سرطان تیروئید | بخش دوم مقابله و درمان

رجوع به بخش قبلی

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

ایا سرطان غده تیروئید درمان دارد

هورمون درمانی تیروئید

بعد از تیروئیدکتومی ، ممکن است لازم باشد داروی هورمون تیروئید لووتیروکسین (لووکسیل ، سینتروئید و دیگران) را به صورت مادام العمر مصرف کنید.

این دارو دو مزیت دارد: هورمونی را که تیروئید شما به طور معمول تولید می کند تأمین می کند و تولید هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) را از غده هیپوفیز شما سرکوب می کند. سطح بالای TSH می تواند سلولهای سرطانی باقی مانده را تحریک به رشد کند.

ید رادیواکتیو

در درمان ید رادیواکتیو از دوزهای زیادی از نوعی ید که رادیواکتیو است استفاده می شود.

درمان ید رادیواکتیو اغلب پس از تیروئیدکتومی برای از بین بردن باقی مانده بافت سالم تیروئید و همچنین مناطق میکروسکوپی سرطان تیروئید که در حین جراحی برداشته نشده اند ، استفاده می شود. درمان ید رادیواکتیو ممکن است برای درمان سرطان تیروئید که پس از درمان عود می کند یا به مناطق دیگر بدن گسترش می یابد نیز استفاده شود.

درمان ید رادیواکتیو به صورت کپسول یا مایعی است که می بلعید. ید رادیواکتیو در درجه اول توسط سلولهای تیروئید و سلولهای سرطانی تیروئید جذب می شود ، بنابراین خطر کمتری برای آسیب رساندن به سلولهای دیگر بدن شما وجود دارد.

عوارض جانبی این درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خشکی دهان
  • درد دهان
  • التهاب چشم
  • تغییر حس چشایی یا بویایی
  • خستگی

بیشتر ید رادیواکتیو طی چند روز اول پس از درمان از بدن تان دفع می شود. به شما دستورالعمل های احتیاطی داده می شود که باید در این مدت برای محافظت از افراد دیگر در برابر تشعشعات انجام دهید. به عنوان مثال ، ممکن است از شما خواسته شود که به طور موقت از تماس نزدیک با افراد دیگر ، به ویژه کودکان و زنان باردار خودداری کنید.

پرتودرمانی خارجی

پرتودرمانی را می توان با استفاده از دستگاهی که پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون ها را در نقاط دقیق بدن شما هدف قرار می دهد ، به صورت خارجی انجام داد (پرتودرمانی خارجی). در حین درمان ، در حالی که دستگاهی به دور شما حرکت می کند ، هنوز روی میز دراز می کشید.

بهترین متخصص پرتودرمانی در تهران

اگر جراحی گزینه ای نباشد و سرطان شما پس از درمان ید رادیواکتیو همچنان ادامه یابد ، ممکن است پرتودرمانی با پرتوی خارجی توصیه شود. در صورت افزایش خطر عود سرطان ، ممکن است پرتودرمانی نیز بعد از جراحی توصیه شود.

شیمی درمانی

ایا سرطان غده تیروئید درمان دارد

شیمی درمانی نوعی درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. شیمی درمانی معمولاً به صورت تزریق از طریق ورید انجام می شود. این مواد شیمیایی در سراسر بدن شما حرکت می کنند و سلولهای در حال رشد ، از جمله سلولهای سرطانی را از بین می برند.

شیمی درمانی معمولاً در درمان سرطان تیروئید استفاده نمی شود ، اما گاهی اوقات برای افراد مبتلا به سرطان آناپلاستیک تیروئید توصیه می شود. شیمی درمانی ممکن است با پرتودرمانی ترکیب شود.

درمان دارویی هدفمند

درمان های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری های خاص موجود در سلول های سرطانی متمرکز هستند. با مسدود کردن این ناهنجاری ها ، درمان های دارویی هدفمند می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند.

دارودرمانی هدفمند برای سرطان تیروئید سیگنالهایی را هدف قرار می دهد که به سلولهای سرطانی می گویند رشد و تقسیم می شوند. به طور معمول در سرطان پیشرفته تیروئید استفاده می شود.

تزریق الکل به سرطان ها

فرسایش الکل شامل تزریق سرطان های کوچک تیروئید به الکل با استفاده از تصویربرداری مانند سونوگرافی برای اطمینان از قرارگیری دقیق تزریق است. این روش باعث کوچک شدن سرطان های تیروئید می شود.

اگر سرطان بسیار کوچک باشد و جراحی گزینه مناسبی برای آن نباشد ، ممکن است فرسایش الکل باشد. همچنین گاهی اوقات برای درمان سرطانی که پس از جراحی در غدد لنفاوی عود می کند ، استفاده می شود.

مراقبت های حمایتی (تسکینی)

مراقبت تسکینی یک مراقبت پزشکی ویژه است که بر روی تسکین درد و سایر علائم یک بیماری جدی متمرکز است. متخصصان مراقبت تسکینی با شما ، خانواده و سایر پزشکان شما همکاری می کنند تا یک لایه اضافی از پشتیبانی را ارائه دهند که مکمل مراقبتهای مداوم شما باشد.

مراقبت از تسکین را می توان در حالی که تحت درمان های تهاجمی دیگر مانند جراحی ، شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار می گیرید ، استفاده کرد. در اوایل دوره درمان سرطان ، به طور فزاینده ای ارائه می شود.

وقتی از مراقبت تسکینی همراه با سایر روشهای درمانی مناسب استفاده می شود ، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتری داشته باشند و عمر طولانی تری داشته باشند.

مراقبت های تسکینی توسط تیمی از پزشکان ، پرستاران و سایر افراد متخصص آموزش دیده ارائه می شود. تیم های مراقبت تسکینی قصد دارند کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده های آنها را بهبود بخشند.

 

مقابله و پشتیبانی

آیا سرطان غده تیروئید کشنده است

تشخیص سرطان تیروئید می تواند ترسناک باشد. ممکن است احساس کنید انگار مطمئن نیستید که بعد باید چه کار کنید.

هر کس سرانجام روش خود را برای کنار آمدن با تشخیص سرطان پیدا می کند. تا زمانی که پیدا کنید آنچه برای شما مفید است ، سعی کنید:

  • در مورد سرطان تیروئید به اندازه کافی اطلاعات کسب کنید تا در مورد مراقبت خود تصمیم بگیرید. جزئیات سرطان تیروئید ، از جمله نوع ، مرحله و گزینه های درمانی را بنویسید. برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک خود بپرسید که کجا می توانید بروید. منابع خوبی از اطلاعات برای شروع کار شامل موسسه ملی سرطان ، انجمن سرطان آمریکا و انجمن تیروئید آمریکا است.
  • با دیگر بازماندگان سرطان تیروئید ارتباط برقرار کنید. شما ممکن است در گفتگو با افرادی که در شرایط مشابه خود هستند راحت باشید. از پزشک خود در مورد گروه های پشتیبانی منطقه خود سوال کنید.
  • آنچه در مورد سلامتی خود می توانید کنترل کنید. شما قادر به کنترل یا عدم ابتلا به سرطان تیروئید نیستید ، اما می توانید برای سالم نگه داشتن بدن خود در حین و بعد از درمان گام بردارید. به عنوان مثال ، یک رژیم غذایی سالم و پر از انواع میوه ها و سبزیجات بخورید ، هر شب به اندازه کافی بخوابید تا احساس آرامش کنید و سعی کنید فعالیت بدنی را در بیشتر روزهای هفته خود بگنجانید.

 

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

اگر علائم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند ، با مراجعه به پزشک خانواده شروع کنید. اگر پزشک شما مشکوک به مشکل تیروئید باشد ، ممکن است شما به پزشکی متخصص در بیماری های سیستم غدد درون ریز (متخصص غدد) ارجاع شوید.

از آنجا که قرارها می توانند مختصر باشند و از آنجا که اغلب اطلاعات زیادی برای جابجایی وجود دارد ، خوب است که آماده باشید. در اینجا برخی از اطلاعات برای کمک به شما در آماده شدن ، و انتظاراتی که از پزشک دارید ، آورده شده است.

آنچه شما می توانید انجام دهید

سرطان غده ی تیروئید

  • از هرگونه محدودیت قبل از قرار ملاقات آگاه باشید. در زمان تعیین وقت ، حتماً سوال کنید که آیا کاری لازم است که از قبل انجام دهید ، مانند محدود کردن رژیم غذایی.
  • علائمی را که تجربه می کنید بنویسید ، از جمله علائمی که به نظر می رسد ارتباطی با دلیل قرار ملاقات ندارند.
  • اطلاعات شخصی کلیدی ، از جمله استرسهای عمده یا تغییرات اخیر زندگی را بنویسید.
  • لیستی از تمام داروها ، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید. استفاده از داروهای بدون نسخه را فراموش نکنید.
  • یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را همراه داشته باشید. بعضی اوقات یادآوری تمام اطلاعات ارائه شده در هنگام قرار ملاقات دشوار است. شخصی که شما را همراهی می کند ممکن است چیزی را فراموش کرده یا فراموش کرده باشید.
  • سوالات خود را از قبل آماده کنید.

وقت شما با پزشک محدود است ، بنابراین تهیه لیستی از سوالات می تواند به شما کمک کند تا از وقت مشترک خود نهایت استفاده را ببرید. در صورت اتمام زمان ، سوالات خود را از مهمترین تا کم اهمیت ترین لیست کنید. در مورد سرطان تیروئید ، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

  • چه نوع سرطان تیروئید دارم؟
  • سرطان تیروئید من در چه مرحله ای است؟
  • چه روش های درمانی را پیشنهاد می کنید؟
  • مزایا و خطرات هر گزینه درمانی چیست؟
  • من دیگر مشکلات سلامتی دارم. چگونه می توانم آنها را به بهترین وجه با هم مدیریت کنم؟
  • آیا در طول درمان سرطان تیروئید قادر به کار و فعالیتهای معمول خود خواهم بود؟
  • آیا باید نظر دوم را جویا شوم؟
  • آیا باید به پزشکی که متخصص بیماری های تیروئید است مراجعه کنم؟
  • چقدر سریع باید درباره درمان سرطان تیروئید تصمیم بگیرم؟ آیا می توانم کمی وقت بگذارم تا گزینه های خود را بررسی کنم؟
  • آیا بروشور یا سایر مواد چاپی وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟
  • آیا می توانم از طریق یک درگاه آنلاین بیمار به سوابق پزشکی خود دسترسی پیدا کنم؟

اگر در طول بازدید سوالات دیگری برای شما پیش آمد ، در پرسیدن تردید نکنید.

انتظاراتی که از پزشک می توان داشت

پزشک نیز احتمالاً تعدادی سوال از شما می پرسد. آماده بودن برای پاسخ دادن به آنها این امکان را به شما می دهد تا نکاتی را که می خواهید درباره آنها عمیقاً صحبت کنید ، مرور کنید. پزشک شما ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد:

  • چه زمانی برای اولین بار علائم را تجربه کردید؟
  • آیا علائم شما گاه به گاه است یا مداوم؟
  • شدت علائم شما چقدر است؟
  • آیا به نظر می رسد که چیزی علائم شما را بهبود بخشد؟
  • آیا به نظر می رسد که چیزی علائم شما را بدتر می کند؟
  • آیا تابحال با پرتودرمانی تحت درمان قرار گرفته اید؟
  • آیا تابحال در معرض یک حادثه هسته ای قرار گرفته اید؟
  • آیا شخص دیگری در خانواده شما سابقه گواتر یا تیروئید یا سایر سرطان های غدد درون ریز را داشته است؟
  • آیا بیماری پزشکی دیگری برای شما تشخیص داده شده است؟
  • در حال حاضر چه داروهایی از جمله ویتامین ها و مکمل ها استفاده می کنید؟

 

سخن پایانی 

گروه پزشکان بهایند

چنانچه به مشاوره نیاز دارید به این صفحه مراجعه فرمایید یا اگر به دنبال یک تیم متخصص با تجربه و کار آزموده در درمان سرطان در ایران هستید، فهرست متخصصان ما را در این زمینه بررسی کنید. این متخصصان کارآزموده روش های جدید درمان سرطان پانکراس را به بهترین شکلی که مناسب شماست به شما ارائه می دهند.

ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم.

تماس با ما

شاد و تندرست باشید.

گروه پژوهش و تحقیقات بهایند

منابع:

لینک 1

لینک 2

3 دیدگاه دربارهٔ «سرطان تیروئید | بخش دوم مقابله و درمان»

  1. سلام دوستم به تازگی جراحی تیروئید داشته تقریبا کمتر از یک ماه باید بعد جراحی ید درمانی کند او بمن میگوید دکترش گفته مشکلی ندارد ولی من بشدت نگران حالش هستم آیا دوستم سرطان بد خیم دارد ؟؟لطفا پاسخ دهید

    1. تیم پزشکان بهایند

      سلام بدون بررسی مدارک شون نمی تونیم راهنماییتون کنیم دوست عزیز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا