوم سلول T پوستی یا Cutaneous T-cell lymphoma (CTCL)

لنفوم سلول T پوستی یا Cutaneous T-cell lymphoma (CTCL) چیست؟

علائم لنفوم خوش خیم

لنفوم سلول T پوستی یا لنفوم سلول تی پوستی (CTCL) نوعی سرطان نادر است که در گلبول های سفید خون به نام سلول های T (لنفوسیت های T) شروع می شود. این سلول ها به طور معمول به سیستم ایمنی بدن که در برابر میکروب مقابله می کند ، کمک می کنند. در لنفوم سلول T پوستی ، سلول های T دچار ناهنجاری هایی می شوند که منجر به حمله آنها به پوست می شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

لنفوم سلول T پوستی می تواند منجر به قرمزی پوست به شکل بثورات ، لکه های گرد کمی برجسته یا پوسته پوسته شده و گاهی تومورهای پوستی شود.

انواع مختلفی از لنفوم سلول T پوستی وجود دارد. متداول ترین نوع آن مایکوز فونگوئیدس است. سندرم سزاری نوعی کمتر شایع است که باعث قرمزی پوست در کل بدن می شود. برخی از انواع لنفوم سلول T پوستی ، مانند مایکوز فونگوئیدس ، به آرامی پیشرفت می کنند و برخی دیگر تهاجمی ترند.

اطلاع از نوع لنفوم سلول T پوستی که دارید به شما کمک می کند تا مشخص کنید کدام روش های درمانی برای شما بهتر است. درمان ها می توانند شامل مصرف کرم های پوستی ، نور درمانی ، پرتو درمانی و داروهای سیستمیک مانند شیمی درمانی باشند.

لنفوم سلول T پوستی یکی از انواع مختلف لنفوم است که در مجموع لنفوم غیر هوچکین نامیده می شود.

 

علائم لنفوم سلول T پوستی

لنفوم سلول T پوستی

علائم و نشانه های لنفوم سلول تی پوستی عبارتند از:

  • پلاک های گرد روی پوست که ممکن است برجسته یا فلس دار باشد و ممکن است خارش نیز داشته باشد
  • تکه های پوستی که رنگ آنها نسبت به پوست اطراف روشن تر است
  • توده هایی که روی پوست ایجاد می شوند و ممکن است باز شوند
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • ریزش مو
  • ضخیم شدن پوست کف دست و کف پا
  • قرمزی پوستی بثورات مانند در تمام بدن که به شدت خارش دارد

 

علل لنفوم سلول T پوستی

علت دقیق لنفوم سلول T پوستی مشخص نیست.

به طور کلی ، سرطان از زمانی شروع می شود که در DNA سلول ها تغییراتی (جهش) ایجاد می شود. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. جهش های DNA به سلول ها می گوید که به سرعت رشد کرده و تکثیر می شوند و سلول های غیر طبیعی زیادی ایجاد می کنند.

در لنفوم سلول T پوستی ، جهش ها باعث ایجاد تعداد زیادی سلول T غیرطبیعی می شوند که به پوست حمله می کنند. سلول های T بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند و به طور معمول به بدن شما در مبارزه با میکروب ها کمک می کنند. پزشکان نمی دانند که چرا سلول ها به پوست حمله می کنند.

 

تشخیص لنفوم سلول T پوستی

آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص لنفوم سلول T پوستی مورد استفاده قرار می گیرند ، شامل موارد زیر است:

  • معاینه فیزیکی. پزشک پوست شما را از نظر نواحی تکه ای ، پوسته پوسته یا رشد جامد و برجسته بررسی می کند. همچنین از نظر علائمی که ممکن است غدد لنفاوی یا اندام های دیگر شما تحت تأثیر قرار گیرد ، معاینه خواهید شد.
  • آزمایش خون. برای درک بهتر وضعیت شما ممکن است از آزمایش خون مانند شمارش کامل خون استفاده شود. گاهی اوقات سلولهای سرطانی در خون یافت می شوند ، به ویژه با سندرم سزاری.
  • نمونه برداری از پوست. برای تشخیص لنفوم سلول T پوستی معمولاً روشی برای بریدن نمونه کوچکی از پوست (بیوپسی پوست) لازم است. پوست ممکن است با ابزاری مدور (بیوپسی پانچ) بریده شود. برای ضایعات بزرگتر و تومورها ، نمونه برداری ممکن است با چاقوی کوچک انجام شود (بیوپسی خارج از بدن). پزشکی که در تجزیه و تحلیل خون و بافت تخصص دارد (آسیب شناس) نمونه را در آزمایشگاه بررسی می کند تا مشخص کند آیا سلول های سرطانی دارد. گاهی اوقات بیوپسی های متعدد پوستی برای تأیید تشخیص شما ضروری است. آزمایش های پیشرفته آزمایشگاهی برای تجزیه و تحلیل بافت ممکن است سرنخ هایی را در مورد سرطان شما کشف کند که به شما کمک می کند پزشک پیش آگهی شما را درک کند و گزینه های درمانی شما را تعیین کند.
  • تست های تصویربرداری. اگر نگرانی از گسترش سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن وجود دارد ، ممکن است پزشک آزمایشات تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) یا توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) را توصیه کند.

 

درمان لنفوم پوستی سلول t

روش های درمانی بسیاری برای افراد مبتلا به لنفوم سلول T پوستی در دسترس است. این که کدام روش های درمانی برای شما بهتر است به شرایط خاص شما بستگی دارد ، از جمله میزان یا مراحل لنفوم. اکثر افراد ترکیبی از درمان ها را برای لنفوم سلول T پوستی دریافت می کنند.

گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کرم ها و پمادهای پوستی. داروها را می توان به صورت کرم ، ژل و پماد بر روی پوست استفاده کرد. کورتیکواستروئیدها می توانند به کنترل قرمزی و خارش پوست کمک کنند. شیمی درمانی می تواند برای حمله به سلول های سرطانی روی پوست انجام شود.
  • نور درمانی (فتوتراپی). فتوتراپی شامل قرار گرفتن پوست در معرض طول موج های نور مانند ماوراio بنفش B یا ماوراlet بنفش دستگاه های مختلفی در فتوتراپی استفاده می شود ، از جمله غرفه هایی که بیشتر بدن شما را در معرض نور قرار می دهد. بعضی اوقات فتوتراپی پس از استفاده از دارویی که سلولهای پوست را نسبت به نور حساس تر می کند (درمان فتودینامیکی) انجام می شود. سلولهای سالم به سرعت احیا می شوند ، اما سلولهای سرطانی اینگونه نیستند.
  • پرتو درمانی. در پرتودرمانی با استفاده از پرتو های انرژی ، سلول های سرطانی را از بین برده می شوند. اگر یک منطقه از لنفوم سلول T پوستی دارید ، ممکن است پرتو درمانی استاندارد با اشعه X توصیه شود. برای افرادی که مناطق بیشتری از سرطان دارند ، پرتو درمانی ممکن است با پرتو های الکترونی انجام شود ، که پوست را هدف قرار می دهد و بر اندام های داخلی تأثیر نمی گذارد. تابش اشعه الکترون معمولاً روی تمام پوست اعمال می شود.
  • داروها. داروهایی که برای درمان لنفوم سلول T پوستی استفاده می شود شامل درمان هایی برای کنترل سیستم ایمنی بدن مانند داروهای استروئیدی و اینترفرون است. داروهای شیمی درمانی به سلول های درحال رشد ، از جمله سلول های سرطانی حمله می کنند. داروهای هدفمند درمانی با هدف قرار دادن آسیب پذیری های خاص سلول ها به سلول های سرطانی حمله می کنند.
  • قرار دادن سلول های خونی در معرض نور. روشی به نام فتوفرز خارج از بدن شامل مصرف دارویی است که سلول های شما را نسبت به نور حساس تر می کند. سپس خون شما از طریق دستگاهی فیلتر می شود که قبل از بازگشت خون به بدن در معرض نور ماورای بنفش قرار دارد.
  • پیوند مغز استخوان. پیوند مغز استخوان که به آن پیوند سلول های بنیادی نیز گفته می شود ، روشی است که مغز استخوان بیمار شما را با یک مغز استخوان سالم از یک اهدا کننده همسان (پیوند مغز استخوان آلوژنیک) جایگزین می کند. در حین پیوند داروهای شیمی درمانی برای سرکوب مغز استخوان بیمار دریافت خواهید کرد. سپس سلول های اهدا کننده سالم در بدن شما تزریق می شوند و به استخوانهای شما منتقل می شوند و مغز استخوان شما را بازسازی می کنند.

 

سبک زندگی و درمان های خانگی

اقدامات لازم برای مراقبت از پوست ممکن است به تسکین علائم مانند خارش کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. پزشک شما ممکن است روش های خاصی برای کنترل خارش و کنترل خطر عفونت به شما بدهد.

همچنین ممکن است موارد زیر موثر واقع شوند:

  • از صابون ملایم و بدون بو استفاده کنید. استفاده از صابون ملایم که تحریک اضافی ایجاد نکند ممکن است به کنترل خارش کمک کند.
  • پوست را مرطوب نگه دارید. استفاده از لوسیون روی پوست بعد از دوش گرفتن و استحمام می تواند به کنترل خارش و ایجاد مانعی برای محافظت در برابر میکروب هایی که می توانند باعث عفونت شوند ، شود.
  • در مورد حمام های سفید کننده سوال کنید. از پزشک خود بپرسید آیا استفاده از حمام های سفید کننده یا خوابیدن منظم در آن برای کاهش خطر ابتلا به عفونت برای شما مفید است. برای حمام سفید کننده ، 1/2 فنجان (118 میلی لیتر) سفید کننده خانگی ، سفید کننده غلیظ نشده را به وان 40 گالنی (151 لیتری) پر از آب گرم اضافه کنید. اندازه ها برای یک وان پر شده در ابعاد استاندارد در نظر گرفته شده است. هفته ای دو یا سه بار تا 10 دقیقه در این محلول بخوابید. بعد از آن ، با آب تمیز بشویید و مرطوب کننده بزنید.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cutaneous-t-cell-lymphoma/symptoms-causes/syc-20351056″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

1 دیدگاه دربارهٔ «لنفوم سلول T پوستی یا Cutaneous T-cell lymphoma (CTCL)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا