آیا سرطان رحم کشنده است | ۱۵ سوال رایج درباره سرطان دهانه رحم

آیا سرطان دهانه رحم کشنده است
آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

سرطان دهانه رحم نوعی از سرطان است که از سلول های ناحیه دهانه رحم،‌ موسوم به سرویکس آغاز می شود. دهانه رحم در واقع قسمت پایینی رحم است که این اندام را به واژن متصل می کند. برای درک بهتر این موضوع که آیا سرطان دهانه رحم کشنده است یا خیر، بهتر است به سوالات رایجی که درباره این سرطان وجود دارند پاسخ دهیم.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

شما می توانید شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم را از طریق انجام آزمایشات تصویربرداری و دریافت واکسن های مقابله کننده با عفونت زگیل تناسلی (HPV) کاهش دهید.

برای رسیدن به پاسخ اینکه آیا سرطان دهانه رحم کشنده است یا نه، در ادامه همراه با ما باشید تا جواب این سوال و دیگر سوالات رایج درباره این سرطان را پیدا کنید.

  • آیا سرطان دهانه رحم می تواند باعث مرگ می شود؟

گرچه این اتفاق کمتر از قبل می افتد،‌ اما متأسفانه شانس مرگ در اثر ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد. طبق آمار منتشر شده،‌ در سال ۲۰۱۹، ۴۲۵۰ نفر در آمریکا، در اثر سرطان دهانه رحم در گذشتند.

اصلی ترین علت اینکه امروزه آمار مرگ و میر در اثر این سرطان کاهش یافته است، به خاطر وجود تست Pap یا پاپ اسمیر است. این آزمایش بعد از بیوپسی، سلول های ناحیه دهانه رحم را با تجهیزات پیشرفته مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد تا هرچه زودتر از نشانه های وجود سرطان با خبر شود. این آزمایش یکی از بهترین راه ها برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم است. و به یاد داشته باشید که تشخیص زودهنگام سرطان، می تواند شانس درمان آن را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش دهد.

مهمترین عامل مرگ و میر در اثر این سرطان ناآگاهی افراد و تشخیص دیرهنگام آن است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸، در سراسر جهان حدود ۳۱۱۰۰۰ زن به خاطر ابتلا به سرطان دهانه رحم درگذشتند. آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

و این در حالی است که سرطان دهانه رحم قابل درمان است. مخصوصا اگر زود شناسایی شود.

آیا سرطان دهانه رحم می تواند باعث مرگ می شود؟
آیا سرطان دهانه رحم می تواند باعث مرگ می شود؟
  • استیج سرطان چقدر اهمیت دارد؟ 

همانطور که اشاره کردیم، هرچقدر سرطان رحم زودتر تشخیص داده شود شانس درمان کردنش هم بالاتر خواهد بود. استیج سرطان، نشان دهنده مرحله پیشرفت و گسترش سرطان است. خوشبختانه سرطان دهانه رحم در اغلب موارد به کُندی رشد می کند.

تست پاپ اسمیر می تواند سلول های غیر عادی موجود در رحم را، ‌قبل از اینکه سرطانی بشوند تشخیص بدهد. در این مرحله سرطان هنوز در استیج ۰ قرار دارد. در چنین شرایطی برداشتن این سلول های غیرعادی می تواند از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کند.

به صورت کلی مراحل یا استیج های سرطان دهانه رحم عبارتند از: آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

  • مرحله ۱ :‌سلول های سرطانی در ناحیه دهانه رحم وجود دارند و ممکن است به خود رحم هم سرایت کرده باشند.
  • مرحله ۲ :‌ سرطان به خارج از دهانه رحم و خود رحم سرایت کرده است. هرچند هنوز به دیواره های لگن یا بخش های پایینی واژن نرسیده است.
  • مرحله ۳ : سرطان به بخش های پایینی واژن و دیواره لگن رسیده است و ممکن است به کلیه ها هم سرایت کرده باشد.
  • مرحله ۴: این مرحله که به آن متاستاز می گویند، خطرناک ترین مرحله رشد و پیشرفت سرطان دهانه رحم است. در این مرحله سرطان به نواحی فراتر از لگن و تا خط مثانه،‌ مقعد یا حتی اندام های دورتر رسیده است.
  • آیا عوامل موثر دیگری در مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم وجود دارند؟

بله. علاوه بر مرحله ای که سرطان به آن رسیده است، عوامل دیگری هم هستند که می توانند در شانس نجات از سرطان دهانه رحم موثر باشند. از جمله:

  • سن فرد در هنگام تشخیص سرطان
  • وضعیت عمومی سلامت بدن بیمار و بیماری های دیگری که ممکن است داشته باشد
  • نوع ویروس HPV که باعث بروز سرطان شده است آیا سرطان دهانه رحم کشنده است
  • نوع سرطان دهانه رحم
  • آیا دفعه اول است که بیمار به این سرطان مبتلا شده یا قبلا سابقه آن را داشته است
  • روند درمان چقدر زود آغاز شده است
آیا عوامل موثر دیگری در مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم وجود دارند؟
آیا عوامل موثر دیگری در مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم وجود دارند؟
  • چه کسانی به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند؟

طبیعتا هر کسی که اندام دهانه رحم را در بدن خود دارد ممکن است به این بیماری دچار شود. افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی ندارند، باردار هستند یا در دوران یائسگی به سر می برند در شانس زیادتری برای ابتلا به این سرطان قرار دارند. آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

طبق آمار به دست آمده، بروز سرطان دهانه رحم در خانم های زیر 20 سال بسیار نادر است و بیشتر در خانم هایی بین سن 35 تا 44 سال مشاهده می شود.

  • علت سرطان دهانه رحم چیست؟

بیشتر موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم، ناشی از عفونت HPV یا زگیل تناسلی بوده اند. زگیل تناسلی یک عفونت بسیار رایج در سیستم تولید مثل است. خیلی از افرادی که فعالیت جنسی دارند ممکن است زمانی به آن دچار شوند. ویروس و عفونت HPV به راحتی منقل می شود، به صورتی که تنها تماس پوستی کافی است تا از بدن فردی به بدن فرد دیگر سرایت کند. حتی در اعمال جنسی بدون دخول هم فرد ممکن است به این ویروس دچار شود. زگیل تناسلی خود به خود بعد از حدود 2 سال از بین می رود، اما اگر فعالیت جنسی شما ادامه داشته باشد، همچنان ممکن است به آن دچار شوید.

واقعیت این است که تنها درصد کمی از افرادی که زگیل تناسلی دارند، به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند، اما تقریبا تمام موارد سرطان دهانه رحم ناشی از این ویروس هستند. گرچه داشتن ویروس HPV یک شبه نمی تواند شما را به سرطان دهانه رحم مبتلا کند، بلکه 15 تا 20 سال طول می کشد تا این ویروس بتواند به سرطان منجر شود. هرچند در افرادی که بدنشان سیستم ایمنی ضعیفی دارد، این اتفاق طی 5 تا 10 سال رخ می دهد.

احتمال منجر شدن ویروس HPV به سرطان دهانه رحم، در افرادی که سیگار می کشند یا به دیگر عفونت دستگاه تناسلی، مانند کلامیدیا، سوزاک یا تب‌خال(هرپس سیمپلکس) مبتلا هستند، بیشتر است. آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

  • انواع سرطان دهانه رحم کدامند؟

تقریبا نود درصد از موارد سرطان دهانه رحم در دسته کارسینوم های سلول های سنگفرشی قرار می گیرند. آنها از سلول های سنگفرشی اگزوسرویکس، که نزدیک ترین بخش اندام دهانه رحم به واژن است شروع می شوند. بیشتر باقی انواع سرطان دهانه رحم از نوع آدنوکارسیونم هستند که در سلول های غده ای موجود در اندوسرویکس، یا بخش نزدیک تر به رحم آغاز می شوند.

سرطان دهانه رحم همچنن ممکن است از نوع لنفوم، ملانوم، سارکوم یا دیگر انواع نادر باشد. آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

انواع سرطان دهانه رحم کدامند؟
انواع سرطان دهانه رحم کدامند؟
  • بهترین روش پیشگیری از سرطان دهانه رحم چیست؟

با ورود تست پاپ اسمیر آمار مرگ و میر در اثر سرطان دهانه رحم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر یکی از کارهایی که می توانید برای پیشگیری از بروز سرطان رحم، دهانه رحم و واژن انجام بدهید انجام منظم تست پاپ اسمیر طبق توصیه پزشک است.

روش های دیگری که می توانند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهند عبارتند از: آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

  • مشورت با پزشک در خصوص لزوم دریافت واکسن HPV
  • شروع فرآیند درمانی در صورت مشاهده سلول های پیش-سرطانی در دهانه رحم
  • انجام آزمایشات تکمیلی، در صورت غیرعادی بودن نتیجه تست پاپ اسمیر یا مثبت بودن آزمایش HPV
  • خودداری و ترک سیگار
  • از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه معمولا هیچ علائم و نشانه ای از خود بروز نمی دهد، به همین خاطر ممکن است در ابتدا متوجه نشوید که به آن مبتلا شده اید. به همین دلیل انجام منظم آزمایشات تصویربرداری و فرآیندهای غربالگری اهمیت زیادی دارد.

علائم سرطان دهانه رحم در مراحل پیشرفته تر می توانند شامل موارد زیر باشند: آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

  • ترشحات غیر معمول از واژن
  • خونریزی واژن
  • درد در هنگام مقاربت جنسی
  • درد لگن

گرچه که داشتن این علائم الزاما به معنی آن نیست که شما سرطان رحم دارید. اینها می توانند ناشی از انواع گوناگون بیماری های دیگری باشند که قابل درمان هم هستند.

  • غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه است؟

  • افراد بین 21 تا 29 سال باید هر 3 سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام بدهند.
  • افراد بین 30 تا 65 سال باید هر 5 سال تست پاپ اسمیر و تست HPV انجام دهند. به عنوان جایگزین، این افراد هم می توانند هر 3 سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام دهند.
  • چنانچه قبلا به خاطر دلایلی غیر از سرطان، عمل هیسترکتومی یا بیرون آوردن رحم انجام داده اید، دیگر به انجام آزمایش پاپ اسمیر یا تست HPV نیازی نخواهید داشت. چنانچه رحم شما خارج شده بود اما هنوز دهانه رحم باقی مانده بود، روند غربالگری باید ادامه پیدا کند.
  • چنانچه بالای 65 سال سن دارید، و در 20 سال گذشته هیچ علائم پیش-سرطانی نداشته اید و برای 10 سال است که آزمایشات غربالگری را انجام می دهید، دیگر می توانید روند معاینات را متوقف کنید.
غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه است؟
غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه است؟

چنانچه شرایط زیر را داشته باشید باید بیشتر و مرتب‌تر غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهید:

  • شانس ابتلای شما به سرطان دهانه رحم بالا است.
  • نتیجه تست پاپ اسمیر شما غیر عادی است.
  • به HIV یا مرحله سفر سرطان دهانه رحم مبتلا هستید.
  • پیش از این یک بار به این سرطان مبتلا شده و درمان شده اید.
  • سرطان دهانه رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

گرچه تست پاپ اسمیر می تواند وجود سلول های غیر عادی در اندام رحم و دهانه رحم را بررسی کند، اما با این نمی تواند به صورت قطعی بگوید که آیا سلول ها سرطانی می شوند یا نه. به همین دلیل بهتر است برای تشخیص دقیقتر از بیوپسی یا نمونه برداری دهانه رحم استفاده کنید.

در عملی موسوم به کورتاژ داخل رحمی، پزشک بافت کوچکی را به عنوان نمونه، از کانال دهانه رحم برمی دارد تا تحت آزمایشات دقیق بررسی‌اش کند. نمونه برداری از دهانه رحم می تواند طی کولونوسکوپی هم صورت پذیرد.

  • آیا ممکن است نتیجه تست پاپ اسمیر عادی باشد، ولی باز هم به سرطان مبتلا شویم؟

بله. همانطور که در بالا اشاره کردیم، تست پاپ اسمیر تنها می تواند به شما بگوید که آیا در حال حاضر سلول های سرطانی در بدن خود دارید یا نه. نمی تواند تعیین کند که در اینده هم به آنها مبتلا خواهید شد یا خیر.

هرچند اگر نتیجه تست پاپ اسمیر و تست HPV شما منفی باشد، شانس ابتلای شما به سرطان رحم، حداقل تا چند سال آینده بسیار کم خواهد بود.

از طرف دیگر اگر نتیجه تست پاپ اسمیر شما نرمال باشد، ولی نتیجه تست HPV مثبت باشد، پزشک دستور انجام آزمایشات بیشتر را صادر خواهد کرد.

  • درمان سرطان دهانه رحم چگونه است؟

بعد از اینکه وجود سرطان دهانه رحم در بدن تشخیص داده شد، مرحله بعدی پی بردن به این مسئله است که سرطان تا چه اندازه ای پیشرفت کرده است.

تعیین مرحله سرطان ممکن است ابتدا با آزمایشات تصویربرداری آغاز شود. این آزمایشات به پزشک کمک می کنند تا درک بهتری از مرحله سرطان داشته باشد و بتواند بهتر جراحی را به انجام برساند.

درمان سرطان دهانه رحم چگونه است؟
درمان سرطان دهانه رحم چگونه است؟

جراحی کردن موثرترین و بهترین روش برای درمان سرطان دهانه رحم خواهد بود. بسته به اینکه سرطان تا چه اندازه ای پیشرفت کرده است، گزینه های جراحی می توانند شامل موارد زیر باشند: آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

  • کونیزاسیون (مخروط برداری) : برداشتن بافت سرطانی از دهانه رحم.
  • هیسترکتومی کامل : برداشتن کامل رحم و دهانه رحم.
  • هیسترکتومی رادیکال: برداشتن دهانه رحم، رحم، بخشی از واژن و برخی از بافت ها و رباط های اطراف. این عمل ممکن است شامل برداشتن تخمدان، لوله های فالوپ یا غده های لنفاوی نزدیک هم بشود.
  • هیسترکتومی رادیکال متعادل : برداشتن دهانه رحم، رحم، بخش بالایی واژن، بافت ها و رباط های اطراف و احتمالا غده های لنفاوی نزدیک.
  • تراکلکتومی رادیکال: برداشتن دهانه رحم، بافت های اطراف، غده های لنفاوی نزدیک و بالای واژن.
  • سالپنگو وفورکتومی دوطرفه : برداشتن تخمدان و لوله های فالوپ.
  • خارج کردن احشای لگنی : برداشتن مثانه، پایین روده و مقعد، به علاوه ی دهانه رحم، واژن، تخمدان و غدد لنفاوی نزدیک. پس از این جراحی از دستگاه ها و لوله های مصنوعی برای ادامه روند چرخش و خروج ادرار از بدن استفاده می شود.

درمان های دیگر عبارتند از:

بله. سرطان دهانه رحم مخصوصا در مراحل اولیه کاملا درمانپذیر است. هرچقدر زودتر برای درمان اقدام کنید، درمان آسانتری را نیز تجربه خواهید کرد. بنابراین جدی گرفتن فرآیندهای غربالگری الزامی است.

  • آیا سرطان دهانه رحم بازگشت پذیر است؟

سرطان دهانه رحم هم مانند یکی دو نوع دیگر از سرطان ها می تواند بعد از درمان کامل دوباره بازگردد. این سرطان می تواند دوباره در نزدیکی دهانه رحم یا جای دیگری از بدن رشد کند. برای اطمینان از عدم بازگشت سرطان، بهتر است طبق نظر پزشک به صورت مرتب معاینات و آزمایش های تکمیلی را انجام دهید.

آیا سرطان دهانه رحم بازگشت پذیر است؟
آیا سرطان دهانه رحم بازگشت پذیر است؟
  • دورنمای کلی سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم بیماری است که گرچه کُند و آرام رشد می کند، اما می تواند خطر مرگ داشته باشد. امروزه روش های آزمایش و تصویربرداری مدرن شانس شناسایی این سرطان در مراحل خیلی ابتدایی را فراهم آورده اند. اتفاقی که باعث شده تا شانس سرطانی شدن سلول های غیرعادی بسیار کمتر شود.

با وجود امکان تشخیص و درمان زودهنگام، دورنما و چشم انداز درمان سرطان رحم در آینده بسیار روشن است. آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

بهترین مرکز درمان سرطان دهانه رحم

برای پیشگیری و درمان سرطان دهانه رحم به متخصصان زیادی باید مراجعه کنید. متخصصان غربالگری، تصویربرداری، جراح درمانگر و غیره. تازه اگر فرض را بر این بگذاریم که بهترین روش درمانی برای شما جراحی باشد.

از این رو انتخاب بهترین مرکز درمانی اهمیت زیادی در فرآیند درمانی دارد.

گروه پزشکان به‌آیند مجموعه ای متشکل از متخصصان حرفه ای در حوزه های مختلف مربوط به سرطان است که با همکاری با هم، در قالب یک تیم و کادر درمانی به پیشگیری و درمان انواع سرطان می پردازند.

با مراجعه به به‌آیند به مرکزی مراجعه می کنید که می تواند تمام فرآیند های غربالگری، بیوسی، تست ژنتیک، تصویر برداری و غیره، تا مراحل درمان و حتی بعد از درمان را برای شما به خوبی به انجام برساند. همانطور که اشاره کردیم به‌آیند یک تیم پزشکی است، و با مراجعه به آن دیگر نیازی نیست بین مطب پزشکان مختلف سرگردان باشید، بلکه با یک مرکز طرف هستید که همه فرآیند های لازم را با کیفیتی بالا و قابل اطمینان برای شما انجام می دهد.

کادر درمانی به‌آیند پرونده بیماران را بررسی کرده، و پس از تعیین بهترین روش درمانی آن را به انجام می رسانند.

برای آشنایی بیشتر با مرکز به‌آیند بهتر است به این صفحه مراجعه کنید.  آیا سرطان دهانه رحم کشنده است

بهترین مرکز درمان سرطان دهانه رحم
بهترین مرکز درمان سرطان دهانه رحم

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا