درمان سرطان بدون شیمی درمانی | جایگزین شیمی درمانی

درمان سرطان بدون شیمی درمانی

جایگزین‌های زیادی برای شیمی درمانی وجود دارند. از جمله ایمونوتراپی، درمان فوتودینامیک، تارگت تراپی، جراحی، پرتودرمانی و غیره. بعضی از مردم هستند که به واسطه پتانسیل عوارض جدی شیمی درمانی، ترجیح می دهند از درمان های جایگزین استفاده کنند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

شیمی درمانی سلول های سرطانی را از بین می برد و گرچه اثرگذاری خوبی دارد، اما به شدت مسموم است. عوارض جدی شیمی درمانی می تواند شامل حالت تهوع و استفراغ مداوم، بی حالی و خستگی مفرط، ریزش مو، کم‌خونی و غیره باشد. همچنین کسانی که شیمی درمانی می کنند ممکن است قبل و بعد از پروسه درمانی ه انجام درمان های تکمیلی دیگری همچون پرتودرمانی نیز نیاز داشته باشند.

بسته به نوع و گرید پیشرفت سرطان پزشک درمانگر شما می تواند در کنار شیمی درمانی از روش های تکمیلی دیگر هم استفاده کند. تقریبا همه کسانی که شیمی درمانی می کنند به درمان های دیگری نیاز دارند تا از بروز عوارض جانبی خطرناک و جدی شیمی درمانی جلوگیری نمایند.

به عبارت ساده تر با شیمی درمانی آنقدر به بدن خود آسیب می زنید تا سلول های سرطانی نیز در این آسیب عمومی از بین بروند.

بسته به نوع، گستردگی و محل قرارگیری تومور سرطانی، پزشک معالج می تواند درمان های جایگزین شیمی درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

در این مقاله از به‌آیند قصد داریم بیشتر در مورد درمان سرطان بدون شیمی درمانی صحبت کنیم. اما از آنجایی که شیمی درمانی یک نو درمان دارویی است، تمرکز ما میز بیشتر روی روش های دارو درمانی سرطان خواهد بود.

درمان سرطان بدون شیمی درمانی
درمان سرطان بدون شیمی درمانی

جراحی

جراحی رایج ترین، قدیمی ترین و همچنان اصلی ترین روش برای درمان سرطان است. چنانچه توده سرطانی شرایط لازم را داشته باشد، اغلب از جراحی برای برداشتن و حذف کردن آن استفاده می شود. جراحی گرچه یک درمان بسیار خوب است اما به درمان های تکمیلی مانند شیمی درمانی تکمیلی یا پرتودرمانی نیاز دارد تا شانس بازگشت سرطان کاهش یافته و هیچ سلول سرطانی بعد از عمل در بدن باقی نماند.

باید دقت داشته باشید که همه سرطان ها را نمی توان جراحی کرد، اما شیمی درمانی روی درمان اغلب سرطان ها پاسخ می دهد.

برای آشنایی بیشتر با جراحی سرطان، این مقاله را مطالعه کنید

درمان سرطان بدون شیمی درمانی
درمان سرطان بدون شیمی درمانی

پرتودرمانی

پرتودرمانی اصولا یک درمان تکمیلی است که در کنار شیمی درمانی یا جراحی استفاده می شود. پرتودرمانی می تواند برای کوچک کردن تومور قبل از جراحی استفاده شود یا برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده در بدن بعد از جراحی مورد استفاده قرار بگیرد.

در این روش غیر دارویی از اشعه های قدرتمند و پرانرژی برای تغییر رفتار ژنتیکی سلول های سرطانی و از بین بردن آنها استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با پرتودرمانی بهتر است به این صفحه مراجعه کنید.

درمان سرطان بدون شیمی درمانی
درمان سرطان بدون شیمی درمانی

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک رقیب نوظهور اما قدرتمند برای شیمی درمانی است. ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی، یک روش دارویی است که می تواند اثرگذاری شیمی درمانی را داشته باشد اما عاری از عوارض و خطرات آن باشد.

داروهای ایمونوتراپی اصولا هیچ آسیبی به سلول های بدن نمی زنند. حتی به سلول های سرطانی هم آسیبی وارد نمی کنند! پس چگونه باعث درمان سرطان می شود؟

سلول های سرطانی در واقع توده ای از سلول های جهش یافته هستند که رفتاری غیر طبیعی داشته، بیش از حد رشد می کنند، بیش از حد گسترش می باند و آن موقع که باید نمی میرند. واقعیت این است که سیستم ایمنی بدن ما کاملا از پتانسیل لازم برای اوبد کردن سلول های سرطانی برخوردار است.

در حقیقت سیستم ایمنی بدن ما هر روز با سلول های جهش یافته ای که پتانسیل سرطانی شدن دارند مبارزه می کنن. اما عوامل مختلفی چون کهولت سن و ضعیف شدن بدن، یا برخی از بیماری ها باعث میشوند تا سلول های جهش یافته از دیدرس سیستم ایمنی بدن پنهان بمانند. یا اینکه آنقدر قدرتمند شوند که سیستم ایمنی دیگر نتواند آنها را شکست دهد.

داروهای ایمونوتراپی نیز دقیقا همین نقطه را هدف می گیرند. این داروهای خاص در واقع به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سلول های سرطانی کمک می کنند. عملکردشان هم به این شکل است که یا سلول های سرطان را به سیستم ایمنی نشان می دهند، یا قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهند تا به شکل موثرتری با سرطان مبارزه کند.

از این رو ایمونوتراپی هیچ آسیبی به بدن نمی زند و در نتیجه عوارض و خطرات بسیار کمی دارد. بی دلیل نیست که نام آن را ایمنی درمانی گذاشته اند!

امروزه شمار افرادی که به جای شیمی درمانی از ایمونوتراپی استفاده می کنند رو به افزایش است. این روش گرچه نسبتا جدید است، اما به واسطه اثرگذاری بالا، محبوبیت زیادی دارد.

همچنین می توان از ایمونوتراپی به عنوان یک درمان تکمیلی هم استفاده کرد.

برای آشنایی بیشتر با ایمونوتراپی و شرایط دریافت آن بهتر است این مقاله را مطالعه کنید.

درمان سرطان بدون شیمی درمانی
درمان سرطان بدون شیمی درمانی

تارگت تراپی

تارگت تراپی یا درمان هدفمند سرطان، یکی دیگر از درمان های دارویی نوین سرطان محسوب می شود. در این روش به جای استفاده از داروهایی که به کل سلول های بدن یا ناحیه تحت درمان آسیب می زنند (شیمی درمانی) از داروهایی استفاده می شود که به صورت دقیق و مشخص تنها سلول های سرطانی را هدف آسیب خود قرار می دهند.

اما داروها چگونه می توانند تشخیص دهند که کدام سلول سرطانی است و کدام نه؟!

واقعیت این است که داروهای تارگت تراپی از قابلیت های ژنتیکی سلول های سرطانی برای هدفگیری آنها استفاده می کنند. همانطور که اشاره کردیم، سلول های سرطانی رفتارهای متفاوتی از سلول های سالم دارند و دچار جهش ژنتیکی شده اند. عنصری که پیام های مربوط به رفتارهای مخرب را به سلول می رساند، پروتئین است.

این پروتئین های قرار گرفته روی سلول های سرطانی هستند که به او می گویند چگونه رفتار کند. داروهای تارگت تراپی در آزمایشگاه طوری طراحی شده اند که این پروتئین ها را شناسایی کرده و تنها روی آنها اثر می گذارند.

برای اینکه مشخص شود شرایط تارگت تراپی را دارید یا خیر، ابتدا یک آزمایش بالینی انجام خواهید داد تا ژنتیک سرطان شما مشخص شود. سپس چنانچه سلول های سرطانی شاخص های لازم را داشتند، می توانید از درمان هدفمند برای نابود کردن آنها استفاده کنید.

تارگت تراپی به واسطه اثرگذاری هدفمندی که دارد از عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به شیمی درمانی برخوردار است. اثرگذاری بالا در کنار ایمنی مناسب باعث شده تا تارگت تراپی یکی از بهترین روش های درمان سرطان بدون شیمی درمانی باشد.

از تارگت تراپی هم می توان به عنوان درمان تکمیلی در کنار سایر روش هایی همچون جراحی و غیره استفاده کرد.

برای آشنایی بیشتر با درمان فوق العاده تارگت تراپی بهتر است این مطلب را مطالعه کنید.

درمان سرطان بدون شیمی درمانی
درمان سرطان بدون شیمی درمانی

بهترین مرکز درمان سرطان

مرکز درمان سرطان به‌آیند از جمله معدود مراکز درمان سرطان در ایران و. تهران است که خدمات تارگت تراپی و ایمونوتراپی را در اختیار بیماران عزیز قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا