10 تا از کشنده ترین و شایع ترین سرطان در مردان (بخش اول)

به گزارش وری ول هلث ، تخمین زده شده است که در سال 2018 تعداد 323،630 مرد در ایالات متحده بر اثر سرطان درگذشته اند. به غیر از سرطان پوست غیر ملانوم ، ترکیبی از سرطان ریه ، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ تقریباً نیمی از این مرگ های ناشی از سرطان در مردان را تشکیل می دهد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان بیشتر از زنان است. بر اساس آمارها بین سال های 2011 تا 2015 ، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان 196.8 در هر 100،000 مرد و 139.6 در 100،000 زن بوده است.

به طور کلی ، 38.4 درصد از مردان و زنان در برخی از دوره های زندگی خود به سرطان مبتلا می شوند (به استثنای سرطان پوست).

خوشبختانه ، میزان بقا به طور کلی رو به افزایش است ، حتی در برخی از موارد که سرطان صعب العلاج است ، افراد بیشتری از سرطان نجات پیدا می کنند.

از سال 2012 تا 2016 ، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان 1.8 درصد کاهش یافته است ، اگرچه در برخی از سرطان های خاص افزایش یافته است.

اما بهترین درمان پیشگیری است. پیشگیری هرگز سخت نیست و با این حال چندان هم آسان نیست.

به عنوان مثال ، قرار گرفتن در معرض گاز رادون در خانه علت اصلی سرطان ریه در افراد غیر سیگاری است. این علت کاملاً قابل پیشگیری است ، اما ابتدا باید بدانید که مشکلی دارید یا خیر.

در ادامه این مطلب به 10 مورد از سرطان هایی که در مردان رایج تر است اشاره کرده ایم.

 

1. سرطان ریه سرطان در مردان

علائم سرطان در مردان

سرطان ریه علت مرگ و میر شماره یک ناشی از سرطان در مردان است ، که در بین انواع سرطان ، بیشترین علت مرگ را سرطان پروستات ، سرطان روده بزرگ و سرطان لوزالمعده تشکیل می دهد.

انتظار می رود سرطان ریه مسئول 76650 مرگ و میر در مردان تا سال 2019 باشد.

علائم سرطان ریه در مردان ممکن است شامل سرفه مداوم ، سرفه همراه با خون ، گرفتگی صدا و تنگی نفس باشد.

اکنون یک آزمایش غربالگری برای سرطان ریه در دسترس است که طبق مطالعات انجام شده می تواند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را تا 20٪ کاهش دهد. این تست برای افراد زیر توصیه می شود:

  • بین 55 تا 80 سال
  • کسانی که حداقل 30 سال سابقه سیگار کشیدن دارند
  • در 15 سال گذشته سیگاری بوده یا سیگار را ترک کرده اند

هنگام صحبت در مورد غربالگری ، ممکن است پزشک مایل باشد سایر فاکتورهای خطر شما را نیز بررسی کند.

عوامل خطر سرطان ریه شامل سیگار کشیدن است ، اما عوامل خطر مهم دیگری نیز وجود دارد.

به عنوان مثال ، پیش بینی می شود 21000 نفر در سال جاری از سرطان ریه ناشی از رادون جان خود را از دست دهند . برای درک این تعداد ، در نظر بگیرید که تقریباً 40،000 زن بر اثر سرطان پستان می میرند.

رادون در خانه های جدید و قدیمی یافت می شود ، و اگرچه برخی مناطق کشور به احتمال زیاد دارای رادون در خانه هستند ، اما تنها راه برای اطمینان از ایمنی شما انجام آزمایش رادون است.

خوشبختانه ، پس از سالها ، تغییر اندکی در میزان بقای برای سرطان ریه ایجاد شده است و درمان های جدید ، تاثیر چشمگیری بر جای می گذارند.

برای اطمینان از اینکه بهترین درمان ممکن را دریافت کنید ، نظر دوم (نظر یک پزشک دیگر) را ترجیحاً در یک مرکز سرطانی که تعداد زیادی از افراد مبتلا به سرطان به آن مراجعه می کنند ، در نظر بگیرید. بدین منظور می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

 

2. سرطان پروستات سرطان در مردان

علاعم سرطان در مردان

سرطان پروستات دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است که انتظار می رود مسئول 31620 مرگ در سال 2019 بوده باشد.

اگر تعجب کرده اید که مرگ ناشی از سرطان ریه در مردان بیش از مرگ سرطان پروستات است ، به این دلیل است که نرخ بروز (تعداد افرادی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده می شود) بسیار بیشتر از بروز سرطان ریه است.

تفاوت در میزان بقای این دو بیماری است. در حالی که میزان بقای کلی پنج ساله سرطان پروستات به 99٪ نزدیک می شود ، سرطان ریه حدود 16٪ تا 17٪ ادامه دارد.

در حالی که بیشتر مردان قبل از بروز علائم نسبت به ابتلا تشخیص داده می شوند ، اما علائم سرطان پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکرر ادرار (نیاز به دفع ادرار در دفعات بیشتر)
  • تاخیر در ادرار (برای شروع ادرار به مدتی زمان نیاز دارید)
  • نوکتوریا (نیاز به دفع ادرار شبانه)
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی
  • استخوان درد در اثر سرطان پروستاتی که به استخوان ها سرایت کرده است

داشتن سابقه خانوادگی سرطان پروستات ، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

تشخیص و مرحله بندی سرطان پروستات غالباً با معاینه دیجیتال رکتال سالانه و آزمایش خون آنتی ژن مخصوص پروستات (PSA) آغاز می شود.

غربالگری PSA شمشیر دو لبه است. از یک طرف ، استدلال می شود که منجر به تشخیص بیش از حد می شود (تشخیص و درمان بیماری ای که هرگز مشکلی ایجاد نکرده است). از سوی دیگر گفته می شود که تشخیص زود هنگام یک بیماری درجه بالا می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

 درمان های سرطان پروستات

 

3. سرطان کولورکتال سرطان در مردان

علائم سرطان در مردان چیست

ترکیبی از سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم سومین سرطان کشنده در مردان محسوب می شود.

با وجود این ، بر خلاف غربالگری محدود موجود برای سرطان ریه ، و بحث و جدال در غربالگری مرتبط با سرطان پروستات ، غربالگری سرطان روده بزرگ برای عموم مردم می تواند به وضوح زندگی را نجات دهد.

غربالگری سرطان روده بزرگ ، برخلاف برخی دیگر از آزمایشات غربالگری در مردان ، به دو منظور انجام می شود:

  • پیشگیری اولیه از سرطان روده بزرگ
  • تشخیص زودهنگام ، هنگامی که در اولین مراحل و قابل درمان است

برای درک این موضوع ، مفید است که بدانید بسیاری از سرطان های روده بزرگ در پولیپ ایجاد می شوند. پولیپ های آدنوماتوز می توانند از مرحله پیش سرطانی به تومور سرطانی تبدیل شوند و این روند ممکن است 10 یا 20 سال طول بکشد.

از بین بردن پولیپ هایی که ممکن است به سرطان تبدیل شوند ، از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. آزمایش هایی مانند کولونوسکوپی نیز ممکن است سرطان های اولیه روده بزرگ را تشخیص دهد ، سپس می توان آنها را قبل از رشد از بین برد و به اندام های اطراف و فراتر از آن گسترش داد.

به بیشتر افراد توصیه می شود که غربالگری سرطان روده بزرگ را در سن 50 سالگی (45 سالگی برای آفریقایی-آمریکایی ها) شروع کنند ، مگر اینکه سابقه خانوادگی داشته باشند. بسته به سابقه خانوادگی و شرایط پزشکی مرتبط با روده بزرگ ، غربالگری روده بزرگ ممکن است در سنین بسیار کمتری آغاز شود.

اگر شما در زمره بیشمار افرادی هستید که با فکر کردن به آزمایش هایی مانند کولونوسکوپی دچار آزردگی می شوند ، ممکن است ارزیابی این روش و مقایسه آن با درمان سرطانی که تثبیت شده است ، کمک کننده باشد.

حتی با غربالگری (و قبل از رسیدن به سنی که غربالگری برای شما توصیه می شود) ، داشتن آگاهی از علائم و نشانه های هشدار دهنده سرطان روده بزرگ بسیار مهم است. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر در حرکات روده (هر نوع تغییر)
  • خون در مدفوع (قرمز یا تیره)
  • مدفوع نازک با مداد
  • ناراحتی پایین شکم

همانند سرطان ریه ، درمان های جدید برای مراحل پیشرفته سرطان روده بزرگ برای برخی از افراد مبتلا به این بیماری تفاوت ایجاد می کند.

 

4. سرطان پانکراس سرطان در مردان

سرطان لوزالمعده چهارمین سرطان مهلک در مردان است. در حالی که میزان بروز سرطان روده بزرگ بسیار کمتر از سرطان پروستات یا حتی روده بزرگ است ، میزان بقا هنوز ناچیز است.

میزان بقای کلی پنج ساله در اولین مرحله بیماری (مرحله 1A) 14٪ است. بقا برای بیماری مرحله IV (مرحله ای که بیشتر افراد در آن تشخیص داده می شوند) فقط 1٪ است.

عوامل خطر عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • قومیت یهودی
  • پانکراتیت مزمن
  • دیابت

سرطان لوزالمعده می تواند در خانواده ای ارثی باشد. در افرادی که جهش BRCA2 “ژن سرطان پستان” دارند ، این خطر افزایش می یابد. در حالی که هیچ تست غربالگری برای جمعیت عمومی وجود ندارد ، غربالگری برای برخی از افراد با استعداد ژنتیکی توصیه می شود.

این یکی از دلایلی است که به اشتراک گذاشتن یک سابقه پزشکی خانوادگی دقیق با پزشک خود مهم است. تعدادی از مطالعات تصویربرداری فردی ممکن است برای تشخیص زودهنگام در افراد در معرض خطر سرطان لوزالمعده و همچنین آزمایش خون برای مارکرهای توموری مانند CA 19-9 و CEA در نظر گرفته شود.

اخیراً عامل خطری که تا حدودی شگفت آور ظاهر شده است ، ارتباط بین بیماری لثه و سرطان لوزالمعده را نشان می دهد.

علائم سرطان لوزالمعده غالباً اختصاصی نیستند (ناشی از بسیاری از شرایط دیگر است) و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زردی (زردی پوست)
  • خارش
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • از دست دادن اشتها
  • درد شکم

همچنین تشخیص غیر منتظره دیابت ممکن است هشدار دهنده باشد زیرا تومور در لوزالمعده ممکن است در تولید انسولین تداخل ایجاد کند.

گرچه سرطان لوزالمعده به بسیار تهاجمی و مهلک بودنش شناخته می شود ، اما پیشرفت های اخیر پزشکی امید دارد که این شهرت در آینده ای نزدیک به چالش کشیده شود.

 

معرفی پزشکان ما

 

5. سرطان های کبد و مجرای صفراوی داخل کبدی

بیشترین سرطان در مردان

سرطان های کبد و مجرای صفراوی پنجمین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان به شمار می رود.

تمایز دادن “سرطان کبد” از “متاستاز به کبد” بسیار مهم است ، زیرا بسیاری از افرادی که از سرطان کبد صحبت می کنند در واقع به سرطانی اشاره دارند که از مناطق دیگر بدن به کبد گسترش یافته است.

اگر سرطانی از کبد نشات گرفته باشد ، آن را “سرطان اولیه کبد” می نامند. اما اگر سرطان از اندام دیگری نشات گرفته باشد ، آن را سرطان آن اندام متاستاتیک در کبد می نامند ، مانند سرطان ریه متاستاتیک در کبد.

بسیاری از سرطان های شایع در مردان – از جمله سرطان ریه ، سرطان لوزالمعده و سرطان روده بزرگ – ممکن است به کبد گسترش یابد.

عوامل خطر سرطان کبد عبارتند از:

  • سابقه مصرف بیش از حد الکل
  • عفونت مزمن هپاتیت B
  • عفونت هپاتیت C
  • سندرم وراثتی معروف به هموکروماتوز
  • قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین (آفلاتوکسین کپکی است که گاهی اوقات در بادام زمینی ، ذرت یا حیواناتی که با خوراک آلوده به این کپک تغذیه می شوند یافت می شود. بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته یافت می شود.)

علائم سرطان کبد مانند علائم سرطان لوزالمعده است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زردی
  • از دست دادن اشتها
  • درد شکم

در حال حاضر آزمایش غربالگری عمومی خاصی برای سرطان کبد در دسترس نیست ، اگرچه غربالگری ممکن است برای برخی از افراد در معرض خطر مانند افراد مبتلا به عفونت مزمن هپاتیت B یا سیروز توصیه شود.

ادامه انواع سرطان در مردان در بخش دوم

6 دیدگاه دربارهٔ «10 تا از کشنده ترین و شایع ترین سرطان در مردان (بخش اول)»

  1. ادمین یه سوال من زیر شکمم زیر نافم درد میکنه دردش زیاد نیست اما کلافه کنندست مدفوم هم بعضی وقت ها رنگش تیرست من سرطان روده دارم؟

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام نیاز هست با متخصص گوارش مشاوره داشته باشین در صورتیکه تمایل دارین با مجموعه تماس بگیرین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا