سرطان تیروئید | بخش اول علل و علائم

علائم سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید
علائم سرطان تیروئید

 

سرطان تیروئید به انگلیسی Thyroid cancer سرطانی است که در سلولهای تیروئید (غده پروانه ای شکل واقع در پایه گردن ، درست زیر سیب آدم تان) شکل می گیرد. تیروئید هورمون هایی تولید می کند که ضربان قلب ، فشار خون ، دمای بدن و وزن شما را تنظیم می کنند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان تیروئید ممکن است در ابتدا هیچ علائمی ایجاد نکند. اما با رشد می تواند باعث درد و تورم در گردن شما شود.

انواع مختلفی از سرطان تیروئید وجود دارد. برخی بسیار آهسته رشد می کنند و برخی دیگر می توانند بسیار تهاجمی باشند. بیشتر موارد سرطان تیروئید با درمان بهبود می یابد.

به نظر می رسد میزان سرطان تیروئید در حال افزایش است. برخی از پزشکان فکر می کنند این به این دلیل است که فناوری جدید به آنها امکان می دهد سرطان های کوچک تیروئید را پیدا کنند که شاید در گذشته یافت نشده باشد.

اطلاعات عمومی در مورد سرطان تیروئید

  • سرطان تیروئید بیماری است که در آن سلول های بدخیم باعث شکل گیری یک توده سرطانی در غده تیروئید می شوند.
  • بیماری ندول تیروئید، یک بیماری رایج است که اغلب هم سرطانی نیست.
  • انواع مختلفی از سرطان تیروئید وجود دارد.
  • سن، جنسیت و قرار گرفتن در معرض پرتوهای مختلف می تواند ریسک ابتلا به این سرطان را بالا ببرد.
  • سرطان نخاعی تیروئید گاهی از اوقات ممکن است ناشی از یک تغییر ژنتیکی باشد که از والدین به ارث رسیده است.
  • علائم اصلی این سرطان اغلب شامل ورم یا بروز توده در ناحیه گردن می شود.
  • آزمایش هایی که غده تیروئید، گردن و خون را مورد بررسی قرار می دهند رایج ترین اشکال برای شناسایی این بیماری هستند.
  • عوامل مختلفی هستند که روی شانس بهبود و درمان این سرطان اثرگذارند.

غده تیروئید از ید و مواد معدنی موجود در برخی از غذاها و نمک های یونیزه شده استفاده می کند تا به تولید بسیاری از هورمون ها کمک نماید. هورمون های تولید شده توسط تیروئید فعالیت های زیر را کنترل می کنند:

اطلاعات عمومی در مورد سرطان تیروئید
اطلاعات عمومی در مورد سرطان تیروئید
  • کنترل ضربان قلب، حرارت بدن، سرعت تبدیل غذا به انرژی (متابولیسم)
  • کنترل حجم کلسیم خون

بیماری ندول تیروئید

ندول تیروئید بیماری رایجی است اما اغلب سرطان نیست.

پزشک ممکن است در طول انجام آزمایشات پزشکی، متوجه وجود توده ای برآمده (ندول) در غده تیروئید بیمار شود. ندول تیروئید یک زائده غیرطبیعی در سلول های تیروئید است. زائده ای که ممکن است سفت باشد، یا حالت کیسه ای پر مایع داشته باشد.

زمانی که پزشک ندول تیروئید را شناسایی می کند، معمولا از آزمایش فراصوت یا نمونه برداری با سوزن، برای بررسی علائم سرطان نیز استفاده می کند. آزمایش خون نیز برای بررسی سطح هورمون های خون و پادتن های ضد تیروئیدی در خون انجام می پذیرد، تا احتمال وجود دیگر انواع بیماری های تیروئید نیز بررسی شود.

ندول های تیروئید اغلب موجب بروز علائم خاصی نمی شوند یا الزاما به درمان نیاز ندارند. اما گاهی از اوقات ندول های تیروئید آنقدر بزرگ می شوند که بلع یا تنفس را برای فرد دشوار می کنند. در این شرایط است که درمان ندول تیروئید لازم است. این را هم بدانید که تنها تعداد کمی از ندول های تیروئید، سرطانی هستند.

نشانه های سرطان غده تیروئید | علائم سرطان تیروئید چیست

سرطان تیروئید به طور معمول در مراحل اولیه هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نمی کند. اما با رشد سرطان تیروئید ، ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • یک توده (ندول) که از روی پوست گردن تان احساس می شود
  • تغییراتی در صدای شما ، از جمله گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع
  • درد در گردن و گلو
  • تورم غدد لنفاوی گردن شما

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

اگر نشانه ها و علائم سرطان تیروئید را در خود احساس می کنید که شما را نگرانی کرده اید ، از پزشک خود وقت بگیرید.

علل سرطان تیروئید

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث بروز سرطان تیروئید می شوند.

سرطان تیروئید زمانی اتفاق می افتد که سلولهای تیروئید شما دچار تغییرات ژنتیکی (جهش) شوند. جهش ها باعث رشد سریع سلول ها و تکثیر آنها می شود. سلول ها همچنین مانند سلول های طبیعی توانایی مردن را از دست می دهند. سلولهای غیرطبیعی تیروئید جمع شده تومور ایجاد می کنند. سلولهای غیرطبیعی می توانند به بافت مجاور حمله کرده و به سایر قسمتهای بدن گسترش پیدا کنند (متاستاز کنند).

انواع سرطان تیروئید

انواع سرطان تیروئید
انواع سرطان تیروئید

سرطان تیروئید براساس انواع سلولهای موجود در تومور به انواع طبقه بندی می شود. وقتی نمونه ای از بافت سرطان در زیر میکروسکوپ بررسی شود ، نوع شما مشخص می شود. نوع سرطان تیروئید در تعیین درمان و پیش آگهی شما در نظر گرفته می شود.

انواع سرطان تیروئید عبارتند از:

  • سرطان تیروئید پاپیلاری. شایع ترین شکل سرطان تیروئید ، سرطان تیروئید پاپیلاری است که از سلول های فولیکولی ناشی می شود که هورمون های تیروئید را تولید و ذخیره می کنند. سرطان تیروئید پاپیلاری ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد ، اما بیشتر اوقات افراد 30 تا 50 ساله را درگیر می کند. گاهی اوقات پزشکان از سرطان تیروئید پاپیلاری و سرطان تیروئید فولیکولار به عنوان سرطان افتراق یافته تیروئید یاد می کنند.
  • سرطان تیروئید فولیکولار. سرطان تیروئید فولیکولار نیز از سلول های فولیکولی تیروئید ناشی می شود. این سرطان معمولاً افراد بالای 50 سال را درگیر می کند. سرطان سلول هرتل نوعی نادر و بالقوه تهاجمی تر از سرطان تیروئید فولیکولار است.
  • سرطان تیروئید آناپلاستیک. سرطان آناپلاستیک تیروئید یک نوع نادر از سرطان تیروئید است که از سلول های فولیکولی شروع می شود. به سرعت رشد می کند و درمان آن بسیار دشوار است. سرطان آناپلاستیک تیروئید به طور معمول در بزرگسالان 60 ساله و بالاتر رخ می دهد.
  • سرطان تیروئید مدولاری. سرطان تیروئید مدولاری در سلولهای تیروئیدی به نام سلولهای C تولید هورمون کلسی تونین آغاز می شود. افزایش سطح کلسی تونین در خون می تواند سرطان تیروئید مدولار را در مراحل اولیه نشان دهد. سندرم های خاص ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان تیروئید مدولار را افزایش می دهند ، اگرچه این پیوند ژنتیکی غیر معمول است.
  • انواع نادر دیگر. انواع بسیار نادر دیگر سرطان که از تیروئید شروع می شود شامل لنفوم تیروئید است که از سلولهای سیستم ایمنی تیروئید شروع می شود و سارکوم تیروئید که از سلولهای بافت همبند تیروئید آغاز می شود.

عوامل تشدید خطر سرطان تیروئید

عواملی که ممکن است خطر سرطان تیروئید را افزایش دهند عبارتند از:

  • زن بودن. سرطان تیروئید در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.
  • قرار گرفتن در معرض تابش زیاد. درمان های پرتودرمانی در سر و گردن خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می دهد.
  • سندرم های خاص ژنتیکی ارثی. سندرم های ژنتیکی که خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می دهند شامل سرطان مدولاری خانوادگی تیروئید ، نئوپلازی غدد درون ریز متعدد ، سندرم کودن و پلی پوز آدنوماتوز خانوادگی است.
عوامل تشدید خطر سرطان تیروئید
عوامل تشدید خطر سرطان تیروئید

پیامدها

با وجود درمان ، سرطان تیروئید می تواند برگردد ، حتی اگر تیروئید را برداشته باشید. این اتفاق در صورتی می افتد که سلولهای سرطانی میکروسکوپی قبل از اینکه از بین بروند ، به فراتر از تیروئید گسترش یابد.

سرطان تیروئید ممکن است در نقاط زیر عود کند:

  • غدد لنفاوی گردن
  • تکه های کوچکی از بافت تیروئید که در حین جراحی جا مانده است
  • مناطق دیگر بدن مانند ریه ها و استخوان ها

سرطان تیروئید که عود می کند قابل درمان است. پزشک شما ممکن است آزمایش خون دوره ای یا اسکن تیروئید را برای بررسی علائم عود سرطان تیروئید توصیه کند.

پیشگیری از سرطان تیروئید

پیشگیری از سرطان تیروئید
پیشگیری از سرطان تیروئید

پزشکان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث بروز بیشتر موارد سرطان تیروئید می شود ، بنابراین هیچ راهی برای جلوگیری از سرطان تیروئید در افرادی که به طور متوسط ​​خطر ابتلا به این بیماری را دارند وجود ندارد.

پیشگیری برای افرادی که خطر بالایی دارند

بزرگسالان و كودكان مبتلا به جهش ژني ارثي كه خطر سرطان مدولاري تيروئيد در آنها بالا است ، ممكن است بهتر باشد براي جلوگيري از سرطان ، جراحي تيروئيد را در نظر داشته باشند (تيروئيدكتومي پيشگيرانه). گزینه های خود را با یک مشاور ژنتیک که می تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید و گزینه های درمانی شما را توضیح دهد ، بحث کنید.

پیشگیری برای افراد نزدیک به نیروگاه های هسته ای

گاهی اوقات دارویی که جلوی اشعه بر تیروئید را می گیرد ، در اختیار افرادی قرار می گیرد که در نزدیکی نیروگاه های هسته ای زندگی می کنند. این دارو (یدید پتاسیم) را می توان در صورت بعید تصادف راکتور هسته ای استفاده کرد. اگر در فاصله 10 مایلی نیروگاه هسته ای زندگی می کنید و نگران اقدامات احتیاطی ایمنی نیستید ، برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش مدیریت اضطراری ایالتی یا محلی خود تماس بگیرید.

تشخیص

آزمایشات و روشهایی که برای تشخیص سرطان تیروئید استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • معاینه بدنی. پزشک شما گردن شما را معاینه می کند تا تغییرات فیزیکی در تیروئید مانند گره های تیروئید را احساس کند. او همچنین ممکن است در مورد عوامل خطر شما مانند قرار گرفتن در معرض تابش گذشته و سابقه خانوادگی تومورهای تیروئید سوال کند.
  • آزمایش خون. آزمایش خون کمک می کند تا عملکرد طبیعی غده تیروئید مشخص شود یا خیر.
  • تصویربرداری سونوگرافی. سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختارهای بدن استفاده می کند. برای ایجاد تصویری از تیروئید ، مبدل سونوگرافی بر روی گردن پایین شما قرار می گیرد. ظاهر تیروئید در سونوگرافی به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که ندول تیروئید احتمالاً غیرسرطانی (خوش خیم) است یا اینکه احتمال سرطانی بودن آن وجود دارد.
  • برداشتن نمونه ای از بافت تیروئید. در طی بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف ، پزشک شما یک سوزن بلند و باریک را از طریق پوست و درون گره تیروئید وارد می کند. از تصویربرداری اولتراسوند به طور معمول برای هدایت دقیق سوزن به داخل گره استفاده می شود. پزشک شما از سوزن برای از بین بردن نمونه های بافت مشکوک تیروئید استفاده می کند. این نمونه در آزمایشگاه برای بررسی سلولهای سرطانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
  • سایر آزمایشات تصویربرداری. شما ممکن است یک یا چند آزمایش تصویربرداری داشته باشید تا به پزشک کمک کند تشخیص دهد که آیا سرطان شما فراتر از تیروئید است یا خیر. آزمایشات تصویربرداری ممکن است شامل CT ، MRI و آزمایشات تصویربرداری هسته ای باشد که از فرم رادیواکتیو ید استفاده می کنند.
  • آزمایش ژنتیک. برخی از افراد مبتلا به سرطان تیروئید مدولار ممکن است تغییرات ژنتیکی داشته باشند که می تواند با سایر سرطان های غدد درون ریز در ارتباط باشد. سابقه خانوادگی شما ممکن است پزشک را بر آن داشته باشد تا آزمایش ژنتیک را برای یافتن ژن هایی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند ، توصیه کند.

ایا سرطان غده تیروئید درمان دارد

ایا سرطان غده تیروئید درمان دارد
ایا سرطان غده تیروئید درمان دارد

گزینه های درمان سرطان غده تیروئید به نوع و مرحله سرطان تیروئید ، سلامت کلی و ترجیحات شما بستگی دارد.

بیشتر سرطان های تیروئید با درمان بهبود می یابند.

مواردی که ممکن است فوراً به درمان نیازی نباشد

سرطان های تیروئید بسیار کوچک که خطر شیوع کمی در بدن دارند ، ممکن است فوراً نیازی به درمان نداشته باشند. در عوض ، شما ممکن است یک نظارت فعال را با نظارت مکرر بر سرطان در نظر بگیرید. پزشک ممکن است آزمایش خون و معاینه سونوگرافی از گردن شما را یک یا دو بار در سال توصیه کند.

در بعضی از افراد ، سرطان هرگز رشد نمی کند و هرگز به درمان نیاز ندارد. در برخی دیگر ، ممکن است سرانجام رشد شناسایی شده و درمان آغاز شود.

عمل جراحی تیروئید

بیشتر افراد مبتلا به سرطان غده تیروئید تحت عمل جراحی برداشتن تیروئید قرار می گیرند. اینکه دکتر شما کدام عمل را توصیه کند به نوع سرطان تیروئید ، اندازه سرطان ، گسترش سرطان فراتر از تیروئید و نتایج آزمایش سونوگرافی کل غده تیروئید بستگی دارد.

اعمال جراحی مورد استفاده در درمان سرطان غده ی تیروئید شامل موارد زیر است:

  • برداشتن تمام یا بخش قابل توجهی از تیروئید (تیروئیدکتومی). یک عمل برداشتن غده تیروئید ممکن است شامل برداشتن تمام بافت تیروئید (تیروئیدکتومی کامل) یا بیشتر بافت تیروئید (تیروئیدکتومی تقریباً کامل) باشد. جراح اغلب لبه های کوچک بافت تیروئید را در اطراف غدد پاراتیروئید رها می کند تا خطر آسیب به غدد پاراتیروئید را کاهش دهد ، که به تنظیم سطح کلسیم در خون کمک می کند.
  • برداشتن بخشی از تیروئید (لوبکتومی تیروئید). در طی لوبکتومی تیروئید ، جراح نیمی از تیروئید را خارج می کند. اگر در یک قسمت از تیروئید دارای رشد کند آهسته هستید و در سایر مناطق تیروئید گره مشکوکی ندارید ، توصیه می شود.
  • برداشتن غدد لنفاوی گردن (تشریح غدد لنفاوی). هنگام برداشتن تیروئید ، جراح ممکن است همزمان سرطان تیروئید و غدد لنفاوی اطراف گردن را بردارد. این موارد را می توان از نظر علائم سرطان آزمایش کرد.

جراحی تیروئید خطر خونریزی و عفونت را به همراه دارد. آسیب به غدد پاراتیروئید نیز می تواند در حین جراحی ایجاد شود ، که می تواند منجر به پایین آمدن میزان کلسیم در بدن شما شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که عصب های متصل به تارهای صوتی شما پس از جراحی به طور طبیعی کار نکنند ، که می تواند باعث فلج تار صوتی ، گرفتگی صدا ، تغییر صدا یا دشواری در تنفس شود. درمان می تواند مشکلات عصبی را بهبود یا معکوس کند.

ادامه مطلب در بخش دوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا