همه چیز در مورد درمان سرطان ریه

درمان سرطان ریه

بخش قبل: علائم و نشانه های سرطان ریه

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

شما و پزشک بر اساس عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی ، نوع و مرحله سرطان و ترجیحات فردی تان ، یک طرح درمانی سرطان را انتخاب می کنید. در بعضی موارد ، ممکن است انتخاب کنید که تحت درمان نباشید. به عنوان مثال ، ممکن است احساس کنید که عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان ریه از مزایای بالقوه آن بیشتر است. در این صورت ، پزشک تان ممکن است روش هایی را برای درمان تنها علائمی که سرطان ایجاد می کند ، مانند درد یا تنگی نفس ، به شما پیشنهاد دهد.

انواع جراحی ریه

معجزه درمان سرطان ریه

در طی جراحی ، جراح برای از بین بردن سرطان ریه و حاشیه بافت سالم تلاش می کند. انواع جراحی ریه برای حذف سرطان شامل موارد زیر است:

  • وج رزکشن برای برداشتن قسمت کوچکی از ریه که حاوی تومور است همراه با حاشیه ای از بافت سالم
  • سگمنتال رزکشن برای برداشتن قسمت بزرگتری از ریه ، اما نه لوب کامل
  • لوبکتومی برای برداشتن کل لوب یک ریه
  • پنومونکتومی برای برداشتن کل ریه

اگر تحت عمل جراحی قرار بگیرید ، جراح ممکن است غدد لنفاوی را نیز از قفسه سینه تان خارج کند تا بتواند علائم سرطان را بررسی کند.

اگر سرطان شما محدود به ریه ها باشد ، جراحی ممکن است یک گزینه مناسب باشد. اگر سرطان ریه گسترده تری دارید ، پزشک می تواند شیمی درمانی یا پرتو درمانی را قبل از جراحی برای کوچک کردن سرطان توصیه کند. اگر این خطر وجود داشته باشد که سلول های سرطانی پس از جراحی باقی بمانند یا این احتمال وجود داشته باشد که سرطان تان عود کند ، پزشک شما ممکن است شیمی درمانی یا پرتو درمانی را پس از جراحی توصیه کند.

پرتو درمانی در درمان سرطان ریه

پرتو درمانی چیست و چگونه انجام میشود

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی انرژی منابعی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. در طول پرتودرمانی ، هنگامی که دستگاهی به دور شما حرکت می کند ، روی میز دراز می کشید و اشعه را به نقاط دقیق بدن هدایت می کنید.

برای افراد مبتلا به سرطان ریه در سطح پیشرفته ، ممکن است از اشعه قبل از جراحی یا بعد از جراحی استفاده شود. این اغلب با درمان های شیمی درمانی ترکیب می شود. اگر جراحی گزینه مناسبی نباشد ، شیمی درمانی ترکیبی با پرتودرمانی ممکن است درمان اصلی شما باشد.

در مورد انواع سرطان ریه بدخیم و مواردی که به سایر مناطق بدن گسترش یافته اند ، پرتودرمانی ممکن است به تسکین علائمی مانند درد کمک کند.

شیمی درمانی در درمان سرطان ریه

فاصله بین جلسات شیمی درمانی

در شیمی درمانی داروهایی استفاده می شود که سلولهای سرطانی را از بین می برد. یک یا چند داروی شیمی درمانی ممکن است از طریق ورید بازو (به صورت داخل وریدی) تجویز شود یا به صورت خوراکی مصرف شود. ترکیبی از داروها معمولاً در طی یک دوره از هفته ها یا ماهها در یک دوره درمانی تجویز می شود ، و در این فاصله زمانی استراحت دارید تا بتوانید بهبود یابید.

شیمی درمانی اغلب پس از جراحی برای از بین بردن سلولهای سرطانی باقی مانده استفاده می شود. این درمان می تواند به تنهایی استفاده شود یا همراه با پرتو درمانی باشد. شیمی درمانی همچنین ممکن است قبل از جراحی برای کوچک شدن سرطان ها و برداشتن آنها آسان تر باشد.

در افراد مبتلا به سرطان ریه پیشرفته ، می توان از شیمی درمانی برای تسکین درد و سایر علائم استفاده کرد.

رادیوتراپی استریوتاکتیک بدن

رادیوتراپی استریوتاکتیک بدن که به آن رادیو جراحی نیز گفته می شود ، نوعی پرتو درمانی شدید است که پرتوهای تابش بسیار زیادی را از زوایای مختلف به سمت سرطان متمرکز می سازد. درمان رادیوتراپی استریوتاکتیک بدن معمولاً در یک یا چند جلسه درمانی انجام می شود.

رادیوتراپی استریوتاکتیک بدن ممکن است یک گزینه مفید برای افرادی باشد که سرطان ریه کوچک دارند و نمی توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند. همچنین ممکن است برای درمان سرطان ریه ای که به سایر قسمت های بدن از جمله مغز گسترش می یابد ، استفاده شود.

درمان دارویی هدفمند

درمان های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری های خاص موجود در سلول های سرطانی متمرکز هستند. با مسدود کردن این ناهنجاری ها ، درمان های دارویی هدفمند می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند.

بسیاری از داروهای درمانی هدفمند برای درمان سرطان ریه استفاده می شود ، اگرچه بیشتر این موارد فقط برای افراد مبتلا به سرطان پیشرفته یا عودکننده اختصاص دارد.

برخی از روشهای درمانی هدفمند فقط در افرادی که سلولهای سرطانی آنها دارای جهشهای ژنتیکی خاصی هستند موثر است. سلول های سرطانی شما ممکن است در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار بگیرند تا ببینند این داروها به شما کمک می کنند یا خیر.

ایمونوتراپی

در ایمنی درمانی از سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با سرطان استفاده می کند. سیستم ایمنی بدن شما که در حالت عادی علیه بیماری مبارزه می کند ممکن است به سرطان شما حمله نکند زیرا سلول های سرطانی پروتئین هایی تولید می کنند که به آنها کمک می کند تا از دید سلول های سیستم ایمنی بدن پنهان شوند. در ایمنی درمانی با تداخل در این روند سیستم ایمنی با سرطان مقابله می کند.

درمان های ایمونوتراپی به طور کلی برای افرادی که سرطان ریه و سرطان های پیشرفته موضعی دارند و به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند ، اختصاص دارد.

مراقبت تسکینی

افراد مبتلا به سرطان ریه اغلب علائم و نشانه های سرطان و همچنین عوارض جانبی درمان را تجربه می کنند. مراقبت های حمایتی ، که تحت عنوان مراقبت تسکینی نیز شناخته می شود ، یک منطقه خاص در پزشکی است که شامل کار با پزشک برای به حداقل رساندن علائم و نشانه های شما است.

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که بلافاصله پس از تشخیص خود با یک تیم مراقبت تسکینی ملاقات کنید تا اطمینان حاصل شود که در طول درمان سرطان و بعد از آن راحت هستید.

در یک مطالعه ، افراد مبتلا به سرطان ریه سلول غیر ریز سلول پیشرفته که بلافاصله پس از تشخیص خود تحت مراقبت های حمایتی قرار گرفتند ، عمر طولانی تری نسبت به افرادی که با درمان هایی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی ادامه دادند ، داشتند. کسانی که تحت مراقبت های حمایتی قرار گرفتند ، بهبود روحیه و کیفیت زندگی را گزارش کردند. آنها به طور متوسط ​​تقریباً سه ماه بیشتر از کسانی که تحت مراقبت های استاندارد قرار داشتند زنده ماندند.

 

سبک زندگی و درمان های خانگی

کنار آمدن با تنگی نفس

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ریه در دوره ای از بیماری دچار تنگی نفس می شوند. درمان هایی مانند اکسیژن مکمل و داروها برای کمک به شما در احساس راحتی بیشتر در دسترس هستند ، اما همیشه کافی نیستند.

برای کنار آمدن با تنگی نفس ، ممکن است به موارد زیر کمک کند:

  • سعی کنید آرام باشید. احساس تنگی نفس می تواند ترسناک باشد. اما ترس و اضطراب فقط تنفس را دشوارتر می کند. هنگامی که احساس تنگی نفس می کنید ، سعی کنید ترس را با انتخاب فعالیتی که به آرامش شما کمک می کند ، کنترل کنید. به موسیقی گوش دهید ، مکان مورد علاقه خود را تصور کنید ، مراقبه کنید یا یک دعا بخوانید.
  • موقعیت بدنی راحتی پیدا کنید. در صورت تنگی نفس می توانید به جلو خم شوید.
  • روی نفس خود تمرکز کنید. وقتی تنگی نفس دارید ، ذهن خود را بر روی تنفس خود متمرکز کنید. به جای اینکه بخواهید ریه های خود را از هوا پر کنید ، بر روی حرکت دادن عضلات کنترل کننده دیافراگم تمرکز کنید. با لب های جمع شده نفس بکشید و با فعالیت خود نفس هایتان را تند کنید.
  • انرژی خود را برای آنچه مهم است پس انداز کنید. اگر تنگی نفس دارید ، ممکن است به راحتی خسته شوید. کارهای غیر ضروری را از برنامه روزانه خود حذف کنید تا بتوانید انرژی خود را برای کارهایی که باید انجام شود صرفه جویی کنید.

در صورت تنگی نفس یا تشدید علائم ، به پزشک خود اطلاع دهید ، زیرا بسیاری از روش های درمانی دیگر برای رفع تنگی نفس وجود دارد.

پزشکی جایگزین

درمان های تکمیلی و جایگزین سرطان ریه نمی توانند سرطان شما را درمان کنند و معجزه درمان سرطان ریه هنوز کشف نشده است. اما درمان های مکمل و جایگزین اغلب می توانند با مراقبت از پزشک شما برای کمک به تسکین علائم و نشانه ها ترکیب شوند.

کالج پزشکان آمریکایی پیشنهاد می کند افراد مبتلا به سرطان ریه می توانند از موارد زیر کمک بگیرند:

  • طب سوزنی. در طی یک جلسه طب سوزنی ، یک پزشک آموزش دیده سوزن های کوچک را در نقاط دقیق بدن شما فرو می کند. طب سوزنی ممکن است درد را تسکین داده و عوارض جانبی درمان سرطان ریه ، مانند حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد ، اما هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر طب سوزنی بر سرطان شما وجود ندارد.
  • هیپنوتیزم. هیپنوتیزم به طور معمول توسط یک درمانگر انجام می شود که شما را از طریق تمرینات آرام سازی هدایت می کند و از شما می خواهد به افکار خوشایند و مثبت بیندیشید. هیپنوتیزم ممکن است اضطراب ، حالت تهوع و درد را در افراد مبتلا به سرطان کاهش دهد.
  • ماساژ. در طول ماساژ ، یک ماساژ درمانگر با استفاده از دستان خود به پوست و عضلات شما فشار می آورد. ماساژ می تواند به کاهش اضطراب و درد در افراد مبتلا به سرطان کمک کند. برخی از ماساژ درمانی ها به طور ویژه برای کار با افرادی که سرطان دارند آموزش دیده اند.
  • مراقبه. مدیتیشن یک زمان بازتاب آرام است که در آن شما روی چیزی مانند یک ایده ، تصویر یا صدا تمرکز می کنید. مدیتیشن ممکن است باعث کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به سرطان شود.
  • یوگا. یوگا ترکیبی از حرکات کششی آرام با تنفس عمیق و مراقبه است. یوگا به افراد سرطانی کمک می کند خواب بهتری داشته باشند.

 

کنار آمدن و پشتیبانی

مطلع شدن از ابتلا به سرطان می تواند سخت و طاقت فرسا باشد. با گذشت زمان راه های مقابله با پریشانی ناشی از سرطان را پیدا خواهید کرد. اما تا آن زمان ، می توانید به کمک موارد زیر متوسل شوید:

  • درباره سرطان ریه به اندازه کافی اطلاعات کسب کنید تا در مورد چگونگی مراقبت از خود تصمیم گیری کنید. در مورد سرطان ریه ، از جمله گزینه های درمان سرطان ریه و در صورت تمایل ، پیش آگهی خود از پزشک تان سوال کنید. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان ریه ، ممکن است در تصمیم گیری در مورد درمان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.
  • با دوستان و خانواده بیشتر در ارتباط باشید. مستحکم نگه داشتن روابط نزدیک به شما کمک می کند تا با سرطان ریه مقابله کنید. دوستان و خانواده می توانند پشتیبانی عملی مورد نیاز شما را فراهم کنند ، از جمله در انجام امور خانه در صورت بستری شدن در بیمارستان. و هنگامی که احساسات بد به سراغ تان می آیند ، می توانند در حکم حامی عاطفی عمل کنند.
  • کسی را پیدا کنید که با او صحبت کنید. شنونده خوبی پیدا کنید که مایل باشد به صحبت های شما درباره امیدها و ترس های تان گوش دهد. این فرد می تواند یکی از دوستان یا اعضای خانواده باشد. مشورت با یک مشاور ، مددکار اجتماعی پزشکی ، روحانی یا گروه پشتیبانی سرطان نیز ممکن است مفید باشد.

از پزشک خود در مورد گروه های پشتیبانی شهر خود سوال کنید. یا با سازمان های محلی و ملی سرطان مانند موسسه ملی سرطان یا انجمن های سرطان مشورت کنید.

 

سخن پایانی در خصوص درمان سرطان ریه

بهترین مرکز پرتو درمانی تهران

اگر علائم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند ، با مراجعه به پزشک خانواده شروع کنید. اگر پزشک تان به سرطان ریه مشکوک باشد ، احتمالاً شما را به یک متخصص ارجاع می دهد. متخصصانی که افراد مبتلا به سرطان ریه را درمان می کنند می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • پزشکان متخصص در درمان سرطان (متخصصان آنکولوژی)
  • پزشکانی که بیماری های ریوی را تشخیص و معالجه می کنند (متخصصان ریه)
  • پزشکانی که از پرتو درمانی برای درمان سرطان استفاده می کنند (انکولوژیست های پرتوی)
  • جراحانی که ریه را عمل می کنند (جراحان توراکس)
  • پزشکانی که علائم و نشانه های سرطان و درمان سرطان را درمان می کنند (متخصصان مراقبت تسکینی)

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان ریه در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

[button link=”https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/lung-cancer/symptoms-causes/syc-20374620″ newwindow=”yes”] منبع[/button]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا