تغذیه سرطان مری | بهترین غذاها و روش های تغذیه

تغذیه سرطان مری
تغذیه سرطان مری

تغذیه سرطان مری

اگر به سرطان مری مبتلا هستید، به احتمال زیاد تا به حال مشکلات مربوط به خورد و خوراک را تجربه کرده اید و به احتمال زیاد وزن هم از دست داده اید. اینها مشکلاتی به شمار می روند که در سرطان مری رایج هستند، و از همین رو هم داشتن یک تغذیه مناسب و مقوی نقشی کلیدی در درمان سرطان مری ایفا می کند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

درمان های زیادی برای این نوع از سرطان وجود دارند. از جمله جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و دیگر انواع درمان های رایج سرطان. جالب اینکه تمام این درمان ها هم می توانند بر روی توانایی خورد و خوراک شما تأثیر بگذارند و مواد مغذی که بدن به آنها احتیاج دارد را به ضدت مصرف کنند. به همین دلیل در طول سرطان مری باید هرطور شده مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن را تأمین کنید تا قدرت کافی برای درمان و مبارزه با سرطان را داشته باشید.

در ادامه پیرامون اینکه تغذیه سرطان مری در طول بیماری و بعد از آن چگونه باید باشد صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تغذیه سرطان مری
تغذیه سرطان مری

سرطان مری چگونه روی تغذیه تأثیر می گذارد؟

سرطان مری عارضه ای است که می تواند موجب تنگ شدن مری شود. اتفاقی که بلع را دشوار و دردناک می کند.علاوه بر این، خود درمان های سرطان مری باعث می شوند که رسیدن مواد مغذی به بدن سخت تر شود. در چنین شرایطی بهره بردن از راهنمایی های یک متخصص تغذیه سرطان می تواند کمک زیادی به فرد بکند و البته ضروری باشد. متخصص تغذیه ای که در کادر درمانی شما حضور دارد، برای رفع و درمان موارد زیر به شما کمک می کند:

  • بی اشتهایی
  • خشکی گلو، زخم و درد گلو و مری
  • ناتوانی در بلع
  • حالت تهوع و استفراغ
تغذیه سرطان مری
تغذیه سرطان مری

گزینه های تغذیه در طول درمان سرطان مری

اینکه چه درمانی برای شما مناسب تر خواهد بود، به مرحله و استیج سرطان، همچنین وضعیت شرایط عمومی سلامت بدن شما بستگی دارد. در طول فرآیند درمانی، تعدادی چالش تغذیه ای وجود دارند که به احتمال زیاد با آنها رو به رو خواهید شد. مواردی که عبارتند از:

  • شما می تواند به روند عادی خورد و خوراک خود ادامه دهید، اما باید تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید. در برخی از موارد حتی اگر بلعیدن مواد غذایی برای شما سخت باشد، راهکارهایی وجود دارند که باعث می شوند بتوانید برخی از کارها را آسان تر انجام بدهید. برای مثال می توانید از رژیم غذاهای نرم و پر پروتئین استفاده کنید.
  • اگر شرایط به جایی برسد که نتوانید از طریق دهان غذا بخورید، پزشکان با استفاده تیوب مخصوص مواد غذایی را به شما می رسانند. ورود غذا با تیوب ممکن است بعد از جراحی هم نیاز شود. در این وضعیت تیوب مخصوص را برای مدت کوتاهی از طریق بینی وارد معده می کنند تا غذا را به آن برسانند.
  • اگر قرار باشد که برای مدت طولانی تری به تغذیه با تیوب احتیاج داشته باشید، پزشکا می تواند تیوب را مستقیما به روده کوچک شما وصل کند. به این فرآیند تیوب J می گویند. همچنین می توان به جای آن، تیوب تغذیه را مستقیما به معده وصل کرد. که به آن تیوب G می گویند. این تیوب ها از پوست رد می شوند و دور تا دور شکم را می گیرند. و هر زمانی که دوباره توان غذا خوردن از طریق دهان را پیدا کنید، می توان آنها را برداشت.
  • علاوه بر روش های قبلی می توانید از روش غذا رسانی تزریقی استفاده کنید که طی آن مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق تزریق وریدی وارد بدن می شوند. این روش دیگر کاری به فرآیند بلع و هضم ندارد و مواد لازم را مستقیما وارد مقصد نهایی خود، یعنی جریان خون می کند. معمولا بعد از جراحی سرطان مری، یا در شرایطی که نتوانید از طریق دهان مواد غذایی را به بدن برسانید، از این روش برای تغذیه بدن استفاده می شود. مایعاتی که حاوی پروتئین، چربی و ویتامین هستند با تزریق وارد بدن می شوند. همچنین می توان به جای تزریق مستقیم، از تزریق سرمی استفاده کرد.
تغذیه سرطان مری
تغذیه سرطان مری

نکاتی برای آسانتر کردن تغذیه

بیشتر افرادی که سرطان مری دارند مشکل تغذیه و دریافت مواد غذایی مورد نیاز بدن را دارند و نمی توانند وزن خود را حفظ کنند. نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم می توانند در آسان تر کردن این مشکلات به بیماران سرطان مری کمک کنند.

پیش از آن، بهتر است بدانید که اگر اضافه وزن دارید، بهتر است قبل از اضافه کردن کالری های بیشتر به رژیم غذایی خود، با پزشک و مشاور تغذیه متخصص مشورت کنید.

اگر به سرطان مری مبتلا هستید می توانید از نکات تغذیه زیر بهترین استفاده را ببرید:

  • غذاهایی بخورید که کالری و پروتئین زیادی دارند. این مواد غذایی شامل غلات، لبنیات پرچرب، آجیل و انواع گوشت می شود. برای مثال میلک شیک، اسموتی هایی با پودر پروتئین، کره بادام زمینی، لوبیا، تخم مرغ، پنیر و ماست از جمله مواد غذایی مناسب در این گروه هستند.
  • چنانچه بلعیدن غذا همچنان برای شما سخت است، سعی کنید با آبکی کردن، غذا را برای خودتان نرم کنید. همچنین می توانید غذاها را در قطعات کوچک، غرق در سس کنید و مصرف نمایید. به عنوان مثال تخم مرغ عسلی، پاستا رقیق، فرنی، پودینگ، سوپ و خورشت های تهیه شده با گوشت چرخ کرده غذاهای مناسبی هستند.
  • اگر تحت جراحی قرار گرفته باشید، ممکن است حجم معده شما کوچک شود. به همین دلیل ممکن است خیلی زود شکمتان پر شود و سیرشوید. در این شرایط خوردن وعده های غذایی کوچک می تواند برایتان مفید باشد. همچنین در این شرایط باید از نوشیدن مایعات قبل از غذا پرهیز کنید. همچنین تلاش کنید تا بین وعده های اصلی، از میان وعده های غذایی زیاد استفاده کنید. مواد غذایی مناسب این شرایط، شامل میان وعده های پر کالری خوشمره از جمله نان و پنیر، بیسکوییت، نان تست و کره بادام زمینی، هوموس، ماست و میوه، سریال های صبحانه با شیر و البته شیرموز می شود.
تغذیه سرطان مری
تغذیه سرطان مری
  • ممکن است در طول خوردن غذا نیاز داشته باشید تا مقداری مایعات بنوشید. این کار می تواند فرآیند بلع را برای شما آسان تر کند. همچنین می تواند در عبور دادن مواد غذایی از مری مفید باشد.
  • سعی کنید هر وقت که می توانید کره گیاهی، کره حیوانی و روغن به غذاهای خود اضافه کنید. داشتن تغذیه مناسب در زمان قبل، در حین و بعد از درمان سرطان مری اهمیت زیادی دارد. تا جایی که می توانید اطلاعات بیشتری از مواد غذایی مفید به دست بیاورید. با تیم تغذیه خود همکاری کنید و به اندازه کافی از کالری، مواد مغذی و پروتئین هایی که برای درمان شما ضروری هستند استفاده نمایید. داشتن قدرت و انرژی کافی برای بهبودی و مبارزه با باکتری های عفونی اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت.

منبع

1 دیدگاه دربارهٔ «تغذیه سرطان مری | بهترین غذاها و روش های تغذیه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا