درمان سرطان سینه در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری نسبت به ابتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده باشید ، گزینه های درمانی شما پیچیده تر خواهد بود زیرا لازم است ضمن محافظت از جنین ، بهترین درمان سرطان سینه در بارداری را داشته باشید. نوع و زمان درمان باید با دقت و هماهنگی بین تیم مراقبت از سرطان و متخصص زنان و زایمان برنامه ریزی شود.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

سرطان سینه در زنان جوان و چگونگی آن

هدف در هنگام درمان یک زن باردار مبتلا به سرطان پستان همان هدف درمان یک زن غیر باردار است: درمان سرطان در سریع ترین زمان ممکن ، یا کنترل و جلوگیری از گسترش آن در صورت عدم درمان. اما نگرانی بیشتر در مورد محافظت از جنین در حال رشد ممکن است درمان را پیچیده تر کند.

 

آیا انجام درمان سرطان پستان در بارداری بی خطر است؟

سونوگرافي سينه در بارداري

اگر باردار هستید و سرطان پستان نیز دارید ، ممکن است انتخاب های سختی داشته باشید ، بنابراین مطمئن شوید که از همه گزینه های پیش روی خود گاه هستید و از کمک های تخصصی برخوردار می شوید. زنان باردار می توانند با خیالی راحت سرطان پستان را درمان کنند ، اگرچه نوع درمان به کار گرفته شده و زمان درمان ممکن است تحت تأثیر بارداری باشد. اگر باردار هستید و مبتلا به سرطان پستان شده اید ، توصیه های درمانی شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • اندازه تومور
  • جایی که تومور واقع شده است
  • این که آیا سرطان گسترش یافته است و اگر چنین است ، تا چه اندازه
  • در کدام مرحله بارداری هستید
  • سلامت کلی شما
  • ترجیحات شخصی شما

در حین بارداری معمولاً جراحی برای برداشتن سرطان پستان بی خطر است. به نظر می رسد اگر شیمی درمانی در سه ماهه دوم یا سوم بارداری انجام شود ، برای جنین بی خطر است ، اما در سه ماهه اول ایمن نیست. سایر درمان های سرطان پستان مانند هورمون درمانی ، هدفمند درمانی و پرتودرمانی احتمالاً به جنین آسیب می رساند و معمولاً در دوران بارداری انجام نمی شود.

اگر بین بهترین درمان شناخته شده برای مادر و سلامتی جنین کوچکترین تعارضی وجود داشته باشد ، گزینه های درمانی می توانند پیچیده شوند. به عنوان مثال ، اگر در اوایل بارداری زنی به سرطان پستان مبتلا شد و بلافاصله به شیمی درمانی احتیاج داشت ، ممکن است به او توصیه شود در مورد پایان بارداری فکر کند. یک مشاور یا روانشناس نیز باید در تیم مراقبت های بهداشتی شما باشد تا بتواند از شما پشتیبانی عاطفی لازم را به عمل آورد.

برخی از مطالعات قدیمی نشان می دهد که پایان دادن به بارداری به منظور درمان سرطان ، پیش آگهی زنان (چشم انداز) را بهبود نمی بخشد. حتی اگر در این مطالعات ایراداتی نیز وجود داشته باشد ، اما پایان دادن بارداری به منظور درمان سرطان پستان دیگر به طور معمول توصیه نمی شود. هنوز هم ، هنگام بررسی همه گزینه های درمانی موجود ، خصوصاً در مورد سرطان های تهاجمی که ممکن است بلافاصله به درمان نیاز داشته باشند ، مانند سرطان التهابی پستان ، ممکن است این گزینه مورد بحث قرار گیرد.

 

جراحی و برداشتن توده در بارداری

علائم سرطان در بارداری

جراحی برای از بین بردن سرطان پستانها در بارداری و غدد لنفاوی مجاور ، بخش اصلی درمان هر زنی است که زودهنگام سرطان پستان در وی تشخیص داده شده و به طور کلی جراحی در بارداری بی خطر است.

گزینه های جراحی سرطان پستان می تواند شامل موارد زیر باشد:

ماستکتومی بیشتر در زنان باردار مبتلا به سرطان پستان استفاده می شود زیرا بیشتر خانم هایی که جراحی محافظت از پستان می شوند پس از آن به پرتودرمانی نیاز دارند. اگر پرتو درمانی در دوران بارداری انجام شود ، می تواند روی کودک تأثیر بگذارد ، بنابراین نمی توان آن را تا قبل از زایمان انجام داد. اما به تأخیر انداختن طولانی مدت پرتو درمانی هم می تواند احتمال بازگشت سرطان را افزایش دهد.

اگر سرطان در سه ماهه سوم یافت شود ، ممکن است BCS یک گزینه باشد زیرا ممکن است در درمان های پرتویی فاصله کمی وجود داشته باشد یا بدون تعلل انجام شود ، به خصوص اگر شیمی درمانی پس از جراحی برنامه ریزی شده باشد. تابش به طور معمول پس از اتمام درمان های شیمی درمانی انجام می شود. اما اگر سرطان در اوایل بارداری کشف شود ، می تواند به معنی تاخیر طولانی تر در شروع پرتودرمانی باشد. برای زنان در این شرایط ، ماستکتومی گزینه بهتری نسبت به BCS و به دنبال آن پرتودرمانی است.

بررسی غدد لنفاوی برای گسترش سرطان

علاوه بر برداشتن تومور در پستان ، یک یا چند گره لنفاوی زیر بغل (غدد لنفاوی زیر بغل) نیز برای بررسی شیوع سرطان نیاز به برداشتن دارند. یکی از راه های انجام این کار تشریح غدد لنفاوی زیر بغل (ALND) است. با این کار بسیاری از غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود. روش دیگری ، به نام بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (SLNB) ، بسته به اینکه در چه مدت بارداری و مرحله سرطان هستید ، ممکن است یک گزینه باشد. در این روش از ردیاب های رادیواکتیو دوز پایین و یک رنگ آبی برای تعیین دقیق گره هایی که احتمالاً حاوی سلول های سرطانی هستند استفاده می شود. SLNB به پزشک اجازه می دهد تعداد کمتری از گره ها را حذف کند. اما نگرانی هایی در مورد تأثیرات رنگ SLNB بر جنین وجود دارد. به دلیل این نگرانی ها ، برخی از متخصصان توصیه می کنند که SLNB فقط در اواخر بارداری استفاده شود و از رنگ آبی در طی پروسیجر استفاده نشود.

آیا در دوران بارداری بیهوشی بی خطر است؟

جراحی سرطان پستان به طور کلی خطر کمی برای جنین در بر دارد. اما در بارداری زمان های خاصی وجود دارد که ممکن است بیهوشی (داروهای مورد استفاده برای بیهوش کردن شما به منظور جراحی) برای جنین خطرناک تر باشد.

جراح و متخصص بیهوشی شما ، همراه با یک متخصص زنان و زایمان ، باید با هم همکاری کنند تا در مورد بهترین زمان بارداری برای جراحی تصمیم بگیرند. اگر جراحی در اواخر بارداری انجام شود ، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان در آنجا باشد که در هنگام جراحی مشکلی برای جنین ایجاد شود. پزشکان شما با هم تصمیم می گیرند که کدام داروها و تکنیک های بیهوشی بی خطرترین روش برای شما و جنین است.

 

درمان سرطان سينه در بارداري پس از جراحی

بارداري بعد از سرطان سينه

بسته به مرحله سرطان ، ممکن است به درمان بیشتری مانند شیمی درمانی ، پرتودرمانی ، هورمون درمانی و یا درمان هدفمند پس از جراحی نیاز داشته باشید تا به کاهش خطر بازگشت سرطان کمک کند. به این روش درمان کمکی گفته می شود. در برخی موارد ، این روش درمانی می تواند تا پس از زایمان به تعویق بیفتد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی (کموتراپی) ممکن است بعد از جراحی (به عنوان درمان کمکی) برای برخی از مراحل اولیه سرطان پستان استفاده شود. همچنین ممکن است به خودی خود برای سرطان های پیشرفته تر استفاده شود.

شیمی درمانی در 3 ماه اول بارداری (سه ماهه اول) بارداری تجویز نمی شود. از آنجا که بسیاری از مراحل رشد جنین در این مدت اتفاق می افتد ، ایمنی شیمی درمانی در سه ماهه اول مطالعه نشده است. خطر سقط جنین (از دست دادن کودک) نیز در این دوران بیشتر است.

برای سالهای متمادی این تصور وجود داشت که هرگونه شیمی درمانی به نوزاد متولد نشده آسیب می رساند. اما مطالعات جدید نشان داده است که برخی از داروهای شیمیایی (مانند دوکسوروبیسین ، سیکلوفسفامید و تاکسان ها) که در سه ماهه دوم و سوم بارداری (ماه های 4 تا 9 بارداری) استفاده می شود خطر نقایص مادرزادی ، مرده زایی یا مشکلات سلامتی پس از تولد را افزایش نمی دهد ، ولی ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. محققان هنوز نمی دانند که آیا این گونه کودکان پیامدهای طولانی مدتی دارند یا خیر.

اگر سرطان پستان در مراحل اولیه است و پس از جراحی به شیمی نیاز دارید (شیمی درمانی کمکی) ، معمولاً حداقل تا سه ماهه دوم بارداری به تأخیر می افتد. اگر سرطان در سه ماهه سوم کشف شود ، ممکن است شیمی درمانی تا بعد از تولد به تأخیر بیفتد. ممکن است در برخی موارد چند هفته زودتر زایمان ایجاد شود. همین رویکرد های درمانی ممکن است برای زنان با سرطان پیشرفته تر نیز استفاده شود.

شیمی درمانی معمولاً بعد از هفته 35 ام بارداری یا 3 هفته پس از زایمان توصیه نمی شود زیرا می تواند شمار گلبول های خونی مادر را کاهش دهد. این امر می تواند باعث خونریزی شود و احتمال عفونت در هنگام تولد را افزایش دهد. به تعویق انداختن شیمی درمانی برای چند هفته قبل از زایمان باعث می شود که شمار گلبول های خون مادر قبل از زایمان به حالت طبیعی برسد.

درمان هایی که به طور معمول تا پس از زایمان به تعویق می افتند

برخی از درمان های سرطان پستان می تواند به جنین آسیب برساند و در دوران بارداری ایمن نیست. در صورت نیاز به این روش های درمانی ، معمولاً پس از تولد کودک برنامه ریزی می شود.

پرتودرمانی: پرتودرمانی پستان اغلب بعد از جراحی محافظت از پستان (لومپکتومی) برای کاهش خطر بازگشت سرطان استفاده می شود. دوزهای بالای اشعه مورد استفاده برای این امر می تواند در هر زمان از بارداری به جنین آسیب برساند. این ممکن است باعث سقط جنین ، نقایص مادرزادی ، رشد آهسته جنین یا افزایش خطر ابتلا به سرطان در دوران کودکی شود. به همین دلیل ، پزشکان از پرتو درمانی در دوران بارداری استفاده نمی کنند.

برای برخی از زنانی که سرطان در اواخر بارداری کشف می شود ، ممکن است عمل لامپکتومی در دوران بارداری انجام شود و سپس وقفه ایجاد شود تا پس از تولد کودک پرتودرمانی انجام شود. اما این روش درمانی به خوبی مطالعه نشده است. انتظار طولانی مدت برای شروع پرتودرمانی می تواند احتمال بازگشت سرطان را افزایش دهد.

هورمون درمانی: هورمون درمانی اغلب به عنوان درمان پس از جراحی یا به عنوان درمان سرطان پستان پیشرفته در زنان مبتلا به سرطان پستان گیرنده هورمون مثبت (استروژن یا پروژسترون) استفاده می شود. داروهای هورمون درمانی که برای سرطان پستان استفاده می شود شامل تاموکسیفن ، آناستروزول ، لتروزول و اگزمستان است.

هورمون درمانی نباید در دوران بارداری انجام شود زیرا می تواند روی کودک تأثیر بگذارد. این درمان باید تا پس از زایمان زن به تأخیر بیفتد.

درمان هدفمند: داروهایی که HER2 را هدف قرار می دهند ، مانند تراستوزوماب (هرسپتین) ، پرتوزوماب (پرجتا) ، آدوترستوزوماب امتانسین (کادسیلا) و لاپاتینیب (تایکرب) ، بخش مهمی در درمان سرطان های پستان با HER2 مثبت است. در زنانی که باردار نیستند ، از تراستوزوماب بعنوان بخشی از درمان پس از جراحی استفاده می شود ، از پرتوزوماب می توان با تراستوزوماب قبل از جراحی استفاده کرد و همه این داروها می توانند در درمان سرطان پیشرفته مفید باشند. اما براساس مطالعات انجام شده بر روی زنانی که در دوران بارداری تحت درمان قرار گرفته اند ، در صورت مصرف این داروها در دوران بارداری ، هیچ یک از این داروها برای جنین ایمن نیستند.

Everolimus (Afinitor) و palbociclib (Ibrance) نیز داروهای هدفمندی هستند که می توانند با هورمون درمانی برای درمان سرطان پیشرفته پستان استفاده شوند. باز هم تصور می شود که این داروها در دوران بارداری استفاده غیر ایمن دارند.

 

آیا می توانم در دوران شیردهی سرطان را درمان کنم؟

بارداري بعد از سرطان سينه

اکثر پزشکان توصیه می کنند زنانی که تازه وضع حمل کرده اند و در آستانه درمان سرطان سینه هستند باید شیردهی را متوقف کنند (یا اصلا شروع نکنند).

اگر جراحی پستان برنامه ریزی شده باشد ، قطع شیردهی به کاهش جریان خون در پستانها کمک کرده و آنها را کوچکتر می کند. این می تواند به عمل کمک کند. همچنین به کاهش خطر عفونت در پستان کمک می کند و می تواند از تجمع شیر مادر در مناطق بیوپسی یا جراحی جلوگیری کند.

بسیاری از داروهای شیمیایی ، هورمونی و داروهای درمانی هدفمند می توانند وارد شیر مادر شوند و به نوزاد منتقل شوند. در صورت استفاده از شیمی درمانی ، هورمون یا درمان هدفمند ، شیردهی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

اگر سوالی دارید ، از جمله اینکه آیا شروع به شیر دادن ممکن است بی خطر باشد ، با تیم درمانی خود صحبت کنید. اگر قصد دارید بعد از مدتی توقف ، شیردهی را شروع کنید ، از قبل برنامه ریزی کنید. متخصصان شیردهی در صورت نیاز می توانند به شما کمک بیشتری کنند.

 

بارداری چگونه بر میزان بقای سرطان پستان تأثیر می گذارد؟

تغییرات غدد لنفاوی در بارداری

بارداری می تواند کشف ، تشخیص و درمان سرطان سینه را دشوار کند. بیشتر مطالعات نشان داده است که نتایج در زنان باردار و غیر باردار مبتلا به سرطان سینه در مورد سرطان های یافت شده در یک مرحله یکسان تقریباً برابر است ، اما همه مطالعات موافق نیستند.

برخی از پزشکان بر این باورند که پایان دادن به بارداری ممکن است به کند شدن روند پیشروی سرطان های پستان کمک کند و این ممکن است در مورد برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان پیشرفته الزامی باشد. تحقیق در این زمینه دشوار است و مطالعات خوب و بی طرفانه ای وجود ندارد. پایان دادن به بارداری ، درمان را ساده تر می کند ، اما تاکنون هیچ مدرکی نشان نمی دهد که پایان دادن به بارداری ، نرخ بقای کلی زن یا نتیجه سرطان را بهبود می بخشد.

مطالعات نشان نداده است که تاخیر در درمان که بعضاً در دوران بارداری لازم است ، بر پیامد سرطان پستان تأثیر دارد. اما این نیز ثابت شده است که این موضوع جای مطالعه دارد. در آخر لازم به ذکر است که هیچ گزارشی مبنی بر این وجود ندارد که نشان دهد خود سرطان پستان می تواند به جنین آسیب برساند.

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منبع: cancer.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا