آنچه باید در مورد سرطان در بارداری بدانید

سرطان در بارداری نی نی سایت

اگرچه نادر است ، اما احتمال تشخیص سرطان در بارداری نیز وجود دارد. همچنین این امکان نیز وجود دارد ضمن درمان سرطان باردار شوید.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بارداری باعث سرطان نمی شود و در بیشتر موارد ، باردار بودن موجب رشد سریع سرطان در بدن شما نمی شود. با این حال گاهی اوقات ، تغییرات هورمون می تواند سرطان های خاصی را تحریک کند ، مانند ملانوم ، اما این امری غیر معمول است.

سرطان معمولاً روی جنین شما تأثیر نمی گذارد ، اما برخی از روش های درمانی ممکن است خطراتی را ایجاد کند. برای تعیین بهترین گزینه های درمانی برای سلامتی خود و جنین خود از نزدیک با پزشک خود همکاری کنید.

 

ابتلا به سرطان در بارداری چقدر شایع است؟

به طور کلی ، ابتلا به سرطان در دوران بارداری یک اتفاق غیر معمول است. آمارها نشان می دهد که از هر 1000 خانم باردار ، 1 مورد به سرطان مبتلا است. با این حال ، کارشناسان پیش بینی می کنند تعداد زنان باردار مبتلا به سرطان رو به افزایش باشد زیرا شمار زنانی که در سنین بالا اقدام به بارداری می کند افزایش یافته است. خطر ابتلا به بیشتر سرطان ها با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

سرطان پستان یکی از متداول ترین نوع سرطان است که در دوران بارداری زنان را مبتلا می کند. از هر 3000 خانم باردار ، 1 نفر به این نوع سرطان مبتلا است.

 

کدام نوع سرطان در دوران بارداری شایع است؟

برخی از سرطان های رایج که در دوران بارداری تشخیص داده می شوند عبارتند از:

سرطان های دیگر مانند سرطان ریه ، مغز و استخوان نیز می تواند در دوران بارداری رخ دهد ، اما بسیار نادر است.

گاهی اوقات ، برخی از علائم سرطان ممکن است با علائم بارداری همخوانی داشته باشد ، که می تواند تشخیص را به تأخیر بیندازد. علائم شایع بارداری و سرطان های خاص شامل موارد زیر است:

  • نفخ
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خستگی
  • تغییرات پستان
  • خونریزی از رکتوم

 

تشخیص سرطان در بارداری

بارداري بعد از سرطان سينه

اگر پزشک در دوران بارداری مشکوک به سرطان باشد ، ممکن است برای تشخیص نیاز به آزمایشات خاصی داشته باشید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس

در اشعه ایکس از دوزهای کم تابش برای ایجاد تصاویری از داخل بدن استفاده می شود. کارشناسان دریافتند میزان تابش مورد استفاده در اشعه ایکس به اندازه ای نیست که بتواند به جنین آسیب برساند. خانم های باردار باید در صورت عکسبرداری از اشعه ایکس ، از محافظ سرب برای پوشاندن شکم خود استفاده کنند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن)

سی تی اسکن با دستگاه اشعه ایکس که به کامپیوتر متصل است ، از بدن شما تصاویر مفصلی می گیرد. سی تی اسکن از سر یا قفسه سینه به طور معمول در هنگام بارداری بی خطر است. سی تی اسکن از شکم یا لگن فقط در صورت بارداری باید انجام شود اگر کاملاً ضروری باشد. در حین سی تی اسکن باید از سپر سرب نیز استفاده کنید.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

در MRI از آهن ربا و کامپیوتر برای دیدن داخل بدن شما استفاده می شود. به طور کلی این یک آزمایش ایمن برای زنان باردار در نظر گرفته می شود زیرا از اشعه یونیزان استفاده نمی کند.

سونوگرافی

در سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از مناطق خاصی در بدن شما استفاده می شود. این یک آزمایش تشخیصی ایمن در دوران بارداری محسوب می شود.

نمونه برداری

توسط بیوپسی ، پزشکان نمونه ای از بافت را برای آزمایش سرطان در آزمایشگاه برمی دارند. تصور می شود که نمونه برداری از روش های بی خطر برای زنان باردار است.

آزمون ها و آزمایشات تشخیصی بیشتر

ممکن است پزشک شما بخواهد معاینه بدنی و آزمایشات آزمایشگاهی را انجام دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت شما ارائه دهد.

گاهی اوقات ، آزمایشات معمول که در دوران بارداری انجام می شود می تواند سرطان را زودتر از آنچه در غیر این صورت پیدا شده کشف کند. به عنوان مثال ، آزمایش پاپ می تواند سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد و سونوگرافی می تواند سرطان تخمدان را در مراحل اولیه کشف کند.

 

اثرات سرطان بر بارداری 

در بسیاری از موارد ، سرطان منجر به ضرورت در ختم بارداری نخواهد شد. با این حال ، در بعضی موارد ، ممکن است مجبور شوید کودک خود را زودتر از موعد مقرر به دنیا آورید.

شما و تیم مراقبت های بهداشتی خود باید در مورد تمام خطرات و مزایای مدیریت سرطان و بارداری صحبت کنید. علاوه بر متخصص زنان و زایمان خود ، باید به یک متخصص انکولوژی یا آنکولوژیست نیز مراجعه کنید. آنکولوژیست پزشکی است که سرطان را درمان می کند. قرارهای ملاقات شما با دکتر تان بسیار بیشتر از یک خانم باردار بدون سرطان خواهد بود.

 

اثرات سرطان بر روی جنین 

متخصصان همه راه هایی که سرطان می تواند بر روی جنین تأثیر بگذارد را به درستی نمی دانند. اگرچه ممکن است برخی سرطان ها از مادر به جفت سرایت کنند ، اما بیشتر سرطان ها به ندرت روی جنین تأثیر مستقیم دارند.

موارد بسیار نادری از سرطان ها مانند ملانوم یا سرطان خون از جفت به جنین گسترش یافته است. اگر این اتفاق بیفتد ، پزشک در مورد نحوه درمان جنین در دوران بارداری و پس از زایمان صحبت خواهد کرد.

بعد از زایمان کودک ، پزشک علائم اولیه سرطان را بررسی می کند. اگر کودک شما سالم باشد ، دیگر به هیچ درمان اضافی نیاز ندارد.

برخی از روش های درمانی سرطان می تواند به جنین برساند. احتمال آسیب در سه ماهه اول بارداری بیشتر است. در سه ماهه اول ، اندام ها و ساختار بدن جنین در حال رشد است.

 

اثرات سرطان بر شیردهی 

سرطان رحم در بارداری

اگر در هنگام ابتلا به سرطان تصمیم بگیرید که به کودک خود شیر دهید ، سلول های سرطانی از شما به کودک منتقل نمی شوند. بسیاری از زنان مبتلا به سرطان و یا بهبود یافته از سرطان ، قادرند با موفقیت به نوزادان خود شیر دهند.

شیمی درمانی و سایر روش های درمانی سرطان می توانند از طریق شیر مادر به کودک شما منتقل شوند. به همین دلیل ، اگر تحت درمان سرطان هستید ، به شما توصیه می شود از شیر دادن خودداری کنید. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای آن صحبت کنید.

درمان سرطان در بارداری

سالها پیش ، پزشکان مطمئن نبودند که چگونه می توان در دوران بارداری سرطان را با خیال راحت درمان کرد و بسیاری توصیه به ختم بارداری می کردند. اما امروزه تعداد بیشتری از زنان در دوران بارداری برای درمان بیماری خود تصمیم می گیرند.

لازم است همه مزایا و معایب دریافت درمان سرطان در دوران بارداری را با پزشک خود در میان بگذارید. هر شرایطی متفاوت است.

گزینه های درمانی برای زنان باردار مبتلا به سرطان همان گزینه های درمانی برای زنان غیر باردار مبتلا به سرطان است. نحوه و زمان درمان ممکن است برای زنان باردار متفاوت باشد.

گزینه های درمانی شما به عوامل زیادی بستگی دارد ، از جمله:

  • نوع سرطانی که دارید
  • جایی که سرطان شما واقع شده است
  • مرحله سرطان تان
  • در چه مرحله ای از بارداری به سر می برید
  • انتخاب های شخصی شما

درمان های معمول سرطان در دوران بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عمل جراحی

جراحی معمولاً یک گزینه درمانی ایمن برای مادر و کودک به ویژه بعد از سه ماهه اول بارداری در نظر گرفته می شود. نوع جراحی به نوع سرطان بستگی دارد. هدف از جراحی برداشتن تومورهای سرطانی است.

اگر در دوران بارداری به سرطان پستان مبتلا هستید ، در صورت انجام ماستکتومی یا پرتودرمانی ممکن است توانایی شما در شیردهی تأثیر بگذارد. اگر این چیزی است که شما در نظر دارید ، حتماً با پزشک خود در مورد تأثیر جراحی بر شیردهی صحبت کنید.

شیمی درمانی و سایر داروها

شیمی درمانی شامل استفاده از مواد سمی برای از بین بردن سرطان در بدن شما است. شیمی درمانی و سایر داروهای ضد سرطان می توانند به جنین آسیب برسانند ، باعث نقایص مادرزادی یا سقط جنین شوند ، به خصوص اگر در سه ماهه اول بارداری استفاده شوند. برخی از داروهای شیمی درمانی و سایر داروهای مبارزه با سرطان با خیال راحت در سه ماهه دوم و سوم تجویز می شوند.

رادیوتراپی

در پرتو درمانی از اشعه ایکس یا ذرات پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی در بدن شما استفاده می کند. این روش درمانی می تواند به جنین آسیب برساند ، خصوصاً اگر در سه ماهه اول استفاده شود. گاهی اوقات ، با اطمینان می توان در سه ماهه دوم یا سوم بارداری از پرتودرمانی استفاده کرد ، اما این به نوع ، دوز و منطقه تحت درمان بستگی دارد.

آیا باید درمان را به تأخیر بیندازید؟

ممکن است برای شروع درمان منتظر بمانید تا سه ماهه آخر بارداری یا حتی پس از تولد کودک. این امر بخصوص اگر سرطان در دوران بارداری تشخیص داده شود یا اگر سرطان در مراحل اولیه باشد ، معمولاً رایج است. در صورت لزوم پزشک ممکن است بتواند زایمان شما را زودتر القا کند.

به طور کلی ، بارداری نباید بر میزان عملکرد یک درمان سرطان تأثیر بگذارد ، اما تأخیر در درمان به دلیل بارداری ممکن است بر چشم انداز شما تأثیر بگذارد.

 

چشم انداز

سرطان دهانه رحم در بارداری

در حالی که بروز سرطان دوران بارداری نادر است ، اما ممکن است برای برخی از زنان اتفاق بیفتد و اتفاق می افتد. اغلب اوقات ، یک زن باردار مبتلا به سرطان همان چشم انداز درمانی را دارد که یک زن مبتلا به سرطان که باردار نیست.

به طور معمول ، باردار بودن در حالی که سرطان دارید نباید بر پیش آگهی کلی شما تأثیر بگذارد. اگر سرطان به دلیل حاملگی ، زود هنگام یافت نشود ، یا درمان را به تأخیر بیندازید ، ممکن است در پیش آگهی شما تأثیر بگذارد.

با پزشک خود در مورد بهترین روش برای درمان سرطان در بارداری صحبت کنید. بسیاری از زنان به طور همزمان برای بهبودی از سرطان و داشتن بچه های سالم با شرایط مبارزه می کنند.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: healthline

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا