سوالات رایج درمان هدفمند سرطان | دکتر واقفی

سوالات رایج درمان هدفمند سرطان

درمان هدفمند یا تارگت تراپی یکی از روش های نوین و جدید برای درمان انواع سرطان هاست که جزو درمان های دارویی به شمار می رود. از این رو، با وجود اثرگذاری مطلوب و ایمنی بالایی که دارد، هنوز در میان مردم چندان رواج پیدا نکرده است و به همین خاطر سوالات زیادی پیرامون آن وجود دارد.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

در این مقاله از به آیند تلاش کرده ایم تا به سوالات رایج درمان هدفمند سرطان بپردازیم. در این راستا گفتگویی با یکی از معدود و البته بهترین متخصص های تارگت تراپی در تهران، یعنی خانم دکتر امینه واقفی داشتیم که تلاش می کنیم به صورت خلاصه، پاسخ های ایشان به سوالات رایج درمان هدفمند سرطان را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

سوالات رایج درمان هدفمند سرطان

درمان هدفمند چیه؟

دکتر واقفی : وقتی صحبت از دارو درمانی سرطان می شود، اغلب مردم یاد شیمی درمانی می افتند. درمان هدفمند گرچه عملا نوعی شیمی درمانی به حساب می آید، اما بیشتر زیر مجموعه درمان های ژنتیکی سرطان است. داروهای تارگت تراپی به عبارت ساده، داروهای برنامه ریزی شده اند. این داروها در محیط های آزمایشگاهی تولید می شوند و به شکلی آموزش دیده اند تا جهش ژنتیکی خاص روی انواع سرطان ها را شناسایی کنند.

اگر شرایط لازم برای تارگت تراپی را داشته باشید، این داروها می توانند با تشخیص مستقیم سلول های سرطانی، آنها را هدف قرار داده و به طرق مختلفی در راستای از بین بردن آنها عمل کنند.

فرق تارگت تراپی با شیمی درمانی چیه؟

دکتر واقفی : مهمترین فرق بین این دو درمان، داروهایی است که از آنها استفاده می کنند. داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی قوه تشخیص جهش های ژنتیکی و سلول های سرطانی را ندارند. شیمی درمانی کل بدن را ضعیف می کند تا در این پروسه سلول های سرطانی را هم از بین ببرد. اما تارگت تراپی اینگونه نیست. داروهای تارگت تراپی روی کل بدن اثر نمی گذارند بلکه به واسطه خاصیتی که دارند، فقط سلول ها و تومورهای سرطانی را هدف گرفته و درمان را به صورت متمرکز انجام می دهند. به همین خاطر هم هست که هرچقدر عوارض و خطرات شیمی درمانی بالاست، عوارض تارگت تراپی بسیار پایین است.

سوالات رایج درمان هدفمند سرطان
سوالات رایج درمان هدفمند سرطان

درمان هدفمند واقعا اثرگذاره؟

دکتر واقفی : برای اینکه بتوانید از تارگت تراپی نتیجه بگیرید، سرطان شما باید هدف های مشخصی که داروهای تارگت تراپی می توانند آنها را شناسایی کنند، را داشته باشد. واکنش به تارگت تراپی می تواند بین بیماران مختلف، متفاوت باشد. در برخی از سرطان ها، چهار نفر از هر پنج مبتلا به یک سرطان می توانند از تارگت تراپی نتیجه بگیرند. در حالی که شانس موفقیت این درمان برای برخی دیگر از انواع سرطان ها پایین تر است. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه چندتا از سلول های سرطانی، هدف مناسب برای تارگت تراپی را دارند؟ هدف های مورد نظر داروهای درمان هدفمند، در واقع پروتئین های خاصی هستند که روی برخی از سلول های سرطانی وجود دارند. پروتئین هایی که در اثر جهش های ژنتیکی، باعث سرطانی شدن سلول شده اند. درمان هدفمند در واقع این جهش های ژنتیکی را هدف قرار می دهد.

چطوری می تونیم تارگت تراپی رو انجام بدیم؟

دکتر واقفی : اول از هر چیز پزشک متخصص یا کادر درمانی مرکزی که به آن مراجعه کردید باید پرونده و شرایط بیماری شما را بررسی کنند تا ببینند که آیا شرایط لازم برای تارگت تراپی را دارید یا خیر. این موضوع به شاخصه های سرطان، نوع آن و البته مرحله گسترشش بستگی دارد. همچنین قبل از تارگت تراپی معمولا باید از بافت سرطانی نمونه برداری، یا بیوپسی انجام بگیرد. بافت نمونه سرطان در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد تا متخصصین بفهمند که آیا سرطان شما شاخصه های لازم، یعنی جهش های ژنتیکی و پروتئین های مورد نیاز برای تارگت تراپی را دارد یا خیر. بعد از نتیجه آزمایش و بررسی شرایط تومور است که می توان تصمیم گرفت آیا تارگت تراپی تأثیری روی درمان شما خواهد داشت یا خیر. اگر شرایط لازم را داشتید، داروهای هدفمند مناسب شما تعیین خواهند شد و روند درمانی آغاز می شود.

سوالات رایج درمان هدفمند سرطان
سوالات رایج درمان هدفمند سرطان

هزینه درمان هدفمند چقدره؟

دکتر واقفی : هزینه تارگت تراپی بیشتر از هرچیز به داروهایی که به آنها نیاز دارید بستگی دارد. از آنجایی که خود این درمان هنوز چندان در کشور رایج نیست، معمولا شرکت های بیمه هزینه های آن را تحت پوشش خود قرار نمی دهند. بسیاری از داروهای هدفمند هم وارداتی هستند و زیر پوشش بیمه نیستند. به همین خاطر، بدون حمایت بیمه، معمولا نباید انتظار درمانی ارزان قیمت را داشته باشید. هرچند ممکن است در برخی از موارد، برخی از داروهای مورد نیاز این درمان تحت پوشش بیمه باشند.

داروهای تارگت تراپی از نوعی هستن؟

دکتر واقفی : داروهای تارگت تراپی یا به شکل قرص های خوراکی هستند، یا به صورت تزریقی وارد بدن می شوند. تزریق هم می تواند به صورت زیر پوستی یا درون رگی باشد. همه اینها به شرایط بیمار بستگی دارد. جلسات تارگت تراپی هم بسته به میزان اثرگذاری درمان، می توانند به صورت هفتگی یا ماهانه، به مدت چند ماه ادامه پیدا کنند. اینکه روند تارگت تراپی چقدر طول بکشد به روند اثرگذاری درمان بستگی دارد.

سوالات رایج درمان هدفمند سرطان
سوالات رایج درمان هدفمند سرطان

آیا تارگت تراپی عوارض هم داره؟

دکتر واقفی : مشکلات پوستی رایجترین عارضه های ناشی از تارگت تاپی هستند. داروهای مختلف این درمان می توانند موجب حساسیت به نور، قرمزی پوست، ورم و خشکی پوست، جوش آکنه مانند، سخت شدن پوست برخی از قسمت های بدن، التهاب و تاول شوند.

دیگر عوارض این درمان شامل تب، خستگی مفرط، درد مفاصل، حالت تهوع، سردرد، خارش چشم، اسهال، کبودی و بالا رفتن فشار خون باشد. البته بهتر است بدانید که برخی از داروهای تارگت تراپی هم هستند که می توانند روی قلب، تیروئید، کبد یا ریه های تأثیرگذار باشند. هرچند احتمال بروز عوارض جدی از این روش درمانی واقعا کم است و عوارض رایج آن هم معمولا بعد از فرآیند درمانی به سادگی رفع می شوند.

از کجا یفهمیم تارگت تراپی واقعا اثرگذار بوده؟

دکتر واقفی : زمانی که تحت این درمان قرار می گیرد، پزشک متخصص شما باید به صورت مداوم وضعیت بهبودی شما را بررسی کند، تست خون و اسکن های مختلفی از شما بگیرد و از نزدیک واکنش بیماری به درمان را بررسی کند. اگر تارگت تراپی اثرگذار بوده باشد، نتیجه آن در آزمایش های تصویربرداری به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. در برخی از موارد هم سرطان در شرایط ثابت باقی می ماند، یعنی دیگر رشد نمی کند، اما کوچکتر هم نمی شود. این یعنی سرطان خوش خیم شده و بیمار می تواند به روال عادی زندگی طولانی خود ادامه دهد. البته در این شرایط هم می توان روش های درمانی دیگری را برای از بین بردن کامل سرطان به کار برد.

سوالات رایج درمان هدفمند سرطان
سوالات رایج درمان هدفمند سرطان

بهترین مرکز درمان سرطان

دکتر واقعی یکی از اعضای اصلی کادر درمانی مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند هستند. این مرکز شامل گروهی از متخصصان حوزه های مختلف درمان سرطان است که به صورت گروهی پرونده بیماران را بررسی کرده و پس از تعیین بهترین روش درمانی، تمامی امور درمان را تحت نظارت مستقیم کادر درمانی و در هماهنگی کامل با یکدیگر انجام می دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا