عملکرد و داروهای ایمنی درمانی سرطان سینه

ایمنی درمانی سرطان سینه

داروهای ایمونوتراپی از قدرت و توان سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول های سرطانی استفاده می کنند. چندین داروی ایمونوتراپی وجود دارند که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته اند و می توانند در درمان سرطان سینه موثر باشند.

گروه پزشکان بهایند، اولین مرکز هوشمند فوق تخصصی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان (اولین مرکز تخصصی درمان هدفمند و ایمنی درمانی)
ارتباط مستقیم با مرکز:

واتساپ(09023009259)

ایمنی درمانی سرطان سینه یکی از روش های نوین درمان این سرطان است که می تواند با کمترین عوارض و خطرات، درمان را برای شما انجام دهد.

ایمنی درمانی سرطان سینه
ایمنی درمانی سرطان سینه

داروهای ایمنی درمانی سرطان سینه

Pembrolizumab دارویی است که اخیرا توسط FDA تأیید شده، و می تواند سرطان سینه بیمارانی که به مراحل اولیه سرطان پستان مبتلا هستند، و بیمارانی که سرطان سینه سه گانه منفی متاستاتیک دارند را درمان کند.

برای بیماران مبتلا به سرطان سینه سه گانه منفی متاستاتیک، اگر پروتئین PD-L1 روی سرطان روی یا سلول های ایمنی درون تومور شناسایی شود، ایمونوتراپی می تواند همراه با شیمی درمانی، یک گزینه مناسب و موثر درمانی باشد. پزشکان از طریق آزمایش ایمونوهیستوشیمی تعیین می کنند که آیا سرطان بیمار سطح بالایی از پروتئین PD-L1 دارد یا خیر. این آزمایش بر روی بافتی انجام می شود که در طی بیوپسی یا نمونه برداری از بخش مبتلا به سرطان برداشته می شود. اگر پروتئین PD-L1 روی سلول ‌های سرطانی یا روی سلول‌های ایمنی درون تومور، در بیماران مبتلا به سرطان سینه سه‌ گانه منفی متاستاتیک یافت نشود، مهارکننده‌ های  پروتئین PD-1 طبیعتا تأثیری در درمان سرطان نخواهند داشت.

بیماران که دچار سرطان سینه پر خطر شده اند و در مراحل اول به سر می برند، می توانند پیش از جراحی از ترکیب pembrolizumab با داروهای شیمی درمانی استفاده کنند. اما پس از جراحی، تنها به مصرف pembrolizumab نیاز خواهند داشت. گرچه هنوز تعریف رسمی برای سرطان های پر خطر وجود ندارد، اما پزشکان اغلب تومورهای بالای 2 سانتیمتر را پر خطر به شمار می آورند. افرادی که تومورهای کوچکتر از این دارند، اگر سرطان به غدد لنفاوی آنها هم سرایت کرده باشد، کیس های مناسبی برای ایمنی درمانی سرطان سینه هستند.

ایمنی درمانی سرطان سینه
ایمنی درمانی سرطان سینه

سایر دارهای ایمنی درمانی که برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • Enhertu (نام شیمیایی : fam-trastuzumab-deruxtecan-nxki)
  • Herceptin (نام شیمیایی : trastuzumab)
  • داروهای مشابه هرسپتین: biosimilars، Herzuma، Kanjinti، Ogivri، Ontruzant و Trazimera
  • Herceptin Hylecta (Herceptin تزریقی)
  • Kadcyla(نام شیمیایی : T-DM1 or ado-trastuzumab emtansine)
  • Margenza (نام شیمیایی : margetuximab-cmkb)
  • Phesgo (نام شیمیایی : pertuzumab، trastuzumab و hyaluronidase-zzxf)
  • Perjeta(نام شیمیایی : pertuzumab)
  • Trodelvy(نام شیمیایی : sacituzumab govitecan-hziy)

ایمنی درمانی چیست؟

داروهای ایمونوتراپی سرطان به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند تا سرطان را مانند یک بیماری عادی درمان کند. سیستم ایمنی بدن شما از تعدادی اندام، بافت و سلول تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا از شما در برابر مهاجمان خارجی که می توانند باعث بیماری شوند، محافظت کنند. هنگامی که یک عامل ایجاد کننده بیماری یا عفونت، مانند یک باکتری، ویروس یا قارچ، وارد بدن شما می شود، سیستم ایمنی بدن شما واکنش نشان می دهد و برای کشتن مهاجمان وارد عمل می شود. این سیستم دفاعی از بیمار شدن بدن جلوگیری می کند. به همین خاطر سیستم ایمنی توان بالقوه برای مبارزه با سرطان را دارد اما به دلایلی نمی تواند آن را شکست دهد. ایمونوتراپی از موادی استفاده می کند که به طور طبیعی توسط خود بدن، یا به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ساخته شده اند. داروهای ایمنوتراپی با روش های زیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا با سرطان مبارزه کند:

ایمنی درمانی سرطان سینه
ایمنی درمانی سرطان سینه
  • کند کردن روند رشد سرطان
  • جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سراطنی به دیگر بخش های بدن
  • تقویت نیروی سیستم ایمنی بدن برای کشتن سلول های سرطانی

عوارض ایمنی درمانی سرطان سینه

عوارض ایمونوتراپی برای سرطان سینه، مشابه عوارض این روش برای درمان سرطان های یگر است.

گرچه ایمنی درمانی به سیستم ایمنی بدن کمک می کند، اما می تواند شانس اینکه سیستم ایمنی به سایر سلول های سالم بدن هم آسیب برساند را نیز بالا ببرد. این اتفاق می تواند موجب التهاب بدن شود که ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی مانند تغییرات پوستی، سرفه، درد قفسه سینه و اسهال شود. در برخی از موارد نادر، این عوارض می توانند باعث ناتوانی برخی از اندام های بدن نیز بشوند.

ایمنی درمانی سرطان سینه
ایمنی درمانی سرطان سینه

به عنوان مثال، غده تیروئید می تواند تحت تأثیر عارضه های ایمونوتراپی قرار بگیرد و بیمار به عارضه ای به نام hypothyroidism (کم شدن هورمون تیروئید) مبتلا شود. در چنین شرایطی بیمار به جایگزینی هورمون های تیروئید در آینده احتیاج پیدا خواهد کرد. در موارد بسیار نارد و بسیار شدید هم، ایمونوتراپی می تواند در بعضی از افراد باعث نارسایی کلیه یا کبد شود.

بهترین مرکز ایمونوتراپی

سرطان سینه جزو درمان هایی است که پیشرفت های زیادی در راستای درمان آن صورت گرفته است. امروزه تقریبا هر سرطان سینه ای را می توان تا پیش از مرحله چهارم پیشرفت یعنی مرحله متاستاز، درمان کرد. و ایمونوتراپی به عنوان یکی از روش های نوین درمان دارویی سرطان نیز می تواند از جمله های خوب درمان سرطان سینه باشد.

مراکز کمی در ایران هستند که خدمات ایمونوتراپی برای بیماران انجام می دهند. از جمله بهترین مراکز این درمان هم مرکز تخصصی درمان سرطان به آیند است. یادتان باشد که ایمونوتراپی در خیلی از مواقع در ترکیب با درمان های دیگر صورت می پذیرد. و همین مسئله باعث می شود تا مرکز به آیند کمی بارزتر از سایر مراکز درمان سرطان باشد. چرا؟

 

ایمونوتراپیایمنی درمانی سرطان سینهچون به آیند از معدود مراکز در ایران است که کادر پزشکی حرفه ای دارد. به معنای آنکه گروهی از متخصصان حوزه های مختلف درمان سرطان در این مرکز گرد هم جمع شده اند و پرونده های مراجعین توسط تمام آنها مورد بررسی قرار می گیرد تا بهترین روش درمان انتخاب شود. سپس اگر بیمار به درمان های ترکیبی احتیاج داشت، تمام این فرآیند ها در یک مرکز مشترک و تحت نظر پزشکانی که ارتباط نزدیکی با هم دارند صورت می پذیرد.

به لطف حضور دکتر امینه واقفی، به آیند به یکی از بهترین مراکز درمان سرطان تبدیل شده، که خدمات ایمونوتراپی و تارگت تراپی را نیز برای بیماران انجام می دهد.

منبع

منبع 2

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا