آشنایی با درمان های جایگزین شیمی درمانی

جایگزین شیمی درمانی

شیمی درمانی سلول های سرطانی را نابود می کند، اما با وجود اینکه موثر است و می تواند جان شما را نجات دهد، به شدت هم سمی است. عوارض شدید شیمی درمانی شامل حالت تهوع و استفراغ شدید، ریزش مو، خستگی مداوم و کم خونی است. همچنین ممکن است قبل یا بعد از شیمی درمانی هم مجبور شوید تحت روش های درمانی دیگری مانند رادیوتراپی یا جراحی قرار بگیرید. جایگزین شیمی درمانی

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

علاوه بر آن، بسته به نوع و میزان گسترش سرطان پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا در کنار شیمی درمانی، از درمان های تکمیلی دیگری هم استفاده کنید تا اثرات سوء و عوارض داروهای سنگینی که در طول شیمی درمانی مصرف می کنید، کم شود.

جایگزین شیمی درمانی
جایگزین شیمی درمانی

کسانی که به سرطان مبتلا هستند، با توجه به عوارض شدید شیمی درمانی، ممکن است به دنبال درمان های جایگزین دیگری هم بگردند. در این شرایط پزشک درمانگر شما بر اساس نوع، گسترش و محل قرار گیری سرطان می تواند چند گزینه درمانی دیگر را نیز به شما معرفی کند.

در این مقاله قصد داریم تا به 5 مورد از درمان های جایگزین شیمی درمانی اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

1. درمان های فوتوداینامیک

درمان فوتوداینامیک یا PDT یکی از روش های درمان سرطان است که از نور ساطع شد از لیزر یا نورهای دیگر برای فعال کردن داروهایی که سلول های سرطانی را می کشند استفاده می کند. پزشکان معمولا از PDT برای درمان سرطان در بخش های خاصی از بدن استفاده می کنند.

این روش می تواند در درمان سرطان های زیر به شما کمک کند:

  • لنفوم سلول T پیشرفته پوستی کراتوز اکتینیک
  • مری بارت
  • سرطان پوست سلول بازال
  • سرطان ریه با سلول غیر کوچک
  • مرحله 0 سرطان پوست سنگفرشی

پزشکان همچنین ممکن است از PDT برای کمک به رفع علائم برخی از سرطان هایی که کانال رفت و آمد هوا در گلو را مسدود کرده اند، نیز استفاده کنند. هرچند PDT بیشتر مناسب درمان سرطان هایی است که در سطح پوست هستند. چنانچه تومور سرطانی به داخل بافت های اندامی یا زیر پوست سرایت کرده باشد، PDT نمی تواند کمک زیادی به شما بکند.

جایگزین شیمی درمانی
جایگزین شیمی درمانی

این روش به خاطر محدودیت در اثربخشی، و نیاز به فناوری های پیشرفته، چندان در ایران رایج نیست.

2.لیزر درمانی

لیزر درمانی به عنوان جایگزین شیمی درمانی، شامل استفاده از نورهای متمرکز با اشعه های حراراتی است که می توانند تومورهای کوچک و توده های پیش سرطانی را نابود کنند. اشعه های لیزر همچنین می توانند برای کوچک کردن تومورهایی که مسیر گوارشی را مسدود کرده اند مورد استفاده قرار گیرند و به درمان علائمی از جمله خونریزی نیز کمک کنند.

جراحان ممکن است از لیزر درمانی برای بستن انتهای رشته های عصبی یا عروق لنفاوی، بعد از جراحی استفاده کنند. عملی که می تواند باعث کاهش درد و ورم شود و مانع از گسترش دوباره سلول های سرطانی گردد.

اشعه لیزر می تواند به فرد تحت عمل و حتی تیم درمانگر آسیب برساند. از همین رو همه افراد حاضر در اتاق باید عینک های محافظتی مخصوص بپوشند. علاوه بر این، تعداد پزشکانی که به خوبی کار با این اشعه را بلد هستند بسیار کم است و پیدا کردن یک متخصص لیزر درمانی خوب و ماهر واقعا دشوار است. به همین خاطر ریسک این روش کمی بالاست.

جایگزین شیمی درمانی
جایگزین شیمی درمانی

3.ایمونوتراپی

ایمونوترپی یا ایمنی درمانی نیز یکی دیگر از درمان های جایگزین شیمی درمانی به شمار می رود. ایمونوتراپی سرطان، یک درمان بیولوژیکی است که به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن فرد بیمار برای کنترل و از بین بردن سلول های سرطانی کمک می کند.

ایمونوتراپی اشکل مختلفی دارد. این روش با تعلیم سیستم ایمنی بدن خود بیمار برای شناسایی کردن و حمله به سلول های سرطانی، روند درمانی را انجام می دهد. همچنین می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا بردن واکنش دفاعی بدن در برابر سرطان شود.

مزایای ایمونوتراپی

از آنجایی که ایمونوتراپی از قدرت سیستم دفاعی خود بدن استفاده می کند، می تواند با دقت بالا سلول های سرطانی را هدف قرار دهد و بدون آسیب زدن به سلول های سالم فرآیند درمانی را انجام دهد.

به واسطه این هدفگیری دقیق، عوارض جانبی ایمونوتراپی بسیار کم و سطحی است و از این رو یکی از ایمن ترین درمان ها برای سرطان به شمار می رود.

مقایسه ایمونوتراپی با شیمی درمانی

برخلاف شیمی درمانی که به سلول های سرطانی و سلول های سالم به شکل همزمان حمله می کند، سیستم ایمنی بدن خودش را بی وقفه با شرایط جدید هماهنگ می کند. از این رو اگر تومور سرطانی بتواند از شناسایی شدن توسط سیستم دفاعی فرار کند، سیستم ایمنی می تواند با ارزیابی مجدد شرایط، حملات بیشتری را ترتیب دهد. علاوه بر اینکه حافظه سیستم ایمنی بدن به آن اجازه می دهد تا به سرعت در صورت بازگشت سرطان، واکنش نشان دهد. از این رو، ایمونوتراپی به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی در جهات مختف، می تواند به صورت طبیعی تر، موثرتر و کم خطر تری فرآیند درمان سرطان را انجام دهد.

جایگزین شیمی درمانی
جایگزین شیمی درمانی

4.تارگت تراپی

تارگت تراپی نیز از جمله درمان های جایگزین شیمی درمانی است. درمان هدفمند (تارگت تراپی) شامل استفاده از داروهای خاصی است که به شکل منحصر به فرد، هر نفر را معالجه می کنند، نه اینکه یک نسخه عمومی باشند. داروهای مورد استفاده از درمان هدفمند، یا از نوع مولکول کوچک هستند که می توانند به سادگی وارد سلول های سرطانی شوند، یا از نوع پادتن های مونوکلونال هستند که به هدف های خاصی روی سلول های سرطانی حمله می کنند.

مزایای تارگت تراپی

از آنجایی که درمان های هدفمند دقیق هستند، می توانند بدون آسیب زدن به سلول های سالم بدن، مستقیما به سلول های سرطانی حمله کنند.

داروهای مورد استفاده در این روش به صورت خاص تعلیم دیده اند تا جهش های ژنتیکی ویژه یا پروتئین های خاصی که روی سلول های سرطانی وجود دارند را شناسایی کرده و به آنها حمله کنند. تارگت تراپی در سیگنال رشد سلول های سرطانی اختلال ایجاد کرده و علاوه بر ممانعت از ادامه رشد آنها، می تواند باعث مرگ این سلول ها در زمان طبیعی خودشان هم بشود.

با تمام این مزایا، اگر سلول های سرطانی بدن شما به یکسری از جهش های زنتیکی خاص دچار نباشند، نمی توانید از تارگت تراپی نتیجه بگیرید.

جایگزین شیمی درمانی
جایگزین شیمی درمانی

مقایسه تارگت تراپی با شیمی درمانی

هم شیمی درمانی و هم تارگت تراپی می توانند موجب توقف رشد، محدود کردن گسترش و کشتن سلول های سرطانی شوند. اما مهمترین تفاوت آنها در این است که تارگت تراپی با تمرکز بر روی پروتئین های خاص روی سلول های سرطانی، مستقیما آنها را هدف قرار می دهد و به جای تخریب کل سلول های بدن، فقط سلول های سرطان را از بین می برد.

5. هورمون تراپی

برخی از انواع سرطان هستند که برای رشد کردن به هورمون ها وابسته اند. این یعنی در چنین مواردی، با تغییر یا مسدود کردن ترشح برخی از هورمون های خاص در بدن، می توان مانع رشد بیشتر سرطان شد. پزشکان معمولا از هورمون تراپی برای درمان برخی از انواع سرطان های سینه، پروستات و آندومتر استفاده می کنند.

جایگزین شیمی درمانی
جایگزین شیمی درمانی

بهترین مرکز درمان سرطان

به آیند در واقع گروهی متشکل از پزشکان متخصص در حوزه های مختلف درمان سرطان است که در قالب یک کادر درمانی مجرب، سرطان را درمان می کنند. کادر  به آیند بعد از بررسی پرونده بیمار بهترین روش برای درمان او را برمی گزیند و پس از آماده سازی مقدمات لازم، کار درمان را آغاز می نماید.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا