آیا سرطان درمانپذیر است؟ | واقعیت در برابر تصورات

آیا سرطان درمانپذیر است؟

وقتی که سرطان دارید یا یکی از نزدیکان شما به سرطان مبتلاست، واژه “درمان” ، کلمه ای است که بیشتر از هر واژه دیگری دوست دارید آن را بشنوید. دقیقا واژه ای که بیشتر پزشکان به همین راحتی از آن استفاده نمی کنند!

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

بر خلاف سایر بیماری ها، سرطان زبان خاص خودش را دارد. بهتر است در همین ابتدا بدانید که در واقع هیچ درمانی برای سرطان وجود ندارد، بلکه تنها روش هایی وجود دارند که ممکن است بتوانند برخی از سرطان ها را در برخی از افراد درمان کنند.

بنابراین بسیار مهم است که این تفاوت را درک کنید.

آیا سرطان درمانپذیر است؟
آیا سرطان درمانپذیر است؟

درک و فهم سرطان

کلمه “میوه”، یک اصطلاح کلی است که از آن برای دسته بندی خوردنی های مختلفی مانند سیب، پرتغال، آناناس و غیره استفاده می کنیم.

به همین ترتیب، “سرطان” هم کلمه ای فراگیر است که برای اشاره به بیش از 200 نوع بیماری خاص مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله سرطان های مثانه، مغز، سینه، روده، کلیه، کبد، ریه ، تخمدان، پوست و غیره.

زمانی که سرطان دارید، سلول های غیرعادی در بدن شما توسعه پیدا می کنند، تقسیم سلولی انجام می دهند و جایگزین بافت سالم می شوند. برخی از سرطان ها هستند که کند رشد می کنند، در حالی که برخی دیگر به سرعت گسترش می یابند. هرکدام از انوع سرطان هم بخش متفاوتی از بدن را درگیر می کند و گرید، استیج و علائم خاص خودش را دارد.

از آنجایی که هر نوع از سرطان با دیگری متفاوت است و رفتار و علائم آن در بدن هرکس با دیگری فرق می کند، هیچ درمان همه گیری برای سرطان وجود ندارد. اما گاهی از اوقات، وقتی به نظر می رسد که سرطان برخی از افراد در اثر روش های درمانی صورت گرفته از بین رفته است، آنها می گویند که سرطانشان درمان شده. این گزاره گرچه درست است، اما آنقدرها هم ساده نیست!

آیا سرطان درمانپذیر است؟
آیا سرطان درمانپذیر است؟

تفاوت معنی درمان، روش های درمانی و بهبودی

تا قرن ها ما از واژه “درمان” برای توصیف یک بیماری که کاملا از بین رفته و دیگر هم باز نمی گردد، استفاده می کردیم. مثلا اگر به آپاندیس مبتلا بودید و پزشکان آپاندیس شما را جراحی می کردند، گفته می شد که شما درمان شده اید.

اما در زبان سرطان، واژه “درمان” کاربرد متفاوتی دارد.

مثلا در زمینه احتمال برگشتن یا برنگشتن سرطان، پزشکان فقط می توانند حدس و گمان های خود را با شما درمیان بگذارند. حدس و گمان هایی که بر اساس مشاهده وضعیت دیگر بیماران به دست آورده اند. اما هیچ پزشکی در هیچ جای دنیا نمی تواند تضمین کند سرطان شما صد در صد درمان می شود.

این موضوع دو علت دارد:

  1. پزشکان هنوز همه چیز را درباره سرطان ها نمی دانند.
  2. برخی از سلول های سرطانی هستند که ممکن است در جایی از بدن باقی بمانند و بعدا رشد کنند تا به یک تومور سرطانی جدید تبدیل شوند. از این رو چون همیشه شانس بازگشت سرطان وجود دارد، پزشکان از گفتن این عبارت که “شما درمان شده اید” خودداری می کنند.
آیا سرطان درمانپذیر است؟
آیا سرطان درمانپذیر است؟

به جای صحبت کردن از “درمان ها”، بیشتر متخصصان حوزه پزشکی از کلمه “روش درمانی” استفاده می کنند. به این صورت که اگر از روش های درمانی استفاده کنید و سرطان شما تا آخر عمر دیگر بازنگردد، یک بیمار “درمان شده” به حساب خواهید آمد.

واژه “بهبودی” هم یک کلمه کلیدی مهم دیگر است. بهبودی یعنی اینکه علائم سرطان شما از بین رفته اند. این عبارت با “درمان” تفاوت دارد، چراکه “بهبودی” معمولا تا آخر عمر دوام نمی آورد. به عبات ساده تر، کسانی که سرطان آنها بهبود پیدا کرده است، الزاما درمان نشده اند.

روش های درمان سرطان

هیچ درمانی برای هیچ نوعی از سرطان وجود ندارد اما روش های مختلفی وجود دارند که می توانند به روند درمانی شما کمک کنند.

بیشتر کسانی که تحت روش های درمان سرطان قرار می گیرند می توانند تا آخر عمر بدون بازگشت بیماری به زندگی خود ادامه دهند و در انتهای عمرشان نیز، علت مرگ آنها عامل دیگری به جز سرطان است. این در حالی است که خیلی های دیگر هم، علی رغم قرار گرفتن تحت روش های درمانی سرطان، باز هم در اثر آن مرده اند. گرچه این روش های درمانی توانسته اند طول عمر آنها را نسبت به شرایط عادی، حتی تا ده ها سال افزایش دهند.

آیا سرطان درمانپذیر است؟
آیا سرطان درمانپذیر است؟

رایجترین روش های درمان سرطان عبارتند از:

برنامه درمانی برای هر فرد، شدیدا به نوع سرطانی که به آن مبتلاست، میزان پیشرفت آن، وضعیت عمومی سلامت بدن و البته ترجیحات خود او بستگی دارد.

پیشرفت، نه کمال!

بیش از 200 سال است که تحقیقات مختلفی بر روی سرطان در حال انجام است.

گرچه هنوز هیچ درمان قطعی وجود ندارد، اما پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. ممکن است سرعت روند این تحقیقات و پیدا شدن روش های درمانی تازه، برای مبتلایان به سرطان کافی نباشد، اما واقعیت این است که امروزه روش های درمان سرطان بسیار بیشتری نسبت به 5 سال گذشته به وجود آمده اند.

امروزه پزشکان بهتر می دانند که چگونه بسیاری از سرطان ها را در مراحل اولیه پیدا کنند. آن‌ ها همچنین روش های درمانی بیشتری در دست دارند که اگر یکی جواب نداد، یکی دیگر را امتحان می کنند.

آیا سرطان درمانپذیر است؟
آیا سرطان درمانپذیر است؟

هرچه محققان بیشتر در مورد سرطان علم کسب می کنند، بیشتر می فهمند که هر نوع سرطان با دیگری متفاوت است.

به عنوان مثال، دانشمندان آموخته اند که همه سرطان های سینه یکسان نیستند. بلکه چهار نوع اصلی از سرطان سینه وجود دارد که هر کدام، روش های درمانی خاص خودشان را دارند.

محققان در حال بررسی عواملی هستند که باعث رشد انواع خاصی از سرطان می شود تا بتوانند روش های درمانی جدیدی برای متوقف کردن آن ها ایجاد کنند. این روش ها شامل استفاده هدفمند از داروهایی است که بر نحوه عملکرد سلول های سرطانی اثر می گذارند. یا استفاده از  داروهایی که با تقویت سیستم ایمنی بدن، سلول های سرطانی را از بین می برند.

این موضوع باعث شده نتیجه بخشی روش های درمان سرطان، به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. این به معنای آن است که امروزه آمار مرگ و میر ناشی از سرطان به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است. هرچند هنوز هم هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد، بلکه شانس درمان افزایش پیدا کرده است.

درمان طبیعی یا جایگزین چطور؟

تا زمانی که متخصصان راهی قطعی برای سرطان پیدا کنند، بهتر است هر درمانی که ممکن است جان شما را نجات دهد یا به شکل ایمنی احساس بهتری در شما ایجاد کند، را امتحان کنید. البته پیش از آن باید با پزشک درمانگر خود مشورت کنید تا بر اساس شرایطی که دارید بهترین گزینه های درمانی را پیش روی شما قرار دهد.

آیا سرطان درمانپذیر است؟
آیا سرطان درمانپذیر است؟

برای اینکه بفهمید این یک درمان پزشکی، طبیعی یا جایگزین است، بهتر است این سوالات را از پزشک بپرسید:

  • چه داده هایی وجود دارد که به من نشان دهد این روش درمانی موثر است؟
  • این روش درمانی چه سودی برای من دارد ؟
  • مضرات و عوارض مورد انتظار این روش درمانی چیست؟
  • آیا این روش درمانی به من کمک می کند که زندگی طولانی تری داشته باشم؟
  • آیا این روش درمانی به من کمک می کند که بقیه عمرم را راحت زندگی کنم؟
  • احتمال اینکه این روش درمانی واقعا مرا درمان کند چقدر است؟
  • آیا این روش درمانی تأییده سازمان غذا و دارو (FDA) را دارد خیر؟

اگر خودتان در حال تحقیق در مورد بهترین روش درمان سرطان هستید، حتما این مورد را در نظر بگیرید: آیا این روش درمانی را از طریق یک رسانه قابل اعتماد مانند یک مجله معتبر علمی، یا اعلامیه های سازمان ملی یا بین المللی سرطان پیدا کرده اید؟ یا اینکه آن را در تبلیغات فضای مجازی که ادعا می کنند این روش معجزه آساست دیده اید؟

هر وسیله، دارو، پودر، کرم، دمنوش، روغن گیاهی یا کیتی که ادعا می ‌کند سرطان را درمان می کند، باید تأییده رسمی از FDA یا سازمان غذا و داروی کشور داشته باشد. چراکه در این میان محصولات یا به قول معروف، “درمان های” جعلی هم زیادند.

وقتی هر رسانه ای یک روش درمانی را به شما پیشنهاد می کند، حواستان به این پرچم های قرمز باشد:

  • روش درمانی که ادعا می کند می تواند هر نوع سرطانی را درمان کند
  • تعریف کردن داستان ها و تجریبات شخصی به جای ارائه داده های واقعی و علمی
  • عبارت هایی مانند “کاملا طبیعی”، یا “درمان معجزه آسا”

با مشاهده این عبارت ها، هرگز به آن روش درمانی اعتماد نکنید.

بهتر است بدانید که تاکنون هیچ روش جایگزین یا طبیعی نتوانسته ثابت کند که در درمان کردن سرطان موثر است. اما در این میان برخی از روش های درمانی غیر پزشکی بی‌ خطر هم وجود دارند که می توانند در تسکین علائم سرطان، مانند خستگی، درد یا حالت تهوع به شما کمک کنند. روش هایی مانند یوگا، طب سوزنی، ماساژ، مدیتیشن و غیره.

روش های درمانی که علاوه بر مراقبت‌ های منظم سرطان؛ آنها را انجام می ‌دهید، معمولا با نام روش های درمانی تکمیلی یا «یکپارچه» شناخته می ‌شوند. همیشه بهتر است قبل از شروع این روندها، ابتدا پزشک را از تصمیم خود مطلع سازید تا ببینید که اینکار را تأیید می کند یا خیر. یادتان باشد که در طول روند درمان سرطان، فقط پزشک می تواند تشخیص دهد که کدام روش های کمکی برای شما مفید و موثر هستند.

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا